Test Cupra Leon 1,5 TSI: Hlavne imidž, ostatné ide bokom

Novovzniknutá španielska automobilka Cupra rozširuje ponuku verzii jednotlivých modelov. Vzniknutá je síce trochu silné slovo, ale v porovnaní so storočnými tradíciami niektorých ostatných výrobcov je stále nová. Dokonca je nová aj v porovnaní s druhou španielskou automobilkou SEAT, ktorá jej vznik odštartovala. A nové verzie má aj Cupra Leon.

Sme vo fáze, kedy si za svoje peniaze môžete kúpiť SEAT Leon, alebo Cupra Leon, dokonca aj so základným 1,5-litrovým štvorvalcom eTSI. Sú to v podstate podobné autá, ktoré sa líšia len výbavou, imidžom a cenou. Výbava je menej dôležitá, rovnako tak cena. Áno, toto tvrdenie je síce šialené, ale stojím si za ním. Aký je teda Leon so značkou Cupra a so základným 1,5-litrovým motorom?

Dynamika zvonka

SEAT Leon je stále vynikajúco vyzerajúce vozidlo patriace do segmentu C, čiže dávnejšie strednej triedy. Je postavený na platforme MQB a využíva ju presne tak ako by mal a robí to aj Cupra Leon. Využíva ju až príliš presne tak ako by mal, na rozdiel od väčšieho kolegu Formentor, ktorý prináša jednu deviáciu, ale k tej sa dostanem neskôr. Dá sa povedať, že Leon aj so znakom Cupra stále patrí k tomu najkrajšiemu, čo trieda ponúka.

Predná maska zmenila svoje logo a rovnako je zmenené logo na veku batožinového priestoru. Ostatné všetko evokuje klasický Leon s výbavou FR. Dynamický vzhľad autu uprieť nemožno, čo hovoria aj masívne zliatinové disky s priemerom 18 palcov. Áno, dá sa ísť aj do väčších diskov, ale v prípade tohto motora je to úplne zbytočné. Už takto vyzerá Leon veľmi schopne.

Vonkajší dizajn prednej časti ešte podčiarkujú ostro rezané svetlomety, ktoré ukrývajú Full LED technológie. Nie je maticová technika, ale cestu dokáže osvietiť na veľmi slušnej úrovni. V noci sa nebudete sťažovať na nedostatok svetla a dokonca sa nebudú sťažovať ani ostatní účastníci premávky, vďaka celkom dobre fungujúcemu systému prepínania diaľkových svetiel.

No a zadná časť tiež prináša jeden klasický prvok pre modely Cupra, ktorý ale adaptovali aj niektoré modely predchádzajúcej materskej značky. Zadné svetlá sa tiahnu krížom cez celú kufrovú časť spájajúc svetlomety a tento prvok je poznávacím znamením a znamením, že vozidlo tiež chce pôsobiť dynamicky aj na tomto poli. Celková kombinácia medených detailov a červenej farby môže na papieri vyzerať zvláštne, ale medené sú len znaky, čiže môžem povedať, že červená je asi najlepšia farba na Cupra Leon. A hodia sa k nej aj disky, presne tieto. Vlastne jedinou chybičkou vizuálu auta sú falošné koncovky výfuku. Tie by v nárazníku ani nemuseli byť a pôsobil by asi lepšie. Takto však trocha rozbíjajú elegantný tvar a prinášajú dynamiku aj do zadného pohľadu.

Dynamika zvnútra

Dynamika Leonu so znakom Cupra vyžaruje aj z interiéru. Má predsa športovejšie tvarované sedadlá a tiež typické stvárnenie detailov modelov tejto značky. Vidno teda nemalý podiel medených prvkov, ktoré vytvárajú dojem väčšieho luxusu ako klasické alternatívy od pôvodnej automobilky.

Ostatné však zostáva na presne rovnakej úrovni. Cupra Leon ako hatchback poskytuje dostatok miesta pre 4 pasažierov, pričom aj za vodiča vysokého 1,8 metra si sadne rovnako vysoký spolujazdec. Ďalšou výraznou devízou je aj veľkosť batožinového priestoru. Dostala sa na 380 litrov a prináša tak skvelé použitie nielen v podobe mestského presúvadla, ale aj na dlhšie trasy, lebo dokáže zobrať dostatok batožiny. O sklápaní sedadiel sa ani netreba baviť, variabilita ostala zachovaná, presne ako sme zvyknutí.

Leon je z prvých áut koncernu Volkswagen, ktorý sa absolútne zbavil panelu klimatizácie. Miesto neho je len malý pásik v spodnej časti displeja, ktorý obhospodaruje nastavenie teploty a tiež hlasitosť audia. To znamená, že ak budete hľadať fúkanie na sklo, tak ho musíte hľadať na opačnej strane pri vypínači svetiel. Ďalšou zaujímavosťou je, že ak stlačíte naraz studený a teplý povrch dotykového panela na nastavenie teploty, tak zapnete, prípadne ovládate vyhrievanie sedadiel. Je to v ostrom kontraste s tlačidlom umiestneným na volante, ktoré zapína vyhrievanie volantu. Logické však?

Interiér Cupra Leon je teda priestranný, ale trochu ho brzdí v rozlete celočierna farebná schéma. Čierna farba je takmer všade. Až na jednu plochu. Je až prekvapivé, že automobilka Cupra nesiahla po čiernom strope. Interiér tak aspoň jemne naberá na vzdušnosti, aj keď stále očakáva niečo zaujímavejšie. Tým niečím zaujímavejším môže byť potenciál modrých poťahov pre niektoré verzie modelu.

Dynamika motora

Cupra Leon je navonok, aj zvnútra, nesporne dynamikou dýchajúce auto. Je to však trochu v kontraste s pohonnou jednotkou. S motorom s objemom 1,5 litra si takéto auto kúpia iba tí, ktorým v prvom rade záleží na imidži. Aj keď sa v premávke nestratí, pre ortodoxných fanúšikov značky Cupra je toto naozaj málo. A naozaj málo je spojené ešte s jednou nevýhodou.

Motor s objemom 1,5 litra a označením eTSI má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 250 Nm. To sú cifry, ktoré dokážu s automatickou dvojspojkovou prevodovkou so 7 prevodovými stupňami vyštartovať na stovku za 8,7 sekundy. To je všetko fajn, vozidlo má dokonca aj malého mild hybridného pomocníka. Ten by mal znižovať spotrebu. Mal by. Ale k tomu sa ešte dostanem. Motor akoby nemal nejakú výraznú výkonovú špičku, ktorá by sa od auta tejto razancie pýtala. Ale jazda s ním je reálne príjemná.

Celkom príjemný aj pohľad na spotrebu. Cupra Leon s týmto motorom dokáže bez problému zajazdiť kombináciu s diaľnicami v podobe necelých 7 litrov. Dokonca sa dokážete dostať aj na 6,8 litra, ale to musí mať auto niekto, kto ho pred vami nenaháňa. Ja som dostal auto asi po Emersonovi Fittipaldi, lebo prvý diaľničný úsek u mňa znamenal priemer cez 8 litrov. Ďalšie diaľnice už boli za 6,9 litra. To je extrémny rozdiel a pomohla len zmena šoféra. V prípade extrémne veľkej snahy viete dostať cifry spotreby aj pod 6 litrov, ale to musíte zabudnúť na diaľničné presuny.

Jazda v Leone je teda príjemná z pohľadu spotreby, ale podvozok je trochu iná pesnička. Auto je obuté na 18-palcových diskoch a na rozdiel od výkonnejších verzií nemá vzadu viacprvkové zavesenie nápravy. To sa lepšie vyrovnáva s povrchom a preto je stabilnejšie. VW má však vo svojich smerniciach stanovené, že autá s výkonom do 110 kW (150 k), vrátane, nemôžu mať Multilink. V preklade to znamená jednoduchú zadnú nápravu, ktorá si občas na niektorých hrboloch v zákrute dokáže trošku poskackať. Nie je to výrazná nevýhoda a tí, ktorí budú siahať po tomto motore si žiadny problém nevšimnú. Pre ostatných je vhodné zvážiť príplatok čo si cez dvetisíc eur, ktorý dokáže priniesť perfektný motor 2,0 TS ísť výkonom 140 kW (190 k).

Leon má dynamický aj cenník

Koľko stojí imidž? Viem to veľmi presne. Od Leonu FR s rovnakým mild hybridom je Cupra Leon drahší o… no iba o 1 290 eur. Lenže Cupra má v základe LED High za 900 eur a tiež pár ďalších prvkov príplatkových pre SEAT. Takže vlastne rozdiel cien nie je. Cupra je dokonca výhodnejšou ponukou. A to dokáže prekvapiť. Donedávna som si myslel, že bude rozdiel cien markantnejší. Strategická výhoda Cupra Leon teda tkvie vo vysokom stupni základnej výbavy a absencii základnejších alternatív v tomto ohľade. Ale aj keď 1,5 eTSI s MHEV vyzerá teda ako výborná ponuka, ja by som minul ešte 2 360 eur a skočil by som do dvojlitra s výkonom 140 kW (190 k). Hlavne keď už v ponuke nie je moja obľúbená verzia Cupra Leon Veloz 245. Tá bola dokonalou kombináciou všetkého. Cupra Leon so základným motorom je hlavne autom, ktoré má byť imidžovým doplnkom. Veď to veľa ľudí chce, bez ohľadu na jazdné vlastnosti a jazdnú dynamiku.

Cupra Leon 1,5 eTSI

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1550-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4398 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1419/1880 kg
Batožinový priestor 380/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP komb.) 6,0 l/100 km
Emisie g CO2/km 135