Test SEAT Leon: Čaro všedného dňa

Model Leon je jedným z pilierov značky Seat. Populárny hatchback je na trhu už vo svojej štvrtej generácií a tá úplne prvá naň prišla už pred štvrťstoročím. My sme jazdili nenápadným bielym kusom v základnej výbave Style s manuálom a 1.5 litrovým benzínovým TSI so 130 koňmi. Základná verzia teda naplno odhalí charakter auta, bez možnosti zamaskovať ho rosziahlou výbavou.

Leon

Aj v tejto základnej verzii je Leon pekným autom. Nenápadným, avšak so 17″ kolesami vyzerá moderne a dynamicky. Taký je aj celkový profil karosérie auta. Predné zatmavené LED Eco svetlá pôsobia kvalitne a aj obstojne fungujú, vzadu zasa zaujmú koncové svetlá, tiahnuce sa po cele šírke karosérie. Tento kus dokonca nemal ani tónované sklá, nám to však nevadilo ani nechýbalo. Aktuálna verzia Leonu prišla na trh v roku 2020, čo sú štyri roky, avšak auto stále vyzerá atraktívne a nemáme ani dojem, že by potrebovalo výrazný facelift. Aj keď išlo o základnú konfiguráciu, vôbec nič nám na jeho vzhľade neprekážalo ani nechýbalo. Pre pragmatického človeka, ktorý autom nerieši žiaden svoj image a nepotrpí si na prehýčkanú výbavu, je to absolútne dôstojná konfigurácia a nemá dôvod siahať po vyššej.

Leon

Rovnako tak kabína je aj napriek základnej výbave Style slušne vybavená a na prvý dojem prívetivá a kvalitná. Koncern je známy svojou prepracovanou ergonómiou a to platí aj o Leone. Dominuje tu čierna, avšak doplnená peknými obkladmi s textúrou včelieho plástu. Volant má príjemne hrubý veniec a sploštený spodok a tiež zrozumiteľnú multifunkciu. Táto výbava nedisponuje digitálnym kokpitom ale má iba klasické analógové ukazovatele, ktorých grafika je dobre známa z iných Seatov. Sú však prehľadné, dobre čitateľné a tak im vlastne nie je čo vyčítať. Ak vyslovene netúžite po digitálnych, nie je na tomto riešení nič zlé ani nedostatočné. Aj tento Leon má ale schopný displej infotainmentu s modernou grafikou a solídnou rýchlosťou. Nemá síce vstavanú navigáciu, čo ale nevadí, keďže to viete kompenzovať pripojením smartfónu. Škoda však, že klimatizácia nemá fyzické tlačidlá. Treba ale povedať, že ovládanie cez displej je vcelku presné a zrozumiteľné. Šedé sedadlá s čiernymi bokmi majú schopné bočné vedenie a tak veľmi dobre podržia telo. Vo výbave tohto Leonu nechýba bezkľúčové štartovanie, smartfón konektivita ani vyhrievanie sedadiel. Priestorovo to v Leone nie je zlé ani vzadu, dokonca na danú triedu až niečo nad primerom, čo sa priestoru na nohy týka. Kabína teda aj v základnej výbave Style ponúka úplne dostatočnu výbavu, kvalitné a dobre spracované materiály a výbornú a zrozumiteľnú ergonómiu aj odkladacie priestory. Azda len tie fyzické ovládače klimatizácie by sme uvítali. Do kufra naložíte 380 litrov, čo na hatcback nie je vôbec zlé. Pre dvojicu či pár s deťmi, ktorý nie je priestorovo prehnane náročný, je Leon úplne dostatočné rodinné auto.

Leon

Pod kapotou sme mali 1.5 litrové benzínové TSI s výkonom 96 kW/130 koní a 200Nm. A k tomu šesťstupňový manuál. Dá sa povedať, že už starosvetská klasika. A pritom v realite tak dobre fungujúca a absolútne dostačujúca.  Štyri valce znamenjú dobrú kultúru chodu a v praxi aj celkom fajn dynamiku. Vážne, tých 130 koní pre bežný život nie je tak málo a ak v aute jazdíte hlavne sami či vo dvojici a nemáte žiadne pretekárske ambície,  je to úplne rozumná a pragmatická voľba. Na stovke je za 9,5 sekundy a aj na diaľnici mu nedochádza dych. Čo viac treba? Dostatok výkonu, príjemný prejav a nízka spotreba. U nás sa v kombinácií diaľnic a mesta pohybovala okolo 6,3 litra, čo je úplne akceptovateľná a prívetivá hodnota. Aj ten manuál mu svedčal. Presné a pomerne krátke dráhy, dobre odstupňovanie. Ak vyslovene netúžite po automate, lebo sa vám nechce radiť, toto auto s týmto motorom je zlatá kombinácia. Základom podvozku Leonu je platfroma MQB. Tá je naladená tuhšie, čoho výsledkom je presné ovládanie. Vlastne, podvozok je dobrým kompromisom medzi pohodlím a tuhosťou, ktorá zaručuje bezpečné a presné jazdné vlastnosti a ovládateľnosť.

Leon

Pri tomto Seate Leon sa nám na jazyk tlačia slová o oslave obyčajnosti, avšak v tom najlepšom slova zmysle. Nenápadný biely hatchcback nám pripomína, že dobré auto nemusí byť o prehnanej výbave ani super výkonnom motore. Je skôr o vyváženosti, spoľahlivosti a celkovej použiteľnosti. A to všetko Seat Leon aj v základnej výbava Style spĺňa dokonale. Nič zásadné mu nechýba a 130 koní je tak akurát dostatok pre bežný život a naviac jazdia za málo. Leon je k dispozícií aj so slabším, 110 koňovým motorom, nám sa však práve týchto 130 javí ako skvelá voľba.  A pritom stojí  iba 23 210 eur s DPH, čo je absolútne férová ponuka. Ak si na aute nebudujete svoj image a identitu a proste chcete iba niečo, čo vyzerá moderne, jazdí spoľahlivo a pritom nemáte potrebu pútať pozornosť, je práve takýto Leon geniálnou voľbou z rozumu.

SEAT Leon 1,5 TSI Style

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1400-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4368 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1456 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1355/1855 kg
Batožinový priestor 380 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (komb)  5,4-6,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 123-139