Test Honda HR-V e:HEV: Hybrid v meste je ako ryba vo vode

Aktuálna generácia Hondy HR-V je na trhu už v tretej generácií, ktorá je, okrem iného, výnimočná tým, že s inou ako hybridnou motorizáciou ju nedostanete. Nazýva sa preto Honda HR-V e:HEV, teda hybrid electric vehicle a pod kapotou skrýva 96kw/131 koní a 253 Nm, čo sa javí relatívne skromne, avšak jazdné výkony nie sú to, čím sa HR-V snaží očariť.

Základom tohto auta je menší model Jazz, čo by povedal asi málokto. HR-V je samozrejme o kus väčšia, avšak práve Jazz je kúzelníkom vo využívaní priestoru, čo z neho robí praktickú platformu. HR-V má veľmi osobité a nezameniteľné tvary a špecificky kolmú prednú masku. Naše auto malo perleťový biely lak, s ktorým pôsobilo elegantne, ba až prémiovo. Kontrastom k prednej časti je šikmé zadné sklo, ktoré v kombinácií so zadnými kľučkami dverí zapustenými do C stĺpika dodáva dynamický nádych. Samotná predná maska s vodorovným mrežovaním pôsobí veľmi netradične a tak si toto auto len tak ľahko nezmýlite. Kvitujeme aj to, že HR-V mala obuté 18″ disky, ktoré sú tak akurát. Vpredu aj vzadu je LED optika a nás zaujala najmä tá zadná, ktorá sa v šedo-čiernej tiahne cez celú šírku auta. Nuž, nemáme výčitky, za nás je výsledok výborný. Úplne konzervatívnym povahám asi táto Honda neulahodí, avšak spomeňte si na prvú generáciu, ktorá bola tiež dizajnovým šokom.

Prvý dojem je dôležitý a v tejto disciplíne kabína HR-V boduje. Na prvý pohľad ide o miesto, kde sa nešetrilo na kvalitných materiáloch ale ani na ich následnom použití a spracovaní. Neradi šermujeme slovíčkom prémiový, keďže je ho ťažké presne zadefinovať, ale ak znamená práve nadštandard kvality, táto Honda s ním veľmi koketuje. Sedadlá v kombinácií kože a látky sú majú slušné bočné vedenie a sú aj dostatočne široké, ale hlavne mimoriadne pohodlne a materiálovo odolne pôsobiace. Páči sa nám výduch ventilácie tiahnuci sa po celej šírke, ale aj hliníková tenká lišta či čierne lesklé obklady. To sú práve tie detaily dodávajúce punc prémiovosti. HR-V má aj jeden z do rúk najlepšie padnúcich volantov, aké sme za poslednú dobu skúsili. Páči sa nám 9″ infotainment, ktorý má ostrú a prehľadnú grafiku, avšak nie je prehnane fancy s prebytkom zbytočných funkcií. Ľahko sa v ňom zorientujete a reakcie sú vskutku svižné. Pripojíte aj mobil od Apple či Androidu, ten prvý dokonca bez kábla. Ak by nám na kabíne HR-V malo niečo vadiť, tak možno klasická páka prevodovky. Predsa len, v súčasnosti už existujú aj estetickejšie riešenia než veľká trčiaca páka. Mimoriadne sa ale vydarili kruhové prepínače klimatizácie zakomponované do koženej palubnej dosky. Skvelou správou je, že okrem podvozka z Jazzu si Honda HR-V zachovala aj výklopné sedadlá Magic Seats. To znamená, že zadné sedáky sa vedia vyklopiť smerom nahor, čím vzadu viete získať praktický nákladový priestor. Ten je ideálny na prepravu širších predmetov, ako napríklad veľký televízor v krabici ši nábytok. No a tiež celkový priestor v kabíne je na auto daných rozmerov nadštandardom. Vzadu je ho až šokujúco veľa najmä na nohy a tak sa aj dospelé osoby vedia prepravovať v úplnom pohodlí. Nadštandardom sú aj spätné zrkadlá, ktoré sú skutočne obrovské a poskytujúce skvelý prehľad o situácií za autom. Spomeňme ešte batožinový priestor, ktorý má solídnych 319 litrov. Na to, že sa v ňom ukrýva aj batéria hybridného pohonu, ide o slušnú a úplne dostatočnú hodnotu.

Celkový systémový výkon hybridnej HR-V e:HEV je 96kW/131 koní a 235 Nm. Samotným srdcom je štvorvalec s objemom 1,5 litra doplnený elektromotorom a malou, iba 1kW li-ion batériou. Honda na to ale ide svojsky a hlavným účelom spaľovacieho motora je práve živiť elektromotor. Samotný spaľovací motor sa do hry zapája až vo vyšších rýchlostiach a samozrejme poháňa predné kolesá. Vďaka prevodovke s jediným prevodom má prejav typický vysokými otáčkami pri prudkom zošliapnutí plynu, kedy máte pocit, že prevodovka už už musí zaradiť vyššie, avšak nemá kam. Prísun výkonu je tak skôr plynulý a pozvoľný, nečakajte žiaden kopanec do chrbta či prudké zrýchlenie. Na bežné použitie a hlavne jazdu v meste ale bohato stačí. Uznávame, že na takéto podanie výkonu si treba chvíľu zvykať a nemusí sa páčiť každému. Avšak za bežných okolností, kedy pracujete s plynom citlivo a plynule či v ustálenej rýchlosti je motor príjemný a kultivovaný, avšak diaľnice nie sú úplne jeho prirodzeným teritóriom. Predsa len, ide skôr o mestské SUV než o diaľničný krížnik. Batérií viete samozrejme dopomôcť rekuperáciou, či už zvolením režimu B na páke alebo pomocou pádiel pod volantom. Celková spotreba našej HR-V sa po týždni ustálila na 5,5 litroch benzínu na 100 km. Absolvovali sme asi 350 km po diaľnici a podobne veľa v meste a na okreskách. Logicky, najlepšie funguje hybridný pohon v meste a okolo neho pri nižších rýchlostiach, kedy vie ťažiť práve z rekuperácie pri brzdení. Hondy boli vždy známe sebaistými ovládaním a aj nová HR-V zatáča obstojne a bez strachu z náhlej zmeny smeru jazdy. To všetko pri zachovaní dôstojného jazdného komfortu aj na 18″ kolesách. Podvozok má ďaleko od športového, veď načo by aj bol potrebný pre 131 koní, avšak táto Honda patrí medzi tie lepšie jazdiace crossovery na trhu.

Nová Honda HR-V e:HEV rozhodne nie je nudným a úplne bežným zástupcom svojho segmentu. Nielenže má osobitý vzhľad, ale aj pohon a k tomu všetkému mimoriadne kvalitnú kabínu, ktorá čaruje s priestorom. Jej motor nie je pre každého a ak jazdíte primárne dlhé diaľničné trasy, asi si ho úplne nezamilujete. Lenže toto auto potom nemieri na vás, ide totiž o mestský crossover, ktorý by sa mal pohybovať skôr v nižších rýchlostiach. V tých jeho motor vynikne spotrebou aj jazdným prejavom. V kabíne sa budete cítiť skvele a priestranne, HR-V tu poteší dobrou ergonómiou aj skvelými materiálmi a spracovaním. Horšou správou je, že takéto auto, ako vidíte na fotkách, stojí takmer 32 00 eur s DPH, čo nie je za kompaktný crossover vôbec málo. Je to ale adekvátne k použitým technológiám a celkovej kvalite.

Honda HR-V e:HEV Advanced

Motor R4 benzín + elektro
Objem 1498 cm3
Výkon 91 kW (131 k) pri 4500 ot/min
Krútiaci moment 253 Nm
   
Prevodovka Automatická jednostupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4340 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1582 mm
Rázvor osí kolies 2610 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1452 kg
Batožinový priestor 319/987 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (WLTP.) 5,4
Emisie g CO2/km N/A