Test Opel Astra Ultimate: Ultimátne dobrá

Nová, šiesta generácia hatchbacku Opel Astra, je stále relatívne novinkou. My sme s ňou prvú skúsenosť už mali začiatkom roka a to v rovnakej motorizácií, avšak vo výbave Elegance. Tentokrát sme ale jazdili s vrcholovou verziou Ultimate v atraktívnej, žiarivo žltej farbe s 1.2 litrovým PureTech turbomotorom so 130 koňmi.

Práve vďaka svietivej žltej farbe, ktorú Opel ponúka bez príplatku, je táto Astra neprehliadnuteľná. V kombinácií s čiernou strechou a mohutnými 18″ striebornými diskami s čiernou výplňou ide o veľmi extrovertnú kombináciu. Samotný profil karosérie je rovnaký ako v prípade brata zo Stellantisu menom Peugeot 308, avšak Astra má priamočiarejší dizajn a viac rovných plôch. Pre Opel je typická maska Vizor, ktorá integruje svetlá a samotnú masku do jedného optického celku. Svetlá sú LED Matrix a svietia výborne. Hrany a ostré uhly hrajú prím a po bokoch nárazníka nájdeme nápadné otvory ukrávajúce hmlovky. Zboku je Astra až minimalisticky priamočiara a tak dobre vyniknú práve atraktívne disky. Pozorné oko si všimne aj detail v podobe dvoch žiabrovaných rýh na čiernom, treťom stĺpiku. Vzadu zasa Astra zaujme ostro rezanými koncovými svetlami v krásne zatmavenej textúre. Svalnatý dojem dotvárajú výrezy pre hmlovky a čierny spojler nad zadným oknom. V tejto farbe a špecifikácií vyzerá Astra vážne výborne a spolu s Peugetom 308 ide jednoznačne o dizajnových premiantov triedy.

V kabíne si hneď všimenete elektricky nastaviteľné sedadlá z brúsenej kože s ortopedickým certifikátom AGR. Budeme sa opakovať, sedí sa v nich výborne, opora je super a v tomto prevedení s bielym prešívaním vyzerajú hodnotne a luxusne. Kabína sa tiež spolieha na ostré tvary a je natočená mierna na vodiča. Kokpit Astry je plne digitálny, čo znamená dvojicu 10″ displejov. Jeden za volantom, druhý ako infotainment v strede. Graficky oba veľmi slušné, v tom lepšom štandarde, čo táto kategória áut ponúka. Infotainment má slušné reakcie aj ergonómiu a nie je problém si rýchlo zvyknúť na logiku jeho menu. Nechýba bezdrôtové zrkadlenie smartfónov ani kvalitné parkovacie kamery. Milovaným aj nenávideným riešením je piánový obklad, ktorý tu síce vyzerá elegantne a hodnotne, avšak jeho schopnosť priťahovať prach, odtlačky a škrabance je povestná. Veľmi pekné sú ale šedo-biele obklady dverí a sedadiel, ktoré decentne osviežujú inak čierny ale elegantný interiér. Samotná kabína má samozrejme identickú architektúru ako Peuegot 308, avšak nemá tak avantgardné tvary a spolieha sa skôr na minimalizmus. Stredový tunel a malá páčka voliča prevodovky sú identické a páčia sa nám v oboch autách. Volant v Astre je trochu väčší a zaujme pekným detailom tenkého spodného ramena. Napriek tomu, že kabína Astry má dva vysoko kvalitné displeje, Opel nezabudol ani na fyzické tlačidlá. Tie vôbec nie sú esteticky rušivé a sú veľmi nenápadne zakomponované do jemnej hrany pod displejom. Nie je problém sa tak veľmi rýchlo vrátiť do domovskej obrazovky infotainmentu ani ovládať klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel. Tlačidlá sú zároveň dostatočne presné a veľké, takže za toto má Opel palec hore. Materiály a celkové spracovanie pôsobia solídnym dojmom. Priestorové pomery sú štandardom, tri deti či dvaja dospelí budú vzadu v pohode aj na dlhšej trase. Zato 422 litrov batožinového priestoru je skôr nadštandard, ktorým Astra boduje.

Pod kapotou pracoval benzínový turbomotor PureTech s 96kW/130 koňmi a 230 Nm z objemu 1.2 litra. Síce má iba tri valce, avšak kultúra chodu je veľmi slušná. Agregát je dobre známy aj z ostatných súrodencov od Stellantisu a ide o veľmi dobrý a použiteľný základ. Má príjemný zvuk aj dobré odhlučnenie a pre každodenné jazdenie bez pretekárskych ambícií aj úplny dostatok výkonu. Pri plnom zaťažení by sa mu síce pár koní naviac zišlo najmä pri predbiehacích manévroch, avšak pri ustálenej diaľničnej jazde to bude stále fajn. Málokto však bežne jazdí s plne obsadeným autom a tak pri jazde vo dvojici bude posádka Astry dynamicky úplne v pohode, o čom svedčí stovka pod desať sekúnd. Konkrétne za 9,7. V teplejšom jarnom počasí sa nám podarilo dosiahnuť aj mierne nižšiu spotrebu ako naposledy, čo znamená jej stlačenie zo 6,7 na 6,5 litra. A to pri svižnom predpisovom jazdení, čiže ak by ste sa veľmi snažili, tak tá rovná šestka by tam padnúť mohla. Osemstupňovému automatu nemáme príliš čo vyčítať a ak by ste veľmi chceli, viete mu manuálne pomôcť pádlami pod volantom. Za bežných okolností to vážne nie je treba, avšak pri potrebe rýchleho podradenia plne zaťaženého auta nie je zlé mať aj takúto možnosť. Podvozok Astry sme už chválili aj pri poslednom teste a na 18″ kolesách je ochota vrhať sa s istotou do zákrut ešte väčšia. Tuhšie naladenie praje športovým ambíciam a hravo by sa tu uplatnilo aj viac ako 130 koní. Ak platí pravidlo, že pre bezpečné auto je treba mať podvozok rýchlejší než motor, tak tento Opel to spĺňa do bodky. Ak niekto vyhľadáva vyslovene mäkký a poddajný podvozok, tak nebude jasať nadšením. Pre vodičov, ktorých ale baví auto riadiť a preferujú skôr istotu a zábavu, je naladenie skvelé.

Opel Astra s 1.2 litrovým turbomotorom vo výbave Ultimate je výborne vyzerajúci hatchback so špičkovou výbavou. Žltá farba je neprehliadnuteľná a medzi bežnou plejádou územčistých farieb iných áut doslova svieti. Kombinácia bohatej výbavy, atraktívneho kabátu a 130 koní sa nám javí ako veľmi rozumná voľba. Viac výkonu pre bežný deň vážne nie je treba, 130 koní tu svoj účel plní dôstojne. Cena 28 390 Eur nie je úplne nízka, čo je ale dané a ospravedlniteľné špičkovou výbavou Ultimate. Úplný základ Astry totiž zoženiete už od 21 690 Eur.

Opel Astra 1,2 PureTech Ultimate

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická osemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4374 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1441 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1371/1880 kg
Batožinový priestor 422 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (WLTP) 5,8-5,6
Emisie g CO2/km