Test Škoda Kodiaq RS: Obrat na inú cestu

Škoda Kodiaq RS prišla vo svojej prvej verzii s veľkou pompou a naozaj zaujímavým výkonom na Nürburgringu. Sabine Schmitz s ním prešla okruh za najlepší čas medzi SUV-čkami so 7 miestami a naftovým motorom. Verzia po facelifte tento rekord už zopakovať nebude môcť, lebo od naftového dvojlitrového štvorvalca prešla ku benzínovému agregátu.

Je to vlastne aj prvý Kodiaq po facelifte, ktorý sa dostal do našej redakcie konkrétne mne do rúk. Je teda hodný všetkých 56 590 €? Akých ma konkurentov a čo od neho môžeme očakávať?

Kodiaq RS zaujme vzhľadom

Vrcholná verzie Kodiaqu, Kodiaq RS, sa od ostatných Kodiaqov trochu líši. Avšak ak ho porovnáme s výbavou Sportline, tak tých rozdielov nie je až tak zásadne veľa. Oproti štandardu má však úplne iný nárazník s výraznejším lakovaním a absentujú u neho plastové diely. Teda plastové nenalakované diely.

Rozdielne sú určite aj disky kolies s priemerom 20 palcov, v tomto prípade bez akýchkoľvek aerodynamických plastových štítov. Áno, aj takéto sú v ponuke, ale tieto kryty sa dajú vždy odstrániť a kolesá môžu vyniknúť aj bez nich. Vlastne, ak si budete konfigurovať Kodiaq RS, tak takto je úplne optimálny. Farba dobrá, kolesá dobré, vizuál dobrý. Možno že je to najkrajší Kodiaq, avšak tu je to znova o požiadavkách.

Faceliftom sa Kodiaqu zmenili predné svetla a maska chladiča. Predné svetla sú teraz trochu užšie, ale disponujú lepším maticovým osvetľovacím systémom ako doposiaľ. Ten hlavný modernizačný prvok však prichádza na úplne inom a nečakanom mieste, ako na zovňajšku. Jasné, aj zadné svetlá sú trochu zložitejšie, ale tieto nemusia do oka padnúť každému. Skôr by sa facelift Kodiaqu dal nazvať decentným ako kričiacim.

Vizuálne však Kodiaq RS stále patrí k tomu najkrajšiemu, čo trieda dokáže ponúknuť. Má všetky predpoklady na to, aby dokázal zaujať a nevyvolával zbytočne závistlivé pohľady. Dokonca, aj napriek tomu, že o schopnostiach hovorí balík čiernych prvkov, ktoré by boli inak chrómové, čierny nápis na batožinovom priestore a samozrejme niekoľko odznakov s logom RS.

Kvalitatívny skok

Vizuálne nebolo treba Kodiaq v interiéri príliš meniť. Tou zásadnejšou vecou však boli niektoré kvalitatívne prehrešky prvej verzie pred faceliftom. Azda každý počul o vŕzgajúcich dieloch, najmä o vŕzgajúcich kľučkách, či skôr madlách na vodičových a spolujazdcových dverách. S radosťou môžem konštatovať, že toto sa už Kodiaqu po facelifte absolútne netýka a pôsobí omnoho pevnejšie a lepšie ako kedykoľvek predtým.

Rzdielom Kodiaqu RS, oproti ostatným Kodiaqom je nielen inak tvarovaný volant s tretím lúčom v spodnej časti, ale aj tvar použitých sedadiel. Majú integrovanú opierku hlavy a vyššie bočnice pre lepšie držanie tela v zákrutách. Práve integrovaná opierka hlavy je znova vecou, ktorá môže a nemusí vyhovovať úplne každému. Čo ale bude vyhovovať úplne každému je možnosť vyhrievania aj ventilácie pre takúto luxusnú výbavu. Za ventiláciu sedadiel sa určite oplatí priplatiť, lebo čierna koža sa vie v lete naozaj slušne rozpáliť.

Ďalšie prekvapenie prichádza v zadnej časti. Kodiaq RS aj tu ponúka výrazne veľa miesta a má aj variabilné nastavovanie sedadiel. Dá sa regulovať nielen vzdialenosť, ale aj naklopenie operadla. Ako je zvykom, operadlá je možné bez akýchkoľvek problémov sklápať a vytvoriť tak väčší batožinový priestor. Už ten základný disponuje objemom 835 litrov a po sklopení sa dostáva až na takmer dodávkových 2035 litrov.

Výrazným zlepšením oproti pôvodnému Kodiaqu je informačno-zábavný systém. Ten podporuje Apple CarPlay a Android Auto bezdrôtovo, avšak za celý týždeň som nezaznamenal žiadnu problematickú sekciu a žiadny výpadok, ako to bolo predtým. Na svoje ovládanie využíva dotykový displej s celkom veľkou uhlopriečkou a dotykovými tlačidlami po boku naľavo. Aj tu je vidno, že inovácie Kodiaqu prospeli a stal sa z neho dospelejší a odladenejší automobil.

Už nie TDI, ale TSI

Tou najvýraznejšiu zmenou pre Kodiaq RS, o ktorej určite všetci počuli, je zmena pohonnej jednotky. Kým pred faceliftom bol v prednej časti umiestnený dvojlitrový štvorvalec s dvomi turbami spaľujúci naftu, ponúkajúci výkon 176 kW (240 k), teraz je to úplne inak. Škoda zmenila prístup k tomuto modelu a vymenila pohonnú jednotku za benzínovú. Objem zostáva, turbo jedno ubudlo, celkovo agregát poznáme z Oktávky RS.

Dvojliter, ktorý poháňa Kodiaq RS má teda výkon 180 kW (245 k), čo predstavuje nárast o takmer 4 kW (5 k). Krútiaci moment však vyšší nie je, klesol o 130 Nm na 370 Nm. Aj napriek tomu pôsobí benzínový Kodiaq RS omnoho živšie a živelnejšie pri zrýchľovaní. Určite odporúčam vykašlať sa na zvukové prejavy doplnené reproduktorom pri výfuku, lebo tie sú trochu trápne. Dajú sa vypnúť použitím režimu Individual a nastavení všetkých atribútov do športového režimu, ale vypnutím doplňujúcich šialených zvukov. Nebudete predsa fejkovať, že toto auto má osemvalec. Veď ho nemá. Zvuk štvorvalca je predsa celkom príjemný. Omnoho príjemnejší ako základný zvuk predchádzajúcej naftovej alternatívy.

Dynamicky je na tom Kodiaq RS veľmi dobre a určite mu dopomáhajú aj pneumatiky Pirelli Scorpion Verde, ktoré aj napriek svojmu ekologickejšiemu razeniu dokážu auto podržať aj v zásadnejších zákrutách a jeho prirodzenú nedotáčavosť potláčajú úplne bravúrne. Dá sa povedať, že skôr príde zle pasažierom, ako by sa Kodiaq RS utrhol a odpochodoval po predku von zo zákruty. Ak by už začal pochodovať, tak stačí jedna korekcia plynom, ubratie a auto sa zrovná. Jazdné vlastnosti sú nezáludné a vhodné naozaj pre akéhokoľvek vodiča.

Veľkou témou môže byť spotreba Kodiaqu RS s benzínovým motorom. Avšak tu musím poznamenať, že ani Kodiaq RS s naftovým motorom nebol práve úsporným vozidlom. Na ňom som dosahoval priemerku medzi 7,5 a 8 litrami pri podobnom zaobchádzaní, ako s benzínovou alternatívou dávam 8,5 až 9 litrov. Tento rozdiel rozhodne nie je šialený a po týždni mi na počítadle vzdialenosti svietilo 1100 kilometrov a na palubnom počítači 9,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Všetko záleží od hmotnosti pravej nohy. Diaľničné presuny môžu byť kľudne v znamení 8 až 8,5 litra, záleží od toho, ako veľmi sa ponáhľate a ako veľmi sa potrebujete hnať vpred. Záleží len, ako sa hovorí, na článku medzi sedačkou a volantom.

Vysokohorská prémia

Automobilke Škoda sa s modernizovaným modelom Kodiaq RS podarilo posunúť kvalitu z úplného priemeru na kvalitu, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani výrobok so 4 krúžkami, či hviezdičkou na kapote. V niektorých detailoch tieto autá dokonca Kodiaq, aj vo verzii RS, predčí. Otázne je už len, či ste ochotní dať za Škodu 56 590 €. Vzhľadom na pohyby cien na trhu a všetky s tým spôsobené anomálie je to stále veľmi rozumná ponuka Tento Kodiaq RS rozhodne nie je ani zďaleka najdrahším modelom v ponuke českej automobilky. To, čo bolo kedysi nepredstaviteľné, dať za Škodu 2 000 000 Kč, je teraz úplne ľahko dosiahnuteľné. S okresanou výbavou môžete mať Kodiaq RS už od 52 080 €. Konkurent prichádza z rovnakej stajne, je to Tiguan R, ktorý má zaujímavejší pohon s inou zadnou nápravou, ale bez možnosti 7 sedadiel. Kodiaq RS, aj keď nie tento konkrétny, túto možnosť stále má. Medzi konkurentov sa ešte dá zaradiť aj nejedno prémiové vozidlo, ale pri nich bude cena ešte výrazne vyššia.

Škoda Kodiaq RS TSI

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon (systémový) 180 kW/245 k pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4300 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4699 mm
Šírka 1882 mm
Výška 1687 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1785/2390 kg
Batožinový priestor 835/2065 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 234 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (kombinovaná) 8,5-8,9
Emisie g CO2/km 196-203