Test Lexus RX500h: Nový kráľ je lepší

Časy sa menia a menia sa aj motory. Kým predchádzajúca generácia modelu Lexus RX mala ako vrcholnú pohonnú jednotku, u nás, agregát V6 objemom 3,5 litra spojený s hybridnou sústavou, teraz sa niečo zmenilo. Vlastne, zmenilo sa toho veľa. Najnovšia vrcholná verzia označená RX500h je prevratnou novinkou, ktorú od Toyoty očakával donedávna málokto. Je to vozidlo, ktoré síce nešokuje tvarmi, ale použité komponenty určite dokážu minimálne prekvapiť.

Lexus RX500h je vrcholom ponuky, čo sa týka pohonu a vrcholom ponuky, z hľadiska výbav, je zatiaľ vlastne asi F-Sport. Má všetky detaily, ktoré by ju predurčovali na použitie v každodennom svete a tiež má aj dostatok agresivity na občasné ostrejšie jazdenie. Rozhodne je športovejším modelom ako bol predchodca v akejkoľvek verzií.

Lexus RX500h dokáže extrémne šokovať

Predstavte si, že máte vlastne veľmi konzervatívne auto, ktoré je konzervatívne aj napriek svojim agresívnym tvarom. Veď je zamerané stále na tú istú klientelu, tú istú klientelu, ktorá dokáže oceniť konzistentnosť ponuky a nepotrebuje výrazné deviácie oproti štandardu. No a presne takýto je aj Lexus RX500h. Automobilka stavila na túto kartu a vychádza to. Alebo nie?

Spredu by sa dala nová generácia modelu nazvať ešte trochu jednoduchšou a menej výraznou ako mal predchodca. Je to aj kvôli verzii F-Sport. Lexus RX500h s týmto stupňom výbavy predvádza síce obrovskú, ale čiastočne lakovanú masku chladiča a nepotrebuje žiadne výrazné chrómové vylepšenia. Odtiaľto teda vozidlo konzervatívne nie je. Dokonca aj zadný svetelný pás, ktorý sa tiahne cez celú šírku a musel kvôli nemu zmiznúť znak automobilky, je už celkom štandardným detailom.

RX500h

Štandardom je aj bočné prevedenie s masívnymi diskami s priemerom až 22 palcov. Áno, pneumatiky budú drahšie, ale toto nie je Volkswagen Golf, ktorý by mal štandardné rozmery a štandardné cenové relácie. Veď za cenu tohto modelu Lexusu sú predsa dva Golfy s lepšou výbavou. Vlastne dve GTI.

Teraz však prichádzam k tomu, čo je na aute najviac šokujúce. Je to farba. A rozhodne je výborná. Kombinuje v sebe ružovú a oranžovú do akejsi medenej. Všetko je tak, aby farba vyzerala výborne aj keď je trochu špinavá. Lenže takéto žiarenie asi väčšina zákazníkov neocení. Toto žiarenie je extrémne a na aute budeme viac vídať bielu, čiernu, ale aj sivú. Všetky farby tomuto autu sedia, ale svoje vlastné miesto v ponuke má predsa modrá. Tá je aj výrazná, aj elegantná, dokáže skĺbiť všetky požiadavky.

Priestor áno, ale tu je základ luxus

Znova sa neubránim porovnaniu s predchodcom. Minulý Lexus RX bol výborný, ale niektoré detaily mali trochu horšie prevedenie plastov. V tejto novej generácii som bol vlastne asi so všetkým spokojný a tento model má právo postaviť sa proti akémukoľvek súperovi z prémiového spektra. Tak Volvo XC90? Áno, samozrejme, takisto sa môže hrdo nazvať konkurentom BMW X5, či Mercedesu GLE. Kvalita je už dostatočne vysoká na to, aby všetko vychádzalo ako má.

Ponuka modelu obsahuje niekoľko rôznych verzií a farieb. F-Sport prináša aj červené čalúnenie, čo sa perfektne hodí ku sivým odtieňom. Ale tento kus je čalúnený čiernou farbou vo všetkých sférach, vrátane stropu. Vôbec to nevadí a auto stále pôsobí honosne a nie fádne. Predné sedadlá sú vynikajúce a zadné, aj napriek dostatočnej šírke stále trochu viac favorizujú dvojicu ako trojicu. Ale na to sme si už asi pri všetkých vozidlách zvykli. Väčšinou sú totiž autá 4 + 1, aj keď majú napísané 5 miest na sedenie.

RX500h

Kým predné sedadlá predvádzajú ventiláciu a vyhrievanie, zadné disponujú iba vyhrievaným. No a kufor vyhrievať netreba. Má objem 838 litrov a dá sa ďalej zväčšovať sklápaním jednotlivých operadiel zadných sedačiek. Na rozdiel od predchodcu, RX neponúkne v tejto generácii 7 miest, ako to mal RX s označením L. Na toto má prísť model Lexus TX, ktorý bude podobne veľký ako Toyota Highlander.

Výrazný skok vpred sa udial ešte v jednej zásadnej časti vozidla. Toto auto má totiž nový informačno-zábavný systém. Ten podporuje aj bezdrôtové zrkadlenie, ale ešte dôležitejším faktorom je, že využíva presne rovnaké rozmiestnenie ako má aj menší Lexus NX. Má teda obrovský dotykový displej a ďalší veľký displej pred vodičom, ale v tom stredovom obrovskom sú aj dve kolieska spôsobujúce zmenu teploty. Podobné koliesko v displeji má napríklad aj Mustang Mach-E. Ovládanie je jednoduché a jediný zvyk si vyžadujú dotykovo-mechanické tlačidlá pred vodičom na volante. Ich aktuálny význam sa zobrazuje na head-up displeji a môžu občas pôsobiť trochu mätúco. Ale našťastie ich head-up displej výrazne zachraňuje.

Výkon všetkým vládne

Pohon tohto vozidla s obrovskými rozmermi a jemne horšou prehľadnosťou karosérie zabezpečuje nový systém. Je to stále full hybrid, ale ku elektromotoru a malej batérii pridáva benzínový motor so štyrmi valcami, čo zatiaľ nie je šokujúce, ale aj s turbom. To je základný šok. K tomu sa ešte pridáva 6-stupňová automatická prevodovka. Takže už nie elektronicky riadené CVT, ale obyčajná šesťstupňová automatika.

Nový systém v modeli RX500h funguje vynikajúco a zrýchlenie dáva ešte masívnejší pocit ako keď ste mali benzínovú atmosféru. Šesťstupňová prevodovka k tomu prispieva svojím neodškriepiteľným dielom. Radenie je hladké, ale samotná jazda dokáže prekvapiť. Toto auto je omnoho dynamickejšie ako kedykoľvek doposiaľ a patrí medzi, ak nerátame naozaj športové modely, najdynamickejšie vozidlá v ponuke Lexusu.

RX500h

Veď na stovku sa RX500h dostane za 6,0 sekundy a zrýchlenie neutícha ani nad legálnymi hranicami. Toto je najlepšia verzia modelu akú si môžete kúpiť. Z dynamického hľadiska určite a rozhodne aj z hľadiska spotreby. Máte predsa auto s celkovým výkonom 273 kW (371 k), ktoré má spotrebu iba 9 litrov, možno 9,5 litra, ak auto trochu viac naháňate. Ale ak sa budete snažiť, tak verím, že sa dostanete aj niekde na úroveň 7,5 litra, ale to si budete musieť upierať všetky možné jazdné prejavy tohto výkonného auta.

K výkonu sa pridáva aj veľmi schopný v podvozok. Nie je tu reč len o dynamickej schopnosti, ale aj o komforte, ktorý je dostatočný, aj napriek diskom s priemerom takým extrémnym, ako bol donedávna ešte nemysliteľný. Lexus RX500h je teda naozaj skĺbením toho, čo by malo znamenať označenie športovo-úžitkové vozidlo. Môže mať aj športové naladenie, ale aj úžitkové atribúty sú mu vlastné, nie cudzie.

Plnohodnotná, plnotučná verzia RX500h

Lexus RX bol v minulých generáciách akosi v tieni ostatných vozidiel. Stál síce pri zrode kategórie SUV práve s týmto veľkostným atribútom, ale ďalší fakt hovoril o tom, že má relatívne úzke spektrum pohonných jednotiek. To ale znamenalo, že stavil na niektorú z kariet. Naftové motory nemal ani v minulej generácii, ani v tejto, všetko sa snaží nahradiť hybridmi. Jediný problém je, že tento výkonnejší hybrid má podobnú spotrebu ako napríklad X5 xDrive40i. Lenže koľko BMW X5 ste za ostatný mesiac videli? A koľko kusov ste videli z tejto série Lexusu? X5 musíte proste nakonfigurovať, aby bola niečím špeciálna, kým Lexus RX500h bude špeciálny aj keď naň dáte sivú farbu a ten červený interiér si nechajte ako jedinú extrovertnú stránku pre seba.

Lexus RX500h je svojím vlastným spôsobom najlepšie auto na svete. Len musíte mať rovnaké priority ako konštruktéri. V takom prípade pre vás nič lepšie neexistuje. Dokonca ani za cenu nebezpečne blízko 100 000 .

Lexus RX500h F-Sport

Motor R4 benzín+full hybrid
Objem 2393 cm3
Výkon 273 kW (371 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 550 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4890 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1710 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2155/564 kg
Batožinový priestor 838/1308 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 209 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,0 s
Spotreba (WLTP) 8,2-8,5 l
Emisie g CO2/km 182-184