Test Škoda Octavia Scout: Zálesák v smokingu

Kombíky so zvýšeným podvozkom už nie sú tak in ako kedysi, keď ich tlačilo Audi s Allroadom či Subaru s Outbackom. Postupne ich totiž vytlačili SUV, ktoré sú často pred mnohých ich majiteľov aj zbytočné. Preto sme sa veľmi potešili, že sme takéhoto „jednorožca“ mali na test. Bola ním Škoda Octavia Scout, teda kombi so štvorkolkou a silným naftovým motorom, ktorému nechýbala ani veľmi štedrá výbava.

Octavia Scout sa od bežného prevedenia líši mierne zvýšeným podvozkom, ktorý má zvýšenú ochranu, rovnako ako karoséria. Vpredu aj vzadu sú nárazníky doplnené sivým, robustným plastovaním. Šedé 18″ kolesá sú tiež navrhnuté špeciálne pre model Scout a sú ideálnym kompromisom medzi pohodlím a akurátnou veľkosťou. Na bokoch blatníkov sú malé decentné plakety Scout, ak by ste náhodou nevedeli, s kým máte tú česť. Aj modro-sivá farba sa Octavii veľmi hodí. Auto pôsobí hodnotne a reprezentatívne, oplastovanie budí dobrý dojem a nedegraduje ho na „zálesáka“. Teda, je to zálesák, ale veľmi dobre oblečený a kultivovaný. Ako vždy opakujeme, aktuálna Octavia je mimoriadne elegantné a vyvážené auto, ktoré pokračuje v skvelom dizajne, ktorý nastolil už aktuálny Superb.  Scout si na cesty aj necesty svieti Matrix LED svetlami, z čoho je jasné, že výbava patrí medzi tie najvyššie možné, aké Octavia ponúka. V globále veľmi pekné a robustné kombi, ktoré vďaka ochranným prvkom kľudne zvládne aj zachádzku ľahším terénom. Koniec koncov, to je jeho účelom a vlastne zvláda aj viac ako niektoré SUV s predným náhonom.

Výbavu Scout je v kabíne ľahké spoznať podľa šedo-hnedých sedadiel, ktoré majú mimoriadne odolnú textíliu a pôsobia lepším dojmom, než niektoré kožené prevedenia. Rovnaká látka je prítomná aj na obklade palubnej dosky, ktorá je doplnená dreveným dekorom. Ide síce o plast, ale mimoriadne dôveryhodne vyzerajúci. Nedbáme, veď je to Scout a tak takýto odkaz na prírodu nie je od veci a zhotovený je vkusne. Inak ide o kabínu dobre vybavenej Octavie, akú dôverne poznáme. Teda minimalistická palubná doska so zalomením v strede, kde dole sú dva výduchy vzduchu a hore špičkový displej infotainmentu. Vynikajúca grafika, rýchle reakcie aj vysoká prehľadnosť. Samotný infotainment poskytuje skutočne veľké množstvo rozhraní, informácií a podsekcií a kým si na jeho ovládanie zvyknete, chvíľu to trvá. Avšak po zoznámení sa bude prevládať veľká spokojnosť. Nechýba parkovacia kamera s viacerými náhľadmi aj bezdrôtové nabíjanie telefónu či konektivita. Ide o jeden z našich najobľúbenejších systémov v neprémiovej triede vôbec a rovnaké konštatovanie platí aj o digitálnom prístrojovom štíte. Krásna prehľadná grafika a veľké množstvo zobrazení musia uspokojiť aj náročných vodičov. Vo výbave je Lane Assist aj Start-Stop či výborne fungujúci adaptívny tempomat ale aj prehľadný head up displej za dvojramenným volantom. Ten je inak krásnym kusom dizajnu a zároveň chýbajúce tretie rameno žiadno negatívne neovplyvňuje ovládanie. Pre štandardne urastené dospelé osoby je priestor interiéru kráľovský, dokonca až tak, že Octavia tak trochu konkuruje Superbu. Týmto poukazujeme hlavne na priestor pre nohy vzadu či gigantický, 640 litrový batožinový priestor.

Pod kapotou bol dvojlitrový naftový štvorvalec TDI s hutnými 147kW/200 koňmi a 400Nm. Ten spolupracoval so sedemstupňovým DSG s možnosťou radenia pádlami pod volantom a rýchlym režimom S. Aj napriek tomu, že Octavia Scout je celkom veľký kus auta, na stovke je s týmto motorom za 6,8 sekundy. Dynamika je teda veľmi príjemná a absolútne dostatočná a k takto výborným šprintérskym schopnostiam samozrejme pomáha pohon všetkých štyroch kolies. V kabíne je ale aj pri dynamickej jazde či vyšších diaľničných rýchlostiach takmer úplne ticho, čo je známkou skvelej zvukovej izolácie. Pohon teda vo výsledku pôsobí kultivovane, dynamicky ale aj extrémne hospodárne. Dôkaz? Spotrebu sme stlačili pod 6 litrov! To je pri takomto veľkom a výkonnom aute so štvorkolkou vskutku impozantný údaj. A to sme vystihli snáď to najhoršie počasie v roku, kedy husto snežilo a fúkalo. Za štvorkolku sme teda boli mimoriadne vďační a pri jazde po diaľnici v čľapkanici a prejazdoch z pruhu do pruhu nás napĺňala pocitom istoty. Na tejto Octavii je skvelé, že vyzerá ako nenápadné a elegantné kombi, ale vďaka štvorkolke a celkom silnému motoru vie vyškoliť aj niektoré omnoho športovejšie sa tváriace autá. Najmä v režime Šport ide o auto, s ktorým sa dá celkom príjemne zabaviť za volantom, avšak hlavne v priamke. A vďaka zvýšenému podvozku a pneumatikám s mierne vyšším profilom viete byť celkom rýchli aj na hrubom a rozbitejšom povrchu či poľnej ceste. Podvozok je pritom naladený vyslovene komfortne. Pohupuje sa s prstom v nose filtruje všetky druhy nerovností a jazdiť s ním cez retardéry, koľajiská či kanálové poklopy je radosť. Na rezanie hladkých zakrútených okresiek to nie je, avšak toto je Scout a nie RS a tak je to úplne správne.

Škoda Octavia Scout je výborným riešením pre ľudí, ktorí nechcú SUV, ale zároveň potrebujú auto schopné bez obáv zísť aj mimo spevnených ciest. Štvorkolka sa v takýchto podmienkach môže hodiť a vlastne prečo ju nechcieť? Dopomáha k excelentnej trakcii a zrýchľovania a absolútne žiadno nekazí spotrebu, ktorá je ďalšou veľmi silnou stránkou tohto auta. Jazdiť pod 6 litrov so silným dvestokoňovým kombi v štvorkolke je ako z ríše snov. Plastovanie vyzerá dobre a hodnotne a v ľahkom teréne, kam si Scout trúfne, pomôže. Robustné, reprezentatívne a bohato vybavené priestorné kombi so silným a šetrným motorom si Škoda cení na 36 720 eur s DPH, čo nám ani nepríde ako veľmi veľa. Za nás super. Teda, Superb, lebo aj ten sa musí tohto ambiciózneho a menšieho súrodenca báť.

Škoda Octavia Scout 2,0 TDI AT

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3600-4100 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4703 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1508 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1602/1766 kg
Batožinový priestor 640/1700 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,7 -5,9
Emisie g CO2/km NA