Test Jeep Avenger: Nie je to len imageovka

Vedeli ste, že európske auto roka 2023  má korene v Amerike? Je ním totiž najmenší zástupca z portfólia amerického Jeepu, model Avenger. Ten je zároveň úplne prvým, plne elektrickým modelom značky. Pre poriadok dodajme, že ide o súrodenecký model Peugeotu 208 a Opelu Mokka, s ktorými zdieľa podvozkovú platformu aj pohon. Pochádzajú totiž z koncernu Stellantis. Dodajme, že Avenger v takejto špecifikácií má výkon slušných 156 koní a 54kWh batériu a my sme mali možnosť ho otestovať.

Avenger

Jeep Avenger je najmenší model značky a tak možno nepôsobí hneď na prvý pohľad tak drsňácky a robustne ako tradičné, väčšie modely Jeep. Spolieha sa na hranaté a rovné plochy, čo v praxi funguje veľmi dobre. Auto má iba štyri metre a tak je veľmi kompaktné. Avšak hranaté tvary a veľké, 18″ kolesá vo vytiahnutých blatníkoch a karoséria s krátkymi prevismi evokujú svalnatý a robustný dojem. Celá predná časť je kolmá a rovná, tvorená zaslepenou rovnou maskou s tradičnými jeepovskými ľadvinkami a tmavými LED svetlami. Zadná optika je tiež tmavá a segmentovaná a celá karosérie je hojne oplastovaná. Auto sa tak nezľakne ani ľahšieho terénu a má aj slušné nájazdové uhly. Oceňujeme aj výber farby. Oceľovo sivá je veľmi vkusná a k hranatým tvarom Avengeru sa hodí. A vo výsledku sa nám vlastne celkovo exteriér Avengeru páči. Krátke previsy, veľké kolesá, neopozerané hranaté tvary a tradičná predná maska. Moderné a zároveň originálne odlíšiteľné auto.

Avenger

Kabína má rozhodne odvahu, o čom svedčí žltý dekor palubnej dosky. Na prvé počutie by ste si pomysleli, že to bude príliš. Ale ono to v praxi funguje a nepôsobí to ani nepatrične nasilu. Perforovanú látku so žltým podšitím nájdeme aj na chrbtoch sedadiel, ktoré sú dostatočne pohodlné. Kombinácia chladnej sivej karosérie so žltými prvkami kabíny je prekvapivo vkusná a nerušivá. Dominantou je teda práve rovná línia žltej palubnej dosky, z ktorej vyčnieva 10,25″ displej infotainmentu uConnect, s ktorým sme boli veľmi spokojní. Na dotyk reaguje svižne a presne a naviac má aj peknú ostrú grafiku a zrozumiteľné ovládanie. Mal vstavanú navigáciu aj dobré parkovacie kamery a tiež plnú smartfónovú konektivitu. Chválime, že Jeep v Avengeri ponechal fyzické tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a nastavovanie teploty. Orientované sú vodorovne, čo nie je nič výnimočné, avšak rovnako tak sú zoradené aj tlačidlá prevodovky. Nedbáme, rýchlo sme si na ne zvykli a aspoň v priestore nikde nezavadzia páka. Jeep Avenger má veľmi originálne riešené prekrytie odkladacieho priestoru v stredovom tuneli. Magentické plató je možné zalomiť v rôznych pomeroch a na jeho vnútornej strane je pekná textúra. Avenger je aj o takýchto detailoch. Napríklad v rohu čelného skla zasa nájdete postavičku s ďalekohľadom.  Dobrodružnú hravosť v sebe proste nezaprie. Digitálny kokpit má taktiež 10,25″ a graficky je na tom výborne a prehľadne s ponukou rôznych zobrazení, ako aj mapy cez celú plochu.  Treba povedať, že väčšina plastov v kabíne je síce tvrdšia, ale zato kvalitne a nápadito spracovaná a tak to nevadí a ani neuberá dobrý dojem. Výbava, ako taká, je veľmi slušná. Už spomínaná vstavaná navigácia, plne digitálne ukazovatele, vyhrievané sedadlá či bezdrôtové nabíjanie telefónu. Priestorovo je Avenger bežným priemerom triedy, kde cestujúci vpredu nemajú pocit stiesnenosti v žiadnom ohľade. Vzadu je to OK pre dvojicu dospelých, avšak nie na extra dlhú trasu. Priestor na kolená je skôr priemerný a veľmi záleží na tom, kto sedí pred vami. Zato má však tento Jeep vcelku štedré priestorové pomery pre prevoz batožiny a do kufra sa vojde 355 litrov.

Avenger

O pohon Avengeru sa stará elektromotor s výkonom 115kW/156 koní a 260Nm, ktorý vyživuje batéria s 54 kWh kapacity. Využiteľných je 51. Je to síce Jeep, ale v tomto prípade sa spolieha iba na pohon prednej nápravy, čo úplne stačí. Ide primárne o mestské auto a tak by štvorkolka nedávala ani veľký zmysel. Celkové naladenie motora, podanie výkonu aj dynamika sú veľmi dobre odladené a svižné. Na stovke je za deväť sekúnd, čo bohato stačí a zrýchlenie v nižších rýchlostiach je veľmi pružné a príjemne reaktívne. Vážne nemáme pocit, že by toto auto potrebovali viac výkonu. Ak ho naložíte štvoricou dospelých a pôjdete na diaľnicu, možno by sa pár koní naviac zišlo, avšak toto nie je primárny revír Avengeru a aj za takýchto podmienok to bude stále v norme. Auto má až šesť jazdných režimov, ktorými sú Eco, Piesok, Sneh, Blato, Normal a Sport. V poslednom menovanom je dynamika a reaktivita na pedál akcelerátoru najvýbušnejša a je ideálna napríklad pri potrebe predbiehania alebo pripájania sa na diaľnici. My sme väčšinou jazdili v Normale, ktorý nám na bežné užívanie prišiel ako ideál. Elektrická prvotina Jeepu je na tom ale výborne aj z hľadiska spotreby. Aj v chladných teplotách okolo nuly sme dosiahli priemer tesne pod 18kWh. A to rátame aj diaľnice, kde sme pri 130km/h jazdili za približne 22kWh. Papierovo by mal Avenger prejsť až 400km. To rozhodne nie je možné v zime, avšak v teplejších mesiacoch pri rozumnom používaní rekuperácie a jazde prevažne v meste a okolí v nižších rýchlostiach to rozhodne nie je prestrelený či nereálny údaj. Z hľadiska dynamiky aj spotreby teda Jeepu toto auto určite vyšlo. Avenger sa vie nabíjať rýchlosťou až 100kW a tak tradičných 20-80% dosiahnete do pol hodiny. Samozrejme, na takto výkonnej nabíjačke. Je to síce Jeep, ale šoférsky veľmi zaujímavý. O plavnom a kolísavom podvozku nemôže byť ani reč. Auto je totiž naladené síce tvrdšie, ale o to ochotnejšie a hravejšie reaguje. To je samozrejme okrem tuhosti podvozka spôsobené aj krátkymi prevismi, veľkými kolesami a komunikatívym riadením.  Netreba sa ale báť prílišnej tvrdosti a nepohodlia, tak ďaleko Jeep v ladení samozrejme nezašiel.

Avenger

Jeep Avenger s elektrickou motorizáciou v nás zanechal dojem veľmi sympatického malého crossoveru. Má originálny dizajn plný hravých detailov a vlastnej identity aj napriek tomu, že v koncerne Stellantis má súrodencov. Kabína má iskru, solídnu výbavu aj kreativitu a najmä pohon je dostatočne výkonný a nebudete mať stres ani z dlhšej trasy. Najväčšou slabinou auta je jeho cena, pretože Avenger na obrázkoch stál bez pár drobných 45 000 eur s DPH. Môže za to aj najvyššia výbava Summit. Uznávame, že auto má svoje objektívne kvality a je to imageovka, avšak takáto suma za relatívne malé auto môže potenciálnych kupcov trochu vystrašiť a odradiť.

Jeep Avenger Summit

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 54 kWh
Výkon 115kW/156 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4084 mm
Šírka 1776 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2562 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1536 kg
Batožinový priestor 355 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba WLTP (kWh) 15,4-15,9
Dojazd WLTP 400 km