Test Volkswagen Touareg Edition 20: Bentayga light

Volkswagen Touareg je na trhu naozaj už 20 rokov a pripomína si to veľmi peknou sériou s niekoľkými zaujímavými doplnkami. Má napríklad špecifické čalúnenie a prešívanie a tiež špecifické kolesá. Avšak už samotný základ Touaregu je veľmi zaujímavý a prináša mnohé príjemné aspekty vlastníctva. Tých nepríjemných je naozaj buď veľmi málo, alebo nie sú žiadne.

Pre túto výbavu, či skôr edíciu, je na výber zo štyroch farieb karosérie. Najlepšie auto určite vyzerá s touto modrou, lebo pôsobí trochu tajomne a farba stále nie je príliš temná. Čiernu radšej preskočte, veď auto nemá žiadne chrómové detaily. Optimálnym motorom sa do tejto série javí byť trojlitrový 6-valec s vyšším výkonom, teda s 210 kW (286 k).

Touareg je stále masívny

Touareg má jednu veľmi veľkú konkurenčnú výhodu. Stále je to Volkswagen a úspešne dokáže tajiť svoju reálnu cenu. To znamená, že keď si kúpite za rovnakú cenu BMW X5 a Volkswagen Touareg, okolie bude menej závidieť práve Touareg. Lebo je to predsa auto ľudovej značky. Nenápadné sú aj celkové tvary a dokonca by sa dalo povedať, že ostré línie auto vizuálne trochu zmenšujú. Teda, ak nestojí vedľa čohokoľvek iného, lebo vtedy odhalí svoju pravú veľkosť.

Doplnok vo forme balíka vizuálnych vylepšení R-line s čiernymi povrchmi miesto strieborných Touaregu naozaj svedčia. Vyzerá ešte tajomnejšie ako keby sú chrómové. A s balíkom čiernych doplnkov neprezentuje tak okázalo svoju cenu. Vlastne je až príliš ľahké skonštatovať, že takto nakonfigurovaný Touareg s príplatkovými 21-palcovými diskami miesto tých špeciálnych pre obmedzenú sériu, vyzerá najlepšie ako sa dá. Je nenápadný, ale ak sa objaví perfektne vyčistený, tak dokáže šokovať svojim zjavom. Stále iba tých, ktorí vedia o čo ide. Ak by ste odstránili nápis Touareg z kufra, tak určite niekoho presvedčíte, že to je len Tiguan. Tento prístup je špeciálne vhodný v prípade riaditeľského vozidla pred zamestnancami. Hahaha.

Od ostatných verzii sa táto edícia líši ešte malým odznakom na stĺpiku dverí v strede. Takto Touareg už roky odlišuje špeciality a nič viac vlastne ani na rozlíšenie nie je treba. Veď má dostatočne veľa špecifických prvkov inde. Ak teda nepriplatíte za iné disky, lebo v základe sú dvadsiatky.

Výraznou výhodou edície je, že už v základe disponuje maticovými LED svetlami, ktoré dokážu vykrojiť lúče podľa potreby. V realite fungujú predné svetlá naozaj fantasticky a nemenej dobre vyzerajú tie zadné. Touareg je dostatočne veľké auto na to, aby nemusel mať prepojenia medzi prednými a zadnými svetlometmi. Veď by kazili eleganciu a určitú vizuálnu hodnotu veľkého SUV.

Ako je to s tou Bentaygou?

Volkswagenu sa podarilo teda spraviť majestátne, ale stále nenápadné auto, ktoré predvádza eleganciu a skrýva svoje rozmery. Rozmery však neskrýva v interiéri, kde cítiť ozajstný dotyk luxusu. Právom ho môžeme nazvať najprémiovejším Volkswagenom súčasnosti, ktorý stále nosí pôvodný znak. Ak by sme brali do úvahy všetky Volkswageny, tak najprémiovejším SUV bude asi Bentley Bentayga. Aj keď sa to nezdá, tieto dve autá toho majú naozaj veľa spoločného. V prvom rade sú zamerané na komfort a spracovanie Touaregu je na brutálnej úrovni. Každý jeden detail vyzerá, že vás prežije.

Toto je vlastne taká Bentayga bez príkras a bez piercingov a tetovaní. Je to auto, v ktorom sa dokáže odviezť cez celý kontinent a stále budete relatívne v pohode a pritom si budete užívať naozaj komfortnú a až luxusnú jazdu. Verzia Edition 20 odlíši interiér čalúnením sedadiel čiernou kožou s červenými lemami a bielym prešívaním. Takisto je odlišný aj vrch hlavice radiacej páky so štylizovaným logom série. Na kokpit s obrovskými displejmi Innovision sa dá veľmi ľahko zvyknúť a je to niečo úplne odlišné od ovládania štandardného systému v ostatných vozidlách s logom Volkswagen. Samostatná klimatizácia? Tu ju vlastne netreba, lebo je stále na displeji a stále je dostupná aj vďaka rýchlym reakciám dotykového ovládacieho displeja. Aby toho nebolo málo, tak dva displeje na prístrojovke dopĺňa tretí, ktorý premieta vitálne informácie na čelné sklo. Všetko je ovládané fantasticky, v aute je extrémne veľa priestoru, všetko by sa mohlo zdať až príliš dobré. A potom prídete k jednému jedinému detailu, ktorý celkový pocit luxusu a prémiovosti trochu deklasuje.

Volant. Čo viac povedať? Je to klasický ovládací prvok, ktorý je aj v iných modeloch automobilky a už v nich som naň nemal úplne lichotivé hodnotenia. Má iba dotykové ovládanie funkcií, ktoré síce pôsobí spoľahlivejšie ako v ID.5, ale stále to nie je úplne ono a musíte sa presvedčiť aj vizuálne, či sa niečo udialo. Našťastie Volkswagen už pomaly opustí toto riešenie, lebo trh zistil, že to je kardinálna somarina. Neberte to zle, všetko sa dá ovládať bez problému, ale chce to viac pozornosti ako klasické fyzické tlačidla s reálnou odozvou a nie haptickým vibrovaním sekcie spojeným s kliknutím v reproduktoroch. Vlastne reproduktory, Dynaudio hrá nadštandardne dobre, ale aj to kliknutie znie až neskutočne.

Motor je skrytý drahokam

Pohon veľkého terénneho auta má na starosti trojlitrový motor V6. Na výber je benzínový a naftový ktorý má dokonca dve výkonové verzie. Práve nafta sa ku autu hodí, ak jazdíte dlhšie trasy. V takom prípade dokáže mať aj nízku spotrebu a v kombinácii s príplatkovou 90-litrovou nádržou zvládne na jedno natankovanie prejsť až 1 000 kilometrov. A to ešte pred rozsvietením kontrolky palivovej rezervy.

Volkswagen Touareg teda dokáže s trojlitrom jazdiť s prehľadom do 9 litrov, keď sa posnažíte, tak dokonca aj menej. Mne sa podaril najlepší výsledok 7,1 litra. Ak zarátam, že je auto naozaj obrovské a má veľkú čelnú plochu, tak je to super výsledok. Iné vec je však, keď využijete vzduchový podvozok. Akonáhle jazdíte vo zvýšenom režime, tak sa spotreba zvyšuje o trištvrte litra až liter. Vzduchový podvozok je však pre auto úplne fantastický a jazda s ním je ako na obláčiku. Nie je to iba kvôli sedadlám, ale v prvom rade kvôli nastaveniu podvozku samotného. Prepnete ho do režimu šport stuhne, rýchlosť radenia sa zväčší, motor je živší, ale akosi mu viac stále sedí komfortné presúvanie.

Takto veľké auto je možné ľahko zaparkovať. Je to z dôvodu, že bez problému dokážete manévrovať vďaka natáčacej zadnej náprave. Nemá úplne extrémne uhly natočenia, ale aj tých pár stupňov stačí na lepšiu manévrovateľnosť. Balík vzduchového podvozku a natáčacej zadnej nápravy však nie je v základnej výbave, treba ho priplatiť ako opciu s názvom Air&Steering Paket. Jedine na hrboľatejšej ceste, v extrémnych prípadoch, trochu podvozok nestíha a niektoré hrby jednoducho preskakuje. Takto funguje každý jeden vzduchový podvozok akéhokoľvek vozidla. Stále je odladenie lepšie ako u niektorých prémiových konkurentov.

Reálne sa jazdnými vlastnosťami dá Touareg zaradiť medzi GLE a X5. GLE pôsobí ešte masívnejšie a ťažšie, kým X5 je ešte omnoho obratnejšia ako čokoľvek v triede. Majestátne auto, ktorým Touareg vo finále je, je teda fantastické za akýchkoľvek poveternostných podmienok a to aj v noci, lebo ponúka možnosť príplatkového nočného videnia s varovaním pred nebezpečnými chodcami, či zvieratami.

Bentayga light stojí málo

Koľko stojí Bentley Bentayga? Kľudne viac ako 300 000 €. Za takto vybavený Touareg, ktorý je na fotkách, zaplatíte 110 000 €. Čiže za cenu jedného Bentley dokážete kúpiť takmer tri Touaregy. A nebude výrazne horším autom, len vás bude menej vizuálne hýčkať. Robotu splní tú istú a predpokladám, že podvozok nemôže byť výrazne lepší v prémiovej verzii SUV Volkswagenu. Dobre, môže, ale už tu je fantastický a máločo sa mu dá vytknúť. Touareg je jedno z tých áut, ktoré naozaj pôsobia trochu inkognito a pritom ponúkajú luxus veľkých prémiových SUV. A prečo je ich na cestách tak málo? Lebo rovnaké úžitkové vlastnosti, plus dve miesta má Audi Q7. A to stojí len o niečo viac. Ak ich nepotrebujete, tak kľudne ostaňte pri Touaregu, je výborný!

Volkswagen Touareg Edition 20 TDI V6

Motor V6 nafta
Objem 2967 cm3
Výkon 210 kW (286 k) pri áno ot/min
Krútiaci moment 600 Nm pri 1750-3250 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4878 mm
Šírka 1984 mm
Výška 1710 mm
Rázvor osí kolies 2904 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2092/758 kg
Batožinový priestor 810/1800 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 236 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Spotreba 8,0-8,2 l/100km
Emisie g CO2/km 184