Test Lexus NX450h+: Najtichšie ako sa dá

Lexus má aktuálne na trhu už druhú generáciu svojho modelu NX, ktorá však prináša úplne nový dizajnérsky jazyk a novú identitu automobilky. Transformuje tú pôvodnú do štádia, že je o niečo jemnejšia a má šancu zaujať ešte viac zákazníkov. Takým model má byť aj Lexus NX450h+ s jedným prvenstvom pre značku.

Práve tento model je prvý Lexus s plug-in hybridným ústrojenstvom, ktoré má veľmi podobné črty ako to použité v Toyote RAV4 Plug-In Hybrid. Podobné črty znamená, že je skôr rovnaké. Motor, elektromotory a aj prevodovka sú totožné. Ja som si skúsil model, ktorý má najvyššiu výbavu Luxury Top.

NX450h+ prináša svieži vietor do triedy

Nová generácia Lexusu NX prináša tvary, ktoré akoby vychádzali z evolučného princípu predchádzajúcej generácie. Avšak sú o niečo triezvejšie a jednoduchšie, aby mohli sadnúť viacerým zákazníkom. Toto auto chce byť plnohodnotnou alternatívou v strednej triede SUV v luxusnejšom a prémiovejšom kútiku po boku nemeckých, švédskych a britských modelov.

Časť dizajnu charakterizujúca predok je znova pod taktovkou masívnej masky chladiča s tvarom presýpacích hodín. Omnoho menej šialene pôsobia jednokusové LEDkové predné svetla s maticovým osadením. Funkciu a dosvit môžem hodnotiť ako výborné a systém od Lexusu je naozaj funkčný za každých okolností. Maska chladiča aj napriek svojej veľkosti nevyzerá provokatívne. A rozhodne provokatívne nevyzerá ani evidenčné číslo. Toto auto plug-in hybrid, ale nemá tabuľku s farbou Aqua, ale klasickú bielu. Modro-zelená by sa vozidlu vôbec nehodila.

Bočné línie už nie sú úplnou nočnou morou klampiarov, ale tiež prinášajú rafinované tvary a sú okorenené zaujímavými a celkom veľký diskami.  Na boku už nie je vidno ani pripomienku pohonu, čo bolo kedysi samozrejmosťou väčšiny modelov, najmä tých s hybridným systémom. Jemnejší prístup k tvarom zvolil Lexus aj v prípade zadnej časti, ale tu podčiarkuje najmä šírku výrazným svetelným pásom medzi svetlami. Ten pôsobí ako podtrhujúca línia názvu automobilky. V zadnej časti totiž absentuje logo Lexus.

Ako celok sa veľkostne je nevymyká základným tvarom kategórie a prichádza s klaickou karosériou SUV, nehrá sa na žiadne Fancy srandičky typu kupé. Je to poctivý hatchback medzi podobnými crossovermi. Prináša však omnoho jedinečnejší štýl, pričom toto tvrdenie platí nielen v porovnaní s konkurenciou, ale aj s pôvodným modelom o generáciu dozadu.

Zvoliť ten správny Lexus NX podľa vizuálu naozaj nie je problém. Každá verzia vyzerá dobre a tu treba odporúčať naozaj väčšie zliatinové disky. Či už zvolíte bielu farbu modelu F-Sport, alebo akúkoľvek inú pre štandardnejšie vyzerajúce verzie, NX450h+ bude vždy vyzerať veľmi dobre. Platí to aj pre túto alternatívu s oranžovou metalízou, ale netreba zabudnúť ani na ponuku zelenej farby. S ňou vyzerajú Lexusy trochu tajomnejšie.

Lu(e)xus

Ak som povedal, že exteriér novej generácie NX a teda aj NX450h+ je pokrok, tak ešte väčší šok prichádza v interiéri. Základný princíp je zachovaný, volant je na svojom mieste a aj pedále a tlačidlá, ale inak sme v inej galaxii. Ovládanie infotainmentu je dotykové priamo na displeji, netreba riešiť žiadne dotykové polia pri radiacej páke. Avšak najväčší skok do budúcnosti je v samotnom systéme.

Nový systém je presne to kam má celá Toyota smerovať a postupne sa objaví vo všetkých modeloch aj od Lexusu. Tento pokrok je masívny a používateľsky prináša úplne nový komfort. Ako bonus je už potom len vizáž rozhrania, ktorá predvádza úplne inú ligu ako doteraz. Z ranných dvetisícich rokov priamo do budúcnosti, takto to malo byť už omnoho skôr, dokonca podporuje aj bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov a na naozaj slušnej úrovni. Keď už, tak poriadne a presne to sa automobilke podarilo.

Výbava Luxury Top ukazuje naozaj všetky možnosti ponuky. Má vyhrievané a vetrané sedadlá, ale aj masáž. O tom, že sú predné sedadlá elektricky ovládané ani netreba hovoriť. Treba ale hovoriť o tom, že sú pohodlné a príjemné aj na dlhé presuny. Vzadu je to tiež veľmi podobné, avšak priestorovo trošku stiesnenejšie ako by sa mohlo zdať podľa vonkajších rozmerov, ale stále je možné posadiť sa za 180 centimetrov vysokého vodiča. O troch ľuďoch veďla seba netreba hovoriť, šírka by bola, tvar sedadla nie úplne. Taký štandard. Lenže štandardom nie je rozhodne pocit luxusu z interiéru, ktorý rušia len zvuky pri zatváraní dverí.

Lexus NX450h+ je stále praktickým autom s batožinovým priestorom až 549 litrov. Vlastne je to takto, kufor závisí od naklopenia operadla zadných sedadiel. Ak je strmšie, tak je objem až 554 litrov. A prípadne je možné sklopiť aj zadné sedadlá. Akurát kto bude chcieť v takomto aute prevážať obrovské náklady? Na to sú predsa iné autá. Pri používaní NX450h+ a ostatných NX však nespravte takú chybu ako ja. Používajte kľučky správne! Zvonka sú mikrospínače jednoduché, zvnútra to je ťažšie. Ten spínač musíte stlačiť. Ja som ho spočiatku ťahal. Aj to funguje, ale to je mechanické otváranie. Našťastie takéto otváranie neposiela správu do Lexusu, inak by po mňa prišla odťahovka a mal by som hanbu aj mimo vlastného ega.

Ticho*

To, čím by mal byť takýto Lexus naozaj charakteristický je tichá prevádzka. A presne to spĺňa. Ak jazdí na elektrickú energiu, tak ho naozaj nepočuť. Má na túto jazdu všetky predpoklady. Samotné motory majú výkon 134 kW (182 k) vpredu a 40 kW (55 k) vzadu. Áno, tušíte správne, toto auto má elektrický pohon zadnej nápravy, čo je super, lebo nie je ozajstným terénnym autom a tento princíp zvláda nižšie energetické odbery a teda znižuje spotrebu.

Batéria má kapacitu 18,1 kWh, podobne, či skôr rovnako ako v RAV4 Plug-In Hybrid. Mne sa na displeji ukazovala cifra spotreby do 22 kWh na sto kilometrov. Ešte raz si to prečítajte. Takto úsporný PHEV je naozaj veľká vec a na nabitie som zvládol prejsť viac ako 60 kilometrov. Samozrejme, s minimálnym podielom diaľnic. Vo finále mi vďaka jazdám na elektrickú energiu auto po 900 kilometroch vypisovalo priemernú spotrebu 2,9 litra na sto kilometrov. Je to síce horší výsledok ako 0,9-1,1 v tabuľkách, ale stále je to výborné vzhľadom na viacero dlhých trás.

No a čo ak je batéria vybitá? Vtedy RX450h+ funguje takmer ako RX350h, čiže klasický full hybrid. Po diaľnici teda vie jazdiť do 8 litrov a mimo nej aj do 7. Nestratí sa ani v meste, kde funguje výborne a spotrebu dokáže držať ešte nižšie, ale stále je fakt, že v meste je najlepšie jazdiť na elektrickú energiu, tak z auta dostanete aj najväčší dojazd. Veľmi zaujímavé, z hľadiska ovládania nie je ani prepínanie režimov kolieskom, ale zapínanie tempomatu. Tlačidlá, ktoré sú na volante síce vyzerajú normálne, ale sú iné. Majú funkcie podľa konkrétneho nastavenia a to, čo pod nimi práve je sa zobrazuje na Head-up displeji. Plus sú citlivé na dotyk, ale treba ich stlačiť. Takto to vyzerá veľmi zložito, ale v praxi je tento prístup k volantu veľmi dobre použiteľný a rovnako sa na druhej strane ovláda telefón a audio.

A teraz ďalšia z hlavných charakteristík auta. Ak ho vytočíte so spusteným 2,5-litrovým štvorvalcom, tak e-CVT posúva otáčky smerom nahor a motor pôsobí oproti úplnému tichu elektrickej prevádzky trochu hlučne. Toto vás bude nútiť jazdiť pomalšie a s väčším prehľadom a predvídaním. Inak máte výborné a pohodlné auto, ktoré môže slúžiť ako primárne vozidlo a vodič bude zvládať akúkoľvek dlhú trasu. Ako jedinú výraznejšiu nevýhodu systému hodnotím domáce nabíjanie. Poviem to na príklade. Prídem domov, napojím si nabíjačku, zamknem a po hodine si spomeniem, že som niečo v aute zabudol. Odomknem a zrada! Auto odpojí konektor a prestane sa nabíjať. Musím ho vytiahnuť a zasunúť znova, aby sa nabíjanie rozbehlo nanovo.

Naplno sa s ním nechodí

Využívať všetkých 225 kW (306 k) je síce zaujímavé, ale toto auto je o niečom inom. Je o kľudnom cestovaní a lokálne bezemisných jazdách v meste a na kratšie cesty. Na to je Lexus NX450h+ geniálny. Len musíte zvážiť, či využijete PHEV, podobne ako pri každom inom aute s takýmto kombinovaným pohonom. Musíte nabíjať. A pravidelne, aby to malo zmysel nielen v účtovníctve. Veď príplatok oproti klasickému full hybridu s pohonom všetkých kolies je 8 500 eur. Ja by som ho zjavne vedel využiť. Len by som chvíľu rozmýšľal, či nesiahnuť po menej vybavenej verzii RX-ka, ktoré má podobnú pohonnú sústavu a je trochu väčšie. Veď tento kus Luxury Top stojí 83 155 eur. Nie málo, ale za ten luxus, výbavu a pokročilý pohon, aj keď v rámci hybridu štvrtej generácie, je to suma tak akurát.

Lexus NX450h+ 4×4 E-Four Luxury Top

 

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 2487 cm3 / 18,1 kWh
Výkon (celkový) 227 kW (309 k)
Krútiaci moment (celkový) 391 Nm
   
Prevodovka Automatická e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4660 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1670 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1990/2540 kg
Batožinový priestor 549/1436 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h (140 km/h EV)
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,3 s
Spotreba (WLTP) 0,9-1,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 20-26