Test Citroën DS3 BlueHDi 120: Čertovo palivo neškodí

Malé, štýlové mini od Citroënu, označované názvom DS3, je na trhu už nejaký ten piatok. Napriek tomu má ale stále čo ponúknuť a na svoj vek vyzerá veľmi sviežo a málokto by tipoval, že v januári oslávilo piate výročie od uvedenia na trh. Slovo „mini“ v úvode prvej vety nebolo použité iba tak náhodou, veď jedným z mála konkurentov DS3 je práve Mini a jeho model Cooper. A povedzme si otvorene, jeho vzhľad sa za posledné roky taktiež žiadno drasticky nezmenil, čo je len a len vodou na mlyn pre tento model od Citroënu.

Medzi malými autami DS3 tak trochu vyčnieva, pretože podobne ako Cooper, ponúka oproti konkurencii aj akúsi dávku štýlu a osobitosti naviac. Už samotné tvary karosérie pôsobia stále moderne a nápadito a keď k nim pridáme nie úplne nenápadnú fialovú farbu karosérie skombinovanú s bielou strechou a 17″ diskami kolies rovnakej farby, môžeme smelo konštatovať, že DS3 sa jednoznačne radí medzi tie extrovertnejšie typy áut ktoré bežne stretávate v premávke. Výnimočnosť a štýl podtrhujú aj svetlomety s modernou technológiou Full LED, ktoré nielen skvele vyzerajú, ale aj fungujú. Lenže problém je, že práve toto nie sú úplne Full LED. Obyčajné žiarovky síce zmizli, ale stále má svoje miesto xenón. Možností farebných kombinácií pre tento model ponúka Citroën hojne, takže aj tí najväčší individualisti si prídu na svoje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kopec áut ponúka zaujímavý vzhľad, ale po nasadnutí príde sklamanie. To však ani náhodou nie je ale prípadom DS3. Tvary rovnako príjemné ako použité materiály vyvolávajú pocit spokojnosti. Prémiová trieda typu BMW 1 či Mini to síce úplne nie je, ale napriek tomu je dojem z kabíny vynikajúci. Volant so sploštenou spodnou časťou má akurátny rozmer i priemer venca a hliníková časť pôsobí solídne. Stredu prístrojovej dosky dominuje veľký centrálny displej, bohužiaľ, bez dotykového ovládania. Mierne archaicky pôsobí ovládanie klimatizácie, aj keď s funkčnosťou to tak zlé nie je. Podobne je na tom ovládanie rádia, tlačidlá sú príliš malé a je ich veľa, čo pôsobí chaoticky. Na druhú stranu, veľkým pozitívom je tmavá strecha ktorá dodáva šmrnc a prémiový punc. Chválospevy si zaslúžia aj sedačky, ktorých korýtkový tvar ponúka telu skvelú oporu v zatáčkach a na oko taktiež vyzerajú super. Medzi nimi sa nachádza lakťová opierka, po funkčnej stránke síce obstojná, ale pre oko rušivá, akoby dodatočne dorobená. Napriek zopár malým nedokonalostiam je ale kabína DS3 veľmi príjemným a stále vcelku nápaditým miestom na každodenné cestovanie v kolónach mesta či víkendový výlet.

A keď už sa rozhodnete vyraziť na výlet, vedzte, že počas cesty sa nudiť nebudete. Riadenie má akurátny cit aj odpor, taký, z ktorého v meste nebolia ruky ale zároveň na vlnitej okreske viete čo sa deje pod kolesami. Neobúvajte si však trekové či široké topánky, na to má toto auto pomerne úzko vedľa seba naskladané pedále. Podvozok samotný nie je príliš tvrdý a tým pádom uskákaný, ale zároveň dostatočne sebaistý a nezáľudný, môžete sa naň teda s kľudom spoľahnúť aj pri ostrejšej jazde. Svoj podiel samozrejme spravia aj pneumatiky a ak máme byť úplne presní, tak DS3 sa nám na zimných zdala zo začiatku mierne nedotáčavá a razom pretáčavá. Avšak, hovoríme o hraničných situáciách a aj v nich bolo auto stále veľmi dobre čitateľné a nie zákerné. Trochu iritujúco chvíľami pôsobí 6-stupňová manuálna prevodovka. Dráhy nie sú síce pridlhé, ale pocit je akýsi zvláštny, kovovo-gumový a najmä do trojky sa občas ťažšie triafa. Je to síce pokrok oproti úplne gumovému chodu, ale stále to nie je úplne stopercentné.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Do rúk sa nám už minulé leto jedna DS3 dostala, a to konkrétne benzínová verzia s turbom a výkonom 155 koní. Mali sme teda mierne obavy, či nám slabší motor nespôsobí sklamanie. Avšak, nič také neprišlo. Aby sme vlastne nezabudli predstaviť samotnú pohonnú jednotku- ide o 1.6 litrový turbodiesel s výkonom 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 285Nm. V teórií parametre tak akurát dostatočné pre dôstojnú dynamiku auta tejto kategórie, praxou potvrdené. Motor veľmi slušne ťahá už od spodných otáčok, často sa teda pristihnete s pravačkou zaborenou do podlahy, uživajúc si zrýchelnie. A keďže aj pri takom štýle jazdy ubúda nafta z nádrže iba veľmi pomaly, vedzte, že vás to bude baviť o to viac. Pohybovať sa väčšinou budete aj tak do 5 litrov na 100km a pri troche snahy sa dostanete v kombinovanom režime aj pod 4 litre, k čomu nie je potreba žiaden ďalší komentár. V predošlom odseku sme síce prevodovku trochu skritizovali, tu však musíme pochváliť jej odstupňovanie, keďže aj vďaka nej má motor pri rýchlosti 120 km/h iba 2000 otáčok a tým pádom výbornú spotrebu ustálenú na hodnote 4,2 l/100 km. Úžasnú hodnotu spotreby DS3 zvládla na zimných pneumatikách, na letných sa dá dostať na papierovú kombinovanú spotrebu.

Po finálnom zvážení všetkých kladov a záporov, vypočutí hlavy aj srdca sme dospeli ku konštatovaniu, že DS3 predstavuje ekonomickú a rozumnú alternatívu k toľko omieľanému etalónu svojej triedy, modelu Cooper od Mini. Samozrejme, nedoshauje jeho kvalít vo všetkých oblastiach, avšak za cenu približne 17 000 eur nenájdete v danej triede auto tak dobre kombinujúce svojský štýl a zároveň každodennú mestskú praktickosť, značne podporenú výborným 1.6 litrovým dieselovým motorom.

Citroën DS3 BlueHDi 120

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 285 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3948 mm
Šírka 1715 mm
Výška 1458 mm
Rázvor osí kolies 2464 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1165/1598 kg
Batožinový priestor 285 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 189 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,2/3,6
Emisie g CO2/km 94