Test Seat Arona FR 150: Najväčší športovec z rodu

Vynovený SEAT Arona sme mali možnosť testovať už dvakrát, avšak v týchto prípadoch šlo o slabšiu verziu 1.0 TSI so 110 koňmi vo výbave Xperience. V tomto teste sa ale pozrieme na najsilnejšiu, 150 koňovú verziu 1.5 TSI v športovo ladenej výbave FR. 

Ten, kto konfiguroval tento kus, stavil na skutočne športové vyznenie, keďže FR skombinoval s výraznou červenou farbou karosérie. Najmä na priamom slnku sa krásne vyníma a malému crossoveru to v nej skutočne sluší. Netradičný vrúbkovaný dizajn 18″ diskov v čierno-striebornej kombinácií tiež ladí s celkom. A to aj farebne, keďže strecha Arony je čierna a lemovanie okien, vrátané tradičného X na treťom stĺpiku, sú zasa strieborné. Tiež nechýba oplastovanie blatníkov a nárazníkov, takže ľahký terén z hľadiska ochrany karosérie problémom nebude. Dynamicky a športovo strihané kontúry SEATu vždy išli a nie inak je tomu u Arony, najmä v tejto výbave a farebnom prevedení. Full LED reflektory s parabolickou technológiu tu svieta výborne a nemáme im čo vyčítať, rovnako ako aj vzhľadu. Je zaujímavé, že SEAT si už niekoľko rokov drží veľmi podobné a typické tvary karosérie, ktoré akoby vôbec nestarli. Napriek tomu, že Arona má pomerne jednoduché a priame tvary, vyzerá veľmi hodnotene, moderne a štýlovo. Takto sa robí nadčasový dizajn!

Červená je prítomná aj v kabíne, avšak v decentnej podobe a forme. Sú ňou totiž lemované výduchy ventilácie, ale aj prešívanie volantu či sedadiel. Samotný volant je inak sploštený a príjemne hrubý s dobre ovládateľnou multifunkciou. Látkové sedadlá sú síce na prvý dotyk relatívne mäkké, ale so slušným bočným vedením, a tak dobre držia telo. Náš testovací kus mal klasické analógové ukazovatele a po skúsenosti s výborným, plne digitálnym príplatkovým displejom, nám tu práve ten trochu chýbal. Aj ručičky a ciferníky svoj účel splnia a pre určitú skupinu zákazníkov tento rozdiel vôbec nehrá rolu. Takže, chápeme a rešpektujeme. Nechýba samozrejme ale digitálny displej infotainmentu s novou sviežou grafikou a obstojne rýchlymi reakciami, spoliehajúci sa na Apple a Android konektivitu, bez ktorej si navigáciu nezapnete. Parkovacia kamera má tiež pekný obraz a posádku na palube môžete ohruovať tým, že Arona dokáže sama zaparkovať. Vrch palubnej dosky je vyrobený z príjemného, na dotyk mäkkého plastu. Tvrdšie materiály nájdete najmä na dverách, celkový pocit z kvality kabíny je ale veľmi dobrý a strieborné obkladové lišty tiež kabínu osviežujú. Špecialitou výbavy FR je prepínač jazdných režimov medzi Normal, Eco a Sport. Kľúč nepotrebujete, keďže táto Arona sa štartuje tlačidlom. Priestorovo nemožno čakať zázraky, je to proste malý crossover mestského zamerania. Vpredu ale budete úplne v pohode, dokonca ani vzadu to na pomery triedy nie je také zlé, ak by ste tam chceli voziť iba deti, kľudne sa s nimi vyberte aj na veľmi dlhý výlet. S pár zastávakmi ho tam ale zvládnu aj dospelí. A do 400 litrového batožinového priestoru toho viete naložiť celkom dosť. Ak máte maximálne dve malé deti, avšak nie tak malé, aby potrebovali kočiar, je za istých kompromisných podmienok Aronu možné používať aj ako jediné auto v rodine. Veď motor na to rozhodne má.

Ten má spomínaných 110kW/150 koní a 250 Nm a poháňa predné kolesá za spolupráce so sedemstupňovým automatom DSG.  Spomeňme ešte, že objem je 1.5 litra a valce sú štyri. To veští slušnú kultúru chodu a snáď aj dlhšiu životnosť. Na stovke je za 8,4 sekundy, čo je dosť svižné tempo, ktoré rozhodne nerobí hanbu skratke FR. Pri DSG treba spomenúť, že mu veľmi nesedia rozjazdy z miesta a veľmi nízke rýchlosti, ale to je pri tomto type prevodovky bežné. Akonáhle sa rozbehnete a rýchlosť aspoň trochu narastie, ide o fajn jazdu. Radiť môžete dokonca pádlami pod volantom, čo za normálnych okolností nie je potrebné. Ak vás ale pochytí veľmi športová nálada, motor ani podvozok nebudú proti. Tento motor sa nám javí ako najlepší pre Aronu. Prečo? Má skrátka výkonovú rezervu, dostatok dynamiky v širokom spektre otáčok a aj pri plnom zaťažení auta mu nedôjde dych. A hlavne, nepýta si veľa, keďže náš týždňový priemer sa dostal na hodnotu 6,3 litra. A to sme absolvovali svižný diaľničný prejazd, mestské jazdy za nákupmi aj víkendový výlet po okreskách a na extrémne hospodárnu jazdu sme sa príliš nezameriavali. K silnému motoru sa pýta aj dobrý a pevný podvozok a práve taký Arona má. Jasné, je o trochu tuhší, čo je jednou z charakteristík verzie FR. Xperience ho má mäkší, ale nejde o výrazný rozdiel. Naviac, táto výbava má aj elektronickú uzávierku diferenciálu. Odozva a cit v riadení sú na výbornej úrovni, náklony karosérie minimálne a tiež držanie stopy ukážkové. Ak ste dynamicky zameraný vodič, Arona FR je pre vás ako stvorená a má zaručene jeden z najsebaistejších a najzábavnejších podvozkov v triede. V kombinácií so silným motorom ide teda o výborné auto. Praktické, zábavné aj kompaktné a použiteľné na každý deň.

Seat Arona ako taký je veľmi dobre postaveným malým crossoverom. Avšak práve v tejto výbave a motorizácií ide o vodičsky určite najzábavnejšiu konfiguráciu tohto auta. A nejde len o zábavu, ale aj praktickosť, pretože silný motor znamená širšie možnosti využitia. Ak do nej aj naložíte štyroch ľudí s batožinou, nebudete sa s dynamikou a tempom trápiť ani na dlhšej trase. Na to síce nie je primárne určená, ale je super mať tú možnosť a vedieť, že auto to hravo zvládne. FR s tuhším podvozkom ešte podtrhuje športový charakter, Xperience je o niečo komfortnejší a outdoorovo ladený, priepastný rozdiel ale medzi nimi nie je. Ten spočíva najmä v image. Silný, 150 koňový motor ale rozhodne musíme odporučiť. Ak vám to budget dovolí, ide o najlepšiu voľbu, keďže výkon je na takto malé auto vysoký a spotreba sa stále pohybuje na veľmi nízkych hodnotách. FR S týmto motorom a automatom začína na akciovej cene 22 010 eur s DPH, čo sa nám vôbec nezdá za toľko zábavy, výkonu a praktickosti veľa.

SEAT Arona FR 1,5 TSI DSG

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4138 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1552 mm
Rázvor osí kolies 2566 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1239/1760 kg
Batožinový priestor 400/? l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (WLTP komb) 6,0-6,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 137-152