Test Volkswagen Arteon R Shooting Brake: GT s hot náladou

Volkswagen má v súčasnosti takmer v každom modeli verziu R, teda od Golfu vyššie, okrem Passatu. Inak tomu nie je pri Arteone, ktorý na rovnaký motor ako Golf a pri dvadsiatom výročí divízie s logom R získal aj Arteon R najvýkonnejší motor vo svojej histórii. A výkonu sekunduje aj vzhľad.

Arteon R, s karosériou Shooting Brake, tróni na vrchole ponuky nízkych vozidiel s logom Volkswagenu a právom. Divízia R autu naviac prepožičala agresívnejšie tvary a aj napriek tomu si tento Arteon musí obhájiť svoju existenciu v každodennom svete, lebo nie je až tak exkluzívny, aby ostal sedieť v kúte v garáži ako víkendovka.

Čo sa mení?

Nemyslite si, že Arteon R je rovnaký ako Arteon R-line. Je medzi nimi naozaj veľký rozdiel. Predný nárazník vyzerá úplne inak a agresívnejšie pre najvýkonnejšiu verziu modelu a rovnako tak zadný nárazník skrýva jedno zaujímavé prekvapenie. Vzadu má toto auto až 4 koncovky výfuku, pričom všetky sú reálne. Takto to bežné Arteony nemávajú. Ich hranatý tvar dáva zadnej časti trochu športovej elegancie.

Samostatnou kapitolou sú zliatinové disky. Tie majú masívny priemer 20 palcov a aj relatívne veľké brzdy, vpredu s perforovaním, sa za nimi strácajú. Tieto disky však majú jeden vážny nedostatok. Či skôr dva, druhý je o komforte. Tým prvým je, bez sporov, náchylnosť na poškriabanie a seknutie, kvôli svojej obrovskej veľkosti a malej výške pneumatiky. Ale, čo treba uznať, Arteon R s nimi pôsobí naozaj vynikajúco a neskutočne exkluzívne.

K celku sa pridáva aj špeciálna modrá farba Lapiz Blue s metalickými čiastočkami, ktorá je aktuálne charakteristická pre modely s logom R. V tomto prípade, teda v prípade Arteonu Shooting Brake je možné ju zvoliť aj na obyčajnejšie Arteony so slabšími motormi, ale s výbavou R-line.

Kombi tohto druhu má jednu veľmi športovo vyzerajúcu a charakteristickú črtu. Shooting Brake má nádhernú nízku stavbu karosérie s natiahnutou strechou až dozadu a dizajnovou pikoškou sú bezrámové dvere. Tie vždy prinášajú veľkú dávku športovosti aj vozidlám, ktoré by inak športovo vôbec nepôsobili. Áno, máme na mysli verzie GT od BMW. Od pohľadu teda modelu Arteon R s karosériou kombi naozaj nie je čo vytknúť a ak je čistý, tak vyzerá fantasticky v akejkoľvek situácii.

Arteon R prináša aj praktickosť

Arteon R Shooting Brake je určite väčší pôdorysom ako Passat Variant. Tvrdenie však môže byť trochu na hrane, lebo sa určite nebude týkať batožinového priestoru. Bude skôr platiť o priestore na zadných sedadlách pre zadných pasažierov. Tí v dĺžkovom smere banovať veru nebudú. Nad sedákom je určite menej miesta ako v praktickejšom modeli z rovnakého segmentu. Predsa tá strecha sa zvažuje omnoho rýchlejšie ako pri Passate Variant.

Ale keď sme boli pri kufri, teda ja som pri ňom bol, vytvára dojem, že Arteon R Shooting Brake môže naozaj plnohodnotne slúžiť ako vozidlo na každý deň. V základnom stave má objem 565 litrov, o 85 litrov menej ako ma Passat Variant. Veľkosť sa dá meniť sklápaním operadiel zadných sedadiel. Je len na konečnom zákazníkovi, či bude chcieť v takto jedinečnom aute, v rámci ponuky značky, prevážať naozaj obrovské veci.

To najlepšie z interiéru je však v prednej časti. Sedadlá s lepším tvarovaním pre športovú jazdu, volant s výraznejším vencom zrezaným v spodnej časti a na ňom dedikované tlačidlo R, hovoria o náture vrcholnej verzie. Volant získal dotykové ovládanie jednotlivých prvkov a nemusí úplne každému okamžite sadnúť. Aj mne sa počas týždňa stávalo, že v lete, keď boli teploty okolo 35 °C som si pri zatáčaní omylom zapol vyhrievanie kormidla. Tu asi platí, že o niečo lepšie volanty boli s klasickými tlačidlami a kolieskami. Pokrok nezastavím, takto je to teraz in.

Veľmi dobre však treba hodnotiť informačno-zábavný systém, ktorý bez problému funguje s bezdrôtovým pripojením na Apple CarPlay, či Android Auto. Horšie je to trochu s nabíjaním mobilu. Možno väčšie lopaty držia lepšie na mieste a zároveň sa teda lepšie nabíjajú, ale môj mikrotelefón občas predviedol v zákrute posun a dostal sa do sfér, kde nefungovala nabíjacia indukčná časť. Od tohto sú aj káble a Volkswagen nechal niekoľko USB portov, ale najmä USB-C portov, ktoré je možné využiť presne na túto aktivitu. Ak máte redukciu, alebo správny konektor kábla.

Prečo neexistuje Passat R? A na čo by na trhu bol?

Pri pohľade na portfólio Volkswagenu vznikne logická otázka, že prečo automobilka neponúka Passat Variant s približne podobným výkonom. Načo by to robila? Veď by boli obe autá cenovo porovnateľné. Arteon R má omnoho viac charizmy ako Passat. Arteon R Shooting Brake je preto úplne optimálnou voľbou rodinného auta s veľkým vnútorným priestorom. Keby mám presadnúť z rodinného MPV, kvôli kríze stredného veku, do niečoho nižšieho, stále praktického a ostať pri značke, tak práve Arteon Shooting Brake by bol naozaj významným kandidátom.

Veď ma dvojlitrový motor s maximálnym výkonom 235 kW (320 k) a krútiacim momentom 420 Nm, ktorý prenáša sedemstupňová dvojspojková prevodovka a posiela ich na všetky 4 kolesá. Nemá ten zaujímavý systém s driftovacím režimom, lebo si musí nechať trochu dôstojnosti. Nemôže ju všetku spláchnuť do záchoda len tak ako menší a odviazanejší súrodenci. Aj preto sa mi zdá naladenie Arteonu R úplne iné ako má Golf R. Väčší súrodenec je skôr GT-čkom ako reálnym hot wagonom. Je to z dôvodu väčšej hmotnosti a celkovej veľkosti. Nehovorím, že nie je obratný, ale je jednoducho väčší a žiada si preto iné zaobchádzanie. Veď v reálnom svete mimo diaľnic som s ním vedel jazdiť do 8 litrov. Teda aj mimo mesta. Aký bol finálny priemer so všetkými jazdami? 8,7 litra benzínu na sto kilometrov.

Čo ale spraví Arteon R Shooting Brake, ak ho chcem hnať do extrémov a zoberiem ho na kľukatú cestu niektorého z kopcov, alebo do inej podobnej časti slovenskej cestnej siete? Ak je dobrý povrch, tak sa dokáže naozaj odmeniť extrémnymi bočnými preťaženiami a výkonovými parametrami naozaj z ríše horúcich vozidiel. Ak však začne byť cesta trochu horšia, tak režim Race musí ustúpiť režimu Individual. Dá sa nastaviť posunutím všetkého na najšportovejšiu nôtu a vypnúť prízvušovanie do reproduktorov, ale zároveň je možné nastaviť podvozok. Na týchto dvadsiatkach sa mi najviac osvedčilo posunúť slider tesne pod stred, čiže pod Normal smerom ku režimu Comfort. Tento jeden stupienok spravil z auta použiteľné vozidlo aj pre jazdy na našich cestách. Na devätnástkach s väčším profilom by asi aj Normal stačil. Po naozaj extrémnej jazde mi palubný počítač ukázal priemer 17 litrov. Koľko by som mal s Imprezou? 45 litrov? Asi tak.

Nie ďaleko od dokonalosti

Ak hľadáte naozaj štýlové auto, ktoré vám nebudú susedia závidieť, lebo je to VW a zároveň máte požiadavku na naozaj slušné výkony, tak asi máte svojho kandidáta. Výkonovo je brutálny, spotrebu môže mať nízku, občas strelí do výfuku, vyzerá famózne a k tomu bude jedným z najviac jedinečných vozidiel s logom Volkswagenu, ktoré automobilka kedy ponúkla. A koľko stojí? Stojí trošku viac. 71 000 €. Ak sa vám prevrátili očí, tak ostaňte v kľude, stále je to relatívne rozumná suma za takéto auto. Jediným problémom tak môže byť, že už o pár tisíc eur viac stojí BMW 540i s karosériou kombi, ktoré má tiež štvorkolku a ešte vyšší výkon. Stále to však bude základ a nie vrchol ponuky ako v prípade Volkswagenu Arteon R Shooting Brake. A stále bude mať rámové okná.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 235 kW (320 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 420 Nm pri 2100-5350 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4866 mm
Šírka 1871 mm
Výška 1462 mm
Rázvor osí kolies 2838 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1793/2290 kg
Batožinový priestor 565/1632  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP) 9,0-9,3
Emisie g CO2/km 203-212