Test Citroën ë-Berlingo: Mesto mu svedčí

Citroën ë-Berlingo je plne elektrická verzia modelu Berlingo, ktorú sme v rámci našej elektrovlny posledných týždňov mali možnosť vyskúšať. Populárny rodinný prepravník, schopný poslúžiť aj ako malá praktická dodávka, teda vie jazdiť bez emisií a úplne potichu, čo môže byť pre určitú skupinu zákazníkov rozhodne zaujímavou alternatívou. Aby sme boli presní, elektrická verzia je jedinou možnosťou motorizácie osobného Berlinga, za predpokladu že nechcete verziu Business s kovou mrežou za zadnými sedadlami.

Zvonka je ë-Berlingo úplne totožné so spaľovacími súrodencami a líší sa iba detailami. Pozorné oko si všimne napríklad prednú masku, ktorá je u elektrickej verzie úplne vyplnená textúrou protibežných čiar, zatiaľ čo spaľovacie verzie ju majú vyplnenú oválnymi otvorenými segmentami. Samozrejme, nechýba na nej tyrkysový znak ë, aby ste si boli úplne istí. Inak ide o staré dobré, nové Berlingo. Teda typicky vysoká a praktická karoséria so základnými rysmi malej dodávky, avšak pekne zaoblená so svojsky aktuálnym Citroënovým dizajnom. Ten sa vyznačuje úzkymi, LED dennými prednými svetlami, prechádzajúcimi do dvojitej chrómovej lišty, ktorej stred tvorí znak. Naše Berlingo malo karosériu v bielo-čiernej kombinácií s modrými detailami. Trochu sa v nej ovšem strácali 16″ disky kolies. Toto auto nepotrebuje ohurovať svojím vzhľadom na prvý dojem, avšak hanbiť sa rozhodne nemá za čo. Vychádza z malej dodávky, s ktorou zdieľa profil karosérie, čo samo osebe odporuje prvoplánovej atraktivite. Avšak na prvom mieste je tu praktickosť a jeho cieľovú skupini zaujíma najmä tá, takže tu nie je čo vyčítať.

Kabína ë-Berlinga sa taktiež nevymyká štandardu známemu zo spaľovacích verzií. Interiér je Citroënovo svojský so širokými, ale pohodlnými sedadlami v šedo-čiernej kombinácií s tyrkysovým pásom a opierkami lakťov. Za trojramenným volantom je plne digitálny prístrojový štít, ktorým sa elektrická verzia môže hrdiť pred spaľovacími bratmi. V strede na vysunutej konzole je volič prevodovky v podobe malej páčky, nechýba ani tlačidlo B pre rekuperáciu. Plasty sú tvrdšie, ale palubná doska je spracovaná v solídnej remeslenej kvalite a dvierka veľkej schránky pred spolujazdcom skrášľuje kožený pás. Odkladacích priestorov je tu viac než dosť, okrem schránky pred spolujazdcom je krytý odkladací priestor aj pred vodičom. Slušná výbava  je to, čo robí z tohto auta plnohodnotný osobák. Avšak oproti bežným osobákom má neporovnateľne viac mieste, najmä v priestore nad hlavami ale aj v podobe batožinového priestoru s gigantickými 775 litrami. V testovanej výbave Shine nájdeme dvojzónovú klimatizáciu, infotainment s obstojným displejom a navigáciou aj parkovacími kamerami, Apple aj Android konektivitu či tempomat. Proste, žiaden okázalý luxus ale slušný štandard na každý deň. 

Elektromotor Citroënu ë-Berlingo má výkon 100kW/136 koní a 260 Nm. Plný výkon je však k dispozícií iba v móde Power. V ňom auto jazdí aj zrýchľuje veľmi svižne a plynulo. Na normálne jazdenie s jedným či dvoma pasažiermi však stačí aj príznačne nazvaný Normal s redukovaným výkonom. Eco výkon už zníži veľmi citeľne a reakcie na povely pedálu akcelerátora sú veľmi letargické. Pri veľmi nízkej hodnote nabitia to však pre dojazd na nabíjačku postačí. Kapacita batérie je 50kWh a podporuje nabíjanie rýchlosťou až 100kW, čo je rozhodne skvelé a tradičných 80% za 30 minút je tým pádom dosiahnuteľných. Nad túto hodnotu rýchlosť nabíjania klesne, čo je štandardom aj u konkurencie. Palubná nabíjačka má 11kW a pri kombinácií s najvýkonnejším Wallboxom vie batériu naplno nabiť za zhruba 5 hodín. To je úplne akceptovateľné a prijateľné, najmä ak nabíjate doma, prípadne v práci počas dňa. Citroën deklaruje, že ë-Berlingo prejde na nabitie od 258 do 285 km podľa normy WLTP. To je pri týchto štandardných, neprémiových elektromobiloch taký štandard. My sme v relatívne chladnom jesennom počasí pri kombinácií mesta a diaľnice dosiahli, prevažne v režime Normal, spotrebu 19,2 kWh, čo predstavuje dojazd okolo 234 kilometrov. To teda nie je ďaleko od papierových hodnôt a v teplom počasí pri čisto mestskej jazde si trúfame povedať, že je možné sa veľmi ľahko dostať aj nad 285 km. Za pomoci rozumného využívanie rekuperačného režimu B by to nemal byť problém. Citroën ë-Berlingo teda funguje excelentne najmä v meste a nižších rýchlostiach. Ak ho ale zoberiete na diaľnicu a na tempomate nastavíte tradičných 130 km/h, dojazd sa začne scvrkávať veľmi rýchlo. Optimom je skôr 105 až 110 km/h. Auto je inak veľmi dobre odhlučnené a celkový charakter podvozka je vyslovene rodinný a mestský, stavaný skôr na nižšie rýchlosti. Športové ambície má rovnako vysoké ako Homer Simpson 🙂 Snáď by ich ale od takéhoto auta nikto nečakal. Naladenie podvozku je oproti spaľovacím verziám dokonca ešte o niečo pohodlnejšie a auto je stabilnejšie, čo je dôsledkom vyššej hmotnosti kvôli batérií.

Elektrický pohon v Berlingu zmysel rozhodne dáva, avšak iba ak auto hodláte používať primárne v meste či na krátke prímestské jazdy. V tomto prípade sa ho dokonca nebojíme označiť za tú najlepšiu motorizáciu, akú v ňom môžete mať. Je tiché, utlmené, výkon je k dispozícii ihneď a užívateľsky je tým pádom extrémne jednoduché na ovládanie. Ak sa ale vaše cesty odohrávajú skôr na diaľniciach v stovkách kilometrov, od elektrickej verzie dajte zatiaľ radšej ruky preč a siahnite po tradičnej spaľovacej verzii Berlingo Business, ktorá je zároveň výrazne lacnejšia, avšak s vyššími prevádzkovými nákladmi. Vo vrcholnej verzii Shine totiž aktuálne stojí ë-Berlingo 35 490 eur s DPH.

Citroën ë-Berlingo Shine

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4403 mm
Šírka 2107 mm
Výška 1844 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1739/2290 kg
Batožinový priestor 775 l
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 135 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s
Spotreba WLTP (kWh) NA
Dojazd WLTP 258-285 km