Test Hyundai Staria Luxury: Vesmírna loď

Hyundai mával svojho času v ponuke model H-1, avšak išlo skôr o nenápadné auto, ktoré bolo opozitom pútača pozornosti. Avšak časy sa menia a Hyundai má dnes v portfóliu úplne nové MPV, ktoré redefinuje štandardy. Hyundai Staria, tak znie názov novinky, ktorá vyzerá ako z iného sveta. My sme ho testovali v sedemmiestnej výbave Luxury.

Hyundai Staria je tak trochu ako vesmírna loď, keďže sa nepodobá žiadnemu konkurentovi. Dizajn je minimalizmom dohaný do extrému a tak nemusí sadnúť každému. My si k nemu tiež ešte hľadáme cestu. Predná časť je tvorená gigantickou lesklou čiernou maskou. Tá je kolmá a doplnená o predné segmentované svetlá a medené detaily, rovnako tak je medená aj spodná lišta vpredu i vzadu. Nad ňou začína šikmý profil kapoty a úzky pásik predných, denných LED svetiel a znak. Nič viac. Skutočné UFO. Čierno-strieborné disky sú tiež dobrým ťahom a zapadajú do celkového, hyper-moderného vzhľadu. Zboku pôsobí Staria tiež veľmi mohutne a presklené plochy tvoria väčšinu bočného profilu auta a samotné bočné dvere sa posúvaju elektricky, stačí stlačiť malé tlačidlo. Zadné svetlá sú enormne vysoké a tiahnu sa takmer odvrchu pospodok.  Tvoria ich malé segmentované plôšky, čo opät dotvára futuristcký image. Vzadu oceňujeme elektricky ovládateľné dvere, vzhľadom k ich veľkosti je to rozhodne vhodné. Hyundai Staria je svojím dizajnom rozhodne špeciálne auto ale slovo krásny nám tu úplne nepasuje. Je proste úplne iné, nápadné, nekonvenčné a nadčasové. Cestu k nemu si však treba nájsť. Máloktoré iné auto ale priťahuje toľko pohľadov ako tento nový van od Hyundai.

Kabína je luxusná a skvele vybavená a dizajn tiež moderne minimalistický. Ani náhodou však nie tak kontroverný ako karoséria, tu sa Hyundai dizajnovo výrazne ukľudnil. Interiér je tu hlavne o cestujúcich, najmä tých v strednom rade, ale zhrňme si najskôr kokpit. O žiadnych dodávkových pocitoch tu nemôže byť reč. Staria má špičkovú výbavu aj kvalitné materiály. Sedíte v elektricky ovládaných sedadlách, ktoré disponujú vyhrievaním aj odvetrávaním. Moderný štvoramenný volant nájdeme aj v iných modeloch Hyundai a aj tu disponuje multifunkciou s dostatočne veľkými a presnými tlačidlami a tiež pádlami pre manuálne radenie. Pred vodičom je digitálny prístrojový štít nad úrovňou palubnej dosky, vďaka čomu bolo možné umiestniť pred ním uzatvárateľnú schránku. Odkladacích priestorov má Staria skutočne bohato. Či už ide o stojany na nápoje po bokoch, poličku pre bezdrôtové nabíjanie telefónu, ale hlavne veľký posuvný ostrov medzi sedadlami. Ten má efektné podsvietenie s logom Staria a tiež obsahuje stojan na nápoje a veľkú uzatvárateľnú skrinku. Fyzické tlačidlá síce Staria nemá, ale ich dotykové ekvivalenty sú presné a dostatočne svižne reagujúce. Grafika displeja je tiež veľmi slušná, rovnako ako odozva a celková jednoduchosť ovládania. Navigácia je prepracovaná a presná ale pri takto veľkom aute nás potešili najmä viaceré parkovacie kamery. Druhý rad sedadiel je ale ten, kde sa budete chciet voziť. Sedadlá sú tú iba dve a tak sa ani náhodou tlačiť nebudete. Aj keď sedadlá, skôr ide o luxusné kreslá. Sú polohovateľné vo všetkých smeroch a naviac disponujú elektricky vyklápateľnou opierkou nôh. Takto vyzerá prvá trieda cestovania. Trochu nám však chýbal malý stôl alebo pultík. Či už na prácu s notebookom alebo na vyloženie knihy či jedla. Viete si tu však nastaviť intenzitu klimtizácie či kúrenia a máte stojany na nápoje. Aj tretí rad je plnohodnotný a pohodlný aj pre troch dospelých, avšak luxusné kreslá tu už nie sú. Kvalitné kožené sedadlá ale zaručujú veľmi slušný komfort cestovania aj tu. Aj tu sú totiž USB porty, výduchy ventilácie aj osvetlenie. Mimochdom, strop je tapacírovaný mäkkým semišom, čo pôsobí veľmi útulne a kvalitne. Objem batožinového priestoru záleží od toho, ako posuniete tretí rad sedadiel. Avšak pohybuje sa od miniatúrnych 117 do akceptovateľných 431 litrov. Ak ale auto naložíte po strechu, objem zvýšite. Hyundai Staria vyzerá ako vesmírna loď z budúcnosti a tak by ste zrejme očakávali aj nejaký hypermoderný elektrický pohon. Omyl, taký k dispozícií nie je. Aby to Hyundai zákazníkom uľahčil, ponúka pre toto auto iba jediný motor, ktorým je pomerne nečakane, konzervatívny 2.2 litrový štvorvalec spaľujúci naftu. Ten má výkon solídnych 130kW/177 koní a 430Nm. Kombinuje sa výlučne s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých štyroch kolies. Prejav motora a prevodovky je pekne zladený a kabína odhlučnená výborne, žiadne naftové klepanie sa dovnútra neprenáša a tak z pohľadu kultivovanosti nie je príliš čo vyčítať. Prázdne auto je na stovke za 13,5 sekundy, čo rozhodne nie je žiadna dychberúca dynamika. Staria má však slušný krútiaci moment a tak je pružnosť a celková dynamika v praxi úplne dostatočná pre takto veľký van.  Keď ho naložíte doplna, musíte samozrejme počítať s letargickejším prejavom. Kvôli štovrkolke a hmotnosti sa priemerná spotreba v kombinovanom cykle pohybuje okolo 9,5 litra nafty. Úprimne, nie je to zrovna ohurujúco málo, ale chápeme dôvody prečo a tiež fyziku oklamať neviete. Veľké, ťažké a vysoké auto si proste vypýta a zasa nejde o žiadne extrémne hodnoty. Naviac, k dispozícií máte obrovskú, 75 litrovú nádrž. Viete teda atakovať dojazd takmer 800 kilometrov. Jazdné vlastnosti sú na auto tohto typu veľmi sebaisté a komfortné. Opäť ťu nemôže byť ani reč o dodávake. Auto krásne tlmí nerovnosti a pohodlne si pláva ale zároveň ho nevykoľají ani kľukatejšia česta. Náklony karosérie sú, v rámci triedy, rozhodne z tých menších. Podvzok je teda taký, ako sa na luxusné MPV patrí.

Hyundai Staria je vskutku impozantné a jedinečné auto. Vyzerá ako žiadne iné a to, že MPV priťahuje toľko pohľadov, je vcelku unikát. K dizajnu si ale treba hľadať cestu, lacno však nepôsobí ani náhodou. Biela v kombinácií s medenými prvkami je fajn. Kabína je prvou triedou cestovania a toto auto je hlavne o tom, že sa budete chcieť voziť v strednom rade. Ak sa ale ocitnete za volantom, aj tu vás čaká nadpriemerný komfort. Jediná dostupná motorizácia nie je zlá, spotreba je adekvátna hmotnosti, výkonu aj pohonu štyroch kolies. A aj faktu, že toto auto uvezie sedem ľudí. Staria na obrázkoch stojí 58 490 eur s DPH a aj keď to nie je málo peňazí, zohľadnujúc všetko vyššie napísené je to vlastne super ponuka. Porovnateľná nemecká konkurcia stojí ešte viac a Staria s ňou hrá vyrovnanú hru. To samo osebe svedčí o tom, že Hyundaiu sa podarilo postaviť vážne skvelé MPV.

Hyundai Staria Luxury

Motor R4 nafta
Objem 2199 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 430 Nm pri 1500-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5256 mm
Šírka 1997 mm
Výška 1990 mm
Rázvor osí kolies 3273 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2443 kg
Batožinový priestor 117/431l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,5 s
Spotreba (WLTP)

8,5-8,9

Emisie g CO2/km