Test Mercedes-Benz Vito 114 XL: Modrá veľryba

Paralela so zvieracím svetom nie je celkom  na mieste. Veď modrá veľryba, čo je Vráskavec Obrovský meria na dĺžku aj 30 metrov, kým najdlhšie Vito má, oproti tomu príjemných 5 a pol metra. Ale aj tak ich označuje nemeckým veľavravným slovom Extralang, odtiaľ to XL v nadpise.

Najnovšia, už tretia generácia Vita má veľa príbuzných čŕt s luxusnejšie zameraným Véčkom. A dokonca s ním zdieľa aj motory. My sme v našom testovanom kuse, od Mercedesu v Žiline, nemali 120 kW (163 k), ani 140 kW (190 k). Verzia 114 BlueTec má motor skôr rovnaký ako v nedávno testovanom malom CLA200d Shooting Brake.

Modrá… A stále veľryba

Veľkosť auta s dĺžkou bezmála päť a pol metra ešte naviac umocňuje základná modrá farba. Úprimne musíme povedať, že aj vzorkovník základných farieb má lepšie odtiene. Čo tak biela? Alebo červená. Najmä trochu zašpinená neočarí tmavá modrá takmer nikoho. Ale korporátne schémy nepustia.

Ale aj tak sa dizajn vonkajšku celkom podaril a Vito sa dá zaradiť medzi najkrajšie úžitkové vozidlá v triede. Dizajn je decentnejši ako má Renault Trafic so súrodencami, ale menej futuristický ako ponúka Ford Transit Custom. Jeho najsilnejším dizajnovým konkurentom bude  konzervatívny Volkswagen Transporter T6. Ale lákavá hviezda na kapote pritiahne určite pohľady, len to nepodceňte s výberom farby.

Aj napriek absencii LED predných svetiel je predok naozaj pekný. Ale znova, nezabudnite priplatiť za hmlovky. Tie pripravené plochy sú falošné ako polovica dievčat v piatok večer na diskotéke. S hmlovkami by predok vyzeral celistvejšie. Nič by mu nechýbalo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Boky auta môžu byť vybavené posuvnými dverami. Pravé sú štandardne, ľavé za príplatok. Kvôli jednoduchosti prístupu si berte obe. Najmä keď na zadné sa dostanete, podľa výbavy, len po odklopení pravého strednoradového sedadla. Ak to niekoho bude zaujímať, tak na dvojsedadle v strede sú Isofixy.

Pri bočnom pohľade dvere aspoň trocha skracujú tú obrovskú vizuálnu dĺžku. Ak by na ľavej strane neboli, vyzeralo by Vito Extralang tak dlhé ako zasadanie vlády. Už s dverami je obrovské a šestnásťpalcové disky sa na ňom až príliš strácajú. O zadnej časti sa netreba rozpisovať. Plech, okno, svetlá. A chýba chrómová lišta z Véčka. Takže pri špecifikácii exteriéru skúste minimálne v konfigurátore kombináciu krajšej farby, päťlúčových sedemnástok a rovnako lakovaných nárazníkov, ako sú na kuse na fotografiách, plus skúste aj strešný nosič a hmlovky. Vzhľadu auta oba prvky pomôžu, aj keď na nosiče bez rebríka nič nedáte.

Na robotu PRO

Najväčší rozdiel medzi Vitom a Véčkom je v interiéri a pri pohľade na prístrojovú dosku. Akoby sám Mercedes nútil priplatiť za čisto osobnú verziu. Niežeby bola zlá ergonomicky, ale vizuálne sa skôr inšpirovala Citanom a ani nie Sprinterom. Veľké plochy z tvrdého plastu až tak oku lahodiace nie sú.

Aspoň, že sa podarilo nájsť miesto na mobil. Dáte ho buď pod rádio, ak máte to jednoDINové, alebo do lavóra v spodnej časti, čiže do podobného útvaru akým oplýva Prius. Inak máte všetko tam, kde ste pri Mercedesoch zvyknutí. Nožná ručná brzda, jedna páčka, typický Mercedes.

Vpredu je miesta dosť, verzia PRO má plastovú podlahu a medzi dve sedadlá sa dá prejsť k druhému radu. Že na čo by to niekto robil? Čo tak utíšiť dieťa bez vystupovania? Alebo jednoducho po ďalšiu  plechovku piva? Tri miesta vpredu v takých prípadoch nie sú úplne optimálne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stredný rad je priestorovo úplne super a ak sú posuvné dvere na každej strane, nie je problém sa tam ani dostať. Do tretieho radu však vleziete len cez pravé dvere, lebo tam je štandardne výklopné bočné sedadlo.

Miesto na treťom rade je tiež v pohode. A veľký zostáva, pri Extralangu, aj kufor. Len dostať sa do neho môže byť niekedy oriešok. Ak vyklopíte zadné dvere, máte auto zaberajúce približne sedem metrov. V garážach ba ste ocenili samostatne výklopné okno. Alebo sa s tým nehrajte a kúpte si vizuálne horšie dvojkrídlové dvere.  Tie viete aj iba kúsok odchýliť, ak je treba tašky s nákupom naložiť v tesných priestorových pomeroch. Aj tak sa nákup posunie po plastovej podlahe kam bude chcieť, na mieste nezostane.

Áno, je to veľryba

Máte auto s veľkou karosériou, ktoré nemôže byť ľahké. A nemôže mať ani fantastickú spotrebu. Jedno z tvrdení až tak úplne neplatí. Auto je ťažké, ale kľudne sa dá držať niekde medzi 6 a 6,5 litrami nafty každých sto kilometrov. Skôr budete nadávať pri prvom predbiehaní. Celých 100 kW (136 k) je na CLA dosť. Lenže na veľké Vito to nie je úplne optimálne. Na rýchlosť sa dostanete, ale počkáte si. Práve pri predbiehaní pocítite deficit. Preto odporúčame ísť do 116, ktorá má o 20 kW (27 k) viac. Ďakovné bonboniéry a fľaše si individuálne vyzdvihujeme.

Veľmi priemerný výkon a nízka spotreba nechávajú veľký otáznik ako môže fungovať práve Vito s pohonom prednej nápravy a motorom s objemom 1,6 litra, pôvodom z Renaultu Trafic.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mercedes Vito aj v pracovnejšie naladenej konfigurácii PRO zvláda dobre prehrávať hudbu a prekvapivo aj kvalitne. Ale to sme nechceli, zvuk vynikne aj vďaka odhlučneniu. Nie je to Véčko, ale reálne je Vito dobre odhlučnené a počujete iba hluk od pneumatík. Ostatné aspekty sú úplne v pohode.

Rýchlo teda nepôjdete. Bude vás limitovať fyzika a odvaha. Auto je ladené celkom komfortne, takže sa aj vďaka výške slušne nakloní. Pohon zadnej nápravy našťastie zlepšuje manévrovanie, ale s kratšími prevedeniami sa zvládnete otočiť jednoduchšie.

Nižšia cena nie je všetko

Vito je od Véčka lacnejšie. Toto je okolo 40 tisíc. Ale stále, ak nebazírujete na dvojkrídlových zadných dverách, choďte do Véčka. Dostanete s ním omnoho viac ako je cenový rozdiel medzi dvoma verziami. Ale ak si správne nakonfigurujete Vito, tak môže byť aj to dobrým spoločníkom na cestách. A máte možnosť práve praktickejšieho otvárania zadných dverí, aj keď tým utrpí vizuál vozidla. Ale asi voľte rovno najlepšie pripravenú a najluxusnejšie pôsobiacu verziu Select.

1305521_10200558123459092_102305714_n

Partner testu: Mercedes-Benz Motor Car Žilina

Mercedes-Benz Vito PRO 114 BlueTec Extralang

Motor R4 nafta
Objem 2143 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 330 Nm pri 1200-2400 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 5370 mm
Šírka 1928 mm
Výška 1890 mm
Rázvor osí kolies 3430 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1976/2800 kg
Batožinový priestor 1390/- l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,5/5,4/6,6
Emisie g CO2/km 174