V automobilovom svete sa dejú zmeny. Vlastnícke pomery napríklad zmenil Chrysler. Kedysi partner Daimleru teraz patrí Fiatu. Vznik nových automobiliek je však trochu zložitejší. Úplne nové značky, okrem Pagani a Koenigseggu nemajú príliš úspech. Príkladom môže byť Qoros. Od predstavenia pred dvoma rokmi sa v Európe predalo len 51 kusov. Celkom zlyhanie.
Lenže značka DS bude niečim iným. Už teraz má v portfóliu potenciál troch modelov. Po odtrhnutí od Citroënu pri 60 výročí historickej DS má prvý model s novou identitou. Podobnosť nového modelu DS5 s tým, čo niesol ešte logo segmentu z ozubeného kolesa nie je náhodná. Vlastne by sme mohli hovoriť o facelifte pri presune.
Hatchback odvedľa
V tejto triede sa akosi veľké hatchbacky nenosia. Skôr sú všetci zameraní na sedany a kombi. Prípadne ešte pár automobiliek presadzuje liftbacky. Veľký hatchback strednej triedy je presne DS5. Nezvyklý tvar, nové meno. V podstate je DS v PSA niečo ako Audi vo Volkswagen Group. Technológie rovnaké, komponenty tiež zdieľané, ale s pocitom luxusu.
DS5 bude určite autom, ktoré nebude na každom rohu a zostane jedinečné.Tvary sa inováciou, čo vznikom novej automobilky príliš nezmenili. Zozadu sa neudialo skoro nič. Najviac sa do očí tlačia znaky. Logo DS v strede kufra a malý nápis DS5 vpravo v rohu veka sú najväčšími novinkami. Na svojom mieste zostali aj prvky v nárazníku schovávajúce koncovky výfuku, aj keď iba na jednej strane sú reálne.
Bok nové prvky upravujúce vizáž neprináša. Vlastne DS5 stojí na diskoch, ktoré majú v strede logá. Viac vidno spredu. Nová maska s hliníkovým lemovaním a lakovanou mriežkou dodáva autu ešte exkuzívnejší tvar. Lenže s ním ide ruku v ruke dojem zvýšenia karosérie.
Nový DS dostal aj svetlá, ktoré najskôr boli na menšom DS3. Kombinácia LED a xenónu s novým svetelným podpisom automobilky umne schováva kruhové segmenty a tvári sa hranatejšie. Tiež zmizli pôvodné žiarovkové smerovky, nahradili ich tiež LED, ktoré sa postupne rozsvecujú, podobne ako na Audi A8, či znova DS3.
Detaily vládnu
Interiér je celok pozostávajúci z dokonalých detailov. Znova pribudlo pár prvkov, ktoré pod krídlami Citroënu neboli. Napríklad bledomodré prešívanie kožených sedadiel s reliéfom Bracelet. Tie sú akoby spletené z viacerých pásov kože a vyzerajú vynikajúco. Ale zase ani čalúnenie SportLounge nie je na zahodenie. Pozitívom oboch druhov je dobré bočné vedenie, ktoré netlačí pri nasadaní, ale dokáže podržať v zákrtuách.
Druhá výrazná zmena je v strede. Dotykový systém zobrazujúci informácie o ceste, či nastavení audia je prehľadnejší ako predtým a tiež umožnil znížiť počet tlačidiel z 18 na 7. Ovládanie je naozaj príjemné a téma vyzerá prémiovejšie ako v ostatných modeloch koncernu, napríklad v Peugeote 308, alebo Citroëne C4, či Berlingu. Mínusom informačno-zábavného systému je snáď len rýchlosť reakcií.
DS5 je vnútri tak akurát. Vpredu nie je na čo nadávať. Možno len na vzdialenosť medzi spätným zrkadlom a prístrojovou doskou. Vzadu trochu trpí hlava vyšších pasažierov. Ale musia mať nad 185 centimetrov. Zato kufor má adekvátny rozmer, do ktorého sa zbalí aj štvorčlenná rodina na dovolenku bez paštét a vysmažených rezňov na celý pobyt.
No, ale tie detaily. Či už sú to hodiny, alebo tri strešné okná, či zrezaný volant. Nič nepôsobí nepatrične, všetko zapadá do celku. Ale dva detaily naozaj prevyšujú tie ostatné. Ovládače klimatizácie a hlasitosti audia dostali kolieska pripomínajúce materiálom hliník. Používajú sa výborne a vyzerajú takmer dokonale. Rovnako krásnym detailom sú stredové ovládače pri radiacej páke a na strope. Ich jedinou nevýhodou je, že otváranie okien muselo zostať v strede. Po pár hľadaniach na dverách to ľahko zistíte. Za ten efekt a krásne ovládače to stojí.
18 je viac ako 19
Fakt netušíme, čo konštruktéri spravili s motorom a prevodovkou. Nie je nám to jasné, veď doteraz bol tiež pod kapotou dvojliter BlueHDi s výkonom 132 kW (180 k) spojený so šesťstupňovým automatom. Lenže teraz má o približne pol litra až liter nižšiu spotrebu.
Motor s autom celkom cvičí. Veď 400 Nm zvláda karosériu s hmotnosťou 1650 kilogramov. Úspešne mu sekunduje aj prevodovka. Síce má iba jednu spojku, ale radenie je hladké a príjemné. Športový režim príliš zapínať nebudete. Akosi príliš točí motor, až do sfér, kde už chýba krútiaci moment.
Ani pri plnom naložení, teda 5 osôb s batožinou nespomaľuje. Ani mu výrazne nestúpa spotreba. Celkovo sa dá dostať pod 6. V aute máte jeden strašný pocit. Stále cítite, že idete pomaly. Nonstop, či v meste na 50tke, či mimo mesta na 90tke. No a nerozhádže vás ani česká D1tka. Vlastne tá ukázala, že podvozok je tvrdší ako by sme čakali. Možno by pomohlo hydropneumatické pruženie. Alebo magnetické nastavenie tlmičov. Priemer 18 palcov však zlepšuje jazdné vlastnosti, v porovnaní s 19tkami. Možno sú aj dôvodom nižšej spotreby.
Zladenie motora a prevodovky našťastie nie je koncom dobrých vlastností. Myslíme si, že aj zákruty zvláda so cťou. Síce treba rátať s ťažším motorom vpredu, ale DS5 sa drží cesty naozaj s poriadnou vervou.
Mníchovský problém
S DS5 získavate novú prémiovú značku. Idete sa hádať? Nemusíte, je to tak. Prvý samostatný model má vlastne asi jediného konkurenta. Mohol by ním byť bavor 3GT. Takže ako to vyzerá s cenou? DS5, čo prešla testom stojí necelých 42 500 eur. Ako je na tom trojka GT od BMW? Nám vyšla s približne rovnakou výbavou, pohon zadných kolies a motorom 20d (135 kW/184 k) za 58 tisíc. Ale treba v tomto prípade uznať, že práve DS5 je omnoho krajšia ako veľrybie mláďa s modro-bielym znakom. Možno by nám v ponuke chýbalo nastavenie podvozka a adaptívny tempomat, ale inak mu nechýba nič. Za svoje peniaze získate jedinečné auto, ktoré ostane unikátom, za ktorým sa každý otočí a budete mať za rozumné peniaze aj dostatočný pocit luxusu. My by sme ešte možno zvážili slabší motor s manuálnou prevodovkou.
Pre koncern PSA je práve nová značka DS príležitosťou. Ale až čas ukáže, či oddelenie novej automobilky je tým správnym krokom.
DS5 Sport Chic BlueHDi 180 EAT6
Motor | R4 |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4530 mm |
Šírka | 1871 mm |
Výška | 1539 mm |
Rázvor osí kolies | 2727 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1650/2125 kg |
Batožinový priestor | 468/1288 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,1/4,1/4,4 |
Emisie g CO2/km | 114 |