Test Renault Kangoo Extrem dCi: Malý hroch

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo je vlastne ideálne rodinné auto? Také myšlienky v hlave skrsnú v určitom momente každému. Niekedy na to stačia dva pásiky na paličke. A veru hľadať auto, ktoré by spĺňalo požiadavky všetkých členov rodiny nie je jednoduché.

Renault Kangoo a autá z triedy malých dodávok s piatimi miestami sa na túto prácu hlásia s dostatočnou vervou. Vravíte, že ste podobné auto už u nás v teste videli? Nemýlite sa, Mercedes Citan prichádza s rovnakým základom a aj s rovnakými dielmi. Preto sa možno nevyhneme určitému porovnaniu.

Pohľad otca

Ak je otec z trochu pretekárskeho súdka, tak bude chcieť niečo, čo sa dobre ovláda a má dostatočný výkon. Podvozok z dodávkového brata neveští pre jazdné vlastnosti nič dobré. Veď donedávna mali tieto autá vlečné nápravy. No, má ju aj posledné Kangoo, ale výrazne mu pomohlo odpruženie pružinami, namiesto skrutnej tyče, ktorá sa dá na takýchto autách bežne nájsť. Nedá sa očakávať, že klokan vyškolí hocijaký športovo založený sedan, ale v zákrutách nesklame. Pri svižnej jazde sa zdá, že by sa chcel nakláňať, ale vnútorná hranica je bližšie ako tá, ktorú auto zvláda. Relatívne nízky prah tolerancie rýchlosti je spôsobený aj príliš preposilovaným riadením.

S motorom je to horšie. Na bežné jazdenie v pohode stačí, ale akýkoľvek pokus o výrazne dynamickú jazdu sa mu nepáči. Výkon 66 kW (90 k) síce nevyzerá ako málo, ale treba brať do úvahy, že Kangoo nie je z najmenších vozidiel a tiež má veľkú čelnú plochu. Pri presune do práce odporúčame použiť režim ECO, škrtiaci výkon motora. V reále to znamená spotrebu okolo 5,5 litra. Pre ostrejšiu jazdu ho treba určite vypnúť. Ani tak sa dynamické parametre nepresunú k športovým autám, ale zlepšia sa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ako najväčší problém pohonného ústrojenstva však máme prevodovku. Radí sa s ňou vynikajúco, páka je po ruke, lenže na nej chýba jeden prevodový stupeň. Ten by dokázal inak rozdeliť pomery a razom by sa vylepšili dynamické parametre a hlavne na diaľnici by znížil spotrebu. Úplne ideálna kombinácia však predstavuje 6 stupňov a rovnaký motor s výkonom 81 kW (110 k). Jediný problém je, že taký sa ani nepredáva. Takže toto bude tou najrozumnejšou alternatívou.

Pohľad matky

Krk rodiny bude v prvom rade smerovať hlavu ku bezpečnému autu. No a vyššie umiestnenie sedadiel zvyšuje bezpečnosť, lebo zlepšuje výhľad. Kangoo tiež v základnej výbave prichádza s ABS, EBV a štyrmi airbagmi. Na rozdiel od niektorých konkurentov má dokonca na všetkých štyroch kolesách kotúčové brzdy. Takže by malo brzdiť lepšie. Je to tak. Len pedál má spočiatku, pokiaľ si vodič nezvykne, trochu jedovatý chod. Len sa naň pozriete a už brzdí.

Mama chce priestor. Ku deťom treba veľa príslušenstva. V tejto kategórii klokan od Renaultu exceluje. Do obrovského kufra vopchá rodina okrem kočáru aj malý bicykel pre druhé dieťa a všetko ostatné. Veď má objem 660 litrov. A všetko sa do neho dá nakladať cez dvojkrídle dvere. Veľa ľudí ešte nedokázalo oceniť takéto usporiadanie, ale keď zavriete jednu časť, tak môžete nakladať až tak, že veci opierate o ňu. Ak by však bolo málo miesta v kufri, tak sa dajú využiť strešné nosiče s integrovanými priečnymi kusmi. Stačí ich len otočiť a môžete nakladať.

Ľahké ovládanie bude tiež na wishliste veľmi vysoko. To tiež auto zvláda splniť. Volantom sa krúti ľahko, radiaca páka je pekne po ruke, ručná brzda nezvyklého tvaru sa tiež vláda ľahšie ako obyčajná rovná. Zatiaľ všetko super. Pri cúvaní určite pomôže parkovací senzor, ale omnoho viac zavážia obrovské spätné zrkadlá posadené vyššie ako je obvyklé.

Pohľad detí

Deti chcú lietadlo. Cestovanie v lietadle okrem zaoblených okien bude najmä vzadu pripomínať niekoľko ďalších vtipných detailov.Operadlá predných sedadiel nie sú vybavené leteckými stolíkmi, ako to býva pri niektorých iných autách, ale dajú sa prikúpiť. Celková cena za pocit z lietadla je spolu so sklopným sedadlom spolujazdca 320 eur. Ale decká to dokážu oželieť. Najmä ak zbadajú odkladacie priestory nad hlavami. Presne ako v lietadle. Polica je síce aj nad predným radom sedadiel, ale vzadu sa dajú tri otvory uzatvárať. Takže letecký pocit sa nestráca. A podporuje ho aj pohľad na ručnú brzdu, ktorá vyzerá ako páka na zvyšovanie ťahu leteckých motorov.

Deti chcú loď. Samostatnú kajutu mať vonkoncom nebudú. Budú  ale v jednej útulnej. Plavbu v niektorých momentoch pripomína komfortný podvozok spojený s päťnásťpalcovými diskami a pneumatikami s vyšším profilom. Občasné zatrúbenie otca za volantom nebude ako na parníku, ale detská predstavivosť je obrovská. Už len nájsť mláky, aby okolo striekala voda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deti chcú preliezačky. Zastavené Kangoo je ideálnym preliezacím zariadením. Šestica dverí sa dá otvárať samostatne, sedadlá je možné sklápať. Nechajte ich s autom na hodinku a máte pokoj, poprehadzujú všetko a potom môžete rovno v servise poobjednávať detaily, ktoré poničili. Aj keď toho asi nebude veľa, lebo Kangoo je dosť robustné.

Deti chcú hrať schovávačku. No, schovajú sa maximálne v kufri s  pevným vrchným krytom. Ale ak sa budú chcieť hrať na schovávačku s plyšovým zvieraťom, tak to bude zaujímavejšie. Okrem leteckých stolíkov sa dá schovať aj pod podlahou. Prípadne na tradičnom mieste pred spolujazdcom. Ale najviac sa toho zmestí do boxu medzi sedadlami. Tam na výšku vlezie aj dvojlitrová fľaša.

Deti bez pochýb poteší aj to, že Kangoo má názov pripomínajúci klokana a predok, ktorý evokuje malého hrocha vynárajúceho sa z jazera.

Cena nevysaje rozpočet rodiny

Kangoo s testovanou špecifikáciu má celkovú cenu 20 710 eur. To je však bez akejkoľvek zľavy. Aktuálne Renault ponúka zľavu 2400 eur. A to cenu dostáva na príjemnejšiu úroveň. Najväčším problémom auta tak zostane, že nemá v ponuke silnejší motor 1,5 dCi s 81 kW (109 k) a šesťstupňovou prevodovkou. Potom by bolo Kangoo úplne fantastické. So slabšou verziou ostáva len veľmi dobrým vozidlom. No a keď sa otec rodiny rozhodne, ľahko z neho spraví sklopením sedadiel malú dodávku. Takže záverečné slová: Kangoo je naozaj ideálnym rodinným autom.

Motor R4 Common-rail
Objem 1461 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4304 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1801 mm
Rázvor osí kolies 2697 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1950 kg
Batožinový priestor 660/2600 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,2/4,2/4,6
Emisie g CO2/km 119