Test Citroën DS5 BlueHDi 180 Sport: Prezidentská prémia

Citroën sa rozhodol, že autá, ktoré sú normálne extravagantné bude naďalej označovať písmenom C. Ale tie luxusnejšie extravagantné prinesú písmená DS. Označenie má byť odkazom na avantgardu z polovice minulého storočia, vyhľadávanú klasiku Citroën DS. Celá novodobá séria začala modelom DS3, ktorý má byť akousi alternatívou Mini, pokračovala väčším modelom DS4, pripomínajúcim C4, ale potom prišiel vrchol súčasnej ponuky.

Na vrchole stojí model DS5. Francúzsky prezident Francois Hollande ho dokonca označuje ako jeho oficiálne auto. Samozrejme ten má top verziu, Hybrid4. V roku 2012 na sivej prišiel na vlastnú inauguráciu. Nečudo, veď pocit v aute je naozaj výborný.

Elegancia v prvom rade

DS5 sa dá ľahko zaradiť podľa vonkajšieho vzhľadu. Je to hatchback. Patrí do vyššej strednej triedy. Vlastne až také jednoduché so zaradením to nebude. V podstate sa tvári ako auto strednej triedy s netradičným dizajnom a tvarom. Nie je to kombi, ani sedan. Najbližšie sa dostáva k BMW radu 3 GT. Alebo sa dá nazvať ideovým nástupcom Vel Satisu od domáceho konkurenta, Renaultu.

Pravdou však ostáva, že má väčší potenciál zaujať ako spomenutý bajer. A reakcie budu bez sporov pozitívnejšie. Síce vyzerá vyššie, ale napriek tomu k autu prídete a zistíte, že to až také jednoznačné nie je. Hra tvarov sa dá nazvať pokrom, kde sa tiež hráči tvária tak, že majú úplne iné karty.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neprémiový prémiový hatch stále vyzerá akoby sa hýbal. Spôsobujú to dynamické línie, ktorými bol obdarený. Strecha akoby držala iba na prvých stĺpikoch a inak bola z tmavého skla. Podobne zaujímavé sú aj chrómové prvky. Okrem prednej masky sú náznaky na bokoch nárazníka pod hmlovkami, rovnaký povrch získali aj lišty, ktoré by normálne mali zabrániť poškodeniu na parkovisku. No a zadné otvory za ktorými sa schovávajú koncovky výfukov tiež nie sú iné. Ale zďaleka najfantastickejšou aplikáciou chrómu bude pás od svetiel až po dvere vrchnou časťou auta.

Medzi výborné detaily sa s hrdosťou radia aj dva prelisy na kapote, či zadné svetlá s akousi priehlbinou. Devätnásťpalcové zliatinové disky tiež jednoducho nemôžu byť obyčajné. Okrem čiernej matnej farby má lesklé strieborné plochy, ale najmä zvlnené trojuholníky, ktoré sa asi nebudú ideálne čistiť. Lenže trocha práce naviac za tú parádu stojí. Ak by sme dávali percentuálne hodnotenie, tak zvonka by DS5 získala plný počet hviezdičiek, percent, kúskov slaniny, fliaš rumu, proste čohokoľvek. Auto nie je navrhnuté úplne účelne, ale zameriava sa najmä na štýl a rafinovanosť tvarov.

Francois je nižší

Označiť interiér za tradičný je znova rovnaké bláznovstvo ako ľahko zaradiť auto do triedy. V prvom rade tu je prístrojová doska. Stavba do výšky, ako to väčšinou býva sa nekoná, táto je dlhá rovnako ako kapota. To sa často nestáva. Mäkké plasty, jemná koža, chróm, hliník, všetky plochy navodzujú dojem prémiového auta. Celkovo je kvalita na lepšej úrovni ako v nedávno testovanej X jednotke.

Sedadlá vpredu ponúkajú dostatočné bočné vedenie, ktoré by stačilo aj na športovejšie auto. Dizajn je všetkým, preto vyzerajú ako zošité z malých vankúšikov. A tá hliníková lišta pod opierkou hlavy, super. Zvonka to vyzerá, že vodič bude mať miesta na rozdávanie a vnútri to tak reálne je, ale ako problém vyskakuje mohutnosť všetkého naokolo. Dokonca až taká, že napriek dostatku priestoru môže priniesť trochu stiesnený pocit. Tomu nepomáha ani výhľad von, teda vlastne smerom doprava dopredu, kde kvôli nízkej streche vzniká úzky voľný pás medzi prístrojovou doskou a vnútorným spätným zrkadlom. Prístrojová doska svojim základným tvarom, čiže dlhším ako vyšším pripomína DS5 Panameru od Porsche. Tridsať kilometrov a už malá medzera nevadí. Rovnako ako nízke zadné sklo s miniatúrnym stieračom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stále pozeráte dole, na naozaj výborne spravené lišty, stredovú konzolu s hliníkovým povrchom a na kolieska ovládania klimatizácie. Lenže nad hlavou je tiež na čo pozerať. Našli si tam miesto ovládače roletiek troch strešných okien a prepínače na nastavenie Head-Up displeja zo stíhačky, čiže malého sklíčka pred vodičom. Keď už sa vpredu dostávame hlbšie do trikov, ktoré DS5 ponúka, nesmieme zabudnúť na to, že pod lakťovou opierkou je odkladacia schránka. V malej časti sa dá pripojiť USB a do veľkej časti vojde aj priemerná čivava.

Lenže vpredu Francois nesedel. Ten sa uvelebil vzadu. Má šťastie, že je nižší ako Charles de Gaulle (196 cm) a Jacques Chirac (189 cm). V DS5 by mal pri takej výške trochu problém s hlavou a ak by mal rovnako vysokého vodiča, tak aj s nohami. Len Hollande meria iba 170 centi. Ak mal podobne vysokého šoféra pri inaugurácii, tak sa cítil ako v obrovskom aute. Ideálny pomer vpredu a vzadu je 180 cm/180 cm. Za štýl sa platí a basketbalistické rodiny si aj tak nebudú kupovať nízke autá, ale skôr vyberú z triedy MPV, čiže napríklad C4 Picasso bez presklenej strechy. Aby bol interiér kompletný, tak chýba zhodnotiť batožinový priestor. Celých 468 litrov musí stačiť každému. A ani to neskúšajte porovnávať s Octaviou kombi, lebo tá nemá zďaleka toľko imidžu a vonkoncom nie zabudovaný subwoofer systému Denon. Apropo, ten hrá naozaj nadpriemerne, a to sme počuli už všelijaké systémy.

Hladká, komfortná a rýchla jazda

Štartovacie tlačidlo dizajnéri umiestnili pod analógové hodiny vľavo od prístrojov pred vodičom. Stlačíte ho a počujete, že pod kapotou je naftový agregát. V súčasnosti sa na Slovensku ani nič iné neponúka, takže z výberu odpadol agregát THP 200 a relatívne drahá, prezidentská, verzia Hybrid4.

Ale zvuk naftového motora prichádza aj pred zohriatim akosi z diaľky, akoby ani nebol z auta, v ktorom sedíte. Zohriatie dvojlitu ešte prospeje a zvuk odchádza ešte ďalej. Práve vo vyšších otáčkach sa dá povedať, že je vyladený celkom športovo. Prevodovka radí hladko v ktoromkoľvek režime, ale športový aj tak často používať nebudete. Na normálnom režime zvláda všetky situácie. Možno sa naučíte prehadzovať stupne v sekvenčnom režime, keď pôjdete predbiehať. Nie preto, že by prevodovka reagovala pomaly, ale preto, že môžete.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Relatívne veľké auto sa rozbieha pocitovo pomaly. Lenže za to môže odhlučnenie a charakter samotnej jazdy. Keď už si myslíte, že sa pomaly dostávate na určité rýchlosti, tak sa pozrite na tachometer. Idete tak od 30 km/h rýchlejšie ako si myslíte. DS5 maskuje rýchlosť tak ako v minulosti maskovali armády odpaľovacie zariadenia na interkontinentálne rakety. Všetko funguje ako má, ale pri výraznejších pozdĺžnych nerovnositach, nazývaných aj koľaje, si uvedomíte, že devätnástky so širokými pneumatikami majú iné určenie. Ale pár korekcií volantom a náznak nestability vyprchá. Inak, zatáčať s DS5 baví. Riadenie má odpor a auto sa cesty drží. Jasné, nedotáčavosť je len záležitosťou zvolenej rýchlosti, lenže verte, 90 percent vodičov nemá odvahu sa k nej dostať.

Samostatná záležitosť je spotreba. Ani pri akomkoľvek naháňaní nestúpla nad 6,8 litra. Reálne sa s veľkou alternatívou 3GT dalo jazdiť aj pod 6 litrov. A ak by miesto automatu bol manuál, tak by sme sa dostali ešte o liter dole.

Cena prémiová nie je

To, že DS5 je výnimočná sme už zistili. Ale koľko za ňu automobilka pýta? No, základ stojí 25 090 eur. To nevyzerá zle. Ale za, na Slovensku, vrcholnú verziu zaplatíte 35 590 eur. Špecifikácia Sport a BlueHDi 180 so všetkými príplatkami vyhnali cenu jemne cez 40 tisíc. Zdá sa to veľa? Na Citroën áno, ale toto je DS, toto je prémiové auto. Niečo ako Lexus od Toyoty. A naviac za podobne vybavené BMW 3GT by ste zaplatili aspoň o dvadsať tisíc viac. Takže to považujte za výhodnú kúpu. A keď budete špecifikovať, skúste dať hnedý interiér a tmavú fialovú farbu. To je tá najlepšia kombinácia, aj keď ani tej na testovanom aute sa nedá nič vytknúť.


Motor R4
Objem 1997 cm3
Výkon 133 kW (180 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4530 mm
Šírka 1871 mm
Výška 1504 mm
Rázvor osí kolies 2727 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1650/2125 kg
Batožinový priestor 468/1288 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,2/4,1/4,5
Emisie g CO2/km 118