Test Volkswagen Caddy Style: Práca, zábava, rodina, všetko

Aké je najviac univerzálne auto? Ktoré auto dokáže splniť najviac úloh, ktoré mu dáte? Nie, nie sú to športovo-úžitkové vozidlá, skrátene SUV. A nie sú to ani kombíky. Reálne je najuniverzálnejším autom niečo takéto, Volkswagen Caddy a konkurencia. Dokážu odviezť paletu nákladu, potom majiteľ vyklopí sedadlá, odvezie rodinu, alebo ich nechá sklopené, pripevní bicykle a ide.

Práve Volkswagen Caddy má aktuálne novú generáciu. Je to prvá nová generácia po 18 rokoch. Je tiež prvým Caddy, ktorý využíva modulárnu platformu MQB a stáva sa okamžite najlepšie vybaveným modelom tejto triedy.

Nové tvary klasickej filozofie

So samotným tvarom karosérie sa toho veľa spraviť nedá. Ale dá sa mu posunúť modernejšie detaily, ktoré posunú karosériu do prítomnosti, dokonca možno do jemnej budúcnosti. Povedzme si na rovinu, toto sa Volkswagenu Caddy podarilo. Má hladké línie, čo najviac kopírujúce potrebu aerodynamickej efektivity. Ale do budúcnosti tento Caddy pasujú aj použité prvky.

Caddy môže mať LEDkové svetlá, ktoré svietia naozaj pekne a v noci je normálne vidno. LEDky sú aj vzadu, ale to sa dá očakávať. Zadok je úplne jednoduchý a výklopné dvere ponúkajú výborný výhľad cez zadné okno. Ale trošku zaujímavejšie je ich zatváranie. Vzpery musia držať naozaj veľkú hmotnosť, tak kladú aj trochu väčší odpor, takže jediná možnosť je chytiť si hranu a tlačiť. Vlastne nie, ešte sa dá riadne zahnať potiahnutím za slučku, ktorá je na zatváranie určená. Až zamrzí, že nie je samostatne otvárateľné zadné okno.

Keď sa vrátime dopredu, tak musí byť každému jasné, že tento kus Caddy s výbavou Style nebude patriť k lacným. Má brutálnu červeno-fialovú farbu a tiež lakovanú mriežku v spodnej časti nárazníka. Túto by sme možno skôr dali do čiernej lesklej farby, alebo takej tmavej antracitovej, pri ktorých by lepšie zanikol obdĺžnik radaru v strede.

Na ceste nie je Caddy nápadný, ale ak ho postavíme vedľa predchádzajúcej verzie, tak je zreteľné ako veľmi sa dizajn nového posunul. Vyzerá to ako posun minimálne o 20 rokov. A technologicky tiež. Dovieranie zadných posuvných dverí? Síce ho nevyužijete úplne vždy, ale mať ho môžete.

Veľa miesta je v základnej výbave

Čím má toto auto zaujať? No predsa priestorom. V ktorom inom aute si vystriete nad hlavu celú ruku? Teda ak meriate do 185 centimetrov a nemáte sedadlo vypumpované, či elektricky vytiahnuté, až do najvrchnejšej polohy. Po sklopení dvoch sedadiel odveziete bez rozoberania tri bicykle. Vidíte tú prepojenosť?

Vlastne zadné sedadlá sa dajú sklopiť buď dve, alebo jedna. Nič viac netreba. Možno ešte keby sú tie tri sedadlá úplne samostatné by bolo fajn, ale to už rýpeme tam, kde netreba. Ak by náhodou nestačilo miesto vnútri, dajú sa využiť strešné pozdĺžne nosiče. Dáte priečniky a môžete naložiť kanoe. Len v takom prípade opatrne pri vchádzaní do podzemných parkovísk. A nezabudnite si potom schodíky, bez nich tam nič nevyložíte. Veď Caddy má výšku 1,8 metra.

Výrazným zlepšením tejto veľkosti Caddy v interiéri pomáha medzigeneračné zväčšenie rázvoru. Ten narástol z 2682 milimetrov na 2755 milimetrov. Benefitujú z toho pasažieri vzadu a značne väčšie sú aj bočné posuvné dvere. Ale to hlavné slovo má stále vodič a ten má aj to najlepšie miesto.

Predné sedadlá sú ErgoComfort, ktoré majú mnoho nastavení a miesto pre šoférovanie si nájde každý. Ale nájde si aj vhodnú polohu. A keďže je toto takmer úplne plná výbava, tak vidno hi-tech naozaj všade. Možno sa bude trochu odtlačkov prstov objavovať na čiernom lesklom laku okolo displejov, ale tie displeje sú parádne.

Pred vodičom je taký štandard Volkswagenu, ale v strede sme takto dobré rozlíšenie nevideli v žiadnom úžitkovom aute. A úplne perfektne je prevedené zobrazenie Apple CarPlay. Bezdrôtového, mimochodom. To je prvé v triede. Ale nie je sa čomu diviť. Toto všetko je vlastne Golf ôsmej generácie, ktorý sa stal úžitkovým autom. Jedinou nevýhodou tejto verzie je, že lišta s nastavením klimatizácie nie je podsvietená a v tme si teplotu nastavíte trochu zložitejšie.

Jazdí ako osobák

Toto klišé z podnadpisu znelo už niekoľkokrát, ale Caddy je teraz naozaj omnoho príjemnejší. Miesto odpruženia zadnej časti listovými pružinami má panhardskú tyč vinuté pružiny. Toto nahráva najmä pasažierom na zadných sedadlách, ktorí jednoducho nebudú tak poskakovať na každej jemnej nerovnosti. Daňou je o niečo nižšia nosnosť. Toľko teória, v praxi sa však potvrdzuje a Caddy je naozaj konečne komfortné.

Dôvodom na tento posun Caddy je veľmi ľahké zistenie, že Volkswagen postupne vypúšťa z ponuky modely MPV. Sharan a Touran to majú zrátané a SUV ich nedokážu úplne plnohodnotne nahradiť. Aj preto sú Caddy a budúce Caddy Maxi tak pohodlné a príjemné na jazdu.

V tomto aute pracuje dvojlitrový naftový motor, čo vôbec nie je prekvapivé. Ale prekvapivé je, že zatiaľ najvyšší výkon je 90 kW (122 k). Píšeme zatiaľ, lebo onedlho sa v ponuke objaví určite niečo výkonnejšie a tiež pribudne štvorkolka. Na bežné jazdenie motor stačí. Ale pri plnom naložení by sme sa nepúšťali do zásadnejších predbiehacích manévrov ak by sme nemali naozaj obrovský rozhľad.

Prevodovka s dvomi spojkami a siedmimi stupňami však svoju prácu veľmi dobre a dôkazom je aj priemerná spotreba. Aj napriek výraznej prevahe diaľničných kilometrov sme mali za týždeň celkový priemer 6,5 litra nafty na sto kilometrov. Reálne sa však s Caddy, pri spomalení na diaľniciach, dá jazdiť aj za 6. Na takto veľké auto je to fantastická spotreba.

Kauza cena

Určite ste už niekde videli cenu tohto auta. Má byť vraj za 42-tisíc eur. Ale reálne je trochu nižšia, vďaka rôznym cenovým výhodám v aktuálnom cenníku. A razom sme na 35 tisícoch. Reálne sa viete s rozumnou konfiguráciou dostať na 30-tisíc s daňou. A to sa už dá odôvodniť. Za auto, ktoré má všetky asistenčné systémy ako Golf ôsmej generácie, vlastne dokáže jazdiť samo a má najväčšiu možnú mieru bezpečnosti aktuálne dostupnú v tomto segmente? Dokonca je to výhodná ponuka. My sa tešíme na výkonnejší motor a na štvorkolku. Toto vlastne nikto z konkurencie normálne nemá. A k tomu ešte Maxi so siedmimi sedadlami. A že ideálne auto na všetko neexistuje! Dokáže predsa potiahnuť aj prepravník s okruhovým náradím! Vlastne Maxi asi vyzerá ešte lepšie ako krátka verzia. Ale každý vie, že najviac sa predá verzií Kombi s jednoduchšími výbavami za približne 20-tisíc eur.

Volkswagen Caddy Style 2,0 TDI

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 90 kW (122 k) pri 2750-4400 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1600-2500 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4601 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1832 mm
Rázvor osí kolies 2755 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1695/2200 kg
Batožinový priestor 1213/2556 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (WLTP) 4,7
Emisie g CO2/km 124