Dlhých 50 rokov trvalo, kým sa vo Forde rozhodli oficiálne ponúknuť Mustang aj v Európe. A zatiaľ to vyzerá, že spravili veľmi dobré rozhodnutie. Počiatočný ošiaľ ohľadom jeho premiéry spôsobil, že sa pridelené kvóty vypredali v priebehu pár dní. Sme zvedaví ako na tento dopyt zareagujú vo Forde, ale navýšenie výrobných kapacít by bolo určite ideálne rozhodnutie.
Na Mustangy máme v redakcii trochu slabosť. Minulý rok sme priniesli reportáž z výročnej jazdy k jeho 50- temu výročiu, kedy sme brázdili americké cesty na šesťvalcovom kabriolete. Pre všetkých bola táto jazda obrovským zážitkom. Počas tejto našej cesty sme mali možnosť aj prvý krát zblízka poobzerať aj túto najnovšiu generáciu na Las Vegas Speedway. V tedy na nás spravil nový Mustang veľmi dobrý dojem. Na exteriér sme si trochu museli zvyknúť, ale interiér sa nám zapáčil už pri prvom pohľade.
Preto sme nemohli odolať možnosti vyskúšať aj najnovšiu generáciu v atmosferickým päťlitrom V8. A nakoľko máme skúsenosti už s viacerými generáciami tejto legendy, boli sme zvedaví ako sa oproti ním najnovší model zmenil. Na začiatok bude vhodné spomenúť, že dnes výnimočne netestujeme štandardné novinárske auto. Túto krásavicu nám dnes na test zapožičali z www.americancars.sk, kde je oficiálne k dispozícií na zapožičanie všetkým nadšencom, prípadne aj budúcim majiteľom Mustanga, ktorý si na zaradenie toho svojho kusu do výroby musia ešte nejaký ten mesiac počkať.
Niektoré názory kritizujú túto generáciu, že to už nie je klasický Mustang. Všetkým týmto kritikom doporučujeme, aby si ho najprv vyskúšali. Podľa nášho názoru spravil Ford veľký pokrok a aktuálny Mustang je výborné auto. Áno, nikdy už nebude mať dizajn, ktorý už môžeme obdivovať pri veteránoch. Postupne sa do výbavy zaradilo množstvo moderných technológii, a hlavne zlepšila sa jeho bezpečnosť a jazdné vlastnosti. Kontroverzné je použitie základného štvorvalcového motora 2,3 Ecoboost, ktorý pri spojení práve s Mustangom nebude vyvolávať úplne ideálne emócie. Na druhú stranu, stále lepšie ako špekulácie spred pár rokov o nasadení naftovej verzie TDCI. Atmosferický V8 sa však javí ako ideálna voľba. Ale prečo nedať možnosť vlastniť Mustanga aj fanúšikom, ktorým ekologická legislatíva komplikuje radosť z auta? Musia platiť vysoké emisné, výkonové, alebo cestné poplatky, rôzne dane z luxusu alebo poistky a pritom v niektorých krajinách športové auto poriadne nemáte ani kde rozbehnúť? Možno práve tejto kategórii môže spraviť voľba Ecoboosu radosť pri voľbe z rozumu. Ideálna voľba to je najmä v kombinácii s verziou kabrio, ktorá evokuje skôr príjemný pocit z pohodovej jazdy.
Oproti minulým generáciám je interiér výrazne kvalitnejšie a krajšie spracovaný. Konečne je súčasťou výbavy aj automatická klimatizácia. V minulých generáciách si ju nebolo možné objednať ani za príplatok. To bola trochu škoda, lebo hlavne vrcholové modely v úprave od Shelbyho s manuálnou klimatizáciou nepôsobili veľmi presvedčivo. Interiér v retro štýle už nie je tak lacno americký ako to bolo pri minulých etapách života modelu. Použité materiály sú kvalitné materiály, aj keď sa nájde pár menej podstatných plastov, na ktorých vo Forde už nemuseli šetriť.
Retro hliníkové prepínače voľby štýlov jazdy nie len dobre vyzerajú, ale sú aj po ruke a výborné sa ovládajú. Volant výborne padne do ruky. Máme pocit, že je ale na ňom zbytočne veľa tlačidiel. Je to ale asi len vec zvyku. Hlavný rozdiel oproti minulým generáciám je, že je v Mustangu možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov automatickej prevodovky pod volantom. Nadšenci športovej jazdy majú preto k dispozícii nielen klasickú manuálnu prevodovku, ale aj výborne fungujúci automat.
V horúci letný deň nás milo prekvapili klimatizované predné sedadlá s odvetrávaním. Dobre držali aj pri rýchlych prejazdoch zákrut, ale zároveň boli pohodlné aj pri dlhších cestách. Pri striedaní viacerých vodičov poteší pamäť až na tri pozície nastavenia. Zadné sedadlá sú už tradične núdzové. Štyria dospelí sa v ňom asi ťažko odvezú, ale pri šikovnej argumentácii by ste mohli presvedčiť manželku, že je Mustang ideálny ako druhé rodinné auto popri jej minivane alebo SUV. Malé deti majú vzadu dostatok miesta a do kufra sa určite vmestí aj kočík. Aj keď je otvor pre kufor menší, jeho objem, 408 litrov, je dostatočný aj na rodinnú dovolenku. Rodiny, ktoré sa musia pobaliť do krátkej Fabie by jeho veľkosť trochu aj závideli.
Pri jazde je nádherný pohľad na mohutnú prednú kapotu, z ktorej po stranách vytŕčajú menšie prieduchy cez kapotu. Výhľad dopredu je dostatočný, ale dozadu je už horšie. Výrazne malé sa zdajú bočné zrkadlá, za krásu sa predsa platí. Chválime však systém upozornenia na autá v mŕtvom uhle umiestnený práve na ploche maličkých zrkadiel. Horšie je to s cúvaním a parkovaním. Bez cúvacej kamery by sme Mustanga nedoporučovali kupovať. S jej využitím je už výhľad za auto výborný. V našom prípade bola kamera zobrazovaná na infotainmente s príjemnou a dostatočne výkonnou audio sústavou.
Zvonku sú na americkej verzii výrazné dva hlavné rozdiely. Prvý je použitie červených zadných svetiel, ktorá sa nám pozdávajú viac ako tie biele použité na EU verzii. Druhý rozdiel je v použitých 20-palcových kolesách, ktoré sa zatiaľ pri Mustangu v EU objednať nedajú. Milo nás prekvapilo, že aj napriek ich rozmerom sa dalo komfortne jazdiť aj po rozbitých slovenských cestách. Podvozok spravil pri Mustangu veľký pokrok, dá sa ale predpokladať že EU verzia ho bude mať oproti testovanej ešte kvalitnejší.
Po naštartovaní sa decentne ozýva zvuk päťlitrového osemvalca, ktorý nepôsobí rušivo ani pri dlhšej jazde. V základnom režime je prevodovka nastavená na komfortné radenie. Radí plynulo, ale pri prudkom zošliapnutí plynu reaguje pomaly. Všetko sa ale zmení pri prepnutí do športového módu. Prevodovka začne radiť rýchlo a zaradenú rýchlosť drží až po obmedzovač. Takže, v režime Comfort má také ležérne radenie, ale stačí prepnúť na Sport a stupne lietajú s poriadnou razanciou. Športové nastavenie umožňuje dokonalú spoluprácu s rukami vodiča prostredníctvom páčiek pod volantom. Opojný pocit prináša brutálny záťah agregátu.
Rapídne zrýchlenie však dokáže priniesť nepredvídateľné prekážky, ktoré sa priblížia omnoho rýchlejšie ako by sa mohlo zdať. Kvôli tomuto Ford implementoval varovný systém. Ten premietne pred vodiča pás červených kruhov pripomínajúci tretie brzdové svetlo.
Pritom všetkom sa priemerná spotreba 12,6 zdá ako z ríše snov. S ľahkou nohou sa možno dostanete aj pod 11 litrov. Lenže kvôli spotrebe si osemvalec určite kupovať nebudete. Skôr bude dôvodom výkon a brutálny zvuk, aj keď možno trochu utlmený. K lepšiemu zvuku dopomáha otvorenie okien.
Na záver len krátke zamyslenie nad konkurenciou Mustangu. Z oficiálne predávaných mu je v rámci konkurencie najbližšie Camaro. Tu budú pri rozhodovať najviac osobné preferencie a emócie. Pri oboch si každý kupuje časť histórie a životného štýlu, ktoré tieto autá prinášajú. Kvalita spracovania nie je na úrovni nedávno testovaného Lexusu RC-F, na okruhu zase nebudete robiť podobné časy ako majitelia GT-R. To určite vo Forde nemali pri vývoji Mustanga ako hlavný cieľ. Nový Mustang je výborný základ klasického GT za primeranú cenu, ktorý si jeho fanúšikovia už celé generácie dodatočne upravujú podľa vlastných preferencií. A pokiaľ máte k dispozícii rozpočet na niektoré GT z európskych alebo japonských vôd, skúste zvážiť ešte raz aj Ford Mustang. Do rozpočtu sa Vám vopchá okrem dobre vybaveného 8 valca aj príjemný kabriolet s Ecoboostom. Rovnaký rozpočet však dokáže zaobstarať aj klasický Fastback zo 60-tych rokov. Aktuálne (august 2015) je na predaj napríklad krásny MACH 1 zo 1969 na sloveských ŠPZ.
Ak je cena Mustanga stále nad vaše možnosti, nemusíte o ňom snívať len pri pohľade na plagát na stene. Nami testované auto je k dispozícii pre každého v ďaka požičovni www.americancars.sk z Nového Mesta nad Váhom. Za cenu ročnej zákonnej poistky si môžte požičať Mustang na niekoľko dní. A pokiaľ máte na sídlisku problém s parkovaním, môže byť možnosť požičať si Mustang na víkendový výlet veľmi zaujímavá ponuka. Nám sa víkend za volantom tohto krásavca veľmi páčil, a preto hodnotíme takúto možnosť zapožičania Mustanga na Slovensku veľmi pozitívne.
Text: O.P., Fotky: J.M.
Motor | V8 |
Objem | 4951 cm3 |
Výkon | 324 kW (435 k) pri 6500 ot/min |
Krútiaci moment | 530 Nm pri 4250 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4784 mm |
Šírka | 1916 mm |
Výška | 1394 mm |
Rázvor osí kolies | 2720 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1680/- kg |
Batožinový priestor | 408/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 18,6/8,2/12,0 |
Emisie g CO2/km | 281 |