Prvá jazda: Rolls-Royce Cullinan je naozaj ako šperk (Frozen Lakes)

Postupný presun všetkých automobiliek ku SUV vyvoláva trochu rozruch. Je to celkom logické, lebo tradičné hodnoty sú niekde inde. Stalo sa to pri Ferrari, stalo sa to pri Bentley, stalo sa to pri Porsche. A presne tieto automobilky majú nové SUV ako najpredávanejšie vozidla. Preto sa netreba čudovať, že aj Rolls-Royce siaha po takejto alternatívne a už dávnejšie predstavil model Cullinan.

Treba uznať, že úspechy Cullinanu sú naozaj hodné rešpektu. Veď za krátky čas od roku 2018, kedy ho predstavili, sa stal globálne najúspešnejším modelom. Jasné, sú trhy, na ktorých je situácia odlišná, ale celkovo je popularita modelu fascinujúca.

Cullinan priniesol to, čo jednoducho zákazníci chceli. Priniesol štýl Rolls-Royce s iným tvarovaním. Je to prvý sériový model, ktorý nemá karosériu sedan, alebo kupé, prípadne kabrio. Zvonka je tradičným SUV, ak si pozrieme bočný profil, ale každým jedným detailom dáva najavo, že toto je Rolls-Royce, preto mu SUV netreba hovoriť.

Predná časť má charakteristické stvárnenie a neodškriepiteľnú príbuznosť ku Phantomu. Rolls-Royce mohol na masívnej čelnej ploche využiť naozaj veľkú masku chladiča, ktorá má byť gréckym chrámom. Vidíte to stĺporadie? Ak ste to doteraz nevedeli, tak teraz už budete vždy vidieť práve Akropolu. Nad ňou sa tyčí klasický bod, z ktorého sa vysúva soška Spirit of Ecstasy. Zasunúť ju môžete tlačidlom, zamknutím, ale aj pokusom o lúpež. Znova logické, lebo niektorí si nechávajú sošku vyrobiť z drahých kovov. Môže byť aj presvetlená, ale to už je trochu zvláštne.

Na výber mám dva Cullinany. Červený Black Badge a modrý Cullinan Frozen Lakes od sekcie Bespoke. Asi je jasné, ktorý si vyberám. Práve exkluzivita vyhrala nad výkonom. Toto je jeden zo 14 kusov tejto série a prináša hneď niekoľko odlišnosti. Línia pinstripe na boku karosérie je prerušená na prednom blatníku, aby umelec maľujúci práve túto časť predviedol svoje majstrovstvo a spravil grafiku charakteristickú pre Frozen Lakes sériu.

Od predného blatníka až dozadu pinstripe pokračuje svojim štandardným prevedením. Ku tmavomodrej karosérii s neuveriteľne hlbokým lakom sa hodí tyrkysová línia. A vôbec mi nevadí, že Cullinan je iná forma modelu ako sedan. Ak si už niekedy videli Rolls-Royce, tak vás určite neprekvapí otváranie dverí. Predné sa síce otvárajú štandardne, ale zatvárate ich tlačidlom a zadné majú princíp zatvárania rovnaký, ale otvárajú sa dozadu. Prečo? No predsa kvôli ľahšiemu nastupovaniu. A kvôli odlišnosti od ostatných vozidiel. Už samotné chytenie kľučky predvádza fakt, že Rolls-Royce vyrába najkvalitnejšie vozidlá.

Tento dojem prichádza aj v interiéri. Znova je tu špecialita vo forme Frozen Lakes edície. Je to kombinácia čalúnenia čiernou, bielou a tyrkysovou kožou. Niektoré časti sú lakované čiernym lakom, niektoré bielym a lišty pred spolujazdcom a vodičom sú úplne špeciálne. Na pôvodný panel najskôr umelec nanesie prvú vrstvu grafiky, potom ju nalakuje priesvitným lakom a pridá ešte ďalšie dve vrstvy grafiky a minimálne dve vrstvy laku. Spraviť tieto lišty trvá dva týždne, kvôli zložitosti postupu a veľkom podiele ručnej práce. A rozumiem prečo. Sú fantastické a na slnku vyzerajú ako reálne línie prasknutí v ľade. Odtiaľ je asi aj názov Frozen Lakes, či skôr názov je pretavený do týchto líšt.

Začnime ale od zadnej časti. V operadlách predných sedadiel sú umiestnené výklopné displeje, ktoré môže posádka ovládať kolieskom v strede lakťovej opierky schovaným v prednej časti pod malými odklápacími dvierkami. Vzadu panuje naozaj luxusné ticho a kľud, ale nie je to miesto, na ktorom chcete sedieť. Cullinan nie je príliš veľký, má na dĺžku iba 5,4 metra a chcete ho šoférovať sami. Len tak pre zaujímavosť, rovnakú dĺžku má aj Ford Ranger. Pocitovo to však až tak nepríde, lebo vnútri je tiež extrémne veľa miesta. Predná časť znova prináša koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému, ktorý automobilka prevzala od materského koncernu. Ak sa nemýlim, je to šiesta generácia systému iDrive, ktorá bola jedna z najintuitívnejších a najjednoduchších. Rolls-Royce má totiž filozofiu, že využíva len to najlepšie. A to sa udialo. Vyvíjať vlastný systém pre malosériovú automobilku je určitým spôsobom šialenstvo. Tu prišla racionálna verzia a luxus zachovala.

Rolls-Royce je o malých detailoch, ktoré sú jemne odlišné od všetkého ostatného. Hľadáte pádla pod volantom? Zabudnite. Páčky na smerovky a stierače pod volantom zase evokujú historické vozidlá automobilky a ich ovládanie je naozaj zvláštne. Zvláštne z pohľadu pocitu, nie funkcií. Rovnako zaujímavý je aj volant s tenkým vencom, ale s obyčajnými klasickými tlačidlami. Tu sa na dotykové plochy asi veľmi nebudeme hrať. Samostatná je aj klimatizácia, ktorá nemá zobrazenie v stupňoch, ani nastavenie automatického fúkania. Dokonca by sa dalo konštatovať, že klimatizácia je manuálna. Vadí to? Ani najmenej.

Luxus a trvácnosť, ktorú vyžarujú interiéry automobilov tejto značky sú charakteristickými prvkami, pričom treba uznať, že kombinácia detailov a dizajnu v tomto modeli je úplne fantastická. Som rád, že som siahol po Frozen Lakes a nie po Black Badge, ktorý mal kľudnejší čierny interiér. Bol však vykúpený ostrou a veľmi extrovertnou červenou farbou zvonka.

Štartovanie vozidla je gombíkom po ľavej strane. Je hneď vedľa tradičného spínača svetiel, ktorý má už roky približne rovnakú formu. O naštartovaní informuje prebudenie displejov. Motor V12 je úplne kľudný a kultivovaný. Aj tu sa dá nájsť odkaz do minulosti s objemom 6,75 litra, ale dve turbá hovoria o úplne inej výkonovej charakteristike. Cullinan má 420 kW (571 k). A ich nástup je vskutku lineárny. Ak by som chcel trochu športovejší prejav, tak stlačím malé tlačidlo Low na páčke prevodovky pod volantom. Ale nechcem. Toto auto je postavené na kľudnú jazdu a aj keď bez problémov zvláda ostré prejazdy, je to stále o relaxe a komforte. Aj podvozok toto presne predvádza. Ani obrovská karoséria hmotnosťou 2,6 tony nevyznieva príliš tuho. Je to najkomfortnejšie auto s terénnejším zameraním, ktoré si za svoje peniaze môžete kúpiť. Nenúti vás ísť rýchlo. Pomaly sa vám do mozgu dostane jazda na štýl Rolls-Royce. Tu nehľadíte na spotrebu, nehľadíte na časové údaje, idete a užívajte si kľud, ktorý okoreníte výborným audiosystémom. Nič viac vám netreba.

No a koľko Cullinan stojí? Ceny začínajú niekde na 450 000 € a predpokladám, že tento kus môže byť tak za 600 000 €. Veľa? Rozhodne nie. Ten pocit luxusu a kvality je takmer neprekonateľný. Nečudo, že zákazníkom vozidlá Rolls-Royce vydržia dlho. Auto je na dlhovekosť stavané.

Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes

Motor V12 benzín
Objem 6749 cm3
Výkon 420 kW (571 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 850 Nm pri 1600 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5341 mm
Šírka 2000 mm
Výška 1835 mm
Rázvor osí kolies 3295 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2660/- kg
Batožinový priestor 526/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,2 s
Spotreba (WLTP komb.) 15,0
Emisie g CO2/km 341