Test Peugeot e-Rifter: Bežec na krátke trate

Po nedávnom teste elektrického Citroënu Berlingo nám v rukách pristál kľúč od jeho koncernového súrodenca, ktorým je Peugeot e-Rifter. Koncepčne rovnaké autá, ktoré sa na prvý pohľad líšia iba v detailoch, avšak o to zaujímavejší test, keďže sme sa mohli zamerať práve na tie.

Samotný profil karosérie je úplne identický s Berlingom, avšak Peuegot pôsobí spredu dynamickejšie a ucelenejšie. Za to môžu svetlá v jednom celku, kým tie na Citroëne sú predelené a tvorené dvoma pásikmi, čoho výsledkom je hravejší a menej seriózny výsledný dojem. Čo z toho vám vyhovuje viac je už vážne len otázkou vkusu 🙂 Zadná časť oboch áut je úplne identická a nepoznáte rozdiel. K dynamickému dojmu Peugeotu prispevajú ale päťlúčové, čierno-strieborné 17″ disky kolies. Berlingo malo žiaľ čierne kolesá, ktoré sa dosť strácali v blatníkoch a boli o palec menšie. No a Peugeot vyhráva aj v kategórií farby, keďže e-Rifter mal krásnu medenú karosériu. Nám osobne sa viac páčil Peugeot, práve pre väčšie kolesá a atraktívnu farbu. Rovnako dobre sa ale viete pohrať aj pri špecifikovaní vlastného Berlinga, takže hodnotiť, ktoré auto je krajšie, je nefér. Ide len o otázku vkusu a špecifikácie, takže v tejto disciplíne medzi nimi zásadné rozdiely nenájdete. Samotný vysoký profil karosérie s rovnou zadnou časťou nie je prvoplánovo atraktívny a to ani nie je jeho účel. V prvom rade ide o praktickosť a aj pri jej zachovaní je elektrický Rifter v tejto farebnej kombinácií a výbave GT veľmi sympatickým a pohľadným autom.

Kabína pozitívne prekvapila, keďže testovaný kus bol vybavený presklenou panoramatickou strechou a aj pekným medeným dekorom palubnej dosky, zladeným s fabrou karosérie. Samotný základný náčrt palubovky je identický s Berlingom, avšak Peugeot pridáva praktický a masívny stredový tunel s úložným priestorom a roletami. Peugeot e-Rifter ponúka v nami testovanej výbave GT látkové sedadlá s medeným prešívaním, veľmi prehľadný a graficky kvalitný, plne digitálny prístrojový štít. Displej infotainmentu taktiež žiadnu hanbu v kategórií nerobí, nie je síce tak sofistikovaný ako v iných nových osobných Peugeotoch, avšak grafika aj reakcie sú úplne v pohode. Hlavne ale nechýbajú parkovacie kamery ani obstojná vstavaná navigácia. Mobil nabijete aj bez kábla a pripojíte Apple aj Android. Pekný kožený volant so sploštením si našiel miesto aj v e-Rifteri, rovnako ako minimalistický volič jazdných režimov s B pre rekuperáciu. To je taktiež identické s Berlingom. Kabína je rozhodne navhrnutá pekne a dodávkové DNA tohto auta vôbec necítite negatívne, jedine v mierne zvýšenom posede. Priestor vo všetkých smeroch je tu obrovský a nedá sa porovnať s bežnými osobákmi, čo je ten hlavný dôvod, prečo si ľudia kupujú tento typ auta. Do kufra tu naložíte 775 litrov po plato. Ak budete ale pokračovať až pod strechu, máte k dispozícií 1355 litrov. Na aute tohto typu je úžasné, ako rôznorodo viete pracovať  s priestorom, ktorý ponúka. Vyhoďte zadné sedadlá a prespíte v ňom ako v improvizovanom camperi, prípadne odvezte bicykle či nafukovací čln alebo z neho spravte sťahovák. No a potom dáte sedadlá späť a máte päťmiestne rodinné auto, ktoré má stále nadštandardne veľký kufor.

Celkový výkon elektromotora je tu 100kW/136 koní a 260Nm. Batéria má kapacitu 50kWh, avšak použiteľnných je iba 45. Papierovo by malo auto v meste prejsť až 406km a pri tomto údaji sme trochu skeptickí, aj keď v teplom letnom počasí v režime ECO bez klimatizácie to teoreticky môže byť reálne. To ale neznie zrovna príjemne. My sme jazdili v zime a s e-Rifterom sme absolvovali aj viac než 300 kilometrový diaľničný presun. Kým v meste sa spotreba v režime Normal s kúrením pohybovala okolo 15 kWh, na diaľnici to bolo až 22 kWh pri tempomatovej rýchlosti 110 km/h, čím sa dostávame na reálny dojazd ľahko cez 200 kilometrov. A to sme kúrenie ani nemali zapnuté po celú dobu. Zima a diaľnica proste tejto pohonnej jednotke nesvedčia ani náhodou. Naopak, v meste pri letných teplotách si trúfame povedať, že ide o najlepší pohon, aký v tomto aute môžete mať. Vlastne, aj ak jazdíte po okreskách a nie na dlhé trasy, stále dáva elektrika zmysel. Avšak pri tomto druhu auta máme akosi automaticky na mysli väčšiu rodinu, ktorá s ním jazdí na dovolenky k moru či lyžovačky a pre túto skupinu daný pohon príliš význam nedáva. Avšak, pre určitý typ zákazníka, ktorý dopredu vie, v čom sú silné a slabé stránky tohto pohonu, môže byť takéto auto skvelé. Väčšia rodina s deťmi a psom, domom kde môžu auto nabíjať, bývajúca na mieste, kde verejná doprava nepokrýva ich trasy a na dennej báze jazdiaca stredné a krátke trasy. Prečo nie? Na tú dovolenku pri mori ale pôjdu radšej lietadlom. Prípadne mestké či prímestské taxi alebo pár prevážajúci bicykle na traily za mestom a denne dochádzajúci do práce vo vedľajšom meste. Samotné nabíjanie je limitované výkonom 100kW, takže na rýchlonabíjacej stanici je auto do 80% nabité aj za 30 minút. Domáca 230V zásuvka nie je najlepšia možnosť a nabíjali by ste dlhých 31 hodín, avšak s 11kW Wallboxom zvládente plnú kapacitu za 5 hodín, čo je super a žiadno zásadne to neobmedzuje. Dobíjaniu za jazdy samozrejme viete pomôcť rekuperačným režimom B, avšak zázraky nečakajte. Dynamika a pružnosť je výborná najmä v režime Power, kedy je k dispozícii plný výkon 136 koní. Normal ho redukuje na stále dostatočných 90, avšak Eco je už veľmi letargické a pedál musíte sltáčať poriadne hlboko. Ak vám ale dochádza šťava v batérií, je tento režim vítaný. Jazdné vlastnosti sú presne také, aké pri tomto type auta očakávate. Vyšší posed, ľahké ovládanie a športové ambície na bode mrazu. Presne tak to má byť, naviac je auto príjemne mäkké a pohodlné.

Peugeot e-Rifter sa nijako priepastne nelíši od svojho súrodenca s logom Citroën, aj keď vyzerá dynamickejšie a vážnejšie, čo je ale spôsobené do veľkej miery výbavou GT. Tá ponúka pekne navrhnutú kabínu s obrovským priestorom a bohatou výbavou a tiež sympatický zovňajšok v peknej farbe. Hlavnou otázkou je ale elektrická motorizácia, ktorá pre určitého zákazníka môže dávať perfektný zmysel a byť najlepšou možnosťou. Pre iného ale zasa presne naopak, úplnou tragédiou. Tým základným vodítkom by mala byť dĺžka trás a hlavne objem kilometrov na diaľniciach, ktoré elektromotoru proste nesedia. Samotný druh pohonu ale ponúka dostatok výkonu a jeho okamžitý nástup aj návykové ticho. Kalkulácie a  konečné rozhodntie ale musí urobiť samotný zákazník vo svojej hlave na základne svojich preferencií a jazdných návykov. S čistým svedomím ale môžeme povedať, že Peugeot e-Rifter je vydareným a mimoriadne praktickým elektromobilom, avšak jeho využiteľnosť veľmi záleží od situácie a spôsobu používania. Dodajme, že vo výbave GT stojí 38 190 eur s DPH.

Peugeot e-Rifter GT

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100 kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4403 mm
Šírka 1921 mm
Výška 1879 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1765/2305 kg
Batožinový priestor 775/1355 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 135 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s
Spotreba (kWh/100km) 19,8-20,6 WLTP
Dojazd 275-279 km WLTP