Prvá jazda BMW iX1 xDrive30: Spotrebový paradox

V rámci prvej jazdy som si mohol vyskúšať nový model BMW iX1 už na Slovensku v trochu menej prehnanej výbave ako dávnejšie v Nemecku. Vtedy to bol prototyp a nie všetko bolo úplne doladené. Toto je už ale finálny kus, ktorý zaujme nielen priestorom, ale aj cenou a spotrebou, teda hlavne tou spotrebou. Čakal by som omnoho vyššiu, vzhľadom na veľkosť a výkon.

Ako mnohí predpokladáte, BMW iX1 je elektrickou verziou modelu X1. Obidve autá sú však štruktúrou výrazne odlišné a zakomponovanie elektrického pohonu do modelu je naozaj bezproblémové. Batéria má kapacitu s 68 kWh, z čoho je využiteľných 64,7 kWh a je možné ju nabíjať výkonom 130 kW využitím jednosmerného prúdu, striedavý má maximum 11 kW. Ešte zaujímavejšie je použitie elektrických motorov. Oba majú výkon 140 kW (190 k) a spolu dávajú celkový výkon 230 kW (313 k), ale aj krútiaci moment celkom masívnych 494 Nm. To znamená, že v papieroch má BMW iX1 zrýchlenie na stovku za 5,6 sekundy. To stačí, nie?

Ale poďme na detailnejšie skúmanie. Beriem si kľúčik, nasadám, biele auto s modrými doplnkami je taký štandard elektrických BMW, ale na model X1 a zjavne aj na iX1 sa viac hodí balík doplnkov M. Toto je skôr striedmo vybavená verzia. Vidno to aj v interiéri, kde sú síce kožené sedadlá, ale stvárnenie je takmer celé čierne a absentuje adaptívny tempomat. Ani tu nie je koliesko na ovládanie informačno-zábavneho systému. Na druhú stranu, displej pod spoločným krycím sklom, je dobre po ruke a dá sa veľmi efektívne ovládať, dosiahnete naozaj na celú plochu. Tu sa už nevyhnete odtlačkom prstov na displeji, čo bolo možné práve vďaka koliesku v predchádzajúcej generácii.

Ešte predtým ako sa rozbehnem vyskúšam sedenie na zadných sedadlách, blokuje ma totiž dodávka. Vzadu je prekvapivo veľa miesta, vzhľadom na fakt, že iX1 aj X1 je základný stupeň medzi SUV automobilky z Mníchova. A rovnako dobre vyzerá aj batožinový priestor. Jasné, elektromobil nemá tak veľký kufor ako štandardné spaľovacie verzie, ale aj 490 litrov je dostatočne veľká porcia. Veď klasické BMW X1 má len o 10 litrov viac, teda verzia sDrive23i má presne 500 litrov.

Poďme na to, štartujem tlačidlom umiestneným na vznášajúcej sa stredovej konzole uchytenej len vzadu a rovno radím režim prevodovky posunom malého prepínača hneď za štartovacím tlačidlom. Páčky sú už predsa out. Tristošesťdesiat-stupňová kamera funguje výborne a v ponuke je aj možnosť zaznamenania si dráhy parkovania a následného vyparkovania samostatne po zapnutí sekvencie. Toto som ale neskúšal, to skúsim až v prípade reálneho testu v podmienkach, ktorým budem najskôr ja dôverovať a potom sa spoľahnem na auto.

Ak čakáte tichú jazdu, tak nebudete sklamaní, ani soundtrack od Hansa Zimmera nemusíte mať zapnutý. Toto auto je totiž veľmi tiché, avšak odhlučnenie v prípade jazdy tunelom Sitina predvádza, že nie je na úrovni veľkých modelov automobilky. Znova je to vec, ktorá príliš nevadí, ale cez zadné okná sa jednoducho do interiéru dostáva viac odrazeného hluku.

Pozrime sa na pohonnú sústavu. Toto vozidlo má označenie xDrive30 a prináša naozaj vysoký výkon. Výkon je dokonca ešte vyšší ako má Enyaq RS, či Volkswagen ID.4 GTX. Práve toto môžu byť konkurenti iX1. Možno to znie prehnane, ale aj iX1 má dostatok priestoru, síce o trochu menej ako tieto dva konkurenčné automobily a má menší kufor, ale cenovo na tom nie je až tak rozdielne. Okamžitý výkon oboch motorov v režime Sport je naozaj extrémny. Automobilka nenechala nič na náhodu a BMW iX1 dokáže zrýchliť veľmi razantne. Dôležitejší je však fakt, že najpokročilejší systém, ktorý automobilka má v elektromobiloch, predvádza reálne nízke spotreby. Najhoršia situácia by mala byť jazda hore kopcom v silnom protivetre, po diaľničnom úseku diaľničnými rýchlosťami. Toto znamená spotrebu 22 kWh na 100 km. Pri bežnom motaní sa po meste, ktoré zahrňuje výrazné odpaly z križovatiek som dosiahol 17,5 kWh. Realita by mohla byť aj taká, že za priaznivejších podmienok by som vedel so spotrebou 17,5 kWh na sto jazdiť celý týždeň vrátane diaľnic a všetkých mojich ciest. Len pre porovnanie, zo zadokolkovým Enyaqom som mal tesne pod 20 kWh.

BMW sa naozaj podarilo spraviť vozidlo, ktoré je veľmi schopné a prináša výborný užívateľský komfort a dobré spracovanie. Výrazným faktorom je aj samotná cena auta. Pri BMW akosi automaticky všetci očakávajú, že bude vyššia, ale vôbec to tak nie je. Automobilka si takto vybavený kus cení na 62 637 € s DPH. To je porovnateľná cena akú zaplatíte za spomenutý Enyaq RS, či Volkswagen ID.4 GTX. Rozdiel však je, že BMW má menšiu batériu, na ktorú ale prejdete rovnakú vzdialenosť. No a má menší kufor.