Test Škoda Kodiaq Style TDI 200: Cieľ splnený

Škoda Kodiaq pomaly čaká na svojho nástupcu a k nám do redakcie sa dostala posledná novinárska verzia tohto modelu. To však neznamená, že končí, nástupca príde až budúci rok a v ponuke bude ešte neskôr. Dovtedy bude fungovať stále súčasná generácia, ktorá vyzrela k najlepšej forme, ktorú za tie roky kedy mala.

A čo môže byť ikonickejším spôsobom kombinácie ako vyššia výbava Style s výkonným naftovým motorom a pohonom všetkých 4 kolies označeným jednoducho 4×4, ktorý spolupracuje so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami? Toto je verzia, ktorá sa určite bude predávať ešte počas celého zvyšného životného cyklu auta. Dokonca ani nie je nutné čakať na nástupcu, toto auto je stále vynikajúce.

Kodiaq v charakteristickej forme

Kto by toto auto zvonku nepoznal? Je ich na cestách viac ako by sa mohlo podľa cenovky zdať. Je obľúbeným vozidlom nielen vo firemných vozových parkoch, ale aj v rodinných záležitostiach. Ak takéto auto, Kodiaq, dostanete ako služobné, máte záruku pohodlia a väčšinou nenápadnosti. Samotná karoséria s výbavou Style prináša stále nelakované plastové diely, ktoré vyzerajú nenápadne, najmä ak sú s kombinované s celkovo nenápadnou farbou.

Základný tvar karosérie sa nikdy nezmenil, musí ostať rovnaký, lebo je najlepším využitím priestoru. Kodiaq je vlastne vysoké kombi, čiže vlastne SUV. Tieto proporcie mu nikto nikdy nezoberie a aj do budúcna si ich určite zachová. V súčasnej generácii Kodiaq prináša ostré línie a stále dvojdielne predné svetlomety. Tentoraz už ale majú štandardne LEDkové osadenie a v príplatkovej výbave je zase možnosť zvoliť maticové usporiadanie.

Bočný profil nechá vyniknúť masívne zadné dvere, ktoré nie sú samoúčelné. Nie sú síce ladným prvkom, ale sú dôležité aj z hľadiska nastupovania. Veď zadné sedadlá nie sú v tradičnom v počte 3, ale 5. Toto auto je sedemmiestne ak otvoríte dvere, tak vás možno prekvapí zaujímavá situácia. Vyskočí z nich ochrana konca a hrany. Ak otvárate dvere a nemáte príliš šikovne brzdiace sily, tak neobijete ani vlastné, ani susedné vozidlo. Všetko pritom funguje úplne mechanicky. Tlakom na klobúčik v stĺpikovej časti dverí samotná gumová ochrana zaskočí. Je to vynález, ktorý stojí za príplatok 362 eur v balíku Family s roletami na zadných dverách, košom vo dverách a elektronickou detskou poistkou.

Kým predná časť získala inovované svetlá, vzadu to je tiež tak. Majú zložitejší tvar a Škoda ich nazýva Škoda Crystal Loghts. Aj tu vidno rozdiel medzi výbavami Laurin & Klement, Sportline a klasickou Style. Klasická Style má plastovú spodnú časť nárazníka a takisto aj mriežku v jeho strede. Kodiaq s takouto výbavou pôsobí omnoho robustnejšie a terénnejšie ako akákoľvek iná alternatíva v ponuke. Čiže to nie je len o šetrení peňazí, lebo Style vlastne stojí rovnako ako Sportline, ale je to hlavne o situácii, že niektorým môže viac imponovať takéto stvárnenie.

Priestor v obrovských dimenziách

Prečo si kupujete Kodiaq? Pretože má priestor. Má ho naozaj veľa a ak zvolíte verziu, ktorá má iba 5 sedadiel, tak si pripravíte kufor s objemom až 845 litrov. Ak tam tie zadné sedadlá máte, stále viete batožinový priestor použiť úplne dokonale. Má totiž 270 litrov pri 7 sedadlách, ale aj viac ako 500 litrov po ich sklopení. Dokonca viete variovať jeho veľkosť posúvaním zadných sedadiel. Nie sú rozdelené kompletne na 3 časti, sedák je rozdelený 1:2, ale aj tak je variabilita výborná. Prispieva k nej aj možnosť naklápania operadiel, ale tie sú naklápané v troch dieloch samostatne.

Kodiaq sa dá určite použiť aj ako malé auto na cestovanie bez nutnosti využitia dodávkových karavanov. Sú na to rôzne alternatívy prestavby, ale prečo, keď môžete ísť do apartmánov a hotelov? Zadné sedadlá sú síce výborné, ale najlepšie sedadlá sú v prednej časti. Čalúnenie alcantarou, kožou a látkou je príjemné aj v horúcich dňoch a nespáli chrbát, ani zadok. Možno chýba ventilácia, ale to už hovorí o rozhýčkanosti a vysokých požiadavkách. Sedadlá sú jednoducho veľmi dobré a netreba im žiadne vylepšenia. Zvládnete v nich aj 1000 km bez mihnutia oka.

Predná časť modelu Kodiaq prešla pri facelifte výraznou zmenou a madlá dverí už nevŕzgajú. Vôbec. Technologicky je tiež na úrovni, lebo ponúka nielen stredový displej, ktorý bezdrôtovo zrkadlí ako telefóny s Androidom, tak telefóny pracujúce s iOs. Ďalší displej pred vodičom nahradzuje mechanické ukazovatele a robí to výborne. Dokáže ich natoľko imitovať, že na ňom máte dve kruhové stupnice a v strede všetko podľa želania. Je až prekvapením, že Škoda použila výrazne športovo ladenú vizáž zobrazenia aj pre nie úplne športový Kodiaq.

A čo by som ja zmenil v interiéri Kodiaqu? Asi by som stále siahol po športovo ladenej výbave Sportline s výraznejšími sedadlami so vstavanou opierkou hlavy. Alebo rovno po RS-ku, ktoré má podobné fotelky. Nie, tým nechcem povedať nič zlé na sedadlá, ktoré má auto v tejto verzii, ale moje vnútorne rozpoloženie a dynamickejšie jazdy by si pýtali asi trochu zmenené náradie.

Kodiaq lepšiu naftu nikdy nemal

Pod kapotou tejto verzie Škody Kodiaq je najlepší dvojlitrový motor TDI, ktorý kedy automobilka v modeli vyrobila. Má totiž výkon až 147 kW (200 k) a krútiaci moment 400 Nm. Spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou a s pohonom všetkých 4 kolies na báze Haldexu. Tradične a štandardne je teda Kodiaq predokolkou a všetko si režíruje sám. Vás na prepínanie pohodu absolútne netreba. Všetko funguje úplne jednoducho a automatika je dokonca nepostrehnuteľná, nemusíte vedieť kedy chce Kodiaq pridávať zadné kolesá.

Prejav motora je zvonku možno drsný, ale interiéri predvádza vďaka odhlučneniu relatívne ticho. To môže rušiť možno iba väčší hluk od zadných kolies, ak nemáte naložený batožinový priestor a nepridáte tým určitú aj zvukovú izoláciu. Teraz vážne, Kodiaq som doteraz mal za dobré auto, ale aktuálne musím skonštatovať, že je veľmi príjemným a vyzretým vozidlom, ktoré by som sa nebál zaradiť do môjho vozového parku ako každodennú alternatívu. Možno aj verziu s týmto motorom. Na auto stačí, veď zrýchlenie na stovku je za 7,8 sekundy, ale zároveň ani veľa nepýta.

Ak sa posnažím a nepôjdem na diaľnice, tak viem jazdiť za 5,5 litra. Ak však vezmem najhoršie možné situácie, stále som do 7 litrov. Čo viac si želať? Veľké auto s nízkou spotrebou a relatívne veľkou nádržou s objemom 58 litrov, s ktorou dokážem spraviť 800 kilometrov bez akýchkoľvek obmedzení a s jemným sebazaprením aj viac ako deväťsto? Také autá sa už často nevidia.

Bonusom pri jazde z Kodiaqom je komfortný podvozok aj na diskoch s priemerom 19 palcov. Nepotrebujete nič meniť, toto auto nemá žiadne režimy, maximálne si viete dať prevodovku do športového nastavenia. Ak chcete auto, do ktorého sadnete a idete kamkoľvek bez akýchkoľvek nastavení a bez námahy, tak toto je presne ono. Jediné, čo ma trochu zarazilo je absencia udržiavania v pruhu pri tomto konkrétnom kuse. Znova je to o rozhýčkanosti, ale pri novom aute som už čakal, že je toto samozrejmosťou. Naproti tomu, adaptívny tempomat funguje perfektne. Súhru dvoch systémov budete potrebovať maximálne pri extrémne dlhých cestách. Inak zvládate držať pruh aj sami bez problému.

Typická cena SUV

Kedysi som povedal, nie je to tak dávno, že ak chce niekto normálne dobré SUV, tak musí zaplatiť približne 50 000 €. No a koľko stojí tento Kodiaq? 53 000 €. Takže som bol úplne v intenciách toho, čo sa deje na trhu. Za tieto peniaze však môžete mať aj iné vozidla. Námatkovo spomeniem ešte stále Renault Koleos s výkonom 140 kW (190 k) a bez možnosti 7 sedadiel. Sedem sedadiel môžete vopchať do Nissanu X-Trail, ktorý je tiež za 50 000 eur. Alebo do Hyundaiu Santa Fe, ktoré je tiež za 50 000 eur. Kodiaq tu však boduje konzervatívnym komfortom s tradičnými užívateľskými charakteristikami bez akýchkoľvek šialených výstrelkov.

Áno, cena sa môže zdať trochu vyššia, ale pri aktuálnej situácii je stále výhodným vozidlom. Nehovorte, že kedysi ste za rovnaké peniaze vedeli kúpiť pomaly Audi Q7. To už je dávno preč. Autá zdraželi, lebo sú nedostatkové a majú prvky, ktoré ste kedysi ani len nesnívali. Poprosím si teda jeden Kodiaq RS, zabaliť s mašľou a nachystať. Nie? Tak aspoň Sportline s červenou farbou a buď týmto motorom, alebo s dvojlitrom TSI! Skúste si nakonfigurovať ten svoj! A čím je Kodiaq najzaujímavejší? Vnútornou šírkou vzadu. Tá je až 1 511 milimetrov, pričom napríklad BMW X5 má len o 14 milimetrov vnútornej šírky viac. 

Škoda Kodiaq Style TDI 200 DSG

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3600-4100 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri  1750–3500 ot/min
   
Prevodovka automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4697 mm
Šírka 1882 mm
Výška 1688 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1809/764 kg
Batožinový priestor 270/775/2005 l
Palivová nádrž 58 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (WLTP) 6,3-6,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 165-181