Renault Kangoo začínal svoj život už v roku 1997, kedy automobilka predstavila tento model ako odpoveď na šok spôsobený Citroënom Berlingo a Peugeotom Partner. Tieto autá už neboli odvodené od malých áut, ale boli samostatnými modelmi, ktoré zabezpečovali variabilitou rôznych požiadaviek majiteľov. Plnili funkcie od pracovných nástrojov až po rodinné vozidlá. Zvládali všetko a zvládajú to aj teraz.
Aktuálne máme na trhu už tretiu generáciu modelu Kangoo, ktorá je ešte lepšia ako predtým. Je z nej osobnejšie vozidlo na pocit a má lepšie technológie a lepšie motory. Ja som si toto auto skúsil s 1,3-litrovým motorom s prepĺňaním, pričom poháňa päťmiestnu verziu, čo hrá hru podobnú ako ešte stále nedávno jednotlivé modely segmentu MPV.
Kangoo vytvára osobnejší pocit
Úžitkový základ Renaultu Kangoo je neodškriepiteľný. Vidno ho stále, ale už je schovaný za rafinovanejším líniami, za lakovanými nárazníkmi a za dojmom pomyselnej osobnej nátury. Všetky tieto detaily, ktoré ukazuje, sú malými dielikmi do skladačky, tvoriacej príjemný celok schopný zaujať práve tých, ktorí hľadajú najmä priestor a aj štipku elegancie.
Tento konkrétny kus Renaultu Kangoo je však niečom jedinečný. Je to presne katalógová špecifikácia, farebná kombinácia s detailmi, ktoré si automobilka zvolila ako prezentačné a majú najlepšie vystihovať tento model. Niet sa čomu čudovať, Kangoo s oranžovo-hnedou metalízou a veľkými zliatinovými diskami pôsobí omnoho lepšie ako základné verzie v ponuke.
Vpredu je to Renault ako má byť so všetkým, čo treba, najmä s LED-kovými prednými svetlami a tiež využitím masky chladiča cez celú šírku. Zozadu je prístup čisto utilitárny, taký, ktorí nepredvádza extrémy luxus, ale pôsobí celkom robustne. Kufrová časť sa otvára vyklopením celej zadnej steny, čo nie vždy môže byť výhodou. Výhodou to rozhodne nie je pri tesnom parkovaní a zatváraní. Malá slučka, obesenec, ktorý tam visí, nie je úplne stopercentne vhodný na zavretie. Musíte veľmi švihnúť rukou a až tak batožinový priestor zavriete, alebo si musíte pomôcť druhým pohybom. Je to z dôvodu, že samotná plocha je obrovská a adekvátny protitlak musia dávať aj plynové vzpery. Ja tu vidím ako omnoho lepšiu alternatívu voľbu delených dvojkrídlových zadných dverí otváraných do bokov.
Bočný pohľad má azda jedinú nevýhodu a to je výrazne nepomer medzi prednou a zadnou účasťou v oblasti previsov. Automobilka zvolila pre Kangoo tento vzhľad, aby zadná náprava dokázala niesť čo najväčšiu záťaž. Preto je zadok tak krátky a má tak obrovský nájazdový uhol. Nech sú však tieto detaily akokoľvek zvláštne, Kangoo stále patrí k elegantným vozidlám tejto triedy, veď si stačí spomenúť ako vyzerala jeho prvá verzia v deväťdesiatych rokoch. Vtedy by výbava, ktorú má zvonka toto Kangoo bola nemysliteľná.
Nie je priestor ako priestor
Autá založené na úžitkových základoch majú jednu výraznú výhodu a to je neuveriteľne veľký priestor. Aspoň taká je teória. Nad hlavou ho máte až príliš a ďalší pohľad hovorí o šírke. Aj tu je miesta dostatok. Pokračujeme ale ďalej, predné sedadlá nie sú jediné, ktoré potrebujú priestor. Pozrime sa na tie zadné. Dajú sa skapať úplne do roviny a za nimi batožinový priestor s objemom 775 litrov. A to sme len pri objeme po dekel. Pevný dekel, nie roletu, takže keď idete gratulovať babke, máte kam položiť kyticu.
Zadné sedadlá tiež vyzerajú priestranne, lebo je nad nimi naozaj celý vesmír. Menšie deti, keď potrebujú dotiahnuť strop, tak majú problém. Ale tu prichádza jedna veľmi zaujímavá časť tohto auta. Automobilka predvádza, že takto veľké auto nemusí byť veľké úplne reálne. Prečo? Jednoducho preto, že na kolená vzadu nie je až toľko veľa priestoru ako by ste čakali. Nie je to Maybachový štýl, dokonca ani Superbový, dokonca ani Koleosový.
Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, na kolená nie je toľko miesta, ako som si predstavoval. Ak teda dáte dozadu sedačky pre deti, tak tie budú mať na nohy relatívne málo miesta. Málo miesta vo veľkom aute s veľkým batožinovým priestorom. Ale po sklopení sa v aute zase vyspíte. Je to na vás. A prečo je na zadných sedadlách málo miesta na kolená, keď to vyzerá, že je ho dosť? Lebo Kangoo dostalo do vienka krátke sedáky. Z výčitiek k interiéru je to asi jediná.
Ak by som bol veľmi kritický, tak obrovské kufrové dvere by mohli mať ešte samostatne otvárateľné okno, ale to by som asi chcel veľa. Toto je auto, ktoré je predsa duchom úžitkové. Funkcia je ďaleko pred formou. A tak to musí byť, aby cena ostala prijateľná. Fakt, alebo fikcia? Dozvieme sa v závere!
Predná časť s falošným dreveným obložením, držiakom na telefón a veľkým počtom odkladacích priestorov je ale príjemným miestom na život. Všetko máte po ruke, radiaca páka automatu je stále pákou a samostatnej klimatizácii sekunduje dotykový displej s rozumne vystavaným systémom. Ešte to nie je Open R Link ako v najnovších modeloch, ale aj Easy Link je super, vrátane bezkáblového zrkadlenia mobilov oboch vedúcich platforiem. Doteraz príjemné. Až na menšie zadné sedadlá.
Kangoo nemusí mať iba naftu
Väčšina kusov Renaultu Kangoo v histórii má naftový motor. Platí to najmä od príchodu Common railových agregátov. Ale súčasná ponuka predvádza jeden diamant, ktorý spaľuje benzín. Je to motor s objemom 1 332 centimetrov kubických. Štvorvalec s prepĺňaním je natoľko výborný, že je asi vo všetkom, čo majú relevantné osobné spaľovacie modely aliancie. A motor používa aj Mercedes vo menších modeloch s umiestnením naprieč vpredu.
Motor predvádza, so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami, peknú súhru. Jasné, dvojspojky občas trhnú, ale nie je to nič vážne a časté. S týmto autom predsa nechcete jazdiť extrémne rýchlo, aj keď máte v rukách tú najvýkonnejšiu verziu možno aj v celej histórii vozidla a jeho troch generácii. Má predsa až 96 kW (130 k)! To stačí na papierové zrýchlenie na kilo za 11,6 sekundy. Realita vytvára trochu vlažnejší pocit. Ale asi sú za tým plynulé preradenia prevodovky.
Dynamika teda neznie úplne extrémne, ale spotreba je celkom rozumná. Aj pri naháňaní po diaľniciach sa viete hýbať s priemerom okolo 7 litra. Čakali ste menej? Ale veď obrovskú čelnú plochu neoklamete a takisto neoklamete ani spaľovanie benzínu. Ak vynecháte diaľnice, tak sa viete dostať aj na 6,5 litra, prípadne ešte o pár deci nižšie. To za predpokladu, že sa neobmedzujete. Idete ako chcete a potrebujete. Bez akýchkoľvek obmedzení však občas nejazdíte a niekedy si hľadíte na aktuálnu spotrebu. Vtedy sa dá dostať aj pod 6 litrov, ale je to skôr utrpenie a zložitejší proces.
Veď aj tak rýchlo nejazdíte takmer nikdy, lebo toto auto podvozkom dokazuje snahu o komfortný presun. Tá však v končí v prípade výraznejších priečnych nerovnosti vo väčšom počte za sebou. Vtedy zadok jemne poskočí a ukáže svoju stále úžitkovú charakteristiku. Pri autách tejto kategórie však neprichádza občasné poskočenie ako úplné prekvapenie. Stále je to lepšie asi ako to, čo predvádzajú úžitkové dvojkabínové verzie. O čom hovorím? O vozidlách, ktoré sú bez úprav odvodené od nákladných alternatív. Prípade Kangoo Passenger automobilka vyladila v pruženie v ústrety komfortnejšiemu cestovaniu.
MPV nie sú mŕtve, len sa transformujú
Ak niekto nariekal, že odchádzajú vozidlá MPV, tak má riešenie. Nemusí silou-mocou siahať po SUV, môže siahnuť po niečom takomto. A na trhu je podobných áut naozaj dosť. Nie je to len o Kangoo, ale od neho je odvodený aj Nissan Townstar, či dokonca Mercedes Citan a aj Mercedes triedy T. Kangoo je stredná trieda medzi podobnými vozidlami a najviac konkuruje práve Citroënu Berlingo. Konkurovala by, keby Berlingo neprešlo v úplne osobnej verzii výlučne na elektrický agregát. Takže konkurencia sa obmedzuje na Volskwagen Caddy a Ford Tourneo Connect. Aj tie majú svoje špecifiká, ale Kangoo zatiaľ víťazi cenou, ale moje tvrdenie si vždy aktuálne overte.
Takto našpecifikovaný katalógový kus stojí 31 200 €. Ak vás práve hodilo o zem, tak je to úplne adekvátna cena a nemusíte byť úplne v šoku. To, že kedysi podobné autá stali o tretinu menej je v súčasnosti absolútne nerelevantné. Zdražovanie zasiahlo aj tu a najväčším problémom tohto auta je, že za podobné peniaze sa ešte donedávna dal kúpiť Renault Koleos. Ten síce nemá zásadné úžitkové vlastnosti, ale je stavaný ako luxusná limuzína. Teda keď porovnáme iba tieto dve autá. To však nehovorí nič o vhodnosti Kangoo. Stále je dobrou alternatívou medzi podobnými autami, ktorá má svoje špecifiká. Jedinou a najväčšou nevýhodou budú určite krátke sedáky, ale zase, na druhú stranu, druhý mínus, vyklápacie dvere, viete nahradiť dvojkrídlymi otváracími do strán.
Renault Kangoo Techno TCe 130 EDC7
Motor | R4 benzín |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 4500 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4386 mm |
Šírka | 1919 mm |
Výška | 1893 mm |
Rázvor osí kolies | 2716 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1645/455 kg |
Batožinový priestor | 775/2800 l |
Palivová nádrž | 54 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Spotreba (WLTP) | 6,8-6,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 153-156 |