Test BMW 740Le: Šoféra mám kde?

Mali ste už ten pocit, že máte najlepšieho šéfa na svete? Má možnosť si prácu výnimočne užiť, ale namiesto toho ten bonus prenechá Vám. Znie to možno divne, ale stáva sa to. Naposledy sa stalo niečo takéto u nás v redakcii. Jedno z najdrahších a najluxusnejších áut, aké sme kedy v redakcii testovali si nenechal on, ale posunul ho mne. Mne, najnovšiemu členovi redakcie. Ale kto iný ako by mal testovať najluxusnejšie zelené auto v aktuálnej ponuke BMW? Doba sa nedá zastaviť, a hybridná technológia sa stala súčasťou ostatnej generácie sedmičkovej rady. Hybridný pohon nájdete v ponuke pod označením 740e. Tých, čo poznajú značenie motorov u BMW môže  číslo 740 trochu zmiasť. Pod kapotou nenájdete žiadny šesťvalcový, alebo osemvalcový motor, ale dvojlitrový štvorvalec kombinovaný s elektromotorom. Pri luxusnej limuzíne od BMW to možno vyznie zvláštne, preto som bol od začiatku testu trochu nervózny. Za posledný rok sme v redakcii vyskúšali viacero hybridov, zaujímavé bude preto zistiť ako táto technológia funguje v prémiovej triede od BMW a rovno v najluxusnejšom prevedení.

Pokrok sa asi nedá zastaviť a hybridných áut na našich cestách výrazne pribúda. O vývoji hybridného GT-R som čítal už dávno, informácie o vývoji hybridného Fordu Mustang som čítal tento rok. Veď najvýkonnejšie autá sú tiež hybridy (LaFerrari, 918 Spyder, P1). Dlho som sa im bránil, ale postupne som mal možnosť ich vyskúšať a názor som začal meniť aj ja. Naposledy to bolo hybridné Mondeo, ktoré sme mali tiež v našom redakčnom teste. Pri bežnej jazde keď sa nikam neponáhľam mám rad pohodu, ticho a kľud. A práve preto sa mi začali hybridné auta páčiť. Počúvanie rádia alebo telefonovanie cez hands-free neruší žiadne rachotenie naftového motora. Pri luxusnej limuzíne ide práve o ticho, pohodlie a komfort počas jazdy. BMW síce prezentuje svoje autá ako vytvorené pre vodiča, ale radosť z jazdy pri predĺženej verzii 740Le by mala byť stvorená pre toho, čo sedí na zadných sedadlách.

Zvonku oproti bežnej verzii BMW  radu 7 nájdete niekoľko drobných rozdielov. Najzásadnejšie sú dvierka za predným kolesom na vodičovej strane. Tu sa skrýva zásuvka na nabíjanie batérií z elektrickej siete. V rámci výbavy sú v kufri pripravené všetky potrebné káble. Ďaľšie rozdiely sú už skôr len kozmetické ako nápis eDrive na zadom stĺpiku, alebo 740Le vzadu na kufri. Ostatné rozdiely v podobe modernej techniky sú skryté pod kapotou a prejavujú sa len po zapnutí ovládacieho displeja. A to sa mi na BMW 740Le veľmi páči. Aj keď má modernú hybridnú techniku, nesnažia sa ju v BMW na silu ukazovať tak ako iné značky. Pri niektorých som mal pocit ako keby nemali nič iné ponúknuť a auto je vysvietené displejmi ako vianočný stromček. BMW si zachovalo status luxusnej a reprezentatívnej limuzíny. V testovanej metalíze vyzerá naviac veľmi dôstojne a elegantne. 

Aj vy ste asi čakali, že pod kapotou prémiovej limuzíny bude minimálne šesťvalcový motor? Na downsizing si ale v tejto dobe treba zvykať. Aj keď je pod kapotou len dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 190 kW (258 k) dosahuje krútiaci moment slušných 400 Nm. Ďaľších 83 kW (113k) a 250 Nm mu pridáva elektromotor. BMW prezentuje maximálny celkový výkon systému 240 kW (326 k). A to už nie je málo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,3 sekundy. Toto výborné zrýchlenie je dosiahnuté práve výbornou spoluprácou benzínového a elektrického motora. Baterky na pohon elektromotora sú umiestené pod zadnými sedadlami a majú kapacitu 9,2 kWh a v prípade potreby vedia dodať elektromotoru až 70 kW. Výrobca udáva dojazd na plne nabité akumulátory 44 až 48 kilometrov. Pri našom teste v mrazoch okolo -10 stupňov sme ich kompletne vybili už za 20 kilometrov. Na čisto elektrický pohon by tak 740Le mala dokázať až do rýchlosti 120 km/h. Vonkajšia teplota mala určite veľký vplyv na kapacitu a výdrž baterky, lebo pri našom teste sa benzínový motor začal zapínať už pri 80 km/h. Kvôli objektívnosti by bolo lepšie testovať kapacitu bateriek v lete, alebo aspoň na jar, či jeseň. Veď aj mobil sa mi v zime a v mraze vypne skôr ako za teplého letného počasia. O spotrebe 2,2 litra na 100 km som počas testu teda mohol tiež iba snívať. Vlastne, asi som ju dosiahol iba počas jazdy na plný elektrický pohon. Inak mi ukazoval palubný počítač spotrebu od 10,5 do 12,8 l/100 km. A to som jazdil skôr na komfort ako na rýchlosť. Väčšinou to bolo po Bratislave a blízkom okolí. Pri cene testovaného BMW 740Le blížiacej sa k 160 000 eurám by spotreba nemala byť ten hlavný parameter. Pre mňa bol dôležitý najmä komfort a ticho akým sa dokáže táto limuzína presúvať po meste. Niekedy by som sa najradšej presunul na zadné sedadlá, zavrel oči a spal až kým prídem do požadovaného cieľa. 

BMW 740Le nie je len o modernej hybridnej technológii, ale je to aj plnohodnotná prémiová limuzína určená pre tých najnáročnejších zákazníkov. Bledá, veľmi kvalitná koža na sedadlách vyzerá krásne a luxusne. Dokonca sa na nej aj výborne sedí. Pri predĺženej verzii ide hlavne o výborný posed na zadných sedadlách. Aj keď je toto len štvormiestna verzia, pasažieri, čo sedia vzadu si užijú nečakaný luxus. Hlavne, keď si diktátor na mieste za spolujazdcom posunie predné sedadlo úplne dopredu a vyloží si vystreté nohy na pripravený podstavec. Škoda, že pri mojej výške 193 cm si nedokážem úplne vystrieť nohy. Keby som mal o 10 cm menej, asi by som ich mal bez problémov celé vystreté. Nastavím si ideálnu polohu, zapnem si masážne sedadlá a pustím si fantastickú hudbu z Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Na relax v noci výborne pôsobí dvojité panoramatické strešné okno s farebným LED podsvietením. Ak by som nemal na hudbu náladu, môžem si pustiť jeden z troch tabletov, ktoré mam k dispozícii. Dva sú pevne zabudované v predných hlavových opierkach, jeden prenosný od Samsungu je ukrytý v stredovej konzole.  Moderných vychytáviek sa tu nájde dosť. Ak by ste chceli zapôsobiť na spolucestujúcich, tak ovládanie hlasitosti krúžením prsta doprava alebo doľava vyzerá veľmi efektne. Veľký zmysel to pri ovládaní na volante nedáva, ale na niekoho by ste stým zapôsobiť mohli. Ak by Vám to nestačilo, môžte sa naučiť ovládať aj iné gestá. Aj keď nami testované auto nemalo populárny kľúčik s diaľkovým ovládaním, technikou bolo vybavené viac než dosť. Stačí si ho spárovať cez mobil a máte na pár dní o zábavu postarané. 

Pri jazde na 740Le som mal prvýkrát pocit, že by som mal nechať šoférovať niekoho iného. Auto sa vôbec neriadi zle, ale je určené pre niekoho iného ako šoféra. Jazdu som si ale aj tak stále dokázal užiť aj za volantom. Pohodlie, výborné ovládanie je presne to čo si od takejto limuzíny môžte ako vodič želať. Ak chcete auto riadiť, tak nemusíte ísť za každú cenu do predĺženej verzie, stačí aj 740e. Pri jazde v noci si zaľúbite výborne laserové svetlá. Lepšie som asi zatiaľ na žiadnom aute nevidel. Ak si na ne zvyknete, budete mať pri iných autách pocit že jazdíte v úplnej tme. Inak jazda na hybridnom BMW pôsobí veľmi ukľudňujúco. Aj ako vodič vnímate to ticho ktoré je okolo vás a nemáte potrebu sa nikam ponáhľať. A to môže vplývať nielen na komfort posádky na zadných sedadlách, ale aj bezpečnosť. Na bezpečné predbiehanie máte stále výkonu dostatok. Problémom môžu byť len závistilvci, ktorí vás nechcú pustiť. Kolegom sa pri hľadaní miesta na fotenie stalo presne to.

Na začiatku testu som si myslel, že som dostal na testovanie takéto luxusné auto za odmenu. Ale postupne som si uvedomil, že mi k nemu šéf zabudol vybaviť vodiča. Našťastie sme aj tento problém vyriešili a mohol som sa plnohodnotne venovať testu. Počas jazdy by som si asi nevedel poriadne užívať kompletnú multimediálnu výbavu ktorú toto testované BMW ponúka. A lúčilo sa mi s nim veľmi ťažko. Na dobré sa, žiaľ, veľmi ľahko zvyká a na luxusnú limuzínu ako je 740Le ešte ľahšie. Aj keď som mal na začiatku pred dvojlitrovým štvorvalcom a hybridom predsudky, dokázala ma práve táto kombinácia veľmi milo prekvapiť. Pohodlie a ticho, ktoré táto kombinácia ponúka je presne to, čo by ste od takejto limuzíny právom očakávali. A myslím, že ani na nedostatok výkonu sa nebudete sťažovať. Dobre, pri cene testovaného auta približujúcej sa  k 160 tisícom eur by viac valcov pod kapotou vyznelo viac cool, ale vzhľadom na techniku akou je toto auto vybavené nebudete mať problém tento nedostatok pred uštipačnými kamarátmi zahovoriť. A vlastne ani im nemusíte nič hovoriť. Posaďte ich na zadné sedadlá, vypnite rádio a nechajte ich hádať aký motor sa pod kapotou nachádza. Cestou si spolu môžte otvoriť fľašu šampanského. Veď máte vodiča, tak prečo by ste si nemohli užiť jazdu na BMW 740Le ešte o trochu exkluzívnejšie?

Túto galériu nafotil Jozef

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

BMW 740Le

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1950 cm3
Výkon

 

Benzín: 190 kW (258 k) pri 1250-4800 ot/min

Elektro: 83 kW (113 k)

Kombinovane: 240 kW (327 k)

Krútiaci moment 400 Nm pri 1600-2800 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5238 mm
Šírka 1902 mm
Výška 1485 mm
Rázvor osí kolies 3210 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2075/- kg
Batožinový priestor 420/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/2,1
Emisie g CO2/km 49