Kedysi svet zaujala vlna MPV, ale to už je dávno preč. Teraz sa všetci tlačia do vozidiel s terénnejším nádychom, do SUV, crossoverov, ale aj do reálnych terénnych áut. Tie často prevzali úlohu pôvodných veľkopriestorových vozidiel a niektoré dokážu priniesť podobné úžitkové hodnoty. Áno, Mercedes GLB je jedným z takých áut.
Tak ako všetky ďalšie vozidlá tejto veľkosti, GLB prešlo modernizáciou len nedávno. Znamená to nielen zlepšenie vzhľadu, ale hlavne vylepšenia v interiéri a adresovanie požiadaviek, ktoré mali zákazníci vo forme pripomienok ku pôvodnému prevedeniu. Mercedes GLB 220d s pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic je oprávnenie na vrchole ponuky. Naftovej ponuky, aby som bol exaktný.
GLB prezentuje terénne ambície
Kedysi mali vozidlá MPV také štandardné krabicové tvary. Teraz sa vlastne nič nemení a prevedenie ostáva veľmi podobné, akurát pribúda vyšší podvozok. Mercedes GLB svojím názvom pripomína, že by mal byť veľkostne ako Mercedes triedy B. Ale Predstavme si ho ako Grand B. Možno preto aj to Géčko v názve. Nie, srandujem, písmeno je v názve kvôli tomu, že takto Mercedes odlišuje terénne prevedenia.
Mercedes GLB je relatívne kompaktný a využíva výrazne hranaté tvarovanie. Nie je ani tak príbuzným GLC-éčka, skôr sa chce priblížiť ku GLS, alebo Géčku. Je to také baby Géčko, čo má hranaté svetlomety. A po modernizácii s novými prvkami prednej časti, ale aj s novou maskou chladiča vyzerá ešte lepšie ako doposiaľ. Táto verzia predvádza dokonca aj balík doplnkov AMG.
Vpredu balík na GLB spoznáte podľa inak tvarovanej masky, ale tiež podľa iného nárazníka. Všetky atribúty hrajú vozidlu do karát a je krajšie ako kedykoľvek doposiaľ. Dokonca mi sedia už aj tie hranato štylizované svetlomety vpredu. Zadné svetla sú už tradične vodorovné a vzadu môžeme nájsť prvú pripomienku. Tou je, bez pochýb, použitie falošných koncoviek výfuku. Palička sa do nich strčiť veru nedá. A takisto z nich nevychádza absolútne nič. To by znamenalo, že toto auto je ekologické, nie? Nie, ale aj keď nie je koncovkovo ekologické, tak ekologické je.
Bočný profil získal celkom dlhú rovnú strechu, aby bolo možné použiť aj dve sedadlá v kufri. Mercedes GLB totiž dokáže byť až so 7 miestami. A ku vzhľadu sedia určite aj zliatinové disky AMG. Vyzerajú presne ako keby ich navrhovali na toto auto. Keby si mám vybrať, či chcem GLA, alebo GLB, tak asi neváham ani sekundu. GLB pôsobí ako sebavedomejšie vozidlo.
Priestor ako v MPV
Mercedes GLB svojou stavbou karosérie hovorí, že chce byť reálnym rodinným autom, ktoré dokážete použiť v akejkoľvek situácii. No a darí sa mu to. Veď má priestor v interiéri, ale zvonka nie je príliš obrovským monštrom. Priestor v interiéri môžeme začať od batožiny. Keby toto bolo 7-miestne auto, tak má minimálny objem batožinového priestoru okolo 200 litrov. Ale tento kus má miest iba 5, čo znamená kufor s veľkosťou 570 litrov.
Pri vozidlách s potenciálom siedmich miest je automatické posúvanie zadného radu sedadiel deleného na dve tretiny a tretinu v časti sedáku a naklápanie operadiel. GLB disponuje všetkým týmto, pričom ak posuniete sedadlá úplne dozadu, tak majú zadní pasažieri dosť priestoru. A slovom zadní myslím tých v strednom rade.
Predná časť predvádza všetky detaily známe z Ačka, CLAčka, ale aj GLAčka. Všetci bratia zdieľajú podobný prístup k interiéru. Máte nielen čierne lesklé plasty, ale aj podobne tvarovanú prístrojovú dosku. Dalo by sa povedať, že celkom pomáha priestoru pre spolujazdca. Veď vykrojenie pri kolenách vie väčším postávam pomôcť, ale zároveň vie vzadu vyčariť viac miesta, keďže spolujazdec sa nemusí posúvať tak dozadu.
Mercedes oproti pôvodnej verzii odstránil dotykový ovládač na stredovom tuneli. Miesto neho je vanička, ktorá asi najlepšie poslúži ako… Nech rozmýšľam akokoľvek, podľa mňa neposlúži na nič. Ideálne by bolo mať do tohto priestoru nejaký držiak na mobil, alebo kryt v prevedení ako má okolie. Mobil do tohto priestoru nenatlačíte, pokiaľ nemáte fakt že menší kus.
Už klasická veľkosť jablčných telefónov je na tento priestor príliš obrovská. No a čo? Čo keď sa nedá využiť malý vaničkový priestor, všetok ostatný priestor v aute sa dá využiť vynikajúco a vyzerá veľmi dobre skrz hnedé čalúnenie. Možno hnedá je práve tou najlepšou voľbou do interiéru GLB!
Spotreba/dojazd
Nemecká automobilka použila pod kapotu GLB, okrem iných, aj dvojlitrový vznetový motor s výkonom 140 kW (190 k). Je umiestnený naprieč, čo predurčuje platforma, ale má spojenie s automatickou prevodovkou s 8 prevodovými stupňami a dvomi spojkami. Radenie je relatívne hladké a bezproblémové. Veď toto spojenie je už odladené na viacerých modeloch a v niekoľkých generáciách vozidiel.
Pri pohľade na výkon, ale najmä na krútiaci moment 400 Nm by sa dalo uvažovať aj o dynamike tohto auta. Vskutku nie je zla, čo hovorí aj zrýchlenie na stovku za 7,8 sekundy, ale podvedome s týmto vozidlom až tak rýchlo jazdiť nechcete. Vôbec vás k tomu nenabáda. Môžete jazdiť aj pokojne.
Pokojná jazda dokáže vyčariť zaujímavé cifry spotreby. Aj s diaľnicami viete mať okolo 6 litrov. Ak ich ale vynecháte, dokážete sa, pri snahe, dostať pod 5,5 litra. Možno aj pod 5 litrov, ale to sa mi ani raz nepodarilo. Môj celkový priemer za týždeň sa dostal na 6,3 litra, ale v tomto priemere bolo extrémne veľa relatívne rýchlych diaľničných kilometrov.
Keby nejdem tempomatovo o kúsok viac ako limit, tak by som vedel pozerať na cifry okolo 5,9 na sto. Stále treba mať na pamäti, že toto GLB je s pohonom všetkých 4 kolies. Preto je trochu ťažšie a pýta si viac. A keď som hovoril o tom, že netreba chodiť rýchlo, na extrémne náhlenie nenabáda ani podvozok. Nie že by bol nepríjemný, funguje výborne, len preferuje viac komfortné jazdenie. A to v akomkoľvek režime.
Samostatná prémiová sekcia
Z prémiových áut dokáže Mercedesu GLB konkurovať málokto. Dokonca ani Audi, ani BMW, sa na Mercedes GLB veľmi nechytajú. Preto je celkom zaujímavé sledovať kam sa dostala cena. Cena takto vybaveného kusu je 65 000 €. Keď si vezmeme do úvahy, že 50 000 € stál donedávna Tiguan Allspace, ktorý je len o kúsok väčší, tak sa pozerám na výhodnú ponuku.
S pôvodnou verziou GLB som mal len veľmi letmé stretnutie, a nové prevedenie ma presvedčilo nielen priestorovými pomermi, ale aj komfortom a hlavne kvalitou spracovania. Tá sa posunula extrémne, míľovými krokmi, vpred.
Mercedes-Benz GLB 220d 4Matic
Motor | R4 nafta |
Objem | 1950 cm3 |
Výkon | 140 kW/190 k pri 3800 ot./min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1600-2600 ot./min. |
Prevodovka | 8-stupňová automatická, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4634 mm |
Šírka | 1834 mm |
Výška | 1692 mm |
Rázvor osí kolies | 2829 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1715/2290 kg |
Batožinový priestor | 570/1805 l |
Palivová nádrž | 60 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 217 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8s |
Spotreba (WLTP) | 5,8-6,5/100 km |
Emisie g CO2/km | 152-170 |