Volkswagen Tiguan je pomerne úspešne auto, ktoré sa na trhu objavilo už v roku 2007 a jeho sláva pokračuje aktuálne v tretej generácii. Najväčší úspech, podľa toho, čo vidno na cestách, zažíva druhá generácia a toto prevedenie vidno takmer všade. Aj preto Volkswagen musí dbať na celistvosť svojho modelu a preto pripravil aj do novej generácie výbornú ponuku.
Niektoré prevedenia sme si už s kolegom v redakcii skúsili. Ale teraz prichádza na rad to, čo by sa mohlo zdať ako optimálna firemná špecifikácia, vzhľadom na výbavu Limited a na použitú farbu. Akurát do tabuliek príliš nesedí pohon. Tento Tiguan má totiž motor 2,0 TSI so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies. Tento Tiguan je jedným z tých, ktoré dokážete prevádzkovať s kľudom a bez charakteristického zvuku naftových agregátov. Je tou správnou kombináciou?
Nuda, či nenápadnosť pre Tiguan?
Volkswagen firemný Tiguan je také klišé. Je to vozidlo, ktoré sa s prehľadom hodí do vozových parkov a nemusí byť ničím zaujímavé. Výbava Limited je totiž postavená na základnom prevedení Life, ktoré má iba jednu chrómovú lištu na prednom nárazníku. Len pre informáciu, Elegance má chrómové lišty tri a R-line má zase nárazníky iné úplne, ale R-line spoznáte ľahko. Výbava Limited je zvýhodnená, pričom pridáva niektoré zaujímavé prvky a znižuje cenu vozidla.
Celkovo je Tiguan ideálnym zástupcom segmentu. Ponúka dostatočnú veľkosť, ale nie je príliš veľký na manévrovanie a dokáže s ním jazdiť preto každý. Táto nenápadná šedá myška možno zanikne na parkoviskách, ale bude stále pekná v detailoch.
Veď príjemné detaily sú napríklad predné svetla IQ.Light, ktoré majú maticové usporiadanie a predvádzajú až 19 200 samostatných segmentov v každom jednom svetlomete. To sa podpisuje pod naozaj vynikajúce svetelné pomery v noci. Tiguan s týmto osvetlením dokáže predvádzať vykrajovanie, elimináciu lúčov, pridávanie lúčov, vlastne tieto svetlá sú v danej triede a naviac mainstreame priam vynikajúce.
A rovnako je to aj v zadnej časti. Tiguan tu predvádza prepojené svetlomety výrazným červeným pásom s uvítacou sekvenciou, ale aj priesvitným pásom vypnutého svetla. Koncovky výfuku nehľadajte ani pri dvojlitrom turbobenzíne, lebo na toto sa už nikto asi pri podobných autách nehrá.
Zadok je aj vďaka tomu jednoduchý a jednoliaty, taký, že nikomu nebude vadiť, ale zároveň ani nikoho nenadchne. Práve vzadu vidno aj spojité dizajnové črty s väčším Touaregom. Lenže Volkswagen má ešte jedno želiezko v ohni. A tým je o štipku väčší Tayron.
Je na vás akú výbavu a akú farbu zvolíte, ale vedzte, že sivá je naozaj nenápadná a splýva nielen s cestou, ale vlastne s akýmkoľvek urbanizovaným prostredím. Ja by som si vybral zelenú, ale aj tá je nenápadná. Reálne? Na Tiguan by sa mi páčila žltá farba a o palec väčšie disky. Aj keď tieto s priemerom 19 palcov sú veľmi praktické a bezpečne chránené pneumatikou, ale štýl by bol v úplne iný so zaujímavejším prevedením. S bielou farbou a výbavu R-line nepokazíte vôbec nič.
Tiguan predvádza veľa priestoru
Volkswagen Tiguan bol aj prvé dve generácie veľmi rozumne priestorovo usporiadaným autom. Aj druhá bola priam vynikajúca a tretia pridáva aj napriek podobným rozmerom ešte viac priestoru. Ešte viac priestoru znamená v pojme batožinového priestoru až 652 litrov a k tomu ešte prislúcha aj možnosť naklápania operadiel a posúvania zadných sedadiel. Batožinový priestor je maximálne variabilný a použiteľný.
A Tiguan má aj použiteľné zadné sedadlá, ktoré je už logicky možné nastaviť a majú aj lakťovú opierku s výklopným držiakom na mobilný telefón, teda skôr výsuvným. K tomu ešte existuje možnosť využitia rôznych vreciek, odkladacích priestorov a zadná časť má až excelentný priestor, vzhľadom na rázvor auta a na triedu. Volkswagenu sa toto auto podarilo, ale nesmie zabudnúť na to, že konkurencia je veľmi silná.
Aj kvôli silnej konkurencii má Tiguan všetky moderné technológie. Má veľký displej, ale v tomto prípade má iba uhlopriečku 12,9 palca. Za príplatok môžete mať až 15 palcov, ale myslím si, že to už je trochu zbytočné. Za ten jeden odkaz naviac vám to predsa nestojí. Áno, najväčšia devíza väčšieho displeja je možnosť pridať si jednu skratku na vrchnú lištu. V spodnej lište je automaticky klimatizácia a Tiguan má aj podsvietené spodné ovládacie prvky.
Lenže to nie je všetko. Na volante sú tlačila a v strede, medzi sedadlami, je naviac jedno koliesko. Je to niečo podobné ako má Škoda Kodiaq tri, ale tu je iba jedno a používa sa na zmenu režimu, prípadne na hlasitosť audio aparatúry. Hneď vedľa stredového prepínača je tlačidlo na štartovanie a vedľa neho ručná brzda. Všetko je na svojom mieste a jediné, čo teoreticky na svojom mieste nie je je ovládanie prevodovky. To si našlo miesto pod volantom. Podobne ako majú elektrické vozidlá.
Aj napriek tomu, že Tiguan má celkom monotónnu a temnú tému je v interiéri príjemná atmosféra. Môže za to celkové prevedenie, ktoré vyzerá kvalitne a určite aj možnosť nabíjania dvoch zariadení zároveň. Nabíjačky sú skryté pod padacím mostom na úpätí prístrojovej dosky. Lenže Tiguan má v ponuke aj iné čalúnenia a iné verzie interiére. Sú aj viac presvetlené, ale aj viac temné v prípade R-line a koženého čalúnenia. Máte teda dostatočný výber a nebudete sa musieť krotiť pri konfigurácii.
Turbobenzín je výborná alternatíva
Volkswagen Tiguan začína svoju ponuku motorov s klasickým 1,5-litrovým štvorvalcom, ktorý ale obohatený o mild hybrid a vypínanie valcov. Akurát ak chcete niečo viac a nebodaj aj pohon všetkých 4 kolies, pričom stále preferujete benzín, tak môžete siahnuť po dvojlitrovom benzínovom agregáte, ktorý sa zatiaľ zaobíde bez mild hybridu. Má výkon 150 kW (204 k) pre to štandardnejšie prevedenie a v niektorých implementáciách dosahuje až 195 kW (265 k). Lenže po týždni testovania mi výkon tohto slabšieho dvojlitra absolútne stačí a pre Tiguan je priam ideálny partnerom.
Dvojliter je štandardne spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami a s pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion, ktorý sa spolieha na medzinápravú spojku Haldex najnovšej generácie. Znamená to, že pripojenie zadného pohonu ani nepostrehnete, akurát vám dá viacej istoty v prejazdoch. To znamená, že ani príliš nezvyšuje spotrebu.
Spotreba dvojlitra v Tiguane je adekvátna. Ak sa motáte mimo diaľnic, tak viete mať niekde okolo 7 litrov benzínu na 100 km, ale to nemusíte využívať potenciál výkonnejšieho agregátu. Ak ho využívate, tak sa ľahko dostanete ku deviatke. A to nie je stále všetko. Diaľnica je skôr v znamení 8 litrov. Ale povedzme si to na rovinu, sú to stále vynikajúce údaje, ktoré sú minimálne hodné rešpektu.
A rešpekt rozhodne zaslúži aj podvozok DCC Pro, ktorý má dva ventily na jeden adaptívny tlmič a lepšie dokáže fungovať a eliminovať nerovnosti, prípadne dokáže poskytnúť športovejšie naladenie. Pre Limited a dvojliter je tento podvozok sériovo, čo znamená, že sa nemusíte absolútne priplácať.
Akurát stále trochu trpí miernym neduhom. Veď Tiguan má stále trošku hlučnejšie prevedenie tohto systému. Podobne ako Kodiaq, ale rozdielne od Cupry Terramar. Je možné, že najnovšie prevedenie už majú tento mierny hluk vyriešený. Ale hluk motora nepôsobí nežiadúco, lebo nie je otravný, je adekvátnych momentoch a dokáže zlepšiť náladu jednému šoférovi. Je omnoho lepší ako pri 1,5 TSI a rozhodne lepší ako pri 2,0 TDI.
Tiguan Limited zaujme aj cenou
Tiguan je pre Volkswagen veľmi dôležitým autom, lebo minulý rok sa podarilo predať až 546-tisíc kusov. PRedstavuje to pokles oproti roku predtým, ale vtedy bol aj Tiguan Allspace pod jedným modelom. Teraz je Tayron najväčším konkurentom a najväčším protipólom pre tento obľúbený model.
Výbava Tiguan Limited, ktorá je aktuálne k dispozícii, ponúka výhodu vo forme výbavy za 4 800 € zadarmo, ale môžete mať aj zľavu 3500 €. To znamená, že takto vybavený Tiguan stojí 50 380 € so všetkými vymoženosťami, vrátane sústavy LED svetiel, ktorá dokáže osvetliť vozovku priam vynikajúco.
Nejdem vymenovať všetkých konkurentov, ale musíte vedieť, že rozdiel základných cien modelu Tiguan a modelu Tayron je 2 300 eur (Life a 1,5 eTSI). A už je na vás ako naložiť s touto informáciou.
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 204 4Motion Limited
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 150 kW/204 koní pri ? ot/min |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1500-4400 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová 2 spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4539 mm |
Šírka | 1842 mm |
Výška | 1643 mm |
Rázvor osí kolies | 2680 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1748/472 kg |
Batožinový priestor | 652/1650 l |
Palivová nádrž | 58 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 229 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Spotreba (WLTP) | 7,5-7,7/100 km |
Emisie g CO2/km | 128-142 |