Test Renault Twingo Dynamique 1,2 16V – Keď vyrastiem, pôjdem Le Mans

Od jeho prvého predstavenia uplynulo už 20 rokov. Písal sa rok 1992 keď malá, jednopriestorová, dvojdverová  karoséria spôsobila revolúciu v predstave o mestskom automobile. Zrodil sa Renault Twingo a začal zaznamenávať svoju históriu. Po dlhých štrnástich rokoch, počas ktorých sa vyrábala prvá generácia, ktorá facelift podstúpila iba trikrát, v roku 2007 prišla generácia druhá. V súčasnosti prichádza na trh omladená a atraktívnejšia verzia, odkazujúca okrúhlymi svetlometmi práve na pôvodný model. Nesie štylistické prvky, ktoré budú spoločné aj pre ďalšie vozidlá Renault. A nám sa do rúk dostalo Twingo s motorom1.2 litra, výkonom 55 kW (75 koní) a v najvyššej výbave Dynamique.

A prečo by malo isť práve malé Twingo dvadsaťštyrihodinovku v Le Mans? Jednoducho, kvôli farbe. Základ nám hneď na prvý pohľad pripomínal ten odtieň, ktorý na sebe hrdo nosili autá, práve v najslávnejšom vytrvalostnom závode, sponzorované Gulfom. Už iba pridať oranžovú, pár nápisov a mestský pretek môže začať.

Autíčko pôsobí dynamicky a hravo a pritom sa vôbec nemusí pohybovať. Najzásadnejšia zmena pri facelifte prebehla na predných partiách, kde teraz vládnu odvážnejšie tvarované hlavné svetlomety spolu s doplnkovými obrysovými a hmlovými lampami pod spoločným okrúhlym sklom. Smerovky sa presunuli na okraj nárazníka a celá tvár je teraz oveľa veselšia, so šibalským úsmevom. Menšie úpravy sa objavujú aj na zadných, naoko, štíhlejších svetlách, teraz viac vystupujúcich do priestoru. Na tretích dverách si našli miesto ďalšie svetielka.

Svoju úlohu určite zohrá aj farba, v našom prípade bledomodrá  Bermude so štýlovými, bielou farbou lakovanými diskami, spätnými zrkadlami a spojlerom. Twingo na seba skrátka strháva pozornosť.

Za obrovskými bočnými dverami však zmeny nehľadajte. Architektúra prístrojovej dosky s centrálne umiestneným hlavným displejom ostáva. Je ale veľmi dobre čitateľný, aj pri priamom slnečnom svetle a aj na pozíciu si rýchlo zvyknete. Zobrazuje všetky informácie palubného počítača a tiež audio sústavy, ktorá mala praktické ovládanie pod volantom.

Miesta na odloženie maličkostí nie je extrémne veľa. Keď nepočítame priehlbinu pred vodičom a chlieviky pri radiacej páke tak máme len kapsy vo dverách. Mobil teda svoje miesto môže nájsť vo futuristickom bledomodrom lese, zasadenom v onej priehlbine pred vodičom.

Priestor na predných sedadlách je veľkorysý. Prístup na tie zadné je veľmi ľahký, jednou rukou zvládnete sedadlo posunúť a sklopiť. Pohodlie si tu nájdu ako deti tak i dospelí. Vďaka posuvnej dvojici zadných sedadiel vytvoríte kráľovský priestor pre nohy alebo zväčšíte batožinový priestor zo 165 až na285 litrov. To určite na veľký nákup stačí. Spolujazdcovo miesto i zadné sedačky sú vybavené systémom ISOFIX, takže ráno cestou do práce ešte odveziete aj deti do škôlky. Celkovo je interiér veľmi útulný, tmavšia farba pôsobí príjemne. Čiernym klavírnym lakom lakované časti stredového panelu a miesta okolo výduchov klimatizácie dodávajú luxusnejší vzhľad. Pri nočnej jazde pod umelým osvetlením sa práve od týchto častí odráža svetlo a vo forme plamienkov sa pohybovalo po prednom skle.

Posed za volantom je v prvom momente zvláštny. Sedíte nezvyčajne vysoko, priestoru všade okolo je veľa. Cez čelné sklo nadobúdate pocit, že pred vami nezostáva ani kúsok karosérie. Keď sa otočíte dozadu, zdá sa, že stačí vystrieť ruku a utriete si zadné sklo zvnútra. Výhľad je do všetkých strán bezchybný a obrovské spätné zrkadlá vás dokonale informujú o situácií za vašim chrbtom. Cúvanie je teda absolútne bez probémov.

Sedadlo je príjemne tvrdé a pohodlné. Ani po dlhšom čase strávenom za volantom nepociťujete únavu. Aj bez výraznejšieho tvarovania poskytuje dobrú oporu telu a nevypadávate z neho pri rýchlejšom prejazde zákrutami. Veniec volantu sa zdá na prvý dotyk tenký a stred pôsobí lacnejším dojmom no nakoniec dobre padne do ruky a točiť ním vás bude baviť stále viac. Škoda, že je nastaviteľný iba výškovo. Určite nie sme jediní, ktorí by uvítali aj nastavenie v pozdĺžnom smere. Pripútajme sa bezpečnostným pásom, ktorý pre široké dvere vylovíme spoza ľavého ramena a naštartujme.

Pod mini kapotou bije malé benzínové srdiečko. Z obsahu1.2 litradostali 55 kW a krútiaci moment 107 Nm. Nie je to závratne veľa no na autíčko s pohotovostnou hmotnosťou ľahko nad jednu tonu úplne postačuje. Jazda s Twingom môže byť dynamická, ak chcete môže byť ekonomická ale vždy bude zábavná. Trošku preženieme ručičku otáčkomera, ktorý má svoje miesto za volantom a vyrážame. Na prvé tri rýchlostné stupne skutočne zrýchľuje. Štvorka a päťka sú už na udržiavanie rýchlosti a prijateľnej spotreby.

K presnosti radenia nemáme námietky, skôr naopak na Francúza veľmi príjemné prekvapenie. Nie je problém, keď ho podráždite pravou nohou, vyraziť na zelenú a súperov nechať v oblaku prachu. Vzápätí zvoľníte, pretože rýchlosť je na mesto privysoká a tešíte sa na ďalšiu zelenú. V meste je doma, kľučkovanie uličkami či parkovanie s ním je úplná hračka. Brzdy dokazujú, že aj na prípad skoku chodca do trajektórie pohybu auta konštruktéri nezabudli. Prvé zoznámenie však automaticky znamená neodhadnutie brzdného účinku. Ďalšie razy už prichádza zistenie, že okrem vynikajúceho účinku sú aj dobre dávkovateľné.

To samozrejme neznamená, že na cestách mimo mesto alebo diaľniciach nebude stíhať s dychom. Práve naopak, aj tu sa prejaví jeho talent urobiť z každej cesty zážitok. Sedí na ceste až nečakane dobre, ale potrebuje mať kvalitnejší asfalt pod kolesami. Na rozbitejších, hrboľatejších úsekoch pri vyššej rýchlosti je trochu nervózne a uskákané. Pri takom rôznorodom jazdnom štýle, keď kilometre mestom vystriedala pokojná diaľnica alebo rýchlostná cesta s meniacim sa tempom, si vystačilo s priemernou dávkou 5.5 litra benzínu na sto kilometrov. Údaj veľmi potešujúci a nie je ani ukrutne vzdialený od papierovej hodnoty.

Nový Renault Twingo nás nadchol. Ako sviežim a veselým dizajnom tak i čitateľnými jazdnými vlastnosťami. Keď si uvedomíte, že nemáte v rukách riadenú strelu je veľmi priateľský. Špeciálne si získal pozornosť najmä farbou. Vďaka nej sme počúvali výkriky detí štýlu: „Aha cukrová vata s kolieskami!“, či slovné spojenie „autíčko z kindervajca“ a napokon to dorazili výroky o modro-bielych šmolkoch, či obláčikovej farbe.

Pocity chalana, ktorý auto dostal od rodičov na sladkých 18

„Paráda, moje prvé auto. Modrá farba! Kto predáva tie oranžové nálepky? Sám si spravím štýl Gulf. Alebo ešte tato doplatí a zoberieme to do reklamky? To je jedno! Beriem kamarátov a ideme na trip. Vopchám ich? Asi nie. Ale, ba čo! Zadné sedadlá sa dajú posúvať. Dobre, nájsť nejaké CD a môžeme vyraziť. CD? Dole je aj port na USB. V takom prípade ani nepotrebujem tie lesklé kotúče. Borci určite ocenia koberce, ktoré nie sú tuctové, ale majú akýsi funky lem! Tatko ma nahneval, keď nekúpil rovno RS. Toto tiež síce ide, ale nemá to také grády ako hovoril Clarkson.“

Mamička s deťmi pri nákupoch

„Kam bežíte. Naše je to modré! Počkajte odsuniem vám sedadlo. Nasadať! Sedíte? Posuňte si sedadlo dopredu, nech môžem vyložiť nákup. Výborne, zmestíte sa? Dobre! Aj ja tu mám už dosť miesta na veci z košíka. Neskáčte tam. Aspoň, že sa čalúnenie ľahko čistí. Kam beriete ten modrý držiak? Ak budete pekne sedieť, tak sa s ním môžete hrať. A pripútajte sa, vyrážame.“

Motor
Objem 1149 cm3
Výkon 55 kW (75 k)
Krútiaci moment 107 Nm
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3687 mm
Šírka 1654 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2367 mm
Hmotnosť 1025 kg
Batožinový priestor 165-285/959 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb)  6,7/4,2/5,1