Španielska Cupra má na trhu model Formentor, ktorý predstavuje veľmi pohľadný a svalnatý crossover strednej veľkosti. My sme s ním jadzili v plug-in hybridnej verzii 1,4 TSI 204 eHybrid. Správne, 204 koní a 1.4 litra turbom povzbudzovaného benzínu ako základ. Na papieri zatiaľ fajn, na pohľad ešte lepšie.
Áno, na pohľad, čím narážame na krivky tohto auta. Cupra sa profiluje ako športovo ladená značka a aj keď má v portfóliu aj motorizácie, ktoré sa nevymykajú bežnému výkonovému priemeru, všetky modely spája mimoriadne dynamická vizáž. Formentor v našom teste mal tajomne sivý lak karosérie a veľké čierne 19″ disky Exclusive 38/3 v svalnatých a rozširujúcich sa bokoch auta. Kolmá predná časť má na bokoch nárazníka aj v ňom pomerne masívne otvory pre prívod vzduchu a tiež medené logo Cupra. Táto farba je prítomná aj na štvorici výfukov vzadu.
Náš kus mal aj príplatkové LED Matrix svetlá s „hokejkovou“ grafikou svetiel. Aj napriek tomu, že ide o crossover, respektíve SUV, celkový profil karosérie pôsobí pomerne nízko a prikrčene, čo evokuje ten požadovaný športový dojem. Zadná časť sa tiež od okien rozširuje smerom do bokov a cez celú šírku sa tiahne široký svetelný pás. Vzhľadom Cupra Formentor boduje na plnej čiare. Ak chcete skutočne športovo a vyrysovane pôsobiaci plug-in hybrid v tejto triede, nič lepšie, myslíme si, nenájdete.
Kabína je primárne tmavá, avšak cestu si tu v pomerne veľkej miere našli práve medené detaily, či už v podobe lemovania výduchov vzduchu alebo ramien, ako aj prešívania volantu. Samotný posed je príjemne nízky, akoby ani nešlo o SUV. Na prvý krát ale trochu zaskočí dojem z mohutnej prednej kapoty, korý je spôsobený práve aj posedom. Ak by vám nestačili medené prvky a interiér stále pripadal ponuro, má Formentor vo výbave aj ambientné osvetlenie. Výbava je fakt bohatá, veď už v základe je tu trojzónová klimatizácia, 10.25″ plne digitálny prístrojový štít, uvítacie osvetlenie…je toho ozaj dosť. Vo Formentore nájdete aj klasickú, 230 V zásuvku, čo ozaj nie je štandardnou vecou. Interiér ako taký samozrejme pozostáva z prvkov, ktoré vám budú dobre známe aj z iných modelov koncernu. A je to zle? Vôbec, veď práve ten koncern je povestný nepriestrelnou ergonómiou a kvalitou spracovania, ktorú reprezentuje aj kabína Formentoru. Infotainment je výborný, graficky, reakciami aj samotnou ovládateľnosťou. Viete si nastaviť tlačidlá pre rýchlu voľbu a tiež pre ovládanie klimatizácie máte dotykovú lištu pod displejom. Ale hej, klasické hardvérové tlačidlá by asi boli rýchlejšie a presnejšie, ale ani toto nie je úplne zlé. Štartujete tlačidlom, avšak to je umiestnené na stredovom tuneli. Tie najostrejšie Cupry ho majú na volante, čo ale nie je tento prípad. V kabíne sme sa tak celkovo cítili veľmi dobre, spracovanie aj kvalita materiálov sú na veľmi solídnej úrovni a samotná architektúra je ergonomická ale nie nudná a všedná. USB C porty sú tu štyri, telefón nabijete bezdrôtovo, volant je vyhrievaný a nechýba plejáda jazdných asistentov. Veľmi slušná porcia výbavy. A aj s priestorom je to fajn. Samozrejme, najlepšie vpredu, ale ani vzadu to nebude pre priemerne urastené dve dospelé osoby vôbec žiadna katastrofa a zvládnu tu aj dlhšiu trasu. Do kufra naložite 345 litrov, čo je dané batériou, ktorá objem oproti plne spaľovacím súrodencom znižuje.
Cupra Formentor 1.4 TSI eHybrid má v talóne systemových 150kW/204 koní a 250 Nm. Základom je,samozrejme, 1.4 litrový turbo benzín so 110kW/150 koňmi a len doplníme, že ide o predokolku. Samotná batéria má kapacitu 12,8 kWh a udávaný dojazd 59 km. Nám sa podarilo v kombinácií mesta a okresiek 41 km, ale to hlavne preto, že boli teploty iba ľahko nad nulou. Naviac, auto preferuje skôr hybridný režim a má tendenciu sa doňho prepnúť aj v prípade, že máte zvolený čisto elektrický pohon. Robí to v snahe dodať čo najviac výkonu. Slabinou je tu pomalé nabíjanie rýchlosťou maximálne 3,6 kW. Tým pádom sa z prázdnej na plnú dostane za zhruba 3,5 hodiny, čo je vcelku dosť. Konkurencia to častorkát ale má podobné a logiku to má, keďže u plug-in hybridov je dôležité k batérií pristupovať tak šetrne, ako sa len dá. Jazdný prejav je inak príjemne vyvážený. Motor nie je prehnane hlučný a jeho 204 koní je výborným kompromisom. Nie je to žiadna, dychvyrážajúca raketa, ale zrýchlenie aj pružnosť sa stále dajú zaradiť do kategórie tých športovejších a dynamických. Stovka za 7,8 sekudny je pre bežný deň absolútne dostatočná. DSG tu má iba šesť stupňov, avšak dobre odladených a naviac máte aj pádla pod volantom. Ak budete mať plne nabitú batériu, viete sa so spotrebou benzínu dostať aj pod dva litre. Lenže, to by ste museli skutočne svedomito nabíjať, čo nie je za bežných okolností vždy možné. Bez batérie to, podľa jazdného štýlu a dynamiky, zvládnete medzi 6, maximálne 7 litrami, čo je stále úplne akceptovateľná hodnota. Podvozkovo je Cupra Formentor taktiež rozumný kompromis. Nie je prehnane tvrdá a ani to pri výkone 204 koní nepotrebuje. Ak by išlo o vrcholnú verziu VZ5, samozrejme by bolo treba tvrdší a istejší podvozok. Pre zhruba polovičný výkon hybridu ale úplne stačí a nevyklepe vás. Povedzme si rovno, táto hybridná verzia nie je úplnou cestnou raketou zameranou primárne na čo najvyššie športové výkony, ale skôr dobre odladený a stále dostatočne zábavný a umiernený kompromis.
Cupra Formentor 1.4 TSI eHybrid je v rámci triedy plug-in hybridných crossoverov rozhodne jedným z tých vzhľadovo najvydarenejších a najoriginálnejších. Má mimoriadne bohatú výbavu a ergonomickú kabínu a zvonku by ste si tipli, že má viac ako 204 koní. Tie inak úplne postačujú a ak budete svedomito nabíjať, budete jazdiť za veľmi nízke náklady.
Toto auto s týmto motorom je pre tých, ktorým sa páči najmä ten odvážne športový image Cupry a chcú k tomu aj obstojnú dávku výkonu, avšak nepotrebujú nič úplne vražedné a zbesilo rýchle. Vo výsledku tento balík stojí od 41 690 eur s DPH, tá naša aj s príplakovou výbavou stála zhruba o 5 tisíc viac. Nie je to žiadna budgetovka, skôr imageovka s dobrou výbavou, skvelým dizajnom a výkonom niečo nad priemerom. Cena preto má svoje opodstatnenie.
CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1395 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 110 kW (150 k) Elektromotor Celkovo 150 kW (204 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 250 Nm |
Prevodovka | automatická 6-stupňová DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4450 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1528 mm |
Rázvor osí kolies | 2679 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1694/2120 kg |
Batožinový priestor | 345 l |
Palivová nádrž | 40 l, batéria 12,8 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
7,8 s |
Spotreba (WLTP) | 1,2-1,4/100 km |
Emisie g CO2/km | 26-32 |