Test Škoda Octavia RS: Treba vôbec niečo viac?

Iba pár týždňov dozadu sme mali na test Škodu Octavia RS iV vo verzii kombi. Hybridný pohon v praktickom balení sme chválili ako zaujímavú alternatívu a rýchle auto, ktoré ale treba vedieť správne používať. To správne, “plnotučné” RS to ale nebolo. Avšak nečakali sme dlho a na týždňový test nám Škoda ponúkla aj ostro červený sedan RS, ktorému v žilách prúdil iba benzín bez elektrickej podpory. Takže hutných 180kW/245 koní k dispozícii úplne stále. Tešenie sa bolo rozhodne na mieste.

Kým predošlé testované kombi RS iV bolo v bielej farbe, ktorá mu inak mimoriadne sekla ale až tak nekričala, ostro červený sedan je na ulici aj v premávke neprehliadnuteľný. Lak vynikne najmä na priamom svetle a vyzerá úžasne. Ak chcete pútať pozornosť a dávať všetkým jasne najavo, že toto je tá najrýchlejšia Octavia súčasnosti, lepšia farba v ponuke nie je. Nová Octavia je celkovo veľmi vydarené auto, čo sa vizáže týka. Jej tvary sú ostro a priamo rezané, bez prekombinovanosti, ale zároveň výrazné a sebavedomé. Červená farba doslova triafa klinec po hlavičke a skvelo sa hodí k čiernej maske, podnárazníku, zadnému difúzoru aj spätným zrkadlám. Malý spoiler na hrane piatych dverí je síce vskutku minimalistický, avšak vďaka čiernej farbe na červenej karosérii nesplynie a tak nezanikne. Páčila sa nám aj decentná dvojica koncoviek výfukov. Auto jazdilo na masívnych 19” kolesách, ktoré samozrejme vyzerajú perfektne. Ak sa obávate straty pohodlia, nemusíte. K tomu sa ale dostaneme neskôr. Aby sme nezabudli, verzia RS má už v základe Matrix LED svetlá, ktorých svetelný účinok je viac než dobrý. Nechceme vyznievať ako platené promo, avšak Octavia RS v tejto ostrej červenej farbe úplne geniálne balansuje na tej akurátnej hranici elegantného vkusu a športového looku. Jasne sa odlišuje od ostatných, nešportových variantov tohto modelu, červená farba doslova bije do očí ale stále je vkusná a doplnky sú presne v norme. Žiadne prehnané komiksové svaly ale aj napriek tomu úplne jasné zaradenia sa do športovej ligy. Well done, Škoda!

Kabína nekričí do sveta svoj RS rodokmeň až tak hlasno ako červený exteriér. Je kompletne čierna, avšak oživuje ju červené prešívanie. Na sedadlách, prístrojovke, lakťovej opierke či volante. Obklad v imitácií karbónu je decentný a tiež sa nám páči aj alcantarové tapacírovanie palubnej dosky. Ako sme spomínali už pri verzii RS iV, ide vlastne o taký klasický interiér veľmi dobre vybavenej Octavie, podčiarknutý červenou. Aby ste nezabudli, v akom aute to sedíte. Sedadlá sú integrované, látkové a telo držia dobre, avšak asi by sme uvítali pevnejšie bočnice. Tieto pôsobia až prekvapivo mäkko, aj keď sú pohodlné a stále podržia telo. Logo RS je na ich operadlách, volante aj na prahoch dverí. Samozrejme ani tu nechýba 10” infotainment Columbus, ktorý má nadpriemernú grafiku a prepracovanosť celého menu, vrátane veľkého množstva sekcií. Aj rýchlosť je úplne v norme takže tu nemáme výčitky. Rovnako tak nám nič neprekážalo na plne digitálnom prístrojovom štíte, ktorý patrí medzi jedny z našich najobľúbenejších. Prehľadnosťou aj množstvom rôznych možností zobrazenia, od navigácie cez celý displej až po úplne minimalistické ukazovatele rýchlosti. Špecialitou Škody je dáždnik vo dverách, ktorý je aj v RS. Perforovaný kožený volant v rukách sedí ako uliaty aj pri ostrej jazde a naviac máte pod ním k dispozícii pádla pre manuálne radenie. Materiály sú na vysokej úrovni, rovnako tak aj ich spracovanie. Tvrdých plastov je minimum ale napríklad na rukovätiach dverí by sme uvítali aj mäkšie a estetickejšie prevedenie. Priestorovo ide vnútri o štandardnú Octaviu, čo na danú triedu auta znamená nadštandardne štedré pomery vo všetkých smeroch. Azda najviac sa to prejaví vzadu, kde si aj urastené dospelé osoby budú pochvaľovať priestor na kolená. Objem batožinového priestoru 600 litrov nepotrebuje komentár, toľko pred pár rokmi nemávali ani niektoré kombíky.

To najdôležitejšie je pod kapotou, teda dvojlitrové TSI so 180 kW/245 koňmi a 370 Nm. Poháňa síce iba predné kolesá, ale k prenosu pomáha samosvorný diferenciál VAQ a sedemstupňový automat DSG. Oproti RS iV je táto klasická benzínová verzia samozrejme ľahšia, tým pádom aj obratnejšia a rýchlejšia. To ale nie je nič prekvapivé. Auto je v priamke samozrejme brutálne rýchle. Teda, brutálne v tomto prípade neznamená, že to je nejaký superšport. Je ale tak rýchle, že vás to privádza k myšlienke, či je v reálnom svete potrebný vyšší výkon. Octavia RS vystrelí z miesta či strednej rýchlosti bleskurýchlo, akékoľvek predbiehanie je hračka a 245 koní je absolútne dosť aj na kráľovskú okreskovú zábavu. Samozrejme, existujú aj ďaleko výkonnejšie hothatche, otázka ale je, či také výkony v premávke už nezaváňajú problémom. Lebo ruku na srdce, aj s touto Octaviou sa dá po okreske letieť až nechutne rýchlo. Trochu sklamaním je zvuk motora, ktorý je až príliš civilizovaný a utlmený. Nevtiahne vás do deja až tak ako konkurenti, na druhú stranu je to asi stále viac fér ako syntetický zvuk z reproduktorov.

Auto jazdí veľmi precízne. Možno nevtiahne do deja až tak ako niektoré iné hothatche ale je až playstationovo rýchle a ľahko ovládateľné. Dá sa s ním ísť fakt rýchlo a v zákrutách je absolútne neutrálne a sebaisté. Oproti RS iV sa nižšia hmotnosť prejavuje ľahším ovládaním a do zákruty sa proste napasuje obratnejšie a svižnejšie, bez menšej potreby korigovania. Octavia RS je inak úžasná v tom, ako vie meniť svoj charakter pri zmene jazdného režimu. V Športe s prevodovkou v režime S ide o tichého okreskového zabijaka s rýchlymi odozvami na plyn aj riadenie. Prepnite ale do Comfortu a máte výkonný diaľničný krížnik s až húpavo pohodlným podvozkom. A dokonca ani v tom Športe z vás nevytrasie dušu. Octavia RS nie je ten úplne najrýchlejší a najstrhujúcejší hothatch na trhu, dosť pravdepodobne je ale ten najpoužiteľnejší a najpríjemneješí na každý deň. Toto auto je až fascinujúco univerzálne tým, ako rýchlo a zároveň pohodlne vie jazdiť. A viete čo je ešte super? Že po týždni jazdenia sme sa dostali na priemer iba 7,6 l/100 km. V tom je zahrnutých zhruba 400 diaľničných kilometrov, pár desiatok v meste a taktiež zhruba 70 km v poriadne ostrom okreskovom tempe s využitím úplne všetkých schopností tohto auta. Klobúk dole! Výkonovo hothatch, nákladmi na prevádzku bežné benzínové auto strednej triedy.

Je lepšia ako hybridná verzia? Nuž, je iná. Zaručene ale rýchlejšia a zábavnejšia. Výhodou hybridu je schopnosť jazdiť napríklad v meste čisto na elektrinu za minimálne náklady. A ak sa chcete odviezť, nabijete ju a máte k dispozícií plný výkon, aj keď iba na obmedzenú dobu. Ak vám to stačí, je iV lepšou voľbou. Ruku na srdce, z hľadiska jazdného prejavu sa nám ale viac páči táto benzínová verzia. Rozumieme aj tým, ktorí siahnu po hybride, ktorý má zasa iné výhody. Ale aj táto spaľovacia verzia jazdí za prekvapivo nízke náklady a v reálnom svete je tak rýchla, že výkonnejšie auto racionálne ani nepotrebujete. V červenej vyzerá vynikajúco, má slušnú výbavu a je geniálnym skĺbením zábavy a pohodlia na každý deň či dlhé trasy. Cenovka testovanej verzie je 33 990 eur čo nám za toto kombo výbavy, imageu a výkonu príde úplne bez problému. V našich očiach vlastne ide o jednu z najlepších škodoviek na trhu a jedno z najuniverzálnejších áut triedy vôbec.

Škoda Octavia  RS

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 180 kW (245 k)
Krútiaci moment 370 Nm
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová DSG, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4702 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2681 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1520 kg/2038 kg
Batožinový priestor 600/1550  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (WLTP) 6,5-8,0
Emisie g CO2/km 153-160