Test Citroën ë-Jumpy Combi: Transfery bez emisií

Elektromobilita sa dostáva aj do sfér, ktoré ani nemuseli byť obsadené benzínovými motormi. Naftová veľmoc, úžitkové vozidlá, tiež postupne prichádza na chuť elektrickým vozidlám. A je to celkom logické, lebo pri súčasnom uzatváraní centier miest už takmer nie je iná možnosť zásobovania. Takýto princíp pretavil do praxe aj Citroën s modelom ë-Jumpy. Jeho dodávková verzia je jasne použiteľná, ale otázka je ako sa dá využiť deväťmiestny mikrobus, ktorý tiež používa elektrický pohon. My sme niekoľko možností našli.

Školský autobus

Veľké mestá musia mať školy a dochádzať do nich nie je vždy úplne optimálne. Rodiča nemusia stíhať a hromadnou dopravou to ide zložitejšie, najmä ak sú žiaci menší, čo znamená tak prvý a druhý ročník. Možno aj tretí a štvrtý. Jasné, pri našom školskom systéme to asi nebude možné kvôli rozpočtu, ale niektoré školy mávajú školské autobusy.

Takže po noci pri školskom wall-boxe ráno vodič vezme ë-Jumpy a prejde pre jednotlivých žiakov. Možno aj viackrát. To znamená, že rodičia sa o deti báť nemusia a ani deti nemusia mať stres z cestovania do školy. Win-win a k tomu ešte nulové lokálne emisie. Tým, že elektrický Jumpy môže mať až 9 sedadiel, tak odvezie 8 pasažierov. Avšak trochu problém nastáva s detskými sedačkami. Dobre, toto sme úplne do detailov nedomysleli. Ale bolo by fajn, keby existovala takáto služba. A možno by stačila aj verzia M.

Ski-bus

Hotely mávajú vlastné vozidlá na transfer lyžiarov na svah. Jasné, tie, ktoré sú v horách, ale v lete je možné takýmto autom chodiť na výlety, ktoré bývajú platené. Takže znova podobný princíp. Auto v noci v hotelovej garáži a ráno nabité pripravené na cestu za snehom, či dobrodružstvom.

V takomto prípade by bolo možno lepšie mať osem miest, ale to asi veľmi nezaváži, deväťmiestny mikrobus predsa odvezie 4 páry lyžiarov. Práve tu je ideálna najväčšia dĺžka vozidla a dvojkrídle zadné dvere. Pod tretí rad treba len nejaký box, do ktorého budú zasahovať konce lyží a osem lyžiarov a výstroj prejde do strediska úplne bez problému a znova bez lokálnych emisií.

Letiskový transfer

Z hotela na letisko? Prečo nie? V rámci Bratislavy úplne bez problému. Ale veľa cestovateľov ide z Bratislavy do Schwechatu, čiže na viedeňské letisko. Ako v tomto prípade? Veď základný údaj o dojazde nám ukazoval, po prebratí auta, 310 kilometrov. To však nie je výrazný rozdiel oproti 330 kilometrom, ktoré píšu tabuľky podľa WLTP.

Medzi letiskami je 70 kilometrov, v rámci Bratislavy to je dojazd 20 kilometrov. Jednu cestu Jumpy na elektrickú energiu zvládne úplne ako nič a počas čakania na ďalšiu posádku, ktorá chce ísť opačným smerom je parkovanie pri nabíjacom stojane bez poplatku. Takže vlastne toto auto šetrí pri parkovaní. Pritom zatiaľ nie je veľa elektrických transferových vozidiel, takže nabíjačky tiež plné nebudú. Stále to však bude trochu menej pohodlné ako mať naftový mikrobus. Ale náklady sa určite vrátia.

Vodičovo miesto

Ako na tom bude ten vodič? Výborne, má samostatné sedadlo bez ohľadu na verziu. Ten ho má vždy. Volant má dobrý priemer a drží sa fajn, ale nie vždy má kožené čalúnenie. Nehovoríme, že bez neho sa nedá žiť, ale určite si ho pridajte. Nebudete banovať. Radiaca páka sa nájsť nedá, lebo nie je radiacou pákou. Avšak malý prepínač tiež poteší. Veď sa ovláda dobre, aj keď treba skontrolovať zaradený režim, lebo reakcie na prepnutie sú občas spomalené.

Vodič má, zväčša, na starosti aj nabíjanie. Konektor je vľavo vpredu na nárazníku. Toto riešenie nie je úplne unikátne, podobne to má aj Ford Transit Custom PHEV. Je to logické, lebo netreba prenášať vedenie do zadnej časti auta, keby boli rôzne rázvory. Prípojka je tak unifikovaná pre úplne všetky verzie. Nabíjanie je možné až výkonom 100 kW, ktorý znamená z nuly na osemdesiat percent za 45 minút.

Vlastne treba ešte povedať, že tento Jumpy má väčšiu 75 kWh batériu. To nechcete nabíjať z 220V zásuvky. Podľa údajov výrobcu to trvá 47 hodín. Pre toto auto je naozaj optimálny trojfázový wall-box, ktorý dokáže vďaka 11 kW výkonu nabiť batériu už za 7 a pol hodiny.

Ako je to teda s dojazdom? BA-Viedeň-BA?

Poďme na reálny dojazd. A dojazd v zime. Tak ako ostatné autá koncernu má aj elektrický Jumpy tepelné čerpadlo, čo je výborná správa, lebo tým pádom netrpí až tak veľmi nutnosťou vysokých prísunov energie na vyhrievanie interiéru.

A teraz vážne, spotreba na diaľnici je dosť vysoká. Dostať sa na 30 je v zime trochu problém. A tým nemyslíme zospodu, ale na tak málo ako je 30 kWh na sto kilometrov. To však znamená, že dojazd sa pri diaľničnej 130-tke môže dostať, aj vďaka veľkej batérii na menej ako 200 kilometrov. Prečo? Lebo elektrické Jumpy váži samo o sebe 2,3 tony a odpor vzduchu, či celková veľkosť tiež dokážu svoje.

Mestský elektrický bus je teda super, letisko, pokiaľ je to Viedeň tiež. Ale do Budapešti asi z Bratislavy takéto auto nikoho nepovezie. Ibaže by bol ochotný stáť hodinu na nabíjacej stanici cestou. To asi nebude vhodná kratochvíľa pre tých, čo sa ponáhľajú.

Za koľko ë-Jumpy je?

Akciová cena? Aktuálne 45 400 eur s DPH. Aj so 75 kWh batériou. Tento kus je niekde pri 50-tisícoch. Avšak slabšiu batériu do osobného prevedenia nechcite. Práve s výkonnejšou batériou má osobná verzia zmysel. Veď len tri z možných uplatnení sme našli. A to nehovoríme o údržbových tímoch vo veľkých podnikoch. Takto by mohli s autom vojsť až na konkrétne miesto a mať pri sebe kompletné vybavenie. Pri úžitkových zaplechovaných modeloch je vhodná aj slabšia batéria, keďže tieto autá majú slúžiť na rozvoz rôzneho tovaru po mestách. A to je úplne najlepšie možné využitie ë-Jumpy.

A áno, fotili sme na klišé mieste, na streche parkovacieho domu pri IKEA.

Citroën ë-Jumpy Combi XL Comfort

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 75 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5306 mm
Šírka 2010 mm
Výška 1940 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2381 kg
Batožinový priestor (max) 4900 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,6 s
Spotreba (kWh/100km) 21,6 – 26,7
Dojazd 330 km