Test Seat Ateca TSI: Kamarát do dažďa

Kompaktné SUV od Seatu, teda model Ateca, prešiel nedávno faceliftom. My sme ho už pred nejakým časom testovali vo výbave Xperience s naftovým motorom. Tentokrát sme ale mali k dispozícii variantu Style Family v nenápadnej striebornej farbe, ktorej pod kapotou pracovalo benzínové 1.5 TSI so slušnými 150 koňmi.

Ateca v striebornej farbe pôsobí skutočne uhladene a nenápadne, pútať pozornosť je to posledné o čo tomuto autu ide. Po facelifte má novú prednú masku ale hlavne Full-LED svetlá. Tie sú nainštalované vpredu aj vzadu. Súčasťou faceliftu je aj nápis Ateca na dverách batožinového priestoru, ktorá sa nesie v retro písanom fonte. Strieborná farba dojem nenápadnosti ešte podtrhuje. Karosériu ale oživuje čierne oplastovanie na bokoch dverí či na zadnom nárazníku. To sa môže hodiť v prípade, že zídete zo spevnených ciest a nemusíte sa tak obávať škrabancov pri každom konáriku. Nebudeme si klamať, pri pohľade z profilu a spredu pôsobí Ateca ako zmenšenina svojho veľkého súrodenca Tarraco. To je úplne v poriadku, keďže takáto dizajnová unifikácia je úplne bežná takmer u všetkých značiek a skrátka vyjadruje rukopis konkrétnej automobilky. Jednoduché a priame línie, skôr ostro rezané. Čierno-strieborné kolesá majú päť dvojitých lúčov a tiež korešpondujú s celkovým tvarom karosérie. Skrátka, ide o triezvo a umiernene strihané kompaktné SUV, ktoré pôsobí príjemne a uhladene. A trúfame si povedať, že taký dojem bude budiť aj o niekoľko rokov. Najťažšie je urobiť dizajn, ktorý je zdanlivo jednoduchý ale pritom funguje. Nedostatky skrátka neviete ukryť za množstvo detailov a prvkov. No a vzhľad tohto Seatu je jednoduchý ale pekný, čo napovedá, že dielo sa podarilo a nestratí sa vo svete ani o pár rokov.

Kabína sa nesie taktiež v duchu striedmej nenápadnosti, dominuje šedá a čierna doplnená o strieborné dekoračné prvky a lemy. Sedadlá sú ale veľmi vkusne farebne zladené. Tie sú totiž súčasťou faceliftu, rovnako ako volant so sploštenou spodnou časťou a vystúpeným stredom. Drží sa výborne a aj veľkosť je akurátna. Samotná prístrojovka nepodľahla vlne digitalizácie a stále sa spolieha na fyzické tlačidlá, ktorými sa ovláda klimatizácia či vyhrievanie sedadiel a okien. Nový infotainement tiež disponuje fyzickými tlačidlami, takže sa dá konštatovať, že Ateca vo výbave Style po facelifte ide stále čiastočne tradičnou a konzervatívnejšou cestou. Na tom nie je nič zlé, keďže dozaista existuje veľká skupina zákazníkov, ktorým práve takýto prístup vyhovuje. Grafika je pomerne jednoduchá ale celkom svižná, na displej sa premieta aj parkovacia kamera a navigácia. Na tú však potrebujete múdry telefón s Androidom alebo iOS, konektivita je ale na veľmi dobrej úrovni. Takisto prístrojový štít je plne analógový, čo sa v dnešnej dobe už nevidí v tejto kategórií až tak často. Avšak, ako sme spomínali, práve to môže byť niekomu po vôli. Vo výbave pritom ale nič zásadné nechýba, dokonca aj volant je vyhrievaný a motor sa štartuje tlačidlom. Materiálovo je všetko na primeranej úrovni, nájdu sa aj tvrdšie plasty ale ich spracovanie je kvalitné a teda nič tu neurazí. Tvar karosérie a rovná strecha nahrávajú využitiu vnútorného priestoru, ktorého je nadpriemerne veľa hlavne vzadu a nad hlavami. Teda, vpredu je to tiež veľmi dobré, avšak tam sa to tak nejako očakáva. Ako kompaktné rodinné SUV vie teda Ateca poslúžiť na úrovni a 510 litrov batožinového priestoru tiež nie je málo.

Pod kapotou sme mali benzínové 1.5 litrové TSI s výkonom 110kW/150 koní a krútiakom 250Nm. Poctivé štyri valce s turbom, spriahnuté so sedemstupňovým automatom DSG. Teda, štyri valce ale niekedy iba dva, keďže motor je vybavený systémom vypínajúcim dva valce za predpokladu ustálenej jazdy, keď skrátka nie je potreba mať k dispozícii všetky štyri. Motor je to vcelku príjemný a kultivovaný s primeranou dynamikou, čo v praxi znamená, že na stovke je za 9,1 sekundy. Výkonu je za bežných okolností dostatok aj na svižnejšiu jazdu a automat kooperuje s motorom hladko, niekomu možno ale budú chýbať pádla pod volantom. A taktiež absencia štvorkolky pri tejto motorizácií, avšak tú aj tak prevažná väčšina zákazníkov v realite nepotrebuje. Po týždni sme sa dostali na spotrebu 6,9 litra v mixe mesto, okresky a diaľnica v zhruba rovnakom pomere. To je celkom akceptovateľná hodnota a vieme si predstaviť, že pri snahe o úspornú jazdu by sa dala stlačiť ešte o pol litra dole. Napriek jednoduchej vlečnej náprave vzadu jazdí auto aj v zákrutách pri ostrejších manévroch bez zaváhaní a prehnaných náklonov. Je mierne tvrdší, ale tak príjemne a adekvátne, aby poskytoval istotu ale zároveň neodskakuje ani nebúcha pri prejazdoch nerovností či výtlkov. Príjemný kompromis, ktorý si hravo poradí aj so silnejším, 190 koňovým motorom.

Seat Ateca Style 1.5 TSI je skvelé auto na každý deň. Nenápadné, kompaktné ale priestorovo štedré a dobre dimenzované. V striebornej farbe nepúta veľa pozornosti a jej jednoducho strihané tvary nezostarnú ani po rokoch. Benzínový motor s automatom je dobrým kompromisom z hľadiska dynamiky a spotreby a dobrou správou je, že podvozok má ešte väčší potenciál než motor a s výkonom teda nemá najmenší problém. Toto auto je proste “kamarát do dažďa”, bez fancy výstrelkov a prvkov, avšak schopné každodenne a verne slúžiť dlhé roky. To všetko za akčnú cenu 25 710 eur s DPH rámci edície Family.

SEAT Ateca 1.5 TSI Style Family

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4381 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1625 mm
Rázvor osí kolies 2630 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1408/1940 kg
Batožinový priestor 510 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (WLTP komb) 5,7-5,6 l/100 km
Emisie g CO2/km 131-127