Test Škoda Enyaq 80 Loft: Takto to dáva zmysel

Škoda Enyaq má hneď niekoľko verzií, ktoré sú v ponuke. Ale aké má najväčšie výhody? Táto verzia, konkrétne tento kus modrej farby je z tých, ktoré majú úplne najväčší dojazd zo všetkých. Nemá prehnane veľké kolesa, má najväčšiu batériu a má iba pohon zadnej nápravy elektromotorom s vyšším výkonom. Toto je optimálny Enyaq, v prípade, že chcete niekam ďalej zájsť a nechcete mať znížený rádius rôznymi skracovačmi dojazdu.

Aj keď táto verzia vyzerá veľmi jednoducho a má základnú vizáž, tak patrí medzi to najlepšie, čo aktuálne môže Enyaq ponúknuť. Buď teda zvolíte Enyaq RS, alebo siahnite po niečom tomuto veľmi podobnom, minimálne s rovnakým systémom pohonu.

Takmer ako základný Enyaq

Škoda Enyaq je ostro tvarované SUV s elektrickým pohonom, ktoré dokáže upratať 5 ľudí a veľa batožiny. Je to auto, ktoré môže byť zaujímavé, ale nemusí. Dokáže šokovať svojou vizážou, ale dokáže aj zaniknúť v dave medzi ostatnými autami na nabíjacích staniciach. Verzia, ktorú vidíte je základnejšie tvarovaná a má jednoduchšiu výbavu.

Zabudnime na pikošky ako podsvetlená maska, tu predsa stačia adaptívne maticové svetlomety, ktoré prinášajú dostatočné osvetlenie cesty a dokonca sú aj príjemne prispôsobiteľné okolitej premávke. Zadná časť zase dokáže ukázať svetlá so štartovacou sekvenciou a tiež sekvenčné smerovky. Toto auto na všetku výbavu, ktorú budete potrebovať, ale zároveň nevyzerá extrémne draho.

Tvar mohutného SUV zaniká pri modrej farbe karosérie a tiež v menších zliatinových diskoch. Usadlé kombinácie so sivým spodkom a niečím ako difúzor v zadnej časti autu sedia a dokonca ani nevyzerá ako elektrické vozidlo.

Ak ho budete chcieť nabíjať, tak máte konektor vpravo vzadu, čo je koncernový štandard, ale nie vždy to je kompatibilné s nabíjacím stanicami. Niekedy prídete ku nabíjačke, kde už jedno auto nabíja a vy by ste mohli tiež, ale nedáte to. Káble zväčša nie sú dostatočne dlhé aby obkolesili auto a ani na to aby dosiahli ku nabíjaciemu konektoru ak zaparkujete predom. Z tohoto pohľadu sa lepšie javí umiestnenie konektoru vpredu v strede, ale to nie je úplne optimálne v prípade poistného plnenia pri nedobrzdení. Takisto to nie je optimálne ani v prípade nehody a zablokovania dvierok. Ale to sú celkom logické fakty. Vpravo vzadu je konektor naozaj najbezpečnejší.

Otec mama, deti, pes, batožina

O interiéri Enyaqu sa dá povedať najmä to, že je obrovský. Teda o jeho priestorových pomeroch. Na predných sedadlách nikdy nebudete mať pocit stiesnenosti aj napriek vyššej stredovej konzole a zadné sedadlá dokonca ponúknu priestor aj pre 3 pasažierov, lebo práve stredné sedadlo nie je extrémne obmedzené žiadnymi tunelmi. Je skôr pohovkového typu a útlejšie postavy sa odvezú dokonca aj v strede. K tomu všetkému sa pridáva naozaj masívny batožinový priestor s objemom 585 litrov, ktorý sa dá samozrejme zväčšovať sklápaním operadiel až na 1 710 litrov.

Celková pohoda na zadných sedadlách je až prekvapivo dobrá. Jediné, čo zase vpredu pohodu trochu zmenšuje je zvláštne tvarovanie madla dverí, ktoré akoby vychádza z ostrovčeku a nie prepojené vo vrchnej časti. Toto je však len taká malá a rýpavá poznámka spolujazdca, lebo sa v zákrutách nemôže na tomto mieste držať. Inak je táto verzia úplne bezproblémová.

O vnútornej výbave hovorí aj označenie Loft. Šedá farba textilného poťahu na prístrojovej doske, rovnaká ako je v strede sedačiek, je úplne dostatočná a nič viac nebudete potrebovať. Ani táto výbava nepotrebuje nikoho presviedčať o drahých povrchoch, stačí, keď budete s rozumom konfigurovať.

Zložitejšie to však bude so zobrazovacími prvkami. Pred vodičom je len malý displej, ktorý má azda menšiu uhlopriečku ako štandardný smartfón za dvesto eur. Je to z dôvodu, že zobrazuje len nevyhnutné údaje a je doplnený masívnym displejom v strede, ktorý zobrazuje informačno-zábavný systém, ale aj toky energií pri nabíjaní a vybíjaní. Doplnkom môže ešte byť displej s premietaním na čelné sklo, ale ten je za príplatok. A nie úplne malý, preto ho dobre zvážte. Reálne vzaté, ak vám v tomto aute niečo chýba, v aute, ktoré má vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie volantu a dokonca aj navigačný systém, tak ste už rozhýčkaní a potrebujete možno aj celkovo iné auto.

Pohon je efektívny efektívny, najmä ak je efektívne počasie

Pohon tohto modelu zabezpečuje 150 kW (204 k) elektromotor roztáčajúci zadné kolesá. Prevodovka ma radenie malým obdĺžnikom v strede na stredovej konzole, ale dá sa naň ľahko zvyknúť. Dá sa ľahko zvyknúť aj na posunutie tohto obdĺžnika rovno do režimu B, ktorý najviac rekuperuje a vlastne brzdí vozidlo. Toto auto má naozaj masívnu slušnú brzdnú silu vďaka zadnému elektromotoru a niekedy nepotrebujete používať ani štandardný brzdový pedál.

Výkon motora sa dá nazvať ako dostatočný, nie je extrémne vysoký, ale ani nízky. Zaujímavejšie je to pri brzdení. Aj tu sú brzdy dostatočne silné, dokonca aj napriek faktu, že zadné sú výlučne bubnové. Tým horším faktom je, že pri brzdení z rýchlosti chce auto najskôr masívne rekuperovať. Reálny brzdný účinok prichádza neskôr ako očakávate.

Lenže teraz prichádza tá dôležitá správa. Škoda Enyaq dokáže po diaľnici jazdiť s priemernou spotrebou 22 kWh na 100 km. Pri batérii s kapacitou 77 kWh by to mohlo znamenať dojazd viac ako diaľničných 350 kilometrov. Lenže akonáhle zídete z diaľnice a idete ležérnejšie, tak sa viete dostať dokonca na 15 kWh. To už sme skoro pri 500 km na nabitie. Ak sa posnažíte, tak dokážete niečo šialené. Mne sa podarilo spraviť jeden úsek, nie príliš dlhý, ale kopcovitý a mimo obcí za 13,5 kWh na 100 km. Ak by som takto vedel jazdiť, tak na nabitie môžem mať výrazne cez 500 km dojazdu. Ale musím uznať, že bolo výborné počasie pre elektromobil. Nebolo príliš teplo, takže som nepotreboval klímovať ani ja a ani batéria a rovnako nebolo príliš chladno, takže ani kúrenie nebolo zaťažované. Mimochodom, určite si priplaťte za tepelné čerpadlo, s ním bude Enyaq zvládať aj zimu s relatívne rozumnými údajmi využiteľnosti.

Nabíjanie je relatívne rýchle, ak máte rýchlu nabíjaciu stanicu. Doma dokážete využiť á-céčko s výkonom 11 kW, ale ak idete na externú nabíjačku niekde vonku, tak dokážete pumpovať až výkonom 135 kW, čo by mohlo znamenať nabitie na 100% za… Vlastne, nie, zásadný údaj je za koľko sa nabije z 10 na 80% a tu je to 29 minút.

Ak chcete elektromobil, takýto Enyaq je dobrá voľba

Čo je teda Škoda Enyaq? Je to prvý veľký elektromobil na platforme MEB, ktorý automobilka kedy vytvorila. Je pohodlný, ale zaslúžil by si adaptívny podvozok. Bez neho je výrazne húpavý a niektorým pasažierom vzadu z neho môže prísť aj zle. Rozhodne však stačí táto verzia. Má predsa adekvátny výkon, ale aj veľkú batériu. Stojí 58 641 eur, ale znova, je to, na elektromobil, relatívne výhodná ponuka. Ja by som asi zvolil verziu, ktorá by mala výbavu Sportline. Výkon by som nechal, rovnako by som nechal aj výbavu. Nič mi reálne, okrem toho adaptívneho podvozku nechýbalo. A kto sú konkurenti tohoto auta? No, z vlastnej dielne to môže byť Volkswagen ID.4, ale existuje aj jeden nečakaný protihráč. Tým je nové BMW iX1, ktoré má batožinový priestor menší len o 85 litrov a rovnaké vzdialenosti na nabitie zvláda prejsť s menšou batériou. Lenže toto si žiada veľa vysvetľovania, Enyaq je proste to, o čom všetci vedia a nikto sa nebude pýtať sprostosti.

Škoda Enyaq 80 Loft

Motor

Elektromotor vzadu

Kapacita batérie 82 kWh brutto/77 kWh netto
Výkon 150 kW/204 koní
Krútiaci moment 310 Nm
Nabíjací výkon maximálny 135 kW (DC), 11 kW (AC)
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4649 mm
Šírka 1879 mm
Výška 1620 mm
Rázvor osí kolies 2765 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2200/400 kg
Batožinový priestor 585/1710 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Spotreba (kWh/100km) 15,8-17,0
Dojazd 510-542 km WLTP