Nový Renault Trafic stojí pred neľahkou úlohou. Musí nahradiť veľmi úspešného predchodcu a má aj znížiť predaje konkurentov. Tí vôbec nie sú slabí. Veď je medzi nimi napríklad Ford Transit Custom, či Mercedes-Benz Vito.
Oproti predchodcovi má jednu výraznú novinku. Kým minulá verzia ponúkala motory 2,0 dCi a 2,5 dCi, nový model na to ide s mottom downsizingu. Pod kapotou sa objavil iba motor 1,6 dCi. Pre vyšší výkon využíva dve turbá.
Čerstvé ovocie
Najčerstvejší prírastok triedy stredných dodávok ponúkne to, čo žiaden z konkurentov. V ponuke má farbu s odtieňom kiwi. Ostrá zelená je presne tým, čo sme hovorili o oranžovej pri väčšom modeli Master. Je neprehliadnuteľná. To je okrem samotnej výraznosti aj bezpečnostný prvok.
Základné tvary sú presne dané zameraním auta. Vpredu posádka, vzadu náklad. Podľa toho vyzerá aj plech miesto okien, veľké plochy a aj tvar štvorca pri pohľade zozadu. Testovaný zelený kus však nemal úplne základnú špecifikáciu. O vyššej výbave hovorí lakovaný predný nárazník a zadné plochy okolo svetiel.
Kým do kabíny sa lezie cez dvojicu veľkých dverí, nákladový priestor prijíma prepravované predmety cez posuvné bočné dvere napravo a dvojkrídle vzadu. Je to také nepísané pravidlo pre autá tejto veľkosti. Keď sme už pri veľkosti, Trafic so základnou dĺžkou L1 meria na dĺžku o milimeter menej ako päť metrov. Kedysi takto dlhé autá boli o veľkosť vyššie.
Ak sa zameriate na dizajn, tak sa nebudete vedieť rozhodnúť, ktorý van z veľkostnej ponuky je najkrajší. Je to Custom, je to Vito? Ani s jedným nespravíte chybu. Teda ak budete dobre špecifikovať. Trafic odporúčame s výraznou farbou, alebo vlastne tak ako kus, čo je na fotkách.
Menej stresu
To, o čom je dodávka je za kabínou. Tam sa rozprestiera plocha s dĺžkou 2537 milimetrov. Hovoríte si, že super, že vojdú tri štandardné EUR palety na šírku? Áno. Lenže táto dĺžka je iba do 400 milimetrov výšky. Tam zasiahne vypuklá prepážka kabíny a razom sa dĺžka skráti na 2250 milimetrov. Ale buďme úprimní, inak to mená nik.
Zaujímavý trik Renault vymyslel pre tých, ktorí potrebujú prepravovať dlhšie predmety. Otvoríte dvierka v prepážke a môžete natlačiť rúry až pod nohy spolujazdca. Ak skončí pod sedadlom, tak využijete 2950 milimetrov, ak až dopredu, tak 3750 milimetrov. Ešte spomeňme, že najširšie miesto má 1662 milimetrov, najužšie, medzi blatníkmi 1268 milimetrov. Na výšku do neho napracete predmet vysoký 1387 milimetrov. Teda ak prejdete cez zadné dvere s výškou 1320 milimetrov. Objem celého priestoru je 5,2 metra kubického.
Naložené máme, nasadáme. Vpredu sú už tradične tri miesta. Ale nečakajte, že traja ľudia pôjdu úplne komfortne. Na šírku je miesta akurát, lenže na dĺžku bude ten v strede trpieť. Vodič sa však nebude sťažovať, ten má manévrovacieho priestoru dosť. Vlastne o ňom celá kabína je. Keď sa v kabíne usadia iba dvaja, môžu stredné sedadlo sklopiť do formy stolíka s držiakom na nápoje. A to nie je ešte partytrik. Zo stredu vytiahnete dosku na písanie so zvláštnymi rohmi v spodnej časti. Môžete ju postaviť do otvorov okolo stojanu na pohár a máte na očiach ďalšie ciele cesty, či iné písomnosti.
Šofér má po ruke všetko. Radiaca páka na prístrojovej doske zaručuje, že od volantu pravá ruka len ledabolo odbehne. Hneď za ňou našla svoje miesto klimatizácia a rádio. To poznáme z Dacii. A je naozaj nadpriemerné. V tomto prípade dokonca ponúka dva USB vstupy. Svoj mobil môžete umiestniť do držiaka vpravo od volantu a máte ho po ruke. Zmestíte doň aj väčšie telefóny, ale myslíme si, že na Samsung Galaxy Note budete potrebovať väčší držiak. Pripojíte cez Bluetooth a hurá do používania aplikácie R&GO.
Aplikáciu R&GO sme už spomenuli pri Twingu a veľkom vane Master. Twingo cez displej mobilu zobrazovalo aj otáčkomer. Trafic to nepotrebuje, lebo ho má reálne pred vodičom. Ale informácie o jazde, či stĺpec so spotrebou sú vítanými pomocníkmi. Využijete aj prehliadanie zvukových súborov na USB pripojenom k rádiu a v prípade potreby a zaplatenia licencie dostanete aj plnú navigáciu od CoPilot Live. Spolu s licenciou získate prístup aj k internetovým rádiám.
Všetko s mierou
Pod prednou kapotou a za označením dCi 120 sa skrýva štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 88 kW (120 k). Tie dosahuje aj vďaka dvom turbám. Omnoho zaujímavejšie pôsobí krútiaci moment 320 Nm dostupný už pri 1500 otáčkach.
V praxi sa správa podľa toho, či máte zapnutý režim ECO. Ak ho zapnete jazdíte okolo 6 litrov (do 120 km/h), ale zrýchlenie doménou práve nie je. Po vypnutí sa z auta stáva dynamickejšia masa. Vypínanie nie je len o tlačidle pred radiacou pákou, ale dočasne ho zrušíte aj prešliapnutím plynu cez spínač.
Reálne vo všetkých režimoch dokážete stlačiť spotrebu na zimných pneumatikách na 6,6 litra. Na letných aj na menej, odhadujeme 6,3. S osemdesiatlitrovou nádržou sa tak dojazd dostane bez problému nad 1000 kilometrov. Ak sa dostanete na oficiálnu kombinovanú spotrebu 5,9 litra, tak na jedno natankovanie prejdete až 1350 kilometrov. Z Bratislavy by ste tak zašli až do gréckeho Solúnu.
Kľukaté cesty zvláda na dodávku nadpriemerne, ale stále trochu zaostáva za Transitom Custom. V pretekoch kuriérov po Pezinskej Babe by asi skončil druhý, ale na ostatných druhoch ciest zaostávať nebude, dokonca možno do cieľa dorazí skôr kvôli väčšiemu dojazdu.
Vedro jabĺk
Nech sa páči, zelená môže byť buď kiwi, alebo jablko. Apple? iVan? iTrafic? Test ukázal, že Trafic je na čele triedy a bojuje o zákazníkov s tými najlepšími. Lenže výraznú úlohu zohráva aj cena. Ceny bez dane začínajú na 16 990 eurách. Ale v rámci jednania sa viete dostať na 14 290 eur. Transit Custom s 10 k naviac a rovnakou nosnosťou má v cenníku základ 18 190 eur. No a Vito netreba ani spomínať pri porovnaní cien. Keď kúpite Ford aj Renault, tak miniete len o niečo viac ako keď zvolíte jeden Mercedes.
Keď sa pustíte do špecifikácie Traficu a budete chcieť vzadu prevážať aj niečo na paletách, nezabudnite na drevenú podlahu, lebo kov ľahko zničíte. Teda aspoň lak na ňom.
Viac informácií o cenách nájdete priamo na stránke Renaultu v sekcii Cenníky.
Martin O. Gallery
Renault Trafic dCi 120 Energy L1H1P1 Cool
Motor | R4 Common-rail |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4999 mm |
Šírka | 1956 mm |
Výška | 1971 mm |
Rázvor osí kolies | 3098 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1736/2740 kg |
Batožinový priestor | 5200 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 172 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,6/5,5/5,9 |
Emisie g CO2/km | 155 |