Test Volkswagen Polo GTI: Útok na špicu hitparády

Kedysi to vyzeralo, že ju automobilka Volkswagen ma sériu GTI len pre imidž. Pri piatej generácii Golfu sa však logo stalo synonymum naozaj príjemného ostrého hatchbacku. Bolo to najmä po trochu vymäknutej  tretej a štvrtej generácii. A prečo začínam s Golfom? Lebo práve Polo GTI je výrazným odkazom do minulosti a práve na piatu a šiestu generáciu modelu posadeného o triedu vyššie.

Tým ako sa auta zväčšujú je zrejmé, že v interiéri Volkswagenu Polo GTI najnovšej generácie bude približne toľko miesta ako v piatej, či možno aj šiestej generácii Golfu GTI. Preto tá paralela a výlet do minulosti. Nové Polo GTI má tiež ďalšiu paralelu vo forme pohonnej sústavy. V základnej výbave má dvojlitrový benzínový štvorvalec, ktorý ponúka výkon 152 kW (207 k) a tým jemne prekonáva svojho najväčšieho konkurenta. Nebudem hovoriť ktorého, určite všetci viete.

Je to práve motor a vlastne celá sústava prvkov, ktoré auto poháňajú čo Polo GTI odlišuje od všetkých ostatných hatchbackov v segmente B. Už dávno sú preč časy, kedy bol dvojliter ešte považovaný za agregát, čo by bol vhodný do takto malého auta. A Volskwagen aj napriek tomu tento objem použil. Veď má predsa veľmi schopný motor, prečo ho nevyužiť ďalej. Vlastne podobný motor, teda motor s rovnakým objemom je aj vo väčšom bratovi, v Golfe GTI a vo všetkých R-kách a reálnych modeloch značky Cupra.

V malom aute, ktoré je stále skôr mestským približovadlom, čo sa týka vonkajšej veľkosti, je dvojliter absolútne brutálny. V takomto malom aute je viac ako 200 koní čistý pôžitok z jazdy a je tomu prispôsobený aj podvozok, čo v prípade malého Pola je, tak je to naozaj správna kombinácia pre rýchle prejazdy. Veď už len šprint a stovku zvláda toto auto s veľkým motorom za 6,5 sekundy a adekvátne tomu sú aj brzdy. Možno by som ich na okruhu unavil, ale v bežnom svete, kde sa stíhajú chladiť a nejdem úplné bomby kvôli bezpečnosti, fungujú perfektne. Celé auto by fungovalo dokonale, nebyť jednej zásadnej drobnosti. Štandardne je Polo GTI obuté na pneumatikách Michelin Primacy 3. Nehovorím, že sú zlé, ale sú v poriadku na akúkoľvek inú motorizáciu, čiže na ktorýkoľvek litrový trojvalec základného Pola. Tu by sa hodilo niečo s lepšími parametrami pre rýchlu jazdu. V realite sa môže teda stať, že to bude práve pneumatika, ktorá povolí jemný šmyk pri inak dokonale čistej jazde.

Jazda v zákrutách však nie jedinou pozitívnou stránkou podvozku, ktorú predvádza Polo GTI. Stále si zachováva dostatok komfortu aj na dlhšie trasy, veď tlmiče majú nastaviteľnú charakteristiku a ani sedadlá nie sú príliš prešportované ako napríklad v Civicu Type-R. S Polom GTI je teda možné jazdiť na každodennej báze a pomáha tomu aj rozumne odstupňovaná sedemstupňová automatická prevodovka. Táto kombinácia ešte pridáva jednu výrazne pozitívnu vlastnosť. Tou je nízka spotreba. Samozrejme, ak budete auto naháňať, tak ako som to robil ja, tak sa dostanete na celotýždňový priemer pod 8 litrov, ale ak jazdíte mimo obce s rozumom, tak viete jazdiť kľudne aj do šesť a pol. Pri dlhšej jazde aj s diaľnicami sa vie priemer ustáliť pod 6,7 litrami na 100 km.

Ale naspäť jazde. V spomenutých zákrutách motor dokážete držať v spektre, ktoré hovorí o maximálnom krútiacom momente v širšom pásme otáčok medzi 1500 a 4500. Ostrá jazda má len dve nevýhody, teda okrem spomenutých pneumatík. Určite si musíte zaobstarať pádla pod volantom, ktorými disponujú výkonnejšie Golfy R a druhým nepríjemným bodom je malá nádrž. S objemom 40 litrov budete poznať, pri ostrejšej jazde, všetky pumpárky a všetkých pumpárov okolí. Socializácia je teda na veľmi vysokej úrovni. Až na tieto mierne neduhy, ktoré sa dajú veľmi ľahko vyriešiť výmenou pádiel, pneumatík a decentnejšou jazdou, je Polo GTI výbornou alternatívou k ostatnej ponuke na trhu. To čo mi spôsobilo najväčší šok je však cena. Novinársky kus sa vo svojom pôvodnom čase predaja dal kúpiť za 27-tisíc eur. Táto cena ešte dokonca podliezla cenu najväčšieho konkurenta, ktorý môže mať iba manuálnu prevodovku. Ja sám som odhadoval, že cena takéhoto kúsku bude vyššia. Kľudne by som tipoval aj 33 000 €. Ale mýlil som sa a je to menej. O 20% menej. A to sme stále pri cenníkovej cene, ktorá je nastavená veľmi agresívne. Až mám chuť pozrieť sa o koľko je drahší Golf s výkonom 180 kW (245 k). Potrebujem však Golf?

Veľkosť bola je na úrovni niekdajších golfov, to sa nemusíme škriepiť. Výkonovo je na tom Polo GTA lepšie a spracovanie predvádza tie najlepšie maniere v triede. Jasné, možno by som do výbavy doplnil napríklad bezkľúčové otváranie, ale to už je o mojej vlastnej rozmaznanosti a dlhodobom využívaní tohto prvku. Všetko, čo treba, toto Polo GTI má. Netreba mi žiadne zbytočnosti a na odomykanie diaľkovým a naštartovanie kľúčom si viem ľahko zvyknúť. Preto musím skonštatovať, že práve Polo GTI je jedno z mojich najobľúbenejších áut, ktoré mi tento rok prišli do testovacieho cyklu. Je výborné a z pohľadu konkurencie takmer bez akýchkoľvek protivníkov. Najmä za túto sumu. Lebo keby stojí 33, tak by som už skôr uvažoval o GR Yarise, ale keďže je Polo za menej ako 30, tak je ten rozdiel extrémne veľký.

Keď vezmem do úvahy cenu a výkon, tak si viem Polo GTI predstaviť vo vlastnej garáži ako auto na každý deň, ku ktorému by som mal na víkendy možno aj niečo ďalšie koncernové. Čo tak Porsche 911? To by bolo celkom pekné kombo. A ešte mi vlastne napadá jedna slabšia stránka, keď už sa v tom snažím prplať do detailu. Zvuk. Chcelo by to možno iný koncový tlmič, ktorý by bol trochu hlasnejší a iné nastavenie mapy so streľbou do výfuku v športovom nastavení. Takto Polo GTI pôsobí trochu odizolovanie a sterilne, ale to je len akustický dojem. Reálny dojem je, že je Polo GTI hravé a zábavné aj s tými veľmi priemernými pneumatikami. Jo a ručka je klasická ako kedysi!

Volkswagen Polo GTI 2022

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 152 kW (207 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4074 mm
Šírka 1751 mm
Výška 1431 mm
Rázvor osí kolies 2549 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1394/1800 kg
Batožinový priestor 305/1079 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (WLTP) 5,6
Emisie g CO2/km 128