Test Renault Grand Scénic 1,6 dCi: Limited neobmedzuje

Renault Grand Scénic sa už v teste pred faceliftom ukázal ako výborný spôsob prepravy cestujúcich na dlhšie trasy. Aj keď zadní pasažieri v treťom rade museli byť maximálne deti a na batožinu veľa miesta nezostalo.

Facelift prinieslo modelom Scénic aj Grand Scénic to, čo prináša aj ostatným modelom. Najväčšou zmenou dizajnu je nová predná časť a určité zmeny nastali aj v cenníkoch. Tie nie sú ani tak číselné, ale slovné.

Elegantne a nenápadne

Grand Scénic ponúka viacero farieb vo vzorkovníku. Napríklad taká modrá Majorelle, červená Grenat, či hnedá Mokka ukazujú karosériu vo veľmi dobrom svetle. Lenže v súčasnosti väčšina ľudí ide skôr cestou nenápadnosti a siaha automaticky po odtieňoch sivej škály. Tých je na výber až päť. Začínajú klasicky pri bielej a končia čiernou. Práve tá najtmavšia pokryla testovaný kus.

Čierna farba naozaj pôsobí nenápadne. A tiež na nej vidno každú menšiu špinu. Ale tiež vizuálne zmenšuje relatívne veľkú karosériu MPV. Síce vyzerá dobre, ale výraznejšie farby sa tvária honosnejšie.

To, čo opticky zmenšila farba vrátili do normálneho stavu disky. Kolesá, ktoré nesú názov Kaleido sú na Mégane celkom slušnou výbavou, ale Grand Scénic by si zaslúžil aspoň sedemnásť palcov, čo by zase auto dostalo opticky na menšiu úroveň.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Facelift MPV priniesol pár zmien. Pozeráte zozadu, ale tam nič nové nenájdete. Ani zboku. Tvar diskov sa tiež nedá nazvať prevratným a novátorským. Tá najväčšia a vlastne jediná reálna zmena nastala vpredu. Kým na predchodcovi sa znak tváril skôr ako doplnok, či ozdoba, na facelifte je dominantou s masívnou veľkosťou. Po prednej maske oko zhliadne aj predný nárazník s novým tvarom. Ten sa viac približuje menšej päťmiestnej alternatíve a dostal zakomponované LED denné svetlá.

Kauza šírka: Kým normálne auto má šírku do 180 centi, Grand Scénic dostal o pár centimetrov viac. My sme to zistili v hotelovej garáži v Prahe. Ako najrozumnejšia alternatíva vstupu bolo cúvanie dnu, lebo pri sklopených zrkadlách sme v bráne mali na každej strane tak 3-4 centimetre. Ale v úzkej chodbe po vyklopení bolo zrazu cúvanie hračkou aj napriek absencii parkovacej kamery.

V sedmici po diaľnici

Sedem miest na 4,6 metroch vyzerá ako ambiciózny projekt, ale vyzerá to tak, že sa Renaultu podaril. Nie, sedem dospelých pohodlie naozaj mať nebude, ale tie zadné sedadlá sú určené najmä pre deti. Ale poďme na to pekne postupne.

Konfigurácia 2+0: Keď sklopíte sedadlá zadných dvoh radov, tak získate plochu s dĺžkou skoro dva metre. To znači aj fakt, že Grand Scénic sa dá v prípade potreby použiť ako alternatíva stanu v prípade kempingu a dažďa. Ak však sklopíte aj sedadlo spolujazdca, môžete mať forever alone karavan s extradlhým lôžkom.

Konfigurácia 5+0: Nebudeme si klamať, práve kombinácia veľkého batožinového priestoru a piatich sedadiel bude pri Grand Scénicu tá najpoužívanejšia. Zadní cestujúci sa vôbec nemôžu sťažovať na nedostatok miesta. Jedine, ak v kufri potrebujete umiestniť metrovú vec po dĺžke a posuniete zadné sedadlá až na doraz dopredu. Vtedy je cestovanie v strede dosť nereálne a na kraji závisí od pasažierov vpredu a ich nastavenia sedadiel. Ak sú však stredné sedadlá úplne vzadu, tak je miesta všade na rozdávanie a aj šírka nevyzerá obmedzujúco.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konfigurácia 5+2: Nie, nenazveme ho plnohodnotne sedemmiestnym. To by musel byť o 15 centimetrov vyšší a o tridsať dlhší. Ale núdzovo sa dvaja ľudia zmestia aj do tretieho radu. Síce potom nezostane žiaden batožinový priestor a strední pasažieri sa musia posunúť trochu dopredu, ale sú situácie, kedy práve vďaka takémuto riešeniu nemusí rodina kupovať dve autá. Vieme si dokonca predstaviť aj situáciu, kedy deti vzadu sklopia stredný rad sedadiel a sedia úplne vzadu.

Variabilita interiéru je naozaj výborná. Okrem sedadla vodiča sa dá každé jedno sklopiť. A vyklopiť tie zadné dve je možné aj jednou rukou. V prípade šikovnosti sa rovnako dajú aj sklopiť.

Vnútorné kombinácie a rozmery nie sú námetom žiadnej kritiky. Ale niektorým môže vadiť ponurý čierny interiér. Ten je však jedinou alternatívou pri výbave Limited. Jedinou alternatívou ako vnútro oživiť je výbava Intens a bledé béžové čalúnenie. Popri ňom je však béžový aj volant a spodná časť prístrojovej dosky. Pre niekoho to môže vyzerať prinajmenšom zvláštne, ale pocit v takto svetlom interiéri je hneď veselší.

Limited s najlepším motorom

Verzia Limited má všetky potrebné prvky výbavy. Má parkovacie senzory vzadu, automatickú klimatizáciu, rádio s USB, tempomat a dokonca aj svetelný a dažďový senzor. Ale nám by sa vo výbave páčili aj výborné bi-xenónové reflektory, parkovacia kamera, navigačný systém, či predný parkovací senzor. Ale potom, keď porozmýšľate a zistíte, že príjemne vybavená verzia Limited stojí so siedmimi miestami iba tesne nad 20 tisíc a nič viac potrebovať nebudete, tak hneď zabudnete na panské zábavky.

Zabudnete na ne aj vďaka vynikajúcemu motoru. Pod kapotou bije agregát s objemom 1,6 litra na naftu a výkon 96 kW (130 k). Síce nad ním v ponuke svieti aj dvojliter, ale práve menší motor je lepšia alternatíva, či už s ohľadom na spotrebu, alebo cenu. Výkonovo tiež neexistuje výrazný argument, prečo voliť väčší a ťažší motor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Výkon na veľké MPV stačí, ale pri plnom obsadení už začína byť na hrane. Celých 96 kW (130 k) z relatívne malého objemu rozhýbe, pri priemernom obsadení, Grand Scénic celkom svižne a aj napriek tomu sa dá so spotrebou hýbať tesne nad 5 litrami. Aj s diaľnicami a mestom sme zvládali jazdiť za 5,4 litra, čo je s prihliadnutím na veľkosť auta naozaj perfektný výsledok.

Prevodovka si žiada zvyk, dráhy sa tvária gumovejšie, ako by bolo nutné, ale ani raz sa nám nepodarilo zaradiť zle. Zázraky v bočných preťaženiach sa nemôžu ani len snívať podvozku. V prvom rade je auto určené pre rodiny, ktoré nechcú, aby vystupovali z auta vytrasené s plačúcimi deťmi. K plavnejšiemu cestovaniu prispievajú aj vysoké pneumatiky, čo sme ocenili najmä na českej diaľnici D1 z Bratislavy do hlavného mesta u susedov.

Výborná cenová ponuka

Takže Limited aj s metalízou sa hravo vojde do 21 tisíc eur. V tejto triede, veľkosti a výbave si ťažko hľadá s takou cifrou konkurentov, najmä s prihliadnutím na fakt, že pod kapotou drieme jeden z najlepších naftových agregátov s objemom 1,6 litra, aký je v súčasnosti dostupný.

 

Motor R4
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4573 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1645 mm
Rázvor osí kolies 2770 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1701/2249 kg
Batožinový priestor 208/702/2063 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/4,0/4,4
Emisie g CO2/km 114