Test Mercedes-Benz T180d: Viac luxusu v práci

Mercedes nedávno predstavil druhú generáciu modelu Citan. Avšak tou zásadnou zmenou v modelovej ponuke je pridanie novej triedy T, ktorá má byť luxusnejšou alternatívou ku tomuto pracovnému vozidlu. Trieda T je nielen výraznejšia svojou vizážou a viac evokuje osobné vozidlo, ale zároveň prináša úplne iný pohľad na skĺbenie práce a rodiny s voľným časom. T180d stojí na vrchole ponuky modelu.

Model T180d s takouto konfiguráciu sa hrdo môže postaviť svojim konkurentom, ktorých je ale čím ďalej tým menej. Po odchode koncernu Stellantis z hry spaľovacích agregátov v tomto segmente je najväčším konkurentom nový Volkswagen Caddy a spriaznený Ford Tourneo Connect. Aký je teda nový model od Mercedesu, je to taký rozdiel oproti Citanu ako je medzi triedou V a Vitom?

Elegancia T180d je hlavne vpredu

Mercedes vzal Citan a vylepšil naozaj všetky potenciálne slabé miesta dizajnu. Preto má trieda T chrómové lišty na prednom nárazníku, ale aj krajšie zliatinové disky, prípadne táto verzia aj LEDkové svetlá. Svetlá však nie sú adaptívne a ponúkajú iba klasické prepínanie diaľkových a stretávacích lúčov. V automatickom režime to zvláda tiež.

Na bočnom profile Citanu nebolo možné zmeniť nič, lebo je daný triedou a tiež mu nič výrazne nechýba. Využíva klasické usporiadanie dverí pre túto časť trhu, konkrétne predné dvere so štandardným zaveseným a zadné dvere posuvné. Tieto riešenia sa datujú ešte do čias prvého Renault Kangoo a Citroënu Berlingo. Avšak predné dvere majú jednu zaujímavosť. Otvárajú sa do extrémneho uhla takmer až 90°, čo uľahčuje manipuláciu a hlavne nasadanie na predné sedadlá.

Nastupovanie dozadu je tiež jednoduché a možné aj v stiesnených pomeroch úzkych parkovacích miest. Stačí odsunúť dvere, ktoré sa z profilu auta vysúvajú iba o približne 10 centimetrov, nasadnúť a zavrieť za sebou. Horšie je to pri otváraní batožinového priestoru. Kufor je prístupný cez výklopnú zadnú stenu. Ak zacúvate v garážach, tak máte problém. Budete musieť auto posunúť, aby ste sa dostali ku veciam. Zadné dvere totiž vytŕčajú z profilu auta o takmer meter a pol a otvoriť ich preto nie je možné na každom mieste a pri akomkoľvek parkovaní. Pri zaparkovaní predom zase prichádza nebezpečie, že si ich nevšimne okoloidúce vozidlo, to platí najmä v garážach.

Čo je však výhodou výklopných dverí je vytvorenie akéhosi prístrešku, ktorý môže poslúžiť pri chytaní rýb, prípadne pri príprave občerstvenia počas dlhšej cesty za dažďa. Na to je vhodná aj deliaca polica z pevného materiálu, ktorá skrýva batožinový priestor pred zrakmi dlhoprstých. Mercedes pre novinársky kus zvolil naozaj nádhernú tmavočervenú farbu, ktorá vyniká najmä ak svieti slnko a auto je čisté. To slnko mi veľmi neprialo pri fotení, takže si môžete reálnu farbu maximálne domyslieť. A môžete mi veriť, že vyzerá naozaj výborne. Jediným horším uhlom modelu je pohľad na zadok, ktorý je trochu neohrabane mohutný.

Priestorové čary

Výhodou vozidiel tejto triedy je, že na relatívne malom pôdoryse ponúkajú naozaj slušnú dávku vnútorného priestoru. Mercedes triedy T a teda ani naftová verzia T180d, na tom nie je inak a už v základnom stave ponúka objem batožinového priestoru 520 litrov. Ten sa dá ďalej upravovať sklápaním zadných operadiel. Nie sú však rozdelené na 3 samostatne sedadlá, ale v pomere jedna ku dvom. Aj keď to nevyzerá ako problém, konkurencia ponúkala práve 3 fotelky. Prečo minulý čas?, Lebo Berlingo, Rifter a aj Combo Life kúpite už iba s elektrickým pohonom, ak nechcete úžitkovú verziu.

Do priestoru na zadných sedadlách sa zmestí aj trojica pasažierov. Na šírku majú miesta dostatok aj tvarovanie zadných sedadiel im tentoraz naozaj praje. Každý má k dispozícii trojbodový pás, čo už je štandardom a tí na bočných miestach môžu využiť výklopný stolík. Na jeho použitie sa však treba rozkročiť, lebo inak neprejde cez kolená. Ak budete sedadlá sklápať, tak sa nesklápa len operadlo, ale aj samotný sedák lezie o niečo nižšie, ak vznikla jedna rovina s podlahou v batožinovom priestore.

Ešte by som mal spomenúť priestor nad hlavou, ktorý ale tak masívny, že viac ho majú už iba kabriolety. Najdôležitejšie sedadlá sú ale v prednej časti. Sú čalúnené kombináciu kože a alcantary, čo vytvára dojem čiastočného luxusu vozidla, podobne ako čalúnenie časti prístrojovej dosky syntetickou náhradou kože. Tieto dva prvky sa starajú o to, aby interiér triedy T, čiže aj T180d, vyzeral lepšie ako v prípade Citanu. Treba však skonštatovať, že predné sedadlá sú stále rovnaké tvarovo a s trochou kritiky musím skonštatovať, že už som sedel asi aj v sedadlách, ktoré sú príjemnejšie na dlhú trasu. Avšak toto je stále len subjektívna hra so slovíčkami, lebo každému môže vyhovovať niečo iné. Preto je vhodné si sedadlá pred samotným zaobstaraním vozidla riadne vyskúšať. Napríklad pri Citane som ich asi ani nekritizoval a boli pritom rovnaké, len inak čalúnené.

To čo však kritiku nemôže mať je informačno-zábavný systém. Mercedesu sa podarilo implementovať systém MBUX na trochu menšom displeji, pričom jeho veľkosť je stále dostatočná a zobrazenie ponúka presne to, čo ostatné veľkostné kategórie automobilky. Tu ani netreba väčší displej a všetko je pekne po ruke. V interiéri azda vadí len fakt, že automobilka nepristúpila ku implementácii radenia pod volantom. Stredová časť by sa pekne otvorila a auto by viac sedelo do celkovej línie Mercedesu. Takto je radiaca páka na malom výbežku pod ovládaním ventilácie. Videli ste ovládanie klímy už niekde? Duster? Je však úplne bez problémov prehľadné a funkčné. Horšie je, že pri jazde ju auto občas vypína, teda vypína klimatizáciu kvôli ušetreniu niekoľkých decilitrov paliva. Takom prípade zostane v aute razom vlhko. Toto nie je o nastavení režimu, lebo trieda T režimy jednoducho nemá.

Najvýkonnejšia nafta

Pri prezeraní cenníku modelu zistíte, že na vrchole, tom pomyselnom, stojí verzia T180 s benzínovým štvorvalcom s objemom 1,33 litra a výkonom 96 kW (130 k). Avšak v naftovom spektre to je T180d, ktorý prichádza s výkonom 85 kW (115 k). Mám v živej pamäti ako prvá generácia Berlinga využívala výkon 66 kW (90 k) a bolo to úplne dokonale dostačujúce a zároveň dynamické. V prípade T180d som si musel skôr zvyknúť na pohodu a kľud za volantom. Žiadne výrazné rozbehy, k tomu nie je motor prispôsobený a aj prevodovke to príliš nesedí. Ich reakcie sú o niečo dlhšie a rýchlo radí iba ak má prednastavený druhý prevodový stupeň nahor. Áno, pochopili ste správne, T180d ma dvojspojkovú automatickú prevodovku so siedmimi prevodovými stupňami.

Zrýchľovanie je teda trochu ležérnejšie a pri obsadení štyrmi pasažiermi a snahe zrýchliť čo najmocnejšie kvôli predbiehaniu to nie je úplne výhra. Musíte jednoducho rátať dopredu s možnosťou predbiehania a pripraviť sa na manéver tak, aby ste mali dostatok voľného priestoru pred sebou a v protismere.

Druhou stranou tejto kombinácie je spotreba. Pri naozaj dynamickom, či skôr rýchlom tempe na diaľnici si motor vypýta ani nie 6,5 litra na 100 kilometrov. Naopak pri pohodovej jazde mimo diaľnic vie odmeniť aj hodnotami pod 5 litrov. Pritom sa stále bavíme o obrovskom aute, ktoré má aj bočnú plochu čo nefavorizuje jazdu v bočnom vetre. Aj napriek tomu a veľkej čelnej ploche je spotreba vynikajúca. Ja by som však do auta prijal skôr manuálnu prevodovku, alebo ešte skôr benzínový motor. Má síce trochu vyššiu spotrebu, ale dynamické parametre budú určite na lepšej úrovni.

V prípade T180d a celkovo triedy T prichádza Mercedes s lepším odhlučnenie im ako má rovnako veľký model Citan. Avšak prichádza stále s relatívne tuhým podvozkom. Je to už tisíc a jedno oproti predchádzajúcej generácii, kedy bol iba spomenutý Citan, ale aj tak je auto stále stavané na prevoz materiálu a ľudia sú len doplnkom. Veď tuhší podvozok nemusí byť úplne zlý a využijete ho pri ostrejších prejazdoch zákrut. Vtedy auto celkom pekne drží, až kým nepôjde po prednej časti von zo zákruty. V zákrute však nesmú byť žiadne priečne nerovnosti, lebo na nich má zadná časť tendenciu trošku poskočiť. Nie je to výčitka. Je to fakt, ktorý je rozšírený po celom spektre triedy.

Privítajme kráľa, keď kráľ odišiel

Mercedes triedy T je naozaj rozumnou voľbou po tom, čo koncern Stellantis odišiel spomedzi podobných vozidiel so spaľovacím agregátom. Vlastne ako jediná možnosť ostalo použitie Toyoty ProAce City Verso. Avšak veľkým konkurentom je vozidlo z dielní Volkswagenu. Caddy naozaj posunul interiér aj exteriér do sfér osobných áut a skôr ako úžitkové sa prezentuje ako voľnočasové vozidlo. Tento prístup Volkswagenu vychádza a je oň záujem aj napriek trochu vyššej cene. V praxi to znamená, že Volkswagen má trochu vyššiu cenu aj ako tento Mercedes. Preto je možné, že Citanov a exemplárov triedy T uvidíte na cestách stále viac. Vlastne je to výhodná kúpa. Veď tento kus s naozaj širokým spektrom výbavových prvkov je za 36-tisíc eur. Je to len o pár eur viac, ako by, podľa cenníka, stálo kedysi Berlingo s rovnakou výbavou. A to je celkom šokujúce. Jedinou otázkou teda ostáva s akou cenovou politikou bude dostupný Renault Kangoo. Možno už cenníky sú, ale ešte som ich nehľadal. Teda už hej, stojí takmer 33-tisíc eur.

Mercedes-Benz T180d

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 270 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická sedemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4498 mm
Šírka 1859 mm
Výška 1852 mm
Rázvor osí kolies 2716 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1603/2199 kg
Batožinový priestor 520/2127 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (WLTP.) 5,5-5,9
Emisie g CO2/km 144-154