Test Mercedes-Benz GLC 300 4 Matic kupé: SUV, čo vie byť hothatchom aj GT

Model GLC je tým menším z dvojice trendových SUV-kupé, ktoré aktuálne ponúka Mercedes. Tým väčším je jeho súrodenec GLE, s ktorým sa aktuálne veľmi podobajú. My sme mali možnosť týždeň jazdiť menším modelom, zato však v úplne špičkovej výbave a s tým najzábavnejším, teda benzínovým motorom. Samozrejme, neberieme do úvahy brutálnu verziu AMG s ktorou sa nami testované GLC 300 4 Matic kupé nemôže porovnávať. Výkon 258 koní však napovedal, že aj s týmto GLC si užijeme veľa zábavy.

Briliantová modrá metalíza stojí za príplatok, autu pasuje. Profil karosérie, ako sme už spomenuli, je podobný väčšiemu modelu GLE ale GLC je predsa len kompaktnejšie. A aj obratnejšie, ale k tomu sa dostaneme neskôr. Predný nárazník a celková maska sú teraz ešte agresívnejšie než tomu bolo u predošlého GLC. Nárazník má veľké „žiabre“ a predná maska je tvorená malými striebornými bodmi. Šedé svetlá s projekčnou technológiou sú vrcholom toho, čo je dnes dostupné. Nami testovaná verzia jazdila na príplatkových, obrovských 20″ kolesách AMG s tmavými vnútrami lúčov. K tým sa dá povedať len toľko, že vyzerajú vynikajúco a dosť výrazne dopomáhajú k mimoriadne svalnatému looku. Dobrým ťahom sú aj bočné nášľapy, ktoré sú viac stylingovou než prakitckou záležitosťou ale hodia sa sem. Zadná časť je jednoduchá a elegantná, dotvorená veľkým čiernym difúzorom a dvojicou strieborných výfukov. Je to klišé, ale toto auto pôsobí dynamicky aj elegantne zároveň. Masívne disky AMG a bočné nášľapy sú tými agresívnymi prvkami, chrómová maska, výfuky a lišty nad zadnými svetlami sú zasa tým, čo pridáva punc elegancie a luxusu. Skvelé je, že GLC kupé nepôsobí prehnane obrovsky ale zároveň je dostatočne veľké aby budilo dojem luxusu a netuctovosti, presne tak ako sa na Mercedes patrí. Nie je to proste žiaden „baby-benz“. S kľudným svedomím môžeme povedať, že práve verzia kupé má štýlu na rozdávanie. V tejto disciplíne hravo prekoná klasicke GLC SUV, ktoré zasa víťazí po praktickej stránke. Práve v tejto špecifikácii, farbe a výbave ide o mimoriadne fotogenické a atraktívne auto, ktoré chtiac-nectiach púta pozornosť ľudí.

Naše GLC malo interiér tvorený kombináciou hnedej a čiernej kože a táto kombinácia nás uchvátila. Škoricovo hnedá sýta farba sedadiel a výplní dverí je bez debaty krásna, už len spočinúť na nej okom je pôžitok. Tu dávame bez váhania 10 bodov z 10. Sedadlá majú naviac aj odvetrávanie, vyhrievanie je samozrejmé tiež. Oproti predošlej verzii GLC zmizol zo stredového panelu zastaralý okrúhly ovládač a nahradil ho moderný dotykový touchpad, ktorým sa ovláda prepracovaný systém MBUX. Tento touchpad jednak vyzerá lepšie, ale je aj rýchlejší a presnejší. Krok vpred. Nový je tiež volant, príjemne hrubý s troma hliníkovými ramenami a tlačidlami, ktoré sú tiež omnoho krajšie a vkusnejšie než tie predošlé, z čierneho plastu. V strede prístrojovky je hliníkový panel, rovnako ako aj na bokoch dverí, kde sú v ňom zapustené reproduktory špičkového príplatkového audia Burmeister. Opäť jedna fetišistická poznámka, hnedé kožené výplne dverí v kombinácii s hliníkovými obkladmi a krásnymi reproduktormi sú ďalšou dizajnovou chuťovkou na ktorú sa dokážete pozerať veľmi dlho. Ak by sme mali interiéru vyčitať aspoň jednu vec, asi by ňou bol piánový lak stredovej časti prístrojovky. Pôsobí trochu plastovo a nie až tak exkluzívne ako zvyšné materiály kokpitu. Inak je ale kabína špičková, presne taká, akú od auta za takmer 90 tisíc eur s DPH očakávate.

Zoznam príplatkovej výbavy tohto auta je totiž dlhý ako Chile, čomu zopovedá nie úplne ľudová cenovka. K ďalším highlightom kabíny patrí plne digitálny prístrojový štít za volantom. Grafika a spracovanie je vrcholné, taktiež ovládanie je veľmi príjemné, prostredníctvom tlačidla na volante, ktoré reaguje na stlačenie ale aj pohyb prsta po jeho ploche. Vlastne taký miniatúrny touchpad. Možností zobrazovania je samozrejme mnoho, od navigácie po otáčkomer, ukazovatele preťaženia v zákrutách či využitia výkonu. Všetko ľahko a intuitívne dostupné ovládaním na volante. Centrálny displej má taktiež skvelú grafiku aj odozvu, jeho problémom ale je, že je vystúpený nad úroveň prístrojovky a je teda úplne odhalený, bez tienenia. A to je celkom problém pri ostrom a intenzívnom slnku. V nami testovanom GLC ale ponúkal aj také funkcie ako napríklad mód Energizing, prostredníctvom ktorého nastavujete ambientné osvetlenie interiéru, vôňu a tiež vám ponúka rôzne relaxačné cvičenia a tipy počas jazdy. Toto je presne ten prvok výbavy, ktorý vlastne nepotrebujete, ale keď ho máte, rozmaznáva a baví vás. Parkovacia kamera je snáď jedna z najlepších a sníma okolie 360 stupňov okolo celého auta. Neseká, má ostrý a jasný obraz a kamery su zakryté takže nehrozí ani ich znečistenie. Taktiež navigačný systém má vlastnú SIM kartu a dostáva tak aktuálne infromácie o premávke, kalkulovaná trasa je vždy tá najlepšia. A keď fungovala v piatok na D1, bude fungovať všade. Z praktického hľadiska má kabína aj dostatok odkladaích miest, vpredu sú dva stojany na nápoje a dostatočne veľká lakťová opierka s úložným priestorom. Malá predná zatváracia prepážka pred touchpadom má funckiu bezdotykového nabíjania mobilu. Ergonómii sa tiež nedá nič vyčítať, do jednotlivých podsekcií menu MBUX sa viete dostať aj samostatnými fyzickými tlačidlami, ktoré má aj klimatizácia. Tvrdé plasty tu miesto nemajú, dielenské spracovanie je samozrejme na patričnej úrovni. Aj keď GLC kupé nie je vyslovene veľké auto, my sme s ním dokázali vo štvorici absolvovať aj niekoľkohodinovú cestu a ani pasažieri vzadu sa nesťažovali. Je to síce v prvom rade štýlovka a nie rodinné auto, ale najmä deti nebudú mať vzadu absolútne žiaden problém so životným priestorom. Je teda dobré vedieť, že ani po praktickej stránke to nie je vôbec tragické. Ale, je pravodu, že veľmi vysokí jedinci môžu mať vzadu problém kvôli zvažujúcej sa streche. Spomeňme ešte batožinový priestor, ktorý síce na prvý pohľad vyzerá neveľký, ale čísla hovoria o veľmi slušných 500 litroch.

Ako sme spomínali, jazdili sme s verziou GLC 300 kupé 4 Matic. Označenie môže byť mätúce a evokovať trojliter, nie je tomu ale tak. Ide totiž iba o dvojliter a to dokonca štvorvalcový! Pre puristov to síce môže byť kacírstvo, taká je ale doba. A pritom to celé výborne funguje, za pomoci 48V elektromotra EQ-Boost ktorý vie krátkodobo dodať až 10 kW a 150 Nm. A to už je celkom dosť, najmä keď túto posilu pripočítame k výkonu 190kW/258 koní a krútiacemu momentu 370Nm. Jedno z magických vecí na tomto aute je, že prostredníctvom funkcie Dynamic ovládanej nenápadným tlačítkom dokážete dosť zásadne ovplyvniť charakteristiku auta. V režime Comfort alebo Eco ide o tiché a pohodlné GT ako stvorené na hltanie diaľničných kilometrov, ktoré svoj výkon prejavuje absolútne nedramaticky a s nenútenou samozrejmosťou komfortne pláva cez nerovnosti ciest. Prepnite však do režimu šport, riadenie stuhne, odozva na plyn sa stane úplne ostrou a okamžitou, otáčky vybehnú hore a aj podvozok stuhne. Zošliapnite plynový pedál do podlahy a razom sa cítite ako v hothatchi, zvuk je ostrý a GLC vás vystrelí vopred takým tempom, že za 6,3 sekundy ste na stovke. Je len na vás, či si vyberiete Dr.Jekylla alebo Mr.Hydea. Na zakrútenej okreske predsa len nemá úplnú obratnosť hothatchu, ale má k nej prekliato blízko. Vzhľadom k rozmerom a typu karosérie až nečakane. Najmä nä 20“ kolesách je to zážitok sledovať, čo dokáže na zakrútenej ceste auto, ktoré je vlastne SUV. Automat s deviatimi stupňami tu radí hladko a prakticky bez povšimnutia, ak sa ale chcete blázniť, môžete radit manuálne pádlami. Napriek tomu, čo motor ponúka, my sme s ním dosiahli spotrebu 9,5 litra pri dlhej ceste po diaľnici a okreskách so štyrmi pasažiermi a batožinou na palube v celkom slušnom tempe. Takže, dostať sa na 8,5 litra vôbec nie je žiadne sci-fi, v dvojici bez batožiny úplne v pohode. A to je vzhľadom k schopnostiam GLC ako diaľničného GT a „skorohothatchu“ perfektná hodnota. Ohľadom tohto auta sa Mercedes, okrem iného pýši aj plejádou asistentov a bezpečnostných prvkov. Z nich spomenieme napríklad adaptívny tempomat Distronic, ktorý udržuje vzdialenosť od predošlého vozidla ale aj prispôsobuje rýchlosť v zákrutách. Alebo udržiavanie v pruhu, ktoré tu funguje pomerne nekompromisne, ale účinne. Vybočíte z pruhu bez smerovky? Elektronika vás pribrzdí a vráti späť. Funkcia asistenta odbočovania vás takisto pribrzdí, ak prehliadnete auto v protismere ktorému by ste skrížili cestu. Dá sa povedať, že vlastnou vinou sa dostať do kolíznej situácie je skoro nemožné 🙂

Mercedes GLC 300 4 Matic kupé je predovšetkým štýlové a imageové auto, ktoré je v tejto špecifikácii krížnikom, s ktorým kľudne prejdete cez polovicu Európy a ani si to nevšimnete. Po nemeckej diaľnici si to prefrčíte v absolútnom tichu a komforte a niekde vo francúzskych alpách si vychutnáte kľukatú okreksu a vôbec si nespravíte hanbu a ani sa nebudete nudiť. Pokiaľ nechcete šialené AMG ale chcete benzínový motor, ktorý je dosť silný a nechýba mu faktor zábavnosti, toto je ten pravý. A nepotrebujete ani ropný vrt, spotreba je úplne v poriadku. Celá plejáda bezpečnostných a komfortných prvkov vás vždy zachráni. A aj keď toto auto ani zďaleka nie je voľbou praktického a pragmatického človeka, stále je relatívne použiteľné aj pre bežný život s rodinou. Nuž a cenovka? Suma sumárum, 87 390 eur s DPH. Je to veľa? Je. Lenže za veľa muziky sa aj platí veľa peňazí, ospravedlnením tiež môže byť slušná zostatková hodnota pri predaji.  Základná cena je ale 60 168 eur s DPH a to už znie menej hrozivo. Berme do úvahy, že konkrétny kus bol prešpikovaný množstvom výbavy, ktorú vyslovene nepotrebujete, ale ak vám to budget dovolí, chcete ju. A tu sa dostávame k podstate veci. Kto chce silou mocou GLC kupé, začne základnou výbavou a postupne bude zaškrtávať príplatkové položky až dovtedy, kým sa neodstane na vopred stanovený strop. Kto chce GLC kupé naložené odvrchu pospodok, cenu až tak riešiť nebude.

Mercedes-Benz GLC300 4Matic kupé

Motor R4 benzín
Objem 1991 cm3
Výkon 190 kW (258 k) + 10kW/(14 k) 
Krútiaci moment 370 Nm pri 1800-4000 ot/min
   
Prevodovka Automat 9 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4732 mm
Šírka 1890 mm
Výška 1602 mm
Rázvor osí kolies 2873 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1785/2430 kg
Batožinový priestor 500/1400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,5/6,5/7,7
Emisie g CO2/km 175-161