Test Renault Koleos Initiale Paris: Luxus je z Paríža

Renault Koleos je najväčším SUV značky aktuálne. Aj keď má niektoré detaily spoločné s Nissanom X-Trail, nemôže ponúknuť dve dodatočné miesta ako Japonec. To znamená, že bez ohľadu na obsadenie zostane stále dosť miesta na batožinu.

Vrcholná výbava má už tradične, pre Renault, meno Initiale Paris. Okrem Koleosu ju ponúka aj Espace, Talisman, ale to nie je koniec. Pribudla aj ku Capturu a má prísť aj pre Clio a Scenic. Pre Koleos by mohla byť tou správnou voľbou, ale trochu nám nesadla jedna kombinácia.

Intiale Paris je trochu iný

Renault Koleos dizajnéri navrhli v rovnakom postupe a pri rovnakých momentoch ako aktuálny Talisman. Istá podoba tam teda musí byť. Predné svetlá sú takmer identické, majú Pure LED systém na osvetlenie vozovky. Svetlá však sú iba stretávacie a diaľkové, čo znamená, že na zmenu lúčov môžete zabudnúť. Aj tak však svietia veľmi dobre. Možno sa dá povedať, že stretávacie svietia tak dobre, že pripojenie diaľkových už nie je tak ohromujúce.

Vzadu sú, samozrejme, tiež LEDkové svetlá. Ich svetelný podpis nadväzuje na to, čo automobilka aktuálne využíva. Svetlá sa takmer spájajú a delí ich len znak a trochu farby okolo neho. Dizajnéri určite rozmýšľali, či ich predsalen nespoja.

Špecifikom výbavy Initiale Paris je odznak pod predným znakom a na blatníkoch. Ale ešte výraznejšie sú zliatinové disky. Majú priemer 19 palcov a stále rovnaký dizajn pre túto sériu. Má pripomínať Eiffelove veže. Sú asi najkrajšími diskami, aké má Koleos aktuálne v ponuke. Dokonca ani nevyzerajú, aj napriek väčšiemu priemeru, ako obrovské.

Reálne na zovňajšku môžeme kritizovať len jednu vec. Tou sú nástupné schodíky. Sú z doplnkového sortimentu a vôbec si ich nemusíte kupovať. Reálne, nedávajte si ich na auto. Nie je až tak vysoké, aby ste nastupovanie nezvládli, ale ak pôjdete terénom, tak budú trochu zavadzať. Znižujú svetlú výšku. A tiež pri vystupovaní vďaka nim môžete prísť ku nie príliš štýlovej značke na nohaviciach, zhruba v polovici lýtka.

Znaky neklamú

Initiale Paris vidíte hneď. Pri nastupovaní zbadáte lišty na prahoch s nápisom, na volante nechýba označenie tiež a nápisy sú aj na operadlách sedadiel. V poslednom menovanom použití je miesto vyšívania logo vyrazené. To aby ste nezabudli kde sedíte.

Reálne však existuje lepšia možnosť ako dať celočierne sedadlá. Initiale Paris môže mať bledosivú vrchnú časť operadla s postupným prechodom z čiernej. Takto to vyzerá ako blbosť, ale reálne to oživí interiér. Kožené čalúnenie má však aj jeden zádrhel, môže občas vrznúť o stredovú lakťovú opierku. Veľmi príjemným sedadlám chýba jedine možnosť ovládať sklon sedáku a volant by mohol ísť ešte o dva centimetre smerom von. Ale to je všetko z výraznej kritiky interiéru. Inak sú sedadlá naozaj super a ponúkajú aj možnosť vetrania, okrem vyhrievania. Volant tiež môže rozohriať veniec, takže ani studené rána nebudú utrpením.

Veľkostne je na dobrej úrovni. Vpredu sa vôbec nemáte na čo sťažovať. Rovnaká situácia je aj vzadu. V pozdĺžnom aj priečnom smere je miesta dosť. Takisto aj na hlavu nič nechýba. Traja však nebudú optimálnou posádkou vzadu. Je to kvôli tradičnému tvaru sedáku, ktorý jednoducho trojicu vôbec nefavorizuje. Kufor však zostáva dosť veľký aj pre piatich, keď si sadnú a nebudú príliš frflať.

Aktuálne je práve Koleos jedným z najpevnejšie spracovaných Renaultov. Máte z interiéru pocit, že sa nič nestane ani pôsobením času. Vlastne tento testovaný kúsok sme dostali s nájazdom 20-tisíc kilometrov a okrem občasného kontaktu bočnice sedadla a lakťovej opierky všetko pôsobilo solídne spracované.

Málo kombinovania

Renault Koleos môžete mať ako štvorkolku, buď s manuálom, alebo s bezstupňovým automatom. Pre Initiale Paris je vyhradený výlučne dvojliter, ale zase iba s automatom. Teda skôr bezstupňovým automatom, čiže variátorom. Kedysi sme povedali, že táto prevodovka má vrchol v 125-kách skútroch. Ale odvtedy doba pokročila. Môžu teda fungovať reálne v autách?

CVTčka môžu fungovať aj v autách. V Koleose je prevodovka výborne odladená a dá sa kalkulovať s tým, že nevytáča zbytočne motor tam, kde sa nič nedeje. Ale stále máme pocit, že sedemstupňový hydrodynamický menič, alebo dvojspojka by autu vôbec neuškodili. Možno práve naopak. Nech je to ako chce, s CVT sme sa hýbali s priemernou spotrebou 7,5 litra. Oproti manuálu to je o pol litra až liter viac.

Dokonca aj reakciu na kickdown má CVT dobrú. Ale máte pocit, že auto by kľudne zvládlo aj vyšší výkon. Aktuálne maximum je 129 kW (175 k). Reálne by mohlo auto mať kľudne až 169 kW (230 k) a vôbec by nepotrebovalo žiadne ďalšie zlepšenia jazdných vlastností. Dokonca aj brzdy sú adekvátne. Jazdné vlastnosti sú na úrovni toho, čo od väčšieho SUV čakáte. Dá sa ovládať pekne, ale pri ostrých prejazdoch zákrut prichádzajú náklony a prichádza tiež náznak nedotáčavosti, ak máte zapnutý výhradne pohon prednej nápravy. Lenže na dosiahnutie tejto méty sa musíte trochu snažiť.

Omnoho viac ako v zákrutách sa Koleosu páči na dlhých presunoch aj po diaľniciach. V týchto polohách má výraznú istotu jazdy a necítite nič negatívne. Sedadlá sú pohodlné, podvozok je pohodlný tiež, spotreba nie je vysoká, cestujete naozaj komfortne a bezproblémovo. Spokojne si môžete prepínať farby ambientného podsvietenia a zapnúť režim ECO, ktorý trochu zníži výkon a obmedzí niektoré veľa žerúce spotrebiče.

Vrchol nemusí byť vrcholom

Aj keď je Initiale Paris nepochybne tou najvyššou výbavou, my by sme asi konfigurovali Koleos z výbavy Intens. Tá má v ponuke aj hnedé kožené čalúnenie sedadiel a stále môže mať manuálnu šesťstupňovú prevodovoku, ktorá nám ku charakteru auta sedí trochu viac.

Počuli sme o nových motoroch, ktoré má automobilka začať postupne montovať. Reálne by sme preferovali pre Koleos dvojlitrový naftový motor, ako ho má aj teraz, ale s výkonom až 147 kW (200 k). Práve tento motor má byť kombinovaný so sedemstupňovým automatom s dvomi spojkami. Ten možno dostáva v teréne viac zabrať ako CVT, ale inak je prívetivejší a príjemnejší. A do terénu pôjdu aj tak maximálne štyri percentá Koleosov, takže toto nie je argument.

Nie, teraz vážne! Koleos je jedným z najlepších Renaultov súčasnosti.


Renault Koleos dCi 175 Initiale Paris CVT

Motor R4 nafta
Objem 1996 cm3
Výkon 128 kW (175 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická bezstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4673 mm
Šírka 1843 mm
Výška 1678 mm
Rázvor osí kolies 2705 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1822/2301 kg
Batožinový priestor 498/1706 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/5,7/5,8
Emisie g CO2/km 153