Test DS3 Crossback E-Tense: Long time no see

Asi ste si všimli, že testy elektromobilov sa nám za posledné mesiace stále viac a viac množia. A aby ich nebolo málo, tak elektromobil z tohto testu máme v rukách už tretíkrát. Ide o prémiovku DS3 Crossback E-Tense vo výbave Performance Line. Zhodou okolností sa nám do rúk dostal znova, čo ale vôbec nevadí, keďže sa naň vieme pozrieť v inom kontexte. Jeho aktuálny nájazd 23 tisíc kilometrov nám teda umožnil pozrieť sa, ako si vie auto poradiť so zubom času a postupným opotrebením.

Temná čierna DS3 vyzerá stále rovnako extravagantne, čo je jej devízou a problémom, lebo takýto výstredný vzhľad nemusí sadnúť každému. Za seba úprimne poviem, že som skôr fanúšikom strohého a chladného minimalizmu a tak sa do môjho vkusu DS3 vôbec netriafa. Zvyšok redakcie má ale opačný názor a ja chápem prečo. DS3 Crossback E-Tense a vlastne ani žiadne iné DS si totiž na ceste s ničím nezmýlite a pozornosť je zaručená. Čierna farba, čierne disky a tmavé okná sú poriadne tajuplnou kombináciou. Predná maska je ale kontrasne šedá a zaujímavým detailom sú chrómové kľučky dverí, zapustené do dverí. Vysunú sa iba pri dotyku a odomknutí. A presne o takýchto detailoch DS je. Perfromance Line má naviac aj malé znaky, respektíve plakety na kapote, dverách aj kufri. Prekvapením ale je, ža na prémiovo ladenom aute s relatívne vysokou cenovkou nenájdeme bez príplatku LED svetlomety, ale iba klasický halogén, čo trochu zamrzí. Originálnym dizajnovým prvkom je aj “zub” na okne zadných dverí, ktorý síce zvonku vyzerá efektne, ale pasažierom na zadných sedadlách vyvoláva mierne klaustrofobický pocit. Každopádne, DS3 je rozhodne originálne a odlíšiteľné auto, akých na našich cestách nestretnete kvantá. Dizajn síce môže byť vnímaný kontroverzne, ale cieľom značky je odlíšiť sa a priniesť práve avantgardu a to sa aj podarilo.

Kabína je farebne minimalisticky čierna, samotný dizajn ale opäť hrá výstrednými kartami. Výbava Performance Line sa vyznačuje palubnou doskou potiahnutou v brúsenej koži, čo sa mne osobne páči. Pekným a nevídaným prvkom sú zasa výduchy ventilácie integrované priamo do dverí. Dlaždice, v ktorých sú dotykové ovládače, sú na pohľad efektné, na ich ergonómiu si ale treba zvykať. Samotné reakcie na dotyk sú ale v poriadku. Príjemne pohodlné a pevné sú sedadlá v kombinácií brúsenej kože a veľmi odolnej textúrovanej tkaniny s červeným akcentom. Vedľa voliča jazdných režimov s vygravírovaným E odkazujúcim na E-Tense sú strieborné ovládače otvárania okien. Opäť, dizajnovo veľmi zaujímavý prvok, ale netradične umiestnený a vyžadujúci si zvyk. Ak presadáte z auta do auta, budete toto tlačidlo stále podvedome hľadať na dverách. Ak je ale DS vaším jediným autom, nemal by byť problém sa mentálne prekalibrovať na túto netradičnú polohu. Pred vodičom sa nachadza síce malý, ale celkom prehľadný a príjemný digitálny prístrojový štít zapustený do polovičných kosoštvorcov, čím odkazuje zároveň na už spomínané dlaždice s dotykovými tlačidlami. V rovnakom štýle je ladený aj displej infotainmentu, ktorého grafiku tiež dotvárajú práve tieto elementy. K nemu tiež nemáme zásadné výhrady. A výhrady nemáme ani k samotnému spracovaniu interiéru, ktoré to hrá na prémiový feeling aj materiálmi. Tie sa totiž zdajú skutočne kvalitné a ani po 23 tisíc kilomteroch nič nevydáva žiadne nežiadúce zvuky, všetko pevne lícuje a je dostatočne pevné. Nevšimli sme si žiadne rozdiely oproti stavu, keď sme auto testovali ako úplne nové. Za toto teda rozhodne dávame DS palec hore. Čo sa týka priestoru, nemožno čakať zázraky, veď ide o kompaktný mestský crossover. Vpredu sa cítite príjemne obopnutý samotným kokpitom ale nie stiesnene, vzadu je miesta tak akurát na kratšie mestské presuny aj pre dospelé osoby. A 350 litrov batožinového priestoru vonkoncom neurazí.

Batéria, ktorá živí 100kW/136 koní a 260Nm má 50kWh. DS3 E-Tense by s ňou vraj malo byť schopné prejsť až 320 km, avšak takéto číslo sa nám nepodarilo dosiahnuť ani s novým autom. Po nabití na 100% nám na displeji svietilo číslo 290 km, čo je stále fajn a v kombinácií mesta a okresiek pri rozumnom tempe a rekuperovaní dosiahnuteľné. Vieme si ale predstaviť, že v optimálnom počasí a pri výraznej rekuperácií sa v meste cez tú tristovku dostať dá. Napríklad nad rýchlosťou 110 km/h na diaľnici ale dojazd ubúda rýchlym tempom a dostanete sa skôr pod 200 kilometrov. DS3 E-Tense sa ale z nuly na 80% nabije za zhruba 30 minút, samozrejme na rýchlej nabíjačke. Auto podporuje nabíjane až 100kWh rýchlosťou, čo je výborné a tak samotné nabíjanie za takýchto podmienok nie je žiadnym utrpením. S kľudným svedomím ale môžeme povedať, že po nájazde 23 tisíc kilometrov sa kapacita batérie žiadno drasticky neznížila. Po týdžni sme sa dostali na priemer 17 kWh, čím sa dostávame na dojazd zrhuba 290 km. Treba ale povedať, že sme väčšinou jazdili v meste a okolo neho a v režimoch normal a eco, kedy je k dispozícii obemedzený výkon. Spomínaných 100kW/136 koní je k dispozícii iba v režime Šport, kedy je aj pružné zrýchlenie skutočne bleskové a neporovnateľné so spaľovacími motormi. Potvrdzujeme, že ani toto sa s nájazdom žiadno nezmenilo. Z relatívne tuhého podvozka sa tiež neozývajú žiadne nepríjemné nárazy ani pazvuky a zdá sa, že nájazd ho žiadno nepoznačil.

DS3 Crossback E-Tense nie je auto pre každého. Dizajnovo ide o výstredný kúsok, ktorý rozhodne nespadá do väčšinového vkusu a je skutočne jedinečný. Cieľom tohto testu bolo zistiť, ako odoláva nájazdu a opotrebeniu. Môžeme ale konštatovať, že zo žiadneho hľadiska sme si nevšimli výrazné opotrebenie, ani technické. To je skvelou správou, keďže častou obavou pri elektromobiloch je najmä postupne kleseajúca kapacita a výdrž batérie, ktorá sa tu ale zatiaľ citeľne neudiala. Cena takto špecifikovaného nového auta je aktuálne 40 590 Eur s DPH, čo nie je málo, ale na prémiové auto tejto kategórie je to odpovedajúce.

DS3 Crossback E-Tense Performance Line

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1548 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1614 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (kWh) 17 (priemer počas testu)
Dojazd 320 km