Test Renault Arkana E-Tech: Skúška dlhšieho súžitia

Už ste videli test Arkany s hybridom? Jasné, že áno, ja som mal predsa červený kus a tento sivý mal kolega Peťo. Situácia sa však  vyvinula tak, že znova držím v rukách kartu od Arkany E-Tech, od hybridu, prvého full hybridu od Renaultu. Lenže teraz nie je pekné jesenné počasie, teraz je ozajstná zima. Ako sa žije s týmto autom v zime?

Na to je veľmi jednoduchá odpoveď, rovnako dobre ako v lete, ako na jar, ako na jeseň. Tomuto autu je to jedno. Nemá síce štvorkolku, ale to akosi nevadí. Aj keď by som ju asi využil, lebo ísť po fakt zasneženej ceste iba s predkom bez možnosti vypnutia protipreklzový systém. Aj tak som sa po tej šmykľavej zasneženej ceste vyšplhal. Nebolo mi všetko jedno, ale dobré obutie pomohlo. Áno, to bola výrazná pomoc. Continental WinterContact TS850P ukázala svoje naozaj silné stránky.

Ale pekne po poriadku, sneh nebol stále a môj prvý úsek jazdy som absolvoval na diaľnici. D1 smerom na sever a po ukončení diaľničného presunu hybrid hlásil priemernú spotrebu necelých 7 litrov. To naozaj nie je zlé, vzhľadom na fakt, že Arkana je veľká. Aj keď má patriť do segmentu B, tak mne sa skôr zdá, že by mohla byť v Céčku úplne bez problému, veď je vlastne SUV kupé veľkosti Megane. A nie, nemá bezrámové dvere. To by si vyžadovalo veľa výstuh.

V interiéri na diaľnici panuje celkom kľud. Je väčší ako v meste. Pri šesťdesiatke je motor v najväčšom rozmachu. Ktorý? Benzínový. Štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý je podobný tomu, čo bol v iných modeloch značky a svoju púť ukončil v Dusteri, vtedy naozaj točí vysoké otáčky a je ho počuť. To mám za to, že som na moment prekročil rýchlosť? Alebo som šiel v Bratislave na sedemdesiatke pomaly? To skôr.

Mal by som napísať, že po spoznaní auta som zažil to a to. Ale nebola by to pravda. Tento interiér dôverne poznám. Je rovnaký ako v Capture, je príbuzný s tým v Cliu. Možno tu je dôvod označovania segmentov. Možno je to aj jednozónová klimatizácia. Ja si ju robím aj z viaczónovej. Podvedome ma štve, keď sú na displeji dve rôzne hodnoty. Takže jedna hodnota jednozónovej klimatizácie mi vôbec nevadí. To, čo je v interiéri výrazne odlišné v hybridnom E-Techu, čo ostatné Arkany nemajú, je e-Shifter. Miesto klasickej páky je shift-by-wire páčka. Je taká futuristickejšia a možno aj krajšia.

Interiér verzie R.S. Line je veľmi príjemný. V strede prístrojovej dosky má obloženie pripomínajúce karbón. Pekný lesklý. Bez výhrad. Aj sedadlá sú veľmi príjemné. Možno by som však obetoval elektrické nastavovanie v prospech tej dvojzónovej klimatizácie, alebo skôr v prospech elektrického otvárania batožinového priestoru. Ten je obrovský. Má objem 480 litrov aj napriek 33-litrovému zmenšeniu kvôli hybridu. A k tomu je možné ešte sklápať sedadlá. Arkana je celkom praktická, aj keď to samotná karoséria neprezrádza. Veď o SUV kupé sa hovorilo, že majú obmedzený priestor.

Miesto na nohy vzadu je tak akurát, nie je obrovské, nie je maličké. Za 180-centimetrovým šoférom sa usadí rovnako vysoký pasažier, pričom ani nad hlavou to nebude mať tragické. Otázkou je len čo s tými ozajstnými dlháňmi. A druhou je čo s deťmi. S tými je všetko v poriadku, teda ak nemáte nezmyselne mohutnú detskú sedačku.

Na šírku to veľmi nie je pre troch, ale zmestia sa. Myslím vzadu, vpredu je pekná stredová konzola s bezdrôtovým nabíjaním, spomenutým e-Shifterom a držiakmi na nápoje. Pod lakťovkou je štandardne odkladací priestor. Všetko je tam, kde má byť. A všetko vyzerá dobre. Nielen vnútri.

Aj zvonka je Arkana veľmi pekná a z dizajnu, ktorý aktuálne využíva Renault vyťažila najviac ako sa dalo. Predná časť verzie R.S. Line je iná od Zenu a Intensu. Má predsa iné nárazníky s výraznou lištou inšpirovanou monopostami F1. O tomto sme písali už dávno pri Cliu RS štvrtej generácie. Inak, RenaultSport skončil svoje pôsobenie. Miesto neho bude samostatná športová divízia Alpine, ktorá však postupne prejde na čisto elektrické vozidlá. Smutné, ale stále verím, že si to rozmyslia.

Rozdiely R.S. Line sú viaceré, aj vzadu je nárazník iný a kolesá dostali špecifický tvar a špecifickú červenú časť jedného z lúčov. Vyzerá to minimálne zaujímavo. Nie každému musí všetko ulahodiť. A to isté to je s pohonnou sústavou. Hybrid e-Tech je fajn. V meste je super, medzi mestami tiež. A aj na diaľnici. Len je tu jedno veľké ale. Nie je až tak dynamický. Ja viem, prevodovka je vytvorená so znalosťami z F1, má štyri prevodové stupne pre spaľovací motor, dva pre elektromotor, nemá spojku, synchronizuje servom. Je to vlastne jednoduché, ale zároveň extrémne zložité. Ale už to funguje lepšie ako pri prvom testovanom kuse. Bez trhnutí, pekne plynulo.

Len tá dynamika akosi chýba. Motor nevyzerá, teda nevytvára pocit, že by mohol mať 105 kW (143 k). Skôr je dynamika na úrovni 90 kW (122 k). Stále je obstojná, ale o kúsok slabšia verzia TCe 140 má lepšie zrýchlenie a aj vyššiu maximálnu rýchlosť. A to nehovorím, že za rovnakú cenu ako hybrid, plus sto eur, je TCe 160 s výrazne lepšou dynamickou charakteristikou.

Ale potom príde na pretras spotreba. Ja som kedysi dokázal, na prvých jazdách, zvládnuť 50 kilometrov s priemerom 3,6 litra. Teraz som sa o toto ani nepokúšal. A zima aj tak hnala priemery hore. Minimum, ktoré som dosiahol je pod 5 litrov. Mimo diaľnic nie je problém jazdiť do 6. Avšak diaľnice sú tým teritóriom, kde asi viac boduje TCe, benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra a turbom, ktorý má sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Vlastne mám pocit, že pri mojom používaní, mimo veľkých miest, by som mal bez full hybridu, iba s mild-hybridom podobnú spotrebu.

Výkon teda nie je tak presvedčivý ako pri ostatných pohonných jednotkách, ale stále stačí. Veď zrýchlenie na stovku je za 10,8 sekundy. Len o sekundu pomalšie ako má TCe 140 a o 1,7 sekundy pomalšie ako TCe 160. Pri e-Tech 145 však netrpí turbo a je teda optimálnou voľbou do mesta. Pritom práve Arkana má optimálnu veľkosť. Zmestí sa do parkovacích miest, vyzerá elegantne, v meste s hybridom žerie naozaj málo, lebo sa snaží čo najviac jazdiť na elektrickú energiu. Mne sa podarilo prejsť na baterku takmer kilometer. Wau!

Arkanu som mal dva týždne. Tisíc kilometrov. A som spokojný. Za necelých 30-tisíc ponúka naozaj veľa. Len pre mňa je skôr vhodná verzia s 1,3 TCe, keďže optimum, 1,6 TCe 205 s 4Control asi nikdy nebude možné.

Renault Arkana E-Tech R.S. Line

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 1,2 kWh
Výkon (celkový) 105 kW (145 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1961 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (WLTP) 4,9-5,1
Emisie g CO2/km 111-112