Mercedes triedy E je pojem. Je pojem, ktorý dokáže zaujať aj po rokoch a aj napriek existencii terénnych vozidiel a SUV. Mercedes triedy E je synonymom komfortu a dokonca aj elegancie. Jeho najnovšia generácia s poradovým číslom 6 samostatného modelu (W214), nie veľkosti, určite zamieša karty medzi vozidlami vyššej strednej triedy a to bez ohľadu na použitý agregát. Áno, Mercedes triedy E už síce zabudne na osemvalce, ale šesťvalce a štvorvalce budú stále prítomné. Ku mne sa dostala verzia označená E220d.
A nech sa na to pozerám akokoľvek, práve elegancia je okamžite prvé, čo mi padne do oka. A pritom je mi jedno, že pod kapotou je len štvorvalec a poháňa veľkú karosériu s dĺžkou takmer 5 metrov. Veď aj motory prešli vývojom a súčasný štvorvalec v E220d má taký výkon ako kedysi mávali 5-valce a 6-valce. Plus je doladený nízkou spotrebou.
Trieda E nepotrebuje športový balík, ale aj s ním vyzerá super
Mercedes tradične ponúka niekoľko alternatív výzoru. Teda ak neberiem do úvahy ponuku sedanu a kombi, sedan prináša buď štandardné tvarovanie, alebo luxusnejšie Executive so znakom na stojančeku, prípadne športové s tradičným označením balík AMG. A práve toto auto balík AMG má. Je kombinovaný s najlepšou možnou farbou, so zelenostriebornou.
Kým spočiatku, pri predstavení, som bol celkom skeptický pri pohľade na čierny lem masky chladiča, naživo vyzerá prevedenie výborne. Robí vizuálne prepojenie medzi stredovou častou a reflektormi s digitálnym svetlom využívajúcim LEDky. Práve tieto svetlá sú jedny z najlepších v takto veľkých vozidlách. Môžete si síce priplatiť aj za premietanie rôznych znakov na cestu, ale to nie je úplne nutné. Už sami o sebe fungujú fantasticky a dokážu veľmi jemne vykrajovať jednotlivé lúče. Veď majú rozlíšenie, že by mohli premietať filmy na stenu. Najkontroverznejšia predná súčasť celku nie je čierny lem, je to svetielko okolo masky chladiča. Nevyzerá zle, ale malo by mať aj prepínač na vypnutie.
A keď už som načal svetlá, tie zadné zase disponujú hviezdicami zo znaku. Je to novinka, ale taká, ktorá by mala byť a na aute už odjakživa. Aj tu je všetko podriadené elegancii. Áno, hádate správne, zadok je síce elegantný, ale má aj imitáciu koncoviek výfuku. Ani nebolo treba do otvorov pchať paličku, aby som zistil, že je to tak. Prečo toto konštruktéri robia? Tradičné koncovky výfuku asi nemôžu tvarovať až tak extrémne a ďalšia vec je, že keď do vás niekto zozadu nabúra, tak všetko môže pohltiť nárazník a tým pádom sa výfuku nič nedotkne. V súčasnej situácii rôznych filtrov a tlmičov je možno podobné prevedenie pozitívom.
Lenže trieda E a vlastne aj E220d s balíkom AMG má jednu skrytú výhodu. Je ňou celkový tvar karosérie. Ak smútite za modelom CLS, ktorý mal športovejšie strihnutý štýl, tak už nemusíte. Trieda E predvádza rovnako elegantné línie a pridáva k nim trochu viac praktickosti. Jedine nemá bezrámové dvere. Prevedenie s rámom bude predsa vždy tichšie a prenesie do interiéru menej hluku zvonka.
Miesto na život *****
Asi začnem od kufra, je priestranný a veko nie je práve malé. Určite to nie je štýl Octavie, ale Mercedes má aj liftback v ponuke. Veď si stačí spomenúť na AMG GT so 4 dverami, ktoré má vlastne dverí 5. Mercedes triedy E bol vždy zameraný skôr na vodiča a posádka vzadu síce netrpela, ale rozhodne nemala kráľovské pomery. V prípade novej triedy E sú vzadu miesta akurát. Akurát vzhľadom na veľkosť auta. Dokonca by sa dalo povedať, že môžem porovnávať so Superbom. Poviem to ale inak, priestoru nie je málo, ale rozhodne ho nie je ani extrémne veľa. Zadní pasažieri budú mať stále komfort, aj keď nohu cez nohu si zjavne nepreložia. Preto je tu priestor pre čínsku predĺženú verziu modelu.
V tomto aute chcete sedieť vpredu. Zadok je fajn, ale vpredu sú tie správne miesta. Predné sedadlá sú komfortné a majú širokú škálu nastavenia, vrátane nastavenia ventilácie a vyhrievania. To všetko si ale musíte nejako nakonfigurovať. Až prekvapivé je, že napriek komfortnému zameraniu dobre držia telo v zákrute. A dobrý je aj volant. Nemám síce rád dotykové panely, ale v Mercedese fungujú akosi lepšie ako všade inde.
No a za volantom je klasický displej a v strede je druhý displej. Toto auto nemá Superscreen, nemá kameru na konferenčné hovory, ale mne to nevadí. V triede E, aj v E220d, je zatiaľ jedno z najlepších prevedení MBUX tejto generácie. Nemám rád nulovú vrstvu, z ktorej by sa dalo všetko ovládať, radšej mám klasické menu a Mercedes mi vyšiel v ústrety. MBUX ponúka voľbu z oboch. Ak nechcete, nemusíte mať úplne novinky.
Zaujímavá je aj možnosť nastaviť si rutiny. Znamená, že ak je splnená nejaká podmienka, tak sa niečo udeje. Ja som si nastavil, že po desiatej večer sa mi zatvára roleta a prepína osvetlenie. Môžete takto nastaviť aj vyhrievanie a ventilácie sedadiel, či masáž, alebo dokonca aj štýl hudby. Možností je mnoho. A rozhodne sú rutiny väčším prínosom ako hlasový asistent vyvolaný príkazom „Hej, Mercedes!“
Má E220d dosť výkonu?
Mercedes E220d má už v druhej generácii štandardne dvojlitrový nový motor s výkonom 145 kW (197 k). V tomto prípade máme ešte aj ďalšiu a výkonovú pomoc a to vo forme mild hybridu s 17 kW (23 k). Ak máte predsudky voči počtu valcov a menšiemu objemu, lebo veď toto nie je trojliter, tak nemusíte. Výkonu je dosť a pamätám si, že kedysi mala verzia E280 CDI taký výkon ako toto.
Dynamika E220d rozhodne nechýba, veď sa nesnaží byť pretekárskym automobilom. Stovku má na tachometri za 7,8 sekundy a pri bežnom jazdení pomáha pružnosti nielen výborná 9-stupňová automatická prevodovka, ale hlavne na dvojliter obrovský krútiaci moment 440 Nm.
Jazda sa snaží byť komfortná, aj keď mám pocit, že je až príliš dynamická na celé toto snaženie. Podvozok je jednoducho tuhší ako by som čakal a možno by som podvedome čakal jemnejšie zaobchádzanie. Ale to znamená, že by bol E220d v tejto konfigurácii zlý. Jednoducho si len treba uvedomiť, že toto je verzia s AMG doplnkami, takže vlastne jemne tuhšie nastavenie nevadí. Tento kus E220d nemá dokonca ani natáčanie zadnej nápravy. Jasné, každý by si toto auto vedel predstaviť na vzduchu, s menším polomerom otáčania, ale na čo? Treba to? Mne asi áno, ale aj bez neho je Éčko jednoducho vynikajúce. Za pocitom tvrdšieho nastavenia je rozhodne aj použitie obrovských zliatinových diskov s priemerom 20 palcov.
Veľkou vecou, v prípade tejto verzie Mercedesu triedy E, teda E220d je spotreba. Je len na vás, za koľko budete jazdiť. Mne sa nepodarilo dostať cez cifru 7 litrov a to ani pri ostrejších prejazdoch. Celkovo som sa ustálil na 5,5 litroch za 1 200 km. Čo to znamená? Že takmer všetko bolo na jednu nádrž. Nádrž s objemom 66 litrov je svojím vlastným spôsobom obrovská. Obrovská a dáva dojazd, ktorý je určite nadpriemerný a v súčasnosti ho je možné nazvať absolútne vynikajúcim. Veď na jedno naplnenie nádrže dokážete otočiť Portorož v Slovinsku, ak si trochu dáte pozor na pravú nohu. Zvoľte po diaľnici 120 km/h, neponáhľajte sa a na jedno naplnenie nádrže zvládnete kľudne aj 1 400 km.
Tak ako je to teda na koniec?
Za 96 438 € máte rozhodne auto, za ktorým sa vždy otočíte a vždy budete s radosťou sledovať svetelnú šou vpredu aj vzadu. Budete sa tešiť za volant, ale nie na adrenalín, ale skôr na komfortnú a príjemnú jazdu aj napriek základnému športovejšiemu podvozku. Možno by som zvolil disky s priemerom o palec menším, alebo si dal vzduchový podvozok. Ale v zásade nemôžem autu vyčítať nič.
V porovnaní s konkurenciou je tou najdynamickejšie vyzerajúcou voľbou, ak nezvolíte balík M na BMW radu 5. Ale ten má stále pod prednými dverami pás kvôli rovnakému základu ako má aj elektrický model. Mercedes zobral elektrickú verziu úplne inak a predvádza, že má dostatok možností na viaceré modely. Potom ale všetky elektrické autá vyzerajú takmer rovnako a to je výhoda triedy E. Vyzerá inak ako S a C. Vlastne, ak budem kritický, tak jediné, čo by som asi z výbavy zrušil je 3D displej pred vodičom. V S580e ma veľmi uchvátil, ale tu mi už prišiel trochu zbytočný. Miesto neho by som asi siahol po inak naladenom podvozku.
No a Mercedes teraz dáva na všetky autá záruku 6 rokov, alebo 200 000 kilometrov. A 30 rokov mobility. To je fajn.
Mercedes-Benz E220d 4Matic
Motor | R4 nafta+MHEV |
Objem | 1993 cm3 |
Výkon | 145 kW (197 k) pri 360 ot./min. (MHEV 17 kW/23 k) |
Krútiaci moment | 440 Nm pri 1800-2800 ot./min. |
Prevodovka | Automatická 9-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4949 mm |
Šírka | 1880 mm |
Výška | 1469 mm |
Rázvor osí kolies | 2961 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1975/605 kg |
Batožinový priestor | 540/- l |
Palivová nádrž | 66 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 234 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (WLTP) | 5,1/100 km |
Emisie g CO2/km | 135 |