Test Mercedes-Benz EQT 200: Potenciál by bol

Mercedes-Benz EQT 200 je malý mestský úžitkáč, ktorý môže slúžiť na prepravu tovaru alebo piatich osôb. Avšak jeho špecialitou je elektrický pohon, ktorý je v tomto prípade živený relatívne malou, 45kWh batériou. Výkon sa pohybuje na úrovni 90kW/120 koní a 245Nm. Ako zvládne metské výzvy elektromobil s takýmito parametrami?

Mercedes-Benz EQT je klasický malý van, čo síce nie je prvoplánovo ten najatraktívnejší typ karosérie, ale tu sa hrá predovšetkým na úžitkovú hodnotu. Klasická „krabicovitá“ karoséria je vysoká a hranatá, ale zato praktická.  Zadné bočné dvere sú posuvné, čo je logické a najpraktickejšie riešenie pre tento typ auta. Keďže Mercedesu sa na EQT podarilo dať peknú a elegantnú tmavomodrú farbu, čierno-strieborné disky kolies a tmavé sklá, nie je to vôbec také zlé. Vpredu sú zasa moderné zatmavené LED svetlá a lesklá čierna maska a tak vlastne vo výsledku pôsobí EQT sympaticky a hodnotne. Hanbu Mercedesu rozhodne nerobí a aj keď ide o úžitkáč, v rámci možností a odbmedzení tohto typu karosérie ide o auto, ktoré vyzerá celkom k svetu. 

Kabína síce nie je ergonomicky zlá, ale nečakajte tu nič výrazne prémiové, ako v prípade iných Mercedesov. Tak napríklad ukazovatele pred vodičom sú klasické analógové a materiálovo tu dominuje plast. Jeho spracovanie je kvalitatívne v poriadku a na skrášlenie kabíny slúžia strieborné obklady. Centrálny displej  so 7″ je relatívne malý a graficky taktiež neohúri, funguje však vcelku spoľahlivo a jeho srdcom je staršia a odskúšaná platforma MBUX. Má aj vstavanú navigáciu a parkovacie kamery a podporuje drôtové pripojenie smartfónu. Nič fancy, ale funkčné a odladené. Nabíjať telefón tu však viete aj bez kábla na ploche pred readiacou pákou. Ovládať funkcie infotainmentu možno aj prostredníctvom dotykových ovládačov na volante, čo je závan prémiovosti z osobných Mercedesov. Volič prevodovky má klasickú kulisu a páku v strede a klimatizácia má fyzické otočné ovládače, ktoré sú známe napríklad aj z Renaultu Kangoo. Niet divu, keďže autá zdieľajú aj podvozkovú platformu. Auto má vo výbave aj vyhrievanie sedadiel či parkovací asistent, ktoré sa aktivujú taktiež tlačidlami. EQT má aj vcelku pohodlné sedadlá z umelej kože a semišu, čo vylepšuje dojem a pocit hodnotnosti z kabíny. A keďže ide o úžitkové auto, nad čelným sklom je rozmerná a objemná polica, napríklad na rôzne dokumenty, čo rozhodne kuriéri ocenia. Priestorovo je kabína dostatočné veľká, hlavne vpredu. Vzadu je zasa kopec miesta na hlavu aj keď na kolená je to skôr priemerné. Deti sa tu ale odvezú pohodlne a a treba mať na pamäti, že auto chce byť viac úžitkové než osobné. Že zadné sedadlá cielia na deti dokazujú aj tri isofixy, čo mnohí zákazníci celkom určite ocenia. Exceluje teda hlavne batožinovým priestorom, ktorý ma v základe objem 551 litrov a sklopením sedačiek z neho viete dostať až 1979 litrov.

Dostávame sa k pohonu, ktorý je tým najviac kontroverzným a rozporuplným bodom tohto auta. Ako sme spomínali, má 90kW/120 koní a 245Nm. Jazdný prejav je príjemný, v meste dokonca aj pomerne svižný a v zásadne sme nemali pocit, že auto potrebuje výrazne vyšší výkon. Samozrejme, pri plnom zaťažení bude prejav letargickejší ale zrejme stále dostatočný pre primárne mestské auto. Na stovke je za 12,6 sekundy, avšak v meste stovkou nejazdíte a hlavná je pružnosť a lineárnosť výkonu, ktorá je veľmi dobrá. Problém tkvie podľa nás úplne inde, a to v malej batérií a nízkom dojazde. Tá má 45kWh, čo je pomerne málo. S EQT sme jazdili vo veľmi chladnom počasí s teplotami okolo nuly a pod ňou, ktoré sa rozhodne podpísali pod vyššiu spotrebu a tak naše namerné hodnoty treba brať s rezervou. Jazdili sme krátke mestské trasy a spotreba sa nám spriemerovala okolo 30 kWh, čo je vážne dosť. Áno, krátke trasy tomu neprospeli, keďže vozidlo sa snaží vykurovať studenú kabínu a kapacita batérie putuje aj tam. Naše EQT našťastie malo tepelné čerpadlo, bez neho by situácia bola ešte horšia.  Mercedes toto vozidlo prezentuje ako primárne mestské a tak sme jazdili výhradne v meste. Pri takýchto hodnotách spotreby sa dostávme na dojazd zrhuba 150 mestských kilometrov v teplotách okolo nuly. V lete by to celkom určite bolo výrazne viac a veríme, že v optimálnych teplotách bez plytvania energie na kúrenie by to kľudne moholo byť aj okolo polovičných hodnôt. Pravdou však je, že v zimnom počasí je EQT prakticky nepoužiteľným na diaľnici a na tú by ste mali vyrážať iba skutočne v krízových situáciách. Avšak fajn, je to mestské auto a tak by sme ho nemali súdiť podľa diaľničných dojazdov a výkonov. Lenže tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Mercedes-Benz EQT by kľudne mohol byť jediným autom v rodine, ktoré cez týždeň slúžil na prácu a drobnú rozvážku či prepravu náradia a pracovných nástrojov a cez víkend vyraziť na dlhšie rodinné výlety. Karosériu na to má priam ideálnu a ani výbava nie je zlá. Lenže s touto malou batériou to v zime nejde a aj v lete to bude stále relatívne kompromisné a to podľa nás veľmi zráža jeho predajný potenciál, čo je veľká škoda. EQT na fotkách totiž stojí zhruba 55 000 eur s DPH, čo je veľmi veľa peňazí za auto so spomínanými hodnotami dojazdu a primárnou využiteľnosťou najmä v meste. Znamená to, že na dlhšie trasy bude zákazník potrebovať ďalšie auto a obávame sa, že to môže veľmi ovplvyniť rozhodovanie o kúpe. A je to vážne škoda, ak by malo EQT aspoň 65 kWh batériu, bolo by dramticky lepším autom s oveľa širším poľom využiteľnosti. Jasné, keď sa niečo deklaruje ako mestské, nemali by sme hodnotu takého produktu posudzovať mimo mesta. Lenže EQT má obrovský potenciál aj mimo neho a samo si ho zráža len a len malou baterkou. Pohon v nás proste zanechal rozpačitý dojem.  Samotná rýchlosť nabíjania nie je zlá, EQT sa vie nabíjať 80 kWh, čo v praxi znamená nabitie z 20 na 80% za zhruba pol hodinu, čo je rozhodne fajn a úplne použiteľné.  Režim ECO vám výkon obmedzí na 75%, čo príde vhod, ak vám dochádza energia a potrebujete dojazd o pár kilometrov predĺžiť. Za bežných okoloností sme ale jazdili v štandardom Comforte. Dobíjaniu baterky viete pomôcť troma úrovňami intenzity rekuperácie. Zázraky nečakajte, ale ak chcete elektromobil používať správne, treba vedieť pracovať aj s toutou funkciou. Podvozok je inak dodávkovo tuhší a tak to má v takomto aute byť. Nie je to ale nič hrozné, čo by výrazne zrážalo jeho hodnotu ako rodinného auta.

Mercedes-Benz EQT 200 v nás zanechal rozpačitý dojem. Koncepčne a karosársky ide o vydarené auto. V dobe veľkých a často aj zbytočných SUV je rozhodne chvályhodné, že elektromobilita prichádza aj do áut, ktoré chcú byť predovšetkým praktické a úžitkové. A takým je aj tento model. Praktická malá dodávka na rozvážku a zároveň rodinné auto, čo je lepšie? Avšak je tu to veľké ale. EQT je veľmi limitované vyššou spotrebou, respektíve nedostatočnou kapacitou batérie. Tá pri cenovke 55 tisíc eur s DPH veľmi obmedzuje jeho konkurencieschopnosť. Opakujeme, že toto má byť predovšetkým mestské auto, kde bude dojazd dostatočný. Máme však obavy, že iba málokto bude ochotný pristúpiť na túto hru a dať toľko peňazí za auto, s ktorým dlhšia cesta mimo mesta a na diaľnici bude kompromisom a v zime dokonca takmer nemožnou. Mercedes, prosím, dajte mu väčšiu batériu a razom to bude o niekoľko levelov lepšie auto!

Mercedes-Benz EQT 200

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 45 kWh
Výkon 90kW/120 koní
Krútiaci moment 245 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4498 mm
Šírka 1859 mm
Výška 1907 mm
Rázvor osí kolies 2716 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1937/2390 kg
Batožinový priestor 517/1979 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 132 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,6 s
Spotreba WLTP (kWh) NA
Dojazd WLTP 282 km