Test Dacia Duster TCe 150 Extreme: Úspešné ťaženie

Ktorý model Dacie je aktuálne na vrchole ponuky? To je veľmi jednoduché odpovedať už pri pohľade na modelovú ponuku a jej motory. Vrcholnou priečkou sa pýši určite Duster a aktuálne na úplnom vrchole ponuky stojí práve výbava Extreme, aj keď s novým logom ju budete hľadať márne. Motor a základ však ostáva.

Aktuálne je pri pohone všetkých štyroch kolies Duster naozaj jedným z najvýhodnejších vozidiel na trhu. Ak nie najvýhodnejším celkovo. Za málo peňazí ponúka veľa úžitkových hodnôt, ktoré rozhodne nie sú štandardom v triede. Mne sa do rúk dostala alternatíva s pohonom práve 4×4, ale hlavne s motorom TCe 150.

Šedá je vraj moderná

Duster je, bez ohľadu na verziu, zvonka vždy rovnaký. Nie je rozdiel ani vo svetlej výške, ktorá je 21 cm, ani v jednotlivých detailoch vzhľadu. Reálne to znamená, že štvorkolku zvonka od predokolky rozoznáte len veľmi ťažko. Musíte sa veľmi dobre pozerať pod zadný nárazník, či sa tam nachádza diferenciál.

Faceliftom tomuto modelu pribudla iná predná maska, ktorá bude nahradená tou s novým logom. Ale hlavne LEDkové predné svetlá zostávajú. Nie sú úplne Full LED, lebo diaľkové má stále na starosti halogénová zložka. To znamená, že sa ani automaticky neprepínajú, tieto technológie sú proste príliš drahé na to, aby zbytočne zvyšovali cenu tohoto modelu. A vôbec to nevadí. Aj napriek tomu je Duster vynikajúce a teraz už aj naozaj pekné vozidlo. To slovné spojenie „teraz už aj pekné“ som myslel pri porovnaní s predchádzajúcou generáciou, ktorá bola síce užitkovo fantastická, ale stále vyzerala relatívne lacno. Ku dobrému pôsobeniu aktuálnej verzie sa pridávajú aj zadné svetla s LEDkovými pásikmi. Tie pridali modelu na zaujímavosti a tvar ležatého písmena Y, ktoré vyžaruje zadné svetlo pri štandardnom použití, celkom zjednodušuje večernú identifikáciu.

Ale toto je Extreme, toto je niečo iné. Čo teda znamená táto séria pri pohľade na exteriér vozidla? V prvom rade prináša veľmi trendovú sivú farbu, s ktorou začalo pravdepodobne Audi na svojom modeli RS6. Na Dustri vyzerá hrncová, či plotová farba tiež naozaj veľmi dobre a spolu s oranžovými detailami dokáže pritiahnuť zopár pohľadov. Oranžové sú nielen pásiky na spätných zrkadlách, ale aj segmenty vylepšenej prednej masky a písmenká vzadu na kufri.

Ja by som možno ešte zvládol oranžový segment aj na zaujímalo tvarovaných zliatinových diskoch, podobne ako to má napríklad Renault Arkana RS-line. V takom prípade by celok pôsobil ešte pútavejšie ako teraz. Už teraz sa zvonka Dustru dá máločo vyčítať. Možno budete hovoriť pár menej príjemných slov na adresu kľučiek, ktoré vyzerajú ako z Renaultu Thalia spred 20 rokov, ale to nič nemení na fakte, že sú funkčné a použiteľné bez akýchkoľvek problémov.

Budget moderna

Interiér Dustra druhej generácii je bezpochyby obrovský skok pred oproti predchodcovi. Pri modernizácii ste sa toho veľa nezmenilo, ale pribudol vylepšený informačno-zábavný systém. K tomu však neskôr, poďme od kufra. Základný objem batožinového priestoru je 411 litrov, čo je o 34 litrov menej ako má brat s pohonom výlučne prednej nápravy. Štvorkolka má predsa vzadu diferenciál a ak chceme mať aj rezervu, tak je celkom logické, že batožinový priestor nebude tak obrovský.

Rovnaká situácia, ako v akejkoľvek inej verzii, je na zadných sedadlách. Priestor je akurát pre dvojicu pasažierov, ktorí majú na hlavu placu dosť, ale na nohy je to skôr taký priemer. Nie, miesta nie je málo, nie je to Octavia prvej generácie, ale priestorové pomery sú striktne dane vonkajšou veľkosťou auta a prekvapenia sa tu príliš nekonajú.

O to lepšia je situácia vpredu. Práve tu vidno najväčší zásah verzie Extreme. Vidno napríklad oranžové prvky na výduchoch klimatizácie, ale aj na stredovom tuneli. Takisto sú oranžové pásy na madlách dverí. Tieto nenápadné detaily dodávajú, spolu s oranžovým prešívaním, Dustru Extreme naozaj trochu iný nádych. Veľmi kladne treba hodnotiť, pri facelifte pridanú, lakťovú opierku, ktorá je širšia a je v strede. Už to nie je len súčasť vodičovej sedačky, ale môže sa o ňu oprieť aj spolujazdec. Otázka však je, či sa dva lakte a dvaja ľudia naklonení k sebe nepodpíšu na vydrží tohto interiérového dielu. Mne sa občas stávalo, že keď som sa na lakťovú opierku trocha nahol väčšou váhou, tak v nej trošku puklo. Neskúmal som však prečo.

Modelu Duster Extreme a celkovo Dacii by mohli jednu vec závidieť aj niektoré iné automobilky. Tou je informačno-zábavný systém s podporou bezdrôtového pripojenia Apple CarPlay, alebo Android Auto. Sú automobilky, ktoré ho majú tiež, myslím to pripojenie, ale nie vždy je stabilné. V Dacii je stabilné v 99% prípadov a nejaký problém nastáva naozaj málokedy. Rozhodne menej než pri niektorých iných systémoch. Je to je to možno aj tým, že Dacia má svoj systém naozaj veľmi jednoduchý a blbuvzdorný a takisto technovzdorný, čo znamená, že si nepotrebuje na seba nabaliť 1 000 000 šialených funkcií. Ak by som nechcel navigovať cez Google mapy, tak aj navigačný systém Dacie je veľmi obstojný a je pripojený. Media Nav v tomto aute funguje vynikajúco, rovnako ako upozornenie na vozidlo mŕtvom v mŕtvom uhle, ktoré prišlo tiež s modernizáciou.

Duster už nemá ako vrchol naftu

Kedysi platilo, že nič lepšie ako 1,5-litrový motor dCi ste Dustru nemohli. Teraz to už dávno nie je pravda, lebo vozidlo prichádza s novým a moderným štvorvalcom sa objemom 1,33 litra, ktorý sa dá nájsť aj v niektorých iných automobilkách, okrem Renaultu a Nissanu. Áno, myslím tým Mercedes. Aj ten využíva veľmi podobnú pohonnú jednotku. V tomto Dustri je motor nastavený na 110 kW (150 k), ktoré cez šesťstupňovou manuálnou prevodovkou poháňajú predné aj zadné kolesa, podľa toho aký režim vozidla zvolíte.

Zaujímavá je práve prevodovka. Duster Extreme pracuje tak ako má a odovzdáva naozaj výborný výkon na dosahovanie slušných dynamických parametrov. Prevodovka je zaujímavá najmä kvôli tomu, že jednotka je krátka, aby sa dala využiť aj miesto redukcie v teréne a šestka je zase až príliš dlhá. Vôbec sa neriaďte tým, čo vám radi palubný počítač, kedy máte prehodiť rýchlostný stupeň. Palubný počítač je trochu zákerný a chce stále motor podtáčať. Chce šestku už pri deväťdesiatke a to je veľký akustický problém v prvom rade a potenciálny problém aj v budúcnosti pri životnosti vozidla. Riaďte sa preto radšej svojím sluchom a svojím vnútorným hlasom a raďte vtedy, kedy vy uznáte za vhodné.

Dynamicky je teda na tom Duster Extreme naozaj veľmi dobre a pri prehodení prepínača do výlučnej predokolky dokáže pretočiť predné kolesa. Preto najlepšie zrýchlenie dosiahnete, ak prepínač necháte v režime automatického rozdeľovania krútiaceho momentu. V takom prípade pneumatiky pri zrýchľovaní nepískajú a to aj napriek svojej univerzálnosti. Duster pre štvorkolky ponúka pneumatiky s celoročným vzorom Goodyear Vector 4Season. Sú kompromisom aj pre jazdu na ceste, lebo sú trochu hlučnejšie, ale zase viac zvládnu v blatistom teréne. Ak chcete s Dustrom prekonávať iné teréne nerovnosti, tak siahnite po pneumatikách s označením minimálne All-terrain.

Pri pohone to máme veľmi jednoduché. Duster štvorkolka s krátkou jednotku a príliš dlhou šestkou má výkonný benzínový motor a výkon prenášajú na cestu celoročné pneumatiky s drsnejším vzorom. Z tohto by mohlo vyplývať, že spotreba bude vyššia. Avšak tu prichádza to správne prekvapenie. Moderný motor dokáže jazdiť s priemernou spotrebou okolo 6,5 litra. Ak sa posnažíte, tak vidíte hodnoty začínajúce päťkou, možno aj 5,4 a ak na spotrebu kašlete, tak sa dostanete na kombináciu niekde nad 7 litrov. Pri zameraní vozidla a všetkých, v podstate, negatívnych prvotných vstupoch je to naozaj veľmi slušná hodnota.

Duster Extreme je trieda sám sebe

Aké auto konkuruje Dustru najviac? Ak chceme štvorkolku a výkonný benzínový motor, tak absolútne žiadne. Toto vozidlo je triedou samo pre seba a predvádza sa v najlepšom možnom svetle. Má vo verzii Extreme dostatok šarmu na to, aby ste sa za ním otočili, ale zároveň svojou sivou farbou predvádza odhodlanie ísť kamkoľvek. Dacia znova spravila vozidlo, ktoré bude úspešné a to právom. Za približne 22-tisíc eur podobný balík ponúka málokto. A chcete sa sťažovať na menšiu nádrž? Nie je to jedno, keď je Duster aj s výbavou Extreme tak brutálne lacný?

Dacia Duster TCe 150 4×4 Extreme

Motor R4 benzín
Objem 1332 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5250-6000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750-2750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna šesťstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1682 mm
Rázvor osí kolies 2676 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1399/1849 kg
Batožinový priestor 411/1444 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Spotreba (WLTP) 6,8
Emisie g CO2/km 153-154