Test SEAT Ateca FR TSI: Zlatý stred

SEAT Ateca je vozidlo, ktorý je na našom trhu už relatívne dlho, prvé sme v redakcii mali začiatkom roka 2017. Avšak stále ponúka užitkové hodnoty, ktoré sú aktuálne a dizajnovo sa faceliftom dostala na úplne perfektnú úroveň. Naviac, ak zvolíte výbavu FR, ktorá má zmenené nárazníky a trochu iné kolesá. V takom prípade bude Ateca aktuálna ešte poriadne dlho.

No a teraz to prichádza, pokiaľ väčšina kusov SEATu Ateca prichádza s naftovými, prípadne malými benzínovými motormi, v ponuke je aj niečo iné. Nehovorím teraz o modeloch Cupra, ale o klasickom dvojlitrovom TSI s pohonom všetkých štyroch kolies. Môže byť práve najlepšou voľbou pre tento model.

Ateca FR stále láka tvarmi

Jedno si môžeme povedať na rovinu, SEAT Ateca, s výbavou FR, má naozaj podarené línie. Netvári sa hypermoderne ako niektoré kórejské alternatívy, ale zároveň nie je nudná. S výbavou FR dostáva lakované aj časti karosérie, ktoré by inak boli plastové. To znamená, že v kombinácii so zaujímavou farbou Ateca vynikne a bude pôsobiť dobre ešte dlhé roky. Dá sa povedať, že SEAT má aktuálne nadčasové tvary modelov. Veľmi pomohol facelift, ktorý priniesol iné svetlá a inú prednú časť, prípadne zadné svetlá so sekvenčnými smerovkami.

Základný tvar SUV sa ale nedá oklamať. Vždy je to to isté, s malými obmenami, ktoré prinášajú najmä výraznejšie línie bokov. Vždy však SUV ostane akousi formou hatchbacku, alebo kombíku, ktorý je o 20% natiahnutý na výšku. Výhodou SEATu Ateca je fakt, že aj napriek tomuto ostal celkom rozumný výškový podiel presklenej časti. Inak povedané, z tohto auta vidia von nielen tí vpredu, ale aj tí vzadu. Aj je jedno koho tam už umiestnite.

Dôležitá je spomenutá predná časť so šesťuholníkovou masku chladiča, ktorá stále nesie logo SEATu. Prečo takéto vyjadrenie? Lebo to už nemusí byť na dlho, keďže s rovnakým motorom je dostupný aj model Cupra. Výraznou zmenou prešli predné svetla, ktoré teraz prispievajú k sviežejšiemu vzhľadu modelu. Sú vybavené LEDkovým systémom a prinášajú v noci dostatok svetelného výkonu pre tlmené, ale aj pre diaľkové svetlá. Nie je to extrémne dych berúci výkon, ale je veľmi dobrý. Vlastne stále záleží od toho z čoho do SEATu Ateca prestupujete. Aj tu môže byť prestup hodný otvorených úst pri svetelnom výkone, ale nie je to pravidlom.

To, čo však musíte, pri konfigurácii modelu, spraviť je zvoliť peknú farbu. Nie nehovorím o čiernej, nehovorím o sivej, ideálna je nejaká výraznejšia. Takou červená rozhodne je a aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, je to nádherná metalická, ktorá má naozaj hlboký odtieň. A teraz sa dostávame k jedinému kameňu úrazu zovňajšku. Tým sú disky kolies. Nie, nevyzerajú zle, ale strieborné s priemerom o palec menším by autu sedeli určite viac. Takto až príliš zanikajú, možno aj rovnaký priemer by mohol byť, ale iná farba by spravila z kombinácie ešte výraznejšiu. Čierna prosté zaniká, je hneď špinavá a okamžite jej lesk prechádza to matu vďaka brzdovému prachu.

Na malom pôdoryse veľa miesta

SEAT Ateca stále patrí medzi tie menšie autá segmentu SUV a aj napriek tomu ponúka vnútri rozumný veľký priestor. Nie je to len o predných sedadlách, ale aj o tých zadných a o batožinovom priestore. Veď len ten má objem 485 litrov. SEAT s týmto modelom predvádza, že na základe karosérie segmentu C dokáže spraviť relatívne veľké SUV s malým pôdorysom.

Lenže Ateca nie je len o veľkosti, dôležitá je aj forma. Sedadlá, tie predné, majú pre verziu FR výraznejšie bočné vedenie, ale opierky hlavy nie sú vstavané, čo favorizuje viaceré druhy postáv, nie iba jednu konkrétnu. Takto si miesto nájde naozaj každý a ak vojde do priestoru medzi bočnicami, má vyhrané a bude sa mu sedieť veľmi príjemné. Vlastne na sedadlá SEATu Ateca FR nemôžem povedať nič zlé a to som na takéto záležitosti celkom citlivý. Jedine tu zase môžem povedať o veľkosti diskov a komforte, ale k tomu sa dostanem aj neskôr.

Predná časť má všetko tak, ako by sme si vedeli predstaviť. Má dokonca aj štandardnú klimatizáciu s tlačidlami. Tu výrobca nešiel to šialených dotykových panelov, ktoré sú síce In, ale nie sú úplne jednoduché na ovládanie skrz nejasné stlačenie aj napriek zvuku. A takisto tu neuvidíte volant s dotykovými plochami. Tak toto má byť. Dve kolieska, zopár tlačidiel, všetko po ruke, všetko prehľadné a použiteľné. Tento prístup je najlepší a už na to prišli aj niektorí priekopníci dotykových plôch na volante. Nie, Mercedes stále ostáva pri dotykových prvkoch, ale Volkswagen pochopil.

Informačno-zábavný systém, ktorý ma už tradičnú SEATovskú formu s widgetami umiestnenými jemne do šikma, predvádza, že je použiteľnejší ako kedykoľvek predtým. Šikmé usporiadanie má byť odkaz na Casa SEAT, ktorý sídli na Krížnej ulici v Barcelone. Barcelona je zjavne stavaná do klasickej mriežky, ale jedna ulica, ktorá má názov Avinguda Diagonal ide šikmo. Systém prehľadný, no nemusí sadnúť každému a automobilka pripravila rôzne formy prehadzovania funkcií priamo v prostredí zobrazovanom na displeji. Avšak aj prepínanie režimov ostáva na samostatnom koliesku, rovnako ako vypínanie systému štart-stop. Vlastne toto je auto pre tých, ktorí nechcú každú jednu funkciu hľadať v útrobách softvérového prostredia, ale dokážu väčšinu riešiť priamo dedikovanými tlačidlami a prepínačmi.

Dvojliter je najlepšia voľba

SEAT Ateca má v ponuke viacero motorov. Z benzínového spektra začína s 1,5-litrovým štvorvalcom s výkonom 110 kW (150 k), nebudeme sa baviť o trojvalcovom litri, a končí modelom Cupra Ateca s výkonom 221 kW (300 k) z dvojlitra. Niekde medzi nimi je dvojliter s výkonom 140 kW (190 k), ktorý je reálne najlepšou voľbou pre tento model. Onedlho sa bude vyrábať aj ako SEAT, ale aj ako Cupra s rovnakým pohonným ústrojenstvom. V tomto prípade je dvojliter spojený so 7-stupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a pohonom 4Drive, čiže pohonom všetkých kolies.

Výkon je dostatočný na to, aby podľa tabuliek zrýchlila Ateca na stovku za 7,1 sekundy, ale reálny pocit je ešte omnoho lepší. V tomto prevedení má Ateca dostatok výkonu v širšom spektre otáčok a pružné reakcie. Jediným nožom bodnutým do chrbta môže byť občasné zaváhanie prevodovky, ale na to si už musíte pri DSG zvyknúť. Tieto zaváhania sú najmä pri potrebe preradenia so spiatočky na chod dopredu. Prípadne pri nutnosti výraznejšieho podriadenia prevodovka chvíľu váha. Našťastie má športový režim, ktorý túto váhavosť trochu eliminuje, ale v normále je stavaná rozhodne na bežnú jazdu bez akýchkoľvek výraznejších zrýchľovaní a skôr je na plynulosť ako na reálnu dynamiku.

Ani pri takýchto skúškach zrýchlenia sa nemusíte dostávať do obrovských hodnôt spotreby. Môžete jazdiť aj do 8 litrov, pri uvážlivom nakladaní s plynovým pedálom zvládnete jazdiť aj pod 7 litrov, ale to musíte naozaj chcieť. Bežne je to naozaj okolo tých 8 a vôbec nie pri pomalých presunoch. Na diaľnici je to tesne pod 8, v meste sa viete držať tesne nad 8. Ak vezmeme do úvahy čelnú plochu, tak je táto realita veľmi príjemná.

O trošku menej príjemný môže byť podvozok. Ten má v prvom rade dynamickejšie nastavenie, ale svoje, vo veľkom, robia veľké zliatinové disky, ktoré trochu rušia aj pri nastavení na komfortnú jazdu. Práve disky sa podpisujú pod fakt, že v určitých momentoch môže byť Ateca FR menej komfortná. Od SUV asi úplne nechcete extrémne športové jazdné vlastnosti, lebo by ste si kúpili model so znakom Cupra. V prípade FR-ka by mohla mohol byť nastavený aj trochu jemnejšie. Ak chcete dosiahnuť trochu menej tuhé nastavenie, tak určite zabudnite na 19-palcové zliatinové disky. Vyzerajú síce efektne a auto na nich jazdí reálne dobre, ale jemná dávka komfortu vo forme osemnástok má v tomto prípade väčšiu hodnotu.

Ponúka viac ako sa zdá

Aj cena vie vyraziť dych. Ak sa bavíme o základnej cene modelu Ateca, tak tá je 21 890 eur, avšak takto vybavená Ateca FR stojí len o 16 000 eur viac a v cenníku má hodnotu tesne nad 38 000 eur. V porovnaní s konkurenciou je to naozaj dobrá ponuka a ak ste vo fáze rozhodovania sa o podobne veľkom aute, tak by mala byť práve Ateca FR vašim favoritom. Dokonca dokážete ušetriť aj použitím menších zliatinových diskov. Za svoje peniaze dostanete parádnu vizáž, príjemné jazdné vlastnosti, aj keď skôr ladené na dynamiku, ale aj rozumnú spotrebu a vyšší výkon. Vlastne je ťažké povedať, či má Ateca nejakú výraznú slabinu. Má možno menšiu nádrž, ako by som chcel ja, alebo má iba štandardné prepínanie diaľkových svetiel. Nemá adaptívne maticové svetlomety. Za danú cenu je však veľmi príjemným hráčom na trhu.

SEAT Ateca FR 2,0 TSI 190 4Drive

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri áno ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4381 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1625 mm
Rázvor osí kolies 2628 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1615/475 kg
Batožinový priestor 485/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Spotreba 6,7 l/100km
Emisie g CO2/km 153