Test Hyundai i30: Čaro každodennosti

Hyundai i30 je aj po modernizácii pomerne nenápadným, ale pekným autom. Avšak, nami testovaný kus mal niečo netradičné, čo síce nie je na prvý pohľad viditeľné, ale pri jazde ihneď citeľné. Totiž, mal poctivý benzínový atmosférický motor, čo je v dnešnej dobe hádam tak vzácne ako nosorožec vo voľnej prírode. Výbava Family taktiež nie je vrcholná a tak sme dostali do rúk priemerne našpecifikované auto v tom najlepšom slova zmysle, akých sa zrejme predajú stovky či tisíce. Ideálny kus na preverenie skutočných kvalít.

Facelift v roku 2020 priniesol i30 jemné, ale badateľné zmeny, vďaka ktorým pôsobí modernejšie než predchodca. Zahŕňa denné LED svietenie či prednú masku so šesťuholníkovým vypelatním. LED svietenie je aj vzadu a taktiež nárazník sa dočkal zmien. V nami testovanej šedo-hnedej farbe je i30 dosť nenápadná a decentná. Disky kolies majú iba 16” a pomerne komplikovaný vzhľad, ktorý je v porovnaní s karosériou celkom extravagantný. Autu ale svedčia strieborné lemy okien aj dvojica falošných otvorov výfuku v zadnom nárazníku. Taktiež malý čierny zadný spojler lemujúci okno je pekným prvkom. Hyundai i30 rozhodne nepatrí medzi autá pútajúce pozornosť, vonkoncom nie v tejto nenápadnej farbe a výbave Family. Je to ale vkusný hatchback, zameraný skôr na zákazníkov vyznávajúcich konzervatívnejší dizajn bez výstredných prvkov. Na tom nie je nič zlé, nie každé auto musí prvoplánovo priťahovať všetky oči. Tomuto modelu sa geniálne darí balansovať na hranici nenápadnosti a dobrého, aj keď menej odvážneho vkusu a rozvahy. Skrátka, pekné a zladené auto. Spomeňme si ale na model i30N, ktorý je jasným dôkazom toho, ako vedia auto zmeniť väčšie kolesá, zopár odvážnych doplnkov a nápadná farba.

Interiér je miestom, kde sa taktiež pracovalo skôr rozvážne než odvážne. V strede navrchu tróni dotykový tablet s veľkosťou 8” podporujúci Apple aj Android konektivitu. Grafika neohúri ani neurazí, prehľadnosť je ale výborná a rýchlosť odozvy tiež úplne v norme. Zamrzí absencia navigácie, avšak i30 ponúka kopec inej výbavy a cenovka je veľmi nízka. Takže to vlastne nie je žiaden nedostatok. Umiernený tvarový aj farebný konzervativizmus tu hrá prvé husle a premieta sa aj do manuálnej prevodovky, klasickej mechanickej ručnej brzdy či štartovania kľúčom. Spojte si to s atmosférickým benzínom pod kapotou a máte poctivé auto ako zo starej školy, akých je už dnes pramálo. Zabudnite na digitálny prístrojový štít, ukazovatele sú poctivo analógové ale prehľadné. V strede ale nechýba malý displej palubného počítača. Podsvietenie je jemne modré a neruší ani neťahá oči. Ergonomicky je na tom kabína dobre, nechýbajú fyzické tlačidlá vyhrievania sedadiel a dokonca volantu. Klimatizácia má vlastný displej a tak sa pre nastavenie teploty nemusíte prepínať cez menu infotainmentu. Kožený trojramenný volant má po oboch stranách tlačidlá multifunkcie, ktoré sú síce pomerne drobné, ale na ich logiku ovládania sa dá ľahko zvyknúť. Sedadlá sú mäkšie, sedí sa v nich ale dobre a majú aj fajn bočné vedenie. Ich šedé látkové prevedenie je ale trochu fádne a kúsok odvahy by nezaškodil. Kabína i30 síce neohúri super odvážnymi nápadmi a avantgardou, rovnako ako exteriér je ale dobre a vkusne navrhnutá a nie je na nej nič rušivé. Tromfom v rukáve i30 je celá plejáda asistenčných prvkov, medzi ktoré patrí napríklad automatické krízové brzdenie, udržovanie v pruhoch, tempomat, asistent rozjazdu v kopcoch či varovanie vodiča pri únave. Tieto prvky bezpečnosti boli jednou z hlavných tém pri ohlásení faceliftu. Priestor je vzhľadom k triede úplne akurátny, vpredu ho je dosť vo všetkých smeroch. Rovnako tak vzadu, proste nemáme výčitky a nebudú ich mať ani štyri dospelé osoby cestujúce práve v tomto aute. Kufor má 395 litrov, od hatchbacku strednej triedy asi ani netreba viac.

A teraz k srdcu, teda motoru DPi. Skratka DPi označuje Dual Port Injection, teda dvojité vstrekovanie Objem 1.5 litra, štyri valce, žiadne turbo a výkon 81 kW/110 koní a 144Nm. K tomu šesť manuálnych stupňov a v kalendári rok 2021. Áno, áut s takýmto motorom je v dnešnej dobe vskutku minimum a preto je tento Hyundai akousi vzácnosťou. Motor má príkladne hladký a kultivovaný chod. V nízkych a stredných rýchlostiach sa ozýva iba tlmene a decentne a ak chcete výkon, treba ho držať v stredných a vyšších otáčkach. Jazdný prejav je prekvapivo svižný a pružný. Treba ale pracovať s plynom a pákou prevodovky, ako za starých čias. Mimochodom, prevodovka má jemný a ľahký chod, avšak tretí stupeň akosi nepadá s úplnou mechanickou presnosťou. V dnešnej dobe je toto pohonné ústrojenstvo každopádne príjemným osviežením. Tento motor celkom určite poteší aj vodičov starších vekových kategórií, keďže poctivých atmosfér sa dnes už vážne nevyrába veľa. Jeho výhodou je okrem príjemného prejavu aj spoľahlivosť a predpokladaná vysoká životnosť. No a samozrejme spotreba, ktorá sa ustálila na príjemných 6,3l/100km. A to sme jazdili hlavne v meste a na plyn stúpali ťažkou zimnou topánkou. Tento starosvetský a zábavný charakter motora vybaveného modernou technológiu vstrekovania je jednoznačne milým prekvapením a odporúčame ho všetkými desiatimi. Teda, za podmienky že nebude auto extrémne preťažovať, vtedy mu bude chýbať dych a podpora turba. Jazdné vlastnosti i30 sú tiež z kategórie pozitívnych prekvapení. Auto dobre filtruje aj väčšie nerovnosti a podvozok je naladený skôr pohodlne. Vzhľadom k výkonu motora a usadnutejšiemu charakteru by bol športovo tvrdý podvozok úplným nezmyslom. Aj s jednoduchou zadnou nápravou sa tak Hyundaiu podarilo naladiť ho adekvátne k charakteru auta a komfortne. A jednoduchá zadná náprava samozrejme znamená nižšiu celkovú cenu.

Tá je v prípade testovaného auta 16 480 euro s DPH. Za týchto málo peňazí dostanete veľa bezpečnostných asistentov na palube, vcelku slušnú výbavu, charakterný a dostatočne silný motor s priaznivou spotrebou a dlhou životnosťou. To všetko v príjemnom a nenápadnom balení, ktoré tak ľahko nezostarne a nebude na seba pútať pozornosť. Hyundai i30 1.5 DPi síce nie je hypermoderné a predizajnované fancy auto, avšak je tak poctivo a jednoducho postavené a sympatické, že za danú cenu takmer nemá konkurenciu. Toto je typ auta pre ľudí, ktorých autá ako také v princípe nezaujímajú, ale chcú za svoje peniaze dostať čo najviac úžitku, spoľahlivosti a trvalej hodnoty. V tomto je i30 geniálne výborným autom, presne tým, ktoré bude nenápadne a skromne slúžiť každý jeden deň až do zodratia.

Hyundai i30 1,5 DPi

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 144 Nm pri 3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4340 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1455 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1176/1750 kg
Batožinový priestor 395/1301 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (komb.) 6,1
Emisie g CO2/km 138-140