Test Renault Express Van: Budgetový brat sa nemá za čo hanbiť

Minulé leto sme testovali Renault Kangoo. Tentokrát sa nám do rúk dostala jeho lacnejšia veria Renault Express van,  ktorá vznikla z Dacie Dokker Van, aj keď v poriadne prepracovanej forme. Meno zasa pochádza z 80. rokov, kedy mal Renault tiež v ponuke van zvaný Express. My sme jeho novodobú verziu testovali v naftovej verzii Blue dCi 95 so šiestimi manuálnymi stupňami.

Strieborná farba mu pasuje a že ide práve o Express spoznáte aj podľa plechových diskov kolies s rozmerom 15″. Pravdou ale je, že na prvý pohľad Express a Kangoo rozlíši iba znalec. Skutočne bohato je oplastovaný predný nárazník, boky ale aj zadná časť, čo je samozrejme u auta tohto druhu praktické a potrebné. Kangoo má napríklad aj Full LED svetlá, tie Expressu chýbajú. Samotné tvary karosérie sú ale inak takmer identické s Kangoo, Express Van má ale čierne plastovanie aj nad koncovými svetlami. Na súťaž krásy sa tu nehrá, hlavná je účelnosť. Aj tak ale ide o sympatický malý van, ktorý sa v roku 2022 za svoj vzhľad rozhodne hanbiť nemusí. Nami testovaný model bol vybavený pevnou prepážkou za sedadlami, čo v praxi znamená nákladový priestor dlhý 191 centimetrov. V ponuke je aj otočná, otváracia mreža, akú sme mali v Kangoo. Po sklopení sedadla spolujazdca sa nákladový priestor predĺži na 236 cm a táto možnosť sa nám javí ako omnoho lepšia a rozhodne schvaľujeme príplatok. 

Posed je pomerne vysoký a dodávkový, sedadlá sú ale vcelku pohodlné a osvedčili sa aj počas dlhšieho diaľničného presunu. Chýba im však vyhrievanie. Privíta vás dobre padnúci volant s ovládaním tempomatu a malého palubného počítača. Volant ale nemá kožené obšitie. Postačiť tak musí lacnejšie, gumové prevedenie. Prístrojový panel je klasický analógový, digitálny displej by tu vlastne aj bol úplne zbytočným luxusom navyšujúcim náklady. To, že sedíte v Expresse, spoznáte aj podľa páky prevodovky umiestnenej tradične na zemi. Kangoo ju totiž má integrovanú do stredovej konzoly. Kompaktný 7″ displej EasyLinku ponúka aj navigáciu a parkovaciu kameru vzadu, grafika neohúri ale v rámci segmentu vonkoncom ani neurazí. Za príplatok je možné dostať aj displej suplujúci spätné zrkadlo, ktorý taktiež po skúsenosti s Kangoo tiež odporúčame. Klimatizácia je manuálna, štartuje sa kľúčom a odkladacích priestorov je dostatok. Trochu nám ale chýbal háčik na zavesenie bundy, na tento účel sme museli použit policu nad hlavami. Mobil odložíte do stojanov na poháre pred radiacou pákou a poteší aj uzatváracia skrinka pred volantom s dvoma USB portami. Na pomery dodávkového segmentu má ale Renault Express Van celkovo príjemnú a slušne vybavenú kabínu, čoho dôkazom je, že ani dlhšia a rýchlejšia jadza po diaľnici nespôsobuje žiaden diskomfort, okrem spomínanej vyššej hladiny hluku.

My sme mali pod kapotou silnejšiu verziu naftového dCi s výkonom 70kW/95 koní a krútiakom 260 Nm, ktorý sa kombinuje so šesťstupňovým manuálom. To platí pre všetky verzie, slabšiu 75 koňovú naftu aj 100 koňový benzín. Aj prázdne auto zrýchľuje na stovku dlhých 13,9 sekundy, v praxi to ale pocitovo nie je tak zlé. Zo svojej podstaty nie je Express Van žiadny trhačom asfaltu ale pri prádznom aute je dynamika aj na diaľnici slušná a nie je problém držať tempomatových 140 km/h. Treba ale samorejme rátať s vyšším hlukom. To je parameter, ktorý Express Van odlišuje od drahšieho Kangoo Van. To je celkovo kultivovanejšie a jazdným komfortom má bližšie k bežnému osobáku. Žiaden tovar ani náklad sme nemali šancu prepravovať ale pri využití plného zaťaženia 698 kg sa dá predpokladať zníženie hluku v kabíne a hlavne o poznanie nižšia dynamika. Z tohto uhla pohľadu je teda silnejšie dCi s vyšším krútiakom asi najvhodnejšou motorizáciou. A ani pri takto veľkom zaťažení a rozumnej práci s pedálom akcelerátora by sa spotreba nemala výrazne prehupnúť cez šesť litrov. My sme s prádznym autom zvládli svižný diaľničný prejazd dlhý 300 km s priemerom 5,6 litra. Dá sa teda konštatovať, že pri kľudnej jazde sa dá bez nákladu jazdiť aj pod päť litrov, čo je vážne super a bez výčitiek. Ako sme spomínali, jazdné vlastnosti sú typicky dodávkové a ak vám to prekáža, alternatívou je drahšie Kangoo van, ktoré je na tom o poznanie lepšie. Hladina hluku je vyššia a samotný podvozok tiež ponúka menej komfortu, stále je to ale na úrovni štandardu v segmente. Zadná náprava pri prejazde nerovností trochu odskakuje, čo je logické, keďže je primárne zameraná na jazdu pod záťažou. Proste, žiadne prekvapenia sa nekonajú.

Renault Express Van stojí v základe 12 460 eur s DPH. Základom je v tomto prípade benzínová verzia vo výbave Business. My sme ale testovali presný opak, teda vrchol ponuky. Blue dCi sa predáva iba vo vyššej výbave Cool a stále stojí veľmi priaznivých 14 760 eur s DPH. Za tieto peniaze dostanete modernu malú dodávku pre 21.storočie, ktorá má dostatočne výkonný a veľmi hospodárny motor. Kabína a celkový pocit z jazdy sa síce úplne nechytajú na drahšie Kangoo Van, stále ale ide o príjemné prekvapenie. Veď už len parkovacia kamera či navigačný systém ešte pred pár rokmi neboli v tomto segmente vôbec bežnou záležitosťou. Ak teda potrebujete auto tejto kategótrie, s Express Vanom nespravíte vôbec chybu a my ho odporúčame práve v tejto motorizácií a výbave. Ak chcete akúsi prémiovú nadstavbu, choďte do varianty Kangoo Van, avšak počítajte aj s výraznejšími príplatkami.

Renault Express Van 1.5 Blue dCi 95 COOL 

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon  70kW (95 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka 6-stupňová manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4393 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1850 mm
Rázvor osí kolies 2812 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1384/202 kg
Batožinový priestor 3300 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 166 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,9 s
Spotreba  5,0 – 5,3
Emisie g CO2/km 132-140