Test Citroën C4 BlueHDi 100: Cappucino light

Model s názvom C4 od francúzskeho Citroënu prešiel nedávno faceliftom. Teda skôr by sme mohli prerod nazvať dôkladnou inováciou. Ani bystré oko nemá šancu spozorovať, čo sa vlastne zmenilo, pokiaľ obe verzie nestoja vedľa seba.

Najdôležitejšou zmenou sú nové motory. Benzínové agregáty stavili na ponuku trojvalcov s turbom a naftové verzie zase na prekopané pohonné jednotky. Dôvodom na drastické zmeny sú samozrejme požiadavky Európskej únie ohľadne emisií.

Ako zmenila inovácia karosériu?

C4 v podstate ostala tým, čo bola. Proporcie hatchbacku nižšej strednej triedy sa vôbec nezmenili. Stále má iba päťicu dverí, stále má veľké veko batožinového priestoru. V tvaroch teda novinky nie je ľahké nájsť, lebo tam jednoducho nie sú.

Ale ak postavíte vedľa seba predfaceliftovú a pofaceliftovú verziu, zistíte, ktoré detaily prešli do novej podoby. Predná časť ukazuje svoju modernizovanú tvár prostredníctvom svetiel. Oranžový smerovkový pás už nie je, miesto neho sú LED pásy na denné svietenie. Zadná časť je zase zatmavená, aby viac vynikli chrómové prvky.

Bočný pohľad znova neukazuje najskôr nič prevratné. Keď nebolo treba ani nič meniť, tak aspoň kľučky vo vrcholnej výbave dostali čierne lakovanie. A ešte jeden detail nájdete, ale až pri pohľade zvnútra. V zrkadlách môže byť (za príplatok) malá bodka signalizujúca potenciál auta v mŕtvom uhle pri preraďovaní medzi pruhmi.

Detaily prešli procesom modernizácie aj vzadu. Teda okrem čierneho spojleru, či striešky nad zadným oknom vidno znova najmä svetlá. Jemné preskladanie a väčšia červená plocha s novým svetelným podpisom majú však ešte jeden efekt. C4 zozadu pôsobí omnoho širšie a športovejšie ako predtým.

Čo pribudlo a ubudlo vnútri?

Interiér znova zostal skoro rovnaký. Lenže zase treba hľadať v detailoch. Dáme nápovedu, stredová konzola získala niečo iné ako bolo predtým. Pekne po poriadku, ak je C4 vybavená dotykovým displejom, tak má rovnaký interface ako Peugeot 308, 508, či ostatné Citroëny (C4 Picasso, C4 Cactus).

Pozitívne na celej implementácii je najmä to, že ponúka alternatívu, kde ovládanie klimatizácie ostalo tradičné s kolieskami a tlačidlami. V preklade to znamená, že nemusíte vôbec prepínať nič na displeji, aby ste si zmenili teplotu, smer prúdenia vzduchu, či prepli vnútornú cirkuláciu. Automatické nastavenie má dokonca tri stupne. Super nápad. Podobne ako DS5.

No a ešte jednu zmenu určite zaznamenáte. Za radiacou pákou sa objavilo tlačidlo na bezkľúčové štartovanie. Ale Citroën nespravil to, čo ostatní výrobcovia. Otvor na kľúč na stĺpiku riadenia nezakryl krytkou, ale použil samostatné plasty na celú časť.

Priestorovo by sme s prehľadom mohli povedať, že v C4 je o chlp viac miesta ako vo Focuse. Na Pulsar síce nemá, ale ten je naozaj obrovský. V C4 sa pohodlne odvezú štyria. Piati budú mať na šírku menšie potýčky a dotyku zadkov nezabráni nikto. Ak na kraj posadíte priemerného hráča NBA, tak ten tiež nebude spokojný, lebo sa dotkne hlavou stropu. Kufor s veľkým vekom má zdanlivo nízku nakladaciu hranu. A vlastne aj reálne. Jediné, čo sa kufru dá vytknúť je schod, ktorý vznikne, keď sklopíte sedadlá.

Čo je nové pod kapotou?

Naposledy sme mali verziu e-HDi s výkonom 115 koní, čo je 85 kW. Teraz sme znova vyskúšali naftovú verziu. Nesie označenie BlueHDi 100 a spĺňa emisnú normu Euro 6. V ponuke je aj silnejšia alternatíva s vyšším výkonom, ale k tomu sa ešte dostaneme.

Štvorvalec s objemom 1,6 litra má presne 74 kW (100 k) a práve táto verzia si vystačí s piatimi stupňami manuálnej prevodovky. V rukáve má schované všetky prvky rušiace emisie, od filtra pevných častíc až po selektívnu katalytickú redukciu a potrebu dolievať aditívum AdBlue. Ak by ste náhodou hľadali jeho hrdlo, tak ho nájdete pod kobercom v kufri.

Málo prevodových stupňov neznamená vyššiu spotrebu, ako by sa mohlo zdať. Pri diaľničnom tempe točí motor tesne nad 2000 otáčok. My sme ešte v máji mali obuté zimné pneumatiky a aj napriek tomu sa nám podarilo ekojazdou zvládnuť našu bežnú trasu so spotrebou 3,3 litra na sto kilometrov. Bežne sme však jazdili tiež iba za “pár.” Pri zmiešanej prevádzke zvládla Cé štvorka sto kilometrov za 4,3 litra. Myslíme, že v prípade letných pneumatík by to bolo aj o pol litra menej, čím by sme sa vedeli dostať na papierové hodnoty.

V prípade jazdných vlastností musíme znova pripomenúť zimné pneumatiky. Ale ani tie nie sú prekážkou. Tento hatch nie je hot, ten je comfy. Francúzsky Comfyhatch na šestnástkach ponúka toľko komfortu, koľko je mysliteľné. Žeby sme mali rande s najkomfortnejším autom triedy? Veď načo sa hrať na extrémnych športovcov, keď radšej pôjdeme výťahom ako po schodoch?

Pri jazde nám asi najviac vadila gumová charakteristika prevodovky. Treba však brať do úvahy aj to, že práve takéto problémy bude riešiť málokto z potenciálnych majiteľov. Radí sa ľahko, stupne sa dajú nájsť úplne bez problémov a na zaradenie reverzného chodu netreba nič ťahať, nič tlačiť, ani nič inak prepínať.

A koľko teda stojí?

Základ inovovaného Citroënu C4 je za 12 590 za oturbený trojvalec s výkonom 81 kW (110 k). To je o 300 eur viac ako stála predtým slabšia atmosféra so štyrmi valcami. My sme testovali verziu BlueHDi 100 s výbavou Shine. Tá aj s príplatkami vyšla na 17 840 eur. Za tie dostanete, v našom prípade, kapučínkovú farbu s názvom sivá Spirit, sedempalcový displej, či sledovanie mŕtveho uhla. Na aute vás bude neuveriteľne tešiť spotreba, lebo pri 4,3 litroch sa 60 litrová nádrž míňa naozaj pomaly. Ak sa posnažíte, na načapovanie dáte aj 1500 kilometrov. Možno aj viac. A pri pohľade na to zabudnete na všetky mínusy a zabudnete aj na to, že displej si môžete nastaviť do päťdesiatich ôsmych odtieňov sivej modrej. Len my by sme siahli po výkonnejšej verzii BlueHDi 120 so šesťstupňovou prevodovkou. Prečo? Lebo výkonu nie je nikdy dosť. A možno by sme zvolili osemnástky, lebo v konfigurátore nájdete, že vyzerajú úplne perfektne.

Citroën C4 BlueHDi 100 Shine

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 254 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4329 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1489 mm
Rázvor osí kolies 2608 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1355/1830 kg
Batožinový priestor 380/1183 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,2/3,6
Emisie g CO2/km 95